1. Quantum of Solace: The Game (X360)

Quantum of Solace: The Game (X360)

James Bond is al sinds 1962 een waar filmfenomeen. Klassiekers als Dr. No en Goldfinger zetten de toon voor vele daaropvolgende actiefilms. Zo’n 35 jaar later was er dan de hooggeprezen Bond-game GoldenEye 007 voor de Nintendo 64. Met de juiste combinatie van graphics, muziek, gameplay en de fantastische multiplayer zette deze weer de toon voor vele first-person shooters. Nu, weer 11 jaar later, brengt Activision de Bond-game Quantum of Solace uit, naar de gelijknamige film. Een redelijke film, een redelijke game. Helaas geen trendsetter zoals GoldenEye dat wel was.

In de gamewereld wordt bij het horen van het woord ‘filmgame’ vaak afkeurend gereageerd; ‘’Deze games zijn toch nooit goed,’’ of: ‘’Een filmgame? Verdient hooguit een zesje, meer niet.’’ Nou moet ik bekennen dat deze reacties vaak ook uit mijn mond te horen zijn, maar in het geval van Quantum of Solace niet. Ontwikkelaar Treyarch heeft in de game namelijk een aantal zeer goede aspecten verwerkt, maar helaas ook een aantal mindere. In deze recensie ga ik het daar uiteraard uitvoerig over hebben. Maar allereerst het verhaal: de game volgt verhaallijnen uit Quantum of Solace, maar ook uit Casino Royale. Aan de ene kant is dit een pluspunt, aangezien de variatie aan levels daardoor alleen maar groter wordt. Aan de andere kant is het ook zeer verwarrend. Het verhaal is namelijk compleet door de war gegooid: je begint waar Casino Royale eindigde, vervolgens ga je verder met een scene uit Quantum of Solace, daarna ga je weer naar de Casino Royale verhaallijn, en in een van de laatste levels ga je weer naar een van de laatste scènes uit Casino Royale, dat zich weer voor het eerste level uit de game afspeelt, volg je me nog? Daarom beschouw ik dit aspect dan ook zeker als een minpunt; de onlogische verhaalvolgorde is ook eigenlijk niet te volgen, een gemiste kans dus. Het was overigens veel logischer geweest als eerst de normale verhaallijn van Casino Royale was gevolgd en daarna die van Quantum of Solace. Dit minpunt wordt wel weer redelijk gecompenseerd door de mooie graphics en degelijke gameplay.

Zoals in de inleiding al werd vermeld, is Quantum of Solace niet baanbrekend zoals de game GoldenEye 007 dat wel was. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door de gameplay. Dat terwijl een Bond-game – naar mijn mening – veel potentie heeft om een aantal sterke gameplayelementen neer te zetten. Zoals we dat ook zagen in bijvoorbeeld Nightfire en natuurlijk GoldenEye. Helaas schiet QoS hierin nogal tekort. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; Quantum of Solace is geen vernieuwend spel. Het is allemaal meer van hetzelfde waardoor het spel op een gegeven moment een beetje in herhaling valt. De levels zijn bijvoorbeeld erg lineair, je bent dus niet altijd even vrij in waar je gaat en staat. Ook zijn er maar weinig uitdagingen waardoor je het spel op de hoogste moeilijkheidsgraad al binnen 8 uur hebt uitgespeeld. De A.I. (Artificial Intelligence) van de vijanden is ook zeer laag, iets wat de moeilijkheidsgraad nou niet bepaald verhoogt. Het is ook erg jammer dat je het hele spel eigenlijk alleen maar mensen neerschiet, QoS is dan wel een shooter, maar gadgets bijvoorbeeld zouden veel meer variatie in het spel geven. Hierdoor zou je ook andere werkzaamheden kunnen uitvoeren in plaats van schieten en vechten, op den duur wordt dat toch eentonig.

Gelukkig heeft de gameplay ook goede aspecten. Zo ademt het spel de echte Bond-sfeer uit. Dit komt grotendeels door de typische James Bond-muziek waarin het bekende Bond-deuntje vaak voorkomt. Maar ook door de hightech snufjes, zoals hippe telefoons, moderne wapens en technische apparaten die je in het spel tegenkomt. De levels zelf komen – ondanks dat ze lineair zijn – erg ruim en groots over. Een erg tof level is het gedeelte in Madagaskar, waarin je je een weg moet banen door een bouwput (inclusief hijskranen!) om de vijand te kunnen grijpen. Wat ook erg leuk gedaan is, is het stuk in Casino Royale waar Bond wordt vergiftigd. Hierdoor moet je je al waggelend door het Casino naar de uitgang begeven op zoek naar je auto; een Aston Martin. Naast mooie en originele levels zit er gelukkig ook genoeg actie in QoS, dit wordt nog eens vergroot door de vele explosieve materialen die door het spel verspreid zijn, hiermee kun je je lekker uitleven door meerdere vijanden tegelijkertijd op te blazen. Wat wel erg opviel is dat er af en toe wel erg veel explosieven aanwezig waren, waardoor het nogal ‘gemaakt’ overkomt, maar in ieder geval is het effect ervan zeer spectaculair. Het blijkt trouwens dat steeds meer Hollywood-acteurs ervoor kiezen om hun stem te verlenen aan een game. Gelukkig besloten de acteurs uit Casino Royale en Quantum of Solace dit ook te doen; denk aan Daniel Craig (James Bond) en Judi Dench (M). Dit maakt de game een stuk geloofwaardiger en tegelijkertijd realistischer, maar dit hebben we ook gedeeltelijk te danken aan de graphics.

In verschillende artikelen kwam ik tegen dat Quantum of Solace gebruik maakt van de engine van Call of Duty 4. Dit zegt mij eerlijk gezegd niet zoveel, aangezien ik het spel in kwestie nog nooit gespeeld heb. Wat ik inmiddels wel weet is dat Quantum of Solace er fantastisch uit ziet. Explosies zien er echt uit en de graphics komen vooral goed tot zijn recht in levels met spectaculaire, lichte omgevingen zoals in Madagaskar en Siena, Italië. Pas daar zie je echt de mooie, heldere kleuren en de gelikte graphics. Dit is helaas minder het geval in saaie levels zoals in het Science Center in Miami. De kleuren zijn hier af en toe erg grijs en somber. Desondanks zijn de graphics erg goed geslaagd en zeker goed te noemen. Maar ook de besturing is prima in orde. Quantum of Solace heeft namelijk een erg fijne besturing. Een heel groot pluspunt van deze besturing is het geslaagde cover-systeem. Oké, het is misschien gejat van Gears of War, maar wat maakt het uit? Het werkt, en daar gaat het om. Met 1 druk op de knop kun je je achter vrijwel elk object verschuilen, zo kun je vanuit third-person vijanden uitschakelen. De besturing werkt verder gewoon prima; de controls zijn simpel en toegankelijk. Wat misschien een beetje afgezaagd is, zijn de quick-time events. Voor de leken onder ons: het is hierbij de bedoeling dat je in zeer korte tijd de juiste knop indrukt die op het scherm verschijnt om zo een juiste actie uit te kunnen voeren. Dit systeem wordt bij een aantal eindbazen flink gebruikt, maar ook bij alle ‘takedowns.’ Bij een takedown rent Bond op een vijand af waardoor je vervolgens een korte quick-time event voorgeschoteld krijgt. Simpel, maar niet vernieuwend.

Ik zei in het begin al dat het spel een aantal aspecten bevat die zeer goed zijn, een daarvan is de online multiplayer. Deze bevat veel verschillende modi, waaronder Bond-Evasion en Golden Gun. Deze kennen sommige gamers nog wel uit GoldenEye 007 op de Nintendo 64. De modi zijn niet allemaal even boeiend, maar met de leukste ben je zeker wel even zoet. De multiplayer biedt verder genoeg variatie om je nog wel even bezig te houden, er zijn bovendien ook nog veel achievements te behalen die je alleen maar kan krijgen door online te gaan gamen. Toch moet iets worden opgemerkt aan de multiplayer: hoewel de singleplayer er goed uit ziet, lijkt de multiplayer er nogal saai, en soms best gedateerd, uit te zien. De poppetjes bewegen bijvoorbeeld erg houterig en de graphics zijn veel minder dan in de singleplayer. Jammer is ook, dat er geen offline multiplayer is; samen in de woonkamer tegen elkaar spelen is er dus helaas niet bij. Ondanks dat heeft QoS wel een redelijke replaywaarde. Er vallen namelijk nog talloze wapens en telefoons te vinden die je niet allemaal in één keer hebt gevonden. Overigens krijg je daar vaak ook nog achievements voor, daarnaast zijn er nog talloze andere (niet al te moeilijke) achievements te behalen. Het is ook weer niet zo dat je hier nog uren mee bezig zult zijn, maar het verlengt de speelduur toch wat, en hier en daar kan het best uitdagend zijn.

Conclusie en beoordeling

None

Quantum of Solace zit vol met actie, explosies en schitterende locaties. De pluspunten worden gevormd door de goede besturing, de mooie graphics, en het echte Bond-gevoel. Helaas schiet de game ook op een aantal punten tekort; het spel is weinig afwisselend en kan op een gegeven moment zelfs eentonig worden. Er zitten te weinig uitdagingen in het spel, de vijanden zijn erg dom en het spel is erg lineair. Ook heb je de singleplayer al weer snel gezien; op de hoogste moeilijkheidsgraad doe je er waarschijnlijk minder dan 8 uur over. Gelukkig is er wel een mooie online multiplayer ingebouwd, maar dat maakt van Quantum of Solace nog geen topper.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Goede besturing
  • Grafisch erg mooi
  • James Bond-gevoel
  • Veel actie
  • Online Multiplayer
  • Minpunten
  • Weinig afwisseling
  • Nauwelijks uitdagingen
  • Levels zijn linear
  • Singleplayer is erg kort
  • Vijanden hebben een lage A.I.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dit zal zeker weer een geweldig verslavende game worden!

    Toen ik dit spel bij mijn 360 kreeg vond ik het een lachertje, maar eenmaal in mijn 360 gestopt kreeg ik een zeer leuk spel.

  • chill

  • Viva Pinata kwam altijd op me over als een domme kiddy game wat geen zak aan was, maar toen ging ik ff de demo op de amerikaanse marketplace downloaden en ik vond hem verassend leuk en ik ging wat rond vragen aan mensen die viva pinata hadden wat voor spel het was en de meeste waren erg positief, dus het duurde ook niet lang voor dat ik hem toen hadt.

    En het was een erg leuk spel.

    Als dit een beetje een goede titel wordt, zal ik er niet aan twijfelen om hem te kopen net zoals als Banjoo Kazooie!

  • Jongens Rare doet het geweldig op dit moment.

  • Ben benieuwd moet het eerste deel nog testen :p

  • Rare is inderdaad lekker bezig, het ziet er goed uit.

  • Hoeveel nieuwe Piñata’s er precies zijn, dat weet ik niet



    Dat zouden er 30 zijn als ik het goed heb!

  • klinkt leuk. Ik zit er al over na te denken om een 360 aan te gaan schaffen.. deel 1 leek me ook al gweldig om te spelen. Denk dat ik deze dan wel koop als ik een 360 heb ;)

  • Viva Pinata Rock!!!



    En ik ga dit nieuwe deel daarom ook zeker halen

  • Nee dank je…

  • F'shizzle!

  • moet ik hebben….

  • Klinkt vet, maar zoals je ook al in de impressie zij is het meer een Viva Pinata 1.5. Maar het begint in ieder geval steeds meer te kriebelen om voor een 360 te gaan sparen.

  • Klinkt gaaf, maar waarom is ie dit keer niet op de PC?

  • Hoge instapdrempel?? Die game was papgemakkelijk van begin tot eind. Het kleinste kind was er volgens mij direct mee weg. K vond het juist een pick&play game.



    Zoals hier al vermeld waarschijnlijk een Viva Pinata 1.5 maar ja toch een populaire game, gewoon wat oppoetsen en wat nieuwe content en voilà nieuwe game. Ik zie dit meer als een uitbreiding voorlopig. Wat niet wegneemt dat het er weer erg mooi uitziet.

  • Het probleem van Viva Pinata bij de kids was dat het te veel op werk leek en te weinig rol bood. Door de toevoegingen is er meer ruimte om van de tuin te genieten en is de instapdrempel verlaagd.

  • Vet de eerste heb ik grijs gespeeld op de pc! Vraag me af of dat dit deel ook naar de pc gaat komen!

  • Deel 1 maar 10 uur gespeeld en nog maar 260 g:(

    Als ik tijd heb wil ik deze game nog een keer helmaal uitspelen en dan door naar deeltje 2:D

  • De nieuwe Banjo owned VP :D.

  • Ik ben nog niet aan Viva Piñata begonnen en ben het ook nog niet van plan.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren