1. Devil May Cry 4 (X360)

Devil May Cry 4 (X360)

Ik was en ben nog steeds een groot fan van de boeken van Dan Brown. Zo heb ik The Da Vinci Code met veel plezier gelezen en ben ik nu ook bezig met Het Bernini Mysterie. Maar aangezien mijn broer het eerder heeft gelezen dan ik en niet kon wachten om de film, die nu in de bioscopen draait, te zien, ben ik een week geleden naar de film wezen kijken. Angels & Demons wordt de film in het Engels genoemd.....een naam die je niet te letterlijk moet oppakken aangezien je dan niet aan je trekken komt omdat er geen (echte) engelen en demonen hun intrede maken. Wanneer je dus echte engelen en demonen van het beeldscherm wil zien afspatten dan kan ik je maar één ding aanbevelen: Devil May Cry 4.

Devil May Cry 4 is het vierde deel in de DMC reeks en ook in dit deel is het weer ellende alom en moet jij als held te voorschijn komen en flink gaan huishouden. Demonen en allerlei andere rare beesten zijn uit poorten van de hel jouw wereld binnengekomen om jou en de inwoners van het dorpje waar je leeft het leven zuur te maken. Maar vergis je niet, want de jou die ik eerder noemde, is in dit deel niet Dante zoals in alle andere voorgaande delen, maar de jonge ridder Nero. Deze jongeman ziet in het prachtige introfilmpje, dat ongetwijfeld veel mensen hier al eens hebben gezien, hoe de leider van zijn orde wordt vermoord door Dante. Hieruit ontvouwt zich een zeer intimiderend en emotioneel verhaal waarvan de plotwisselingen niet op twee handen te tellen zijn en doen personages hun opkomst bij wie je je vingers kunt aflikken.

De flitsende gameplay die in de eerdere delen al als een huis stond, doet ook in deel 4 wat het moet doen. Het aaneenrijgen van combo's die bestaan uit zwiepen met je zwaard, kogels uit je pistool en grepen van je magische arm is het belangrijkste element van de game. Combineer deze 3 verschillende wapens op een originele wijze en op het juiste moment en brute acties zijn het gevolg. De eerder genoemde magische arm is voor velen waarschijnlijk nieuw en zal ik dus wat verder toelichten. Deze arm heeft de speciale kracht om vijanden, die zich buiten de rijkwijdte van je zwaard bevinden, naar zich toe te kunnen trekken zodat je diegenen weer van dichtbij te lijf kunt gaan.

Dit simpele, doch zeer vermakelijke, hak- en zaagwerk wordt bij DMC4 gecombineerd met twee andere gameplayelementen die typisch zijn binnen de DMC-serie, namelijk het puzzelen en boss-fights. Van deze twee is het puzzelen met afstand het makkelijkst om op te lossen aangezien Capcom deze niet al te moeilijk wou maken. Dat is ook zeer begrijpelijk aangezien bij Devil May Cry de nadruk natuurlijk moet liggen op het vechten en niet op het oplossen van Zelda-achtige puzzels. De puzzels bestaan daarom ook voornamelijk uit het bereiken van bepaalde schakelaars om deuren te openen en het gebruiken van bepaalde items om dingen in beweging te zetten. Geen echte breinbrekers dus. Daarnaast zitten er dus ook nog de befaamde boss-fights in die het water in je mond doen samenlopen. Grote mythische wezens die als het ware van het scherm afspatten, doen op het eind van bepaalde levels hun opkomst en proberen jou een kop kleiner te maken. De beste manier om deze demonen aan te pakken ligt niet altijd duidelijk voor de hand en er zal dus wat nadenkwerk aan te pas moeten komen. Maar dit heeft tot gevolg dat de spijkerharde oneliner, die na de overwinning Nero z'n mond komt uitrollen, nog meer voldoening geeft.

Wie na de overtuigende gameplay nog steeds niet op zijn wenken bediend is, zal dat zeker zijn na het zien van de indrukwekkende tussenfilmpjes. Ik kwam eerder al aan de haal met het introfilmpje, maar ik kan zo nog vijf tot zes andere filmpjes opnoemen die laten zien dat vakmensen hiermee bezig waren. De prachtig animatie komt niet alleen in de filmpjes tot uiting maar ook in de speelsessies. Zonnige omgevingen worden afgewisseld met donkere kastelen en zorgen zodoende voor genoeg afwisseling. Daarnaast zijn de physics en de lipsynchronisatie ook dik en orde en zal DMC 4 zich nu in 2009 nog steeds qua video en audio staande weten te houden tussen toppers als Fable 2 en Gears of War 2.

Blijkbaar is het alleen maar feest met Devil May Cry 4, maar dat kan natuurlijk niet. Want door wat voor een roze bril men ook naar een game kijkt, men zal altijd wel minpunten vinden. Zo is het ook het geval bij DMC 4. Door al de plotwendingen die zich gedurende het verhaal ontvouwen en het complot, dat stap voor stap duidelijker wordt, zit je als gamer natuurlijk te wachten op een grandioos eind. Dit grandioos eindgevecht komt er uiteindelijk ook, maar wordt min of meer teniet gedaan door een rare keuze van de producers. Zo zul je na een lang gevecht met een eindbaas uiteindelijk om wat voor reden dan ook moeten dobbelen (het klinkt raar maar het is echt zo).Dit haalde volledig het tempo eruit en was ook lichtelijk teleurstellend na alles wat je daarvoor had meegemaakt. Daarom is de zo enorm verwachte climax veranderd in een anticlimax wat opzich erg zonde is voor een game, die het voor een groot deel ook moet hebben van zijn verhaallijn.

Naast de anticlimax die ik zojuist heb beschreven ,is er nog een klein minpuntje te ontdekken wat in veel andere games zoals de Metroid Prime serie vrij goed gedaan is, namelijk het backtracken. Hiermee krijg je ongeveer halverwege de game te maken en zou je dus de andere helft van de game mee moeten vullen. Op zich is de keuze hiervoor helemaal niet zo erg aangezien je dit gedeelte met een ander personage moet doorspelen en zo dus een geheel andere spelervaring krijgt. Mij heeft het grotendeels niet gestoord aangezien alle geheime gangen etc. al bekend waren, maar na een uurtje of anderhalf spelen begon het toch redelijk te vervelen.

Conclusie en beoordeling

Devil May Cry 4 is voor mij een zeer goede opvolger van het al zeer sterke DMC 3. Sterker nog, het weet op sommigen gebieden naar mijn mening zijn voorganger nog te overtreffen en zou voor veel gamers verplichte kost moeten zijn.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Fantastisch verhaal
  • Prachtige tussenfilmpjes
  • Nero doet z\'n ding
  • Uitdagende boss-fights
  • Grafisch dik in orde
  • Minpunten
  • Verhaal eindigt slap
  • Backtracken

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ouw daalijk komen ze nog met een wii waarmee je 20 controllers op kan aan sluiten

  • Typische Nintendo weer… ik vind er niks aan maar ja Just me..

  • Iets met Trainer in de naam klinkt al uitgemolken, en dat met een blanceboard+deurmat erbij…

  • met een speciale Wii-mat

    Oh? Ik dacht juist toen ik de kop las dat dit een game voor het Balance board zou zijn.

    Vreemd, want die is er juist zeer geschikt voor, lijkt me.



    Voor mij had deze game overigens niet gehoeven… :(



    Er zullen helaas nog wel meer van deze 'games' (and i use the term loosely) volgen, kijk maar naar al die 'Brain training' varianten!




  • Men wil natuurlijk ook met zo'n overpriced prul lekker cashen, can you blame them ?

  • Ziet er niet indrukwekkend uit.

  • SSDD

  • ARRRGHHHH!!!!! WII-CRAP! >:O

  • Komen er nu ook allemaal Wii Fit- kloons net zoals bij Brain Training…. BLERGH!



    Uitgegeven door: Atari (oorspronkelijke)

    Wat bedoelen jullie hiermee?

  • NEEJ!! Atari gaat de kant van EA op!!

  • atari waar ben je mee bezig

  • @milanos

    Lees een goed er staat atari geen Nintendo…..

  • @T-Gamer

    Atari is pasgeleden overgenomen, ik denk dat ze dat bedoelen.



    OT: Brain-Training rip-offs all over again?

  • maar stoppen ze bij Nitendo nooit met plastic zooi maken!!

    naja, zal wel goed verkopen…

  • Wii sports, Wii trainer, Wii tennis, Wii fit….en nu weer dit.



    Dit soort troep wordt de ondergang van de Wii (wat zeg ik, van nintendo want de games op de DS worden ook al geplaagd door dit soort crap), de consument blijft dit niet al te lang meer slikken hoor !



    Kijk een naar de prehistorische grafix, dit doet me weer denken aan mijn AMIGA 500. Next gen my ass !



    Hoe mooi een Wii ook kan zijn, maar dit is gewoon rommel, troep en goedkope rotzooi




  • Saaai!

  • Dat word weer eens niks. Het is dat Nintendo al die slechte games kan verdragen, maar het wordt er niet beter op.

  • Die eerste screen is wel heel erg Super Paper Mario achtig…

  • waarom komen al dit soort dingen toch tegelijk :/



    het ziet er overigens nog lelijk uit ook…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren