1. Killzone 2 (PS3)

Killzone 2 (PS3)

"Ja, Ik kan natuurlijk met de deur in huis vallen en beginnen met een zin als: De telefoon ging. Wie belt wie? Waarom? Het moet iets belangrijks zijn, anders zou het dossier daar niet mee openen. Spanning! Actie!

Maar zo kan het dit keer niet. In tegendeel. Eer hier nu iets tot leven kan komen, is het noodzakelijk dat wij beiden ons door inkeer en gebed voorbereiden. Wie onmiddellijk meegesleept wil worden, ten einde de tijd te doden, kan dit boek beter meteen dichtslaan, de televisie aanzetten en op de bank achterover zakken als in een warm schuimbad. Alvorens nu verder te schrijven en te lezen gaan wij nu dus eerst een dag vasten, vervolgens baden in koel, zuiver water, waarna wij ons hullen in een gewaad van het allerfijnste, witte linnen."

Harry Mulisch (2008 ), De Procedure. De Bezige Bij: Deventer, p.7

Scheppen is lastig. Dat weet Mulisch, dat weet Guerrilla en dat weet een deel van jullie ook. Dat overdrijven minder lastig is, weet datzelfde rijtje net zo goed. Maar dat een boek, film of game ook tweerichtingsverkeer is, dat lijken niet veel mensen te willen weten.

In feite heb je drie soorten scheppers: zij die enkel zichzelf willen horen, zij die slechts het publiek willen horen en zij die een wisselwerking willen hebben tussen henzelf en het publiek. Misschien wilde Guerrilla wel bij de derde soort horen, maar ze hebben die keuze nooit gekregen. Op de E3 van 2005 presenteerde een ander deel van het moederbedrijf een filmpje van wat Killzone 2 zou worden en daarmee was elke mogelijke discussie van de baan. Weinig "trailers" hebben zo duidelijk de nadruk gelegd op "Spanning! Actie!". De schepping lag al vast, de verwachtingen in hogere sferen en Guerrilla mocht er een toren voor bouwen en af en toe vrolijk kwispelen als de baas kwam kijken (stel ik me graag voor).

Je hebt inmiddels al tig keer gelezen dat Visari's speech een gave intro geeft, je met Sev begint op een cruiser, dat er een invasie van Helghan plaatsvindt en dat het eind lijdt aan Halo 2 syndroom. Maar heb je ook al gelezen dat de meeste scheppers voor symmetrie gaan in hun werk? Dat dit inhoud dat het einde terugverwijst naar het begin? Terug naar die cruiser. Je loopt je barak uit, wordt begroet door Garza en gaat de volgende ruimte in, waarbij je Rico in gesprek met Evelyn passeert, omdat je natuurlijk als een dolle achter Garza aan het huppelen bent. HOLD IT!

Dat gesprekje is het meest belangrijke stukje informatie voor het verhaal voor de single player, en je hebt het zojuist gemist. Niet alleen dat, zit Killzone 2 overal overdreven tjokvol met productiewaarden, afwerking, effecten, animaties en ga zo maar door, hier moet je het doen met de meest basic "zwiep met de arm" animaties om een gesprek aan te geven. Oh boy. Geen wonder dus dat het einde zo abrupt is, je hebt de inleiding gemist.

Was het aan de schepper om je hier, zoals gebruikelijk, vast te zetten zodat je deze informatie sowieso mee kreeg? Nee, want dat is fucking irritant. Maar met het verschuiven van het zoeken van informatie naar de speler, komt altijd het risico dat de speler uiteindelijk niet genoeg gevonden heeft en zijn enige aanwijzingen wel zo handig.

Zo zul je er vanzelf achter komen dat bij gebrek aan een map in de Single Player levels vaak niet aangegeven wordt waar je naar toe moet en dat dit aangegeven kan worden door op de 'omhoog' te drukken. Er zit zo'n beetje voor elke treetrap die je kunt nemen een waypoint in het spel, dus blijkbaar had men al verwacht dat je daar achter zou komen. Hmm. En dat terwijl het spel maar eén enkele route kent.

Ook zul je er achter komen dat de uit de E3 trailer overgenomen animaties niet in je voordeel werken. Het is natuurlijk tof om daadwerkelijk gewicht te hebben in je rennen en richten, zeker als je ziet dat dit voor alle personages geldt. Maar zo werkt de game niet. Voor animaties die gemaakt zijn voor rennen, zit je verdacht vaak achter een muurtje, om dan snel op wat Helghast te vuren en weer te bukken. Je zou bijna zeggen dat de levels op een Stop-and-pop principe zijn gemaakt, terwijl je nou net de rennende "CHAAAARGE" had verwacht.

De single player zit bol van dit soort gevallen van het opleggende schepper type. Zo wordt je om de fucking seconde verteld dat je die tank moet opblazen met een RPG die je op dat moment niet hebt. En de volgende seconde. En de volgende...

Met die ellendige trailer in 2005 heeft Killzone 2 eigenlijk nooit een kans gehad om haar verloop tot tweerichtingsverkeer te brengen. De gehele opzet was immers al opgelegd. Toch zijn er gevallen waar dat wel is gelukt. Zo is er bijvoorbeeld alles aan gedaan om je laten merken dat er een granaat onder je reet ligt. Het gele boogje van de gooi zelf, het tik-geluidje wat de granaat nog maakt en het gegeven dat de gooi-animatie zelf duidelijk herkenbaar is, zorgen ervoor dat als je dit niet doorhad, dat het dan niet aan de scheppers heeft gelegen. Ook is er weldegelijk geen installatie, zijn levels groot, krijg je slechts een paar keer een laadscherm voor je neus, zitten eindbazen op natuurlijke wijze in het spel verwoven (op een paar na, zoals de ATRAC die weer bij de eerste schepperroute hoort) en is er natuurlijk die shitload aan afwerking over het gehele spel heen gegoten, zoals de constant aanwezige wind, smog en de bijzonder detailleerde animaties. Hier kan niets anders dan lof volstaan, maar dat helpt het totaalontwerp niet.

Conclusie en beoordeling

Killzone 2 doet zijn naam weliswaar eer aan, maar is geen enkele funky wegspringde Helghast in de wereld die haar problemen daarmee doet vergeten. En dat vind ik toch best jammer.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • gt; the roof, the roof, the roof is on fire (productiewaarden)
  • Minpunten
  • gt; heeft nooit echt een kans op een vrij ontwerp gehad
  • gt; multiplayer balans is fucked

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Klinkt supergoed! Ik wil Banjo en ik wil hem nu :P

  • lijkt me niet echt leuk spel . maar ja is mijn meening , heb de game nooit echt leuk gevonden…

  • lijkt me juist een geweldig spel .

  • Lijkt me best wel leuk

    Zet hem maar alvast op je verlanglijstje voor Sinterklaas of Kerst

    Als ze hem nou bundelen met het arcade pakket voor bijvoorbeeld 200 euro, zal het wel op veel kinderen onder de boom of in de zak kommen! xD

  • Hebben Hebben Hebben!!! Beste spel ooit gemaakt ik word hier gek :O

  • lijkt me juist een geweldig spel . dat bedoel ik meer xD

  • WAT! Niet leuk spel! De vorige delen waren fantastisch en dat wordt deze ook.

  • Ohw god :\";) Konden ze deze game niet beter Banjokart noemen? Wat is er overgebleven van de daadwerkelijke platformgames? Rare vertelde al dat ze liever voor dit kozen dan voor een high-res versie van een eerdere banjo game. Maar dit is gewoon niet Banjo. Valt me diep, diep tegen.



    Begrijp me niet verkeerd hoor, ik had er een 360 voor aangeschaft als de game meer platform elementen had gehad. Maar nu lijkt de focus echt te liggen op die voertuigen, dat vind ik echt jammer. Het daadwerkelijk platformen is een bijzaak geworden.

  • netjes hoor! jammer dat ik geen xbox had anders had ik hem gelijk gehaald!



    @lars ekkes…ga je mond spoelen..

  • Nu ik dit heb gezien http://gamevideos.com/video/id/18831



    Ben ik ook wel een beetje teleurgesteld, ik zou al blij zijn met een hi-res versie van de 64. http://www.youtube.com/watch?v=89KBJkItiZ4



    Maar ben nog wel benieuwd wat voor spel dit precies gaat worden:]


  • wel lol, maar nee…

  • Ik ben hier zeer benieuwd naar!

  • Nu al gespeeld? Mijn complimenten IG.nl :) Ik ben echter wel flink teleurgesteld in de game… Ik wil een 100% platform-game, geen platform-game met puzzel-elementen en race-elementen.

  • Rare zal met deze game even een tik uitdelen aan alle sceptische Nintendo lovers die keer op keer hebben beweerd dat Rare niks meer waard was.



    Natuurlijk, games als Perfect Dark Zero, Kameo en Viva Pinata zijn best leuk, maar een schok- of een wow-effect leverden zij niet op.



    Ik vind Viva Pinata persoonlijk meer dan \"best leuk\".


  • Alhoewel ik Banjo liever terug had gezien op de Wii, ziet het er wel heel tof uit allemaal. Halen die hap dus!

  • Tof! Ik heb Banjo Kazooie plat gespeelt op de N64 en kijk erg uit naar dit volgende deel.

  • Heb de N64delen nooit gespeeld, binnenkort maar eens een emulatortje downloaden. Dit vraagt om meer informatie en coverage in ieder geval :D.

  • Dit is niets meer dan Mario Kart in de setting van Banjo heb ik het idee :')



    Gaan we nog überhaupt nog iets terugzien van Rare's welbekende magie? Sinds de overname door Microsoft hebben ze die miljoenen nog niet weten uit te betalen.

  • Het ziet er echt een topper uit! Maar of hij in 2008 zal uitkomen? dat moet ik nog bezien..

  • Lijkt me gewoon lekker old-school, maar dan 21e eeuws:)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren