1. Empire: Total War (PC)

Empire: Total War (PC)

General, your objective is to capture and hold at least 25 regions, including East-Prussia, Polen and Denmark. To do this you got a whole nation for your targets. Make this nation the greatest empire that has ever existed, and make your army a well-trained machine, that can destroy anyone who stands in its way. But if you fail to complete this task, you will be tortured like no one else has been tortured ever. This was the debriefing, good luck sir!

Het nieuwste deel in de Real Time Strategyserie: Total War, heet Empire: Total War, en speelt zich af in de 18e eeuw. Het bekende concept van de Total War serie is wederom in gebruik genomen. Je kiest een natie waarmee je vervolgens de gehele wereld, of een gedeelte van de wereld moet veroveren. Tenminste, de wereldmap, dan wel te verstaan. Alhoewel deze in dit deel wel behoorlijk vergroot is. De continenten Noord en Zuid-Amerika, Europa en Zuidwest Azië zijn namelijk te bespelen en daarnaast heb je dan ook nog eens drie speciale handelsgebieden waar je speciale handelsroutes naar op kan zetten door middel van specialeTrade ships. En hiermee komen we meteen bij, waarschijnlijk de grootste vooruitgang van Empire ten opzichte van zijn voorganger, Medieval II: Total War. Kon je in het vorige deel alleen nog maar mannetjes met je schepen overzetten, en automatisch gegenereerde zeeslagen voeren, in Empire kan je net zoals met veldslagen nu je mannetjes, in dit geval dus schepen, strategisch oorlog voeren.

Dit klinkt allemaal wel mooi, en als je daar dan een filmpje van te zien krijgt lijkt het allemaal nog wel wat, maar in de praktijk komt daar echter weinig van terecht. Als jij namelijk een vloot van 21 schepen hebt, is het één grote chaos op de zee. Dan moet je daar weer de kanonnen van laden, kan je weer helemaal aan de andere kant van de slag een schip meer zeil bij laten zetten, maar vervolgens wordt er een ander schip van jou lek geschoten.

Deze verbetering maakt het spel juist minder leuk en dat is zonde, want het was wel ontzettend goed uitgewerkt. Een andere verbetering van het spel is het makkelijker kunnen regelen van diplomatieke betrekkingen. Moest je voorheen in Medieval nog met je diplomaat alle kanten van de map bewandelen, om daar vervolgens om bijvoorbeeld een alliantie te vragen, in Empire is er nu een overzichtelijk menu, waarin je de natie kiest met wie je wil onderhandelen, waarnaar je vervolgens een menu te zien krijgt waar je kan kiezen waar je over wilt handelen. Er zijn hier eigenlijk drie dingen aan toegevoegd, ten opzichte van het vorige deel. Allereerst heb je de mogelijkheid om geschenken te geven aan een andere natie, wat er voor zorgt dat de diplomatieke betrekkingen verbeteren, waardoor je makkelijker een handelscontract kan sluiten, of een alliantie. Daarnaast heb je nu ook de mogelijkheid om te vragen of je jouw leger een bepaald aantal beurten over het grondgebied van de tegenstander mag laten lopen. Dit is zéér handig, want in Medieval kreeg je altijd meteen oorlog als jij je leger over het grondgebied van de ander liet lopen. De laatste nieuwigheid is het verhandelen en kopen van technologieën.

Daar wil ik het nu eens over hebben. In Empire wordt het bouwsysteem wat je in Medieval nog had grondig omver gegooid zou je wel kunnen zeggen. Voor de leken onder ons: in Medieval had je gewoon een stad op een gebied staan, waar je een menu had wat je gewoon aan kon klikken om een gebouw te laten bouwen. Vrij simpel dus. In Empire is het echter anders geregeld. Allereerst kan je nou niet vanuit die ene stad alle gebouwen bouwen. De economische gerelateerde bedrijven zoals een boerderij, mijn, haven en plantages staan nu los op de kaart. Daar moet je ze vervolgens aanklikken, waarnaar je ze kan uitbouwen. Echter, waar de vereisten voor een volgend niveau van een gebouw alleen het geld en de grootte van de populatie van de stad waren, heb je in Empire technologieën nodig. Deze technologieën kan je onderzoeken in scholen, die je vervolgens met het ontwikkelen van weer de juiste technologieën kan laten uitbouwen tot grote universiteiten. Dit zorgt ervoor dat de technologieën sneller ontwikkeld kunnen worden. Het probleem is echter dat dit veel te lang duurt. Minimaal twee tot drie beurten voor een simpele technologie, tot maar liefst tien beurten voor een ‘hoger stadium technologie’. En dan moet je natuurlijk wel weten dat er zo rond de 125-150 technologieën te ontwikkelen zijn. Als je dan vervolgens bedenkt dat je maximaal 200 beurten tot je beschikking hebt, zul je als snel begrijpen dat het bijna nooit zal lukken om alle technologieën te ontwikkelen. Dat is jammer, want het is naarmate je verder komt, echt wel tof. Zo kan je bijvoorbeeld bajonetten ontwikkelen voor je infanterie, of nieuwe schietmethodes voor je artillerie. Een gemist punt dus.

Zoals ik al eerder in deze recensie vermeldde, zijn de diplomaten uit het veld verdwenen. Je hebt nu nog drie personen eigenlijk. Dat zijn: the Rake, een spion die ook mensen om kan leggen, Een priester voor het geestelijk welzijn van je burgers, en het kalmeren van mensen in je eigen omgeving, of juist het aanwakkeren van de onrust in een vijandige omgeving. En tot slot heb je the Gentleman. Met the Gentleman kan je ervoor zorgen dat het ontwikkelen van technologieën wat sneller gaat, door ze in de gebouwen daarvoor te stoppen. Ook kan je vijandige Gentlemans omleggen in een duel.

Tot slot dan nog het battle-systeem. Dit is in principe het zelfde gebleven, met hier en daar een andere optie. Het belangrijkste is in ieder geval dat de legers veel groter zijn. Had je in Medieval al een super groot leger met 1000 man, in Empire stelt dit nog niet veel voor. Nee, de echte legers bestaan nu uit meer dan 2000 man. Dit komt doordat de groepen eenheden meer mannen hebben. In de 18e eeuw hadden ze natuurlijk het buskruit al uitgevonden. Dit betekent natuurlijk dat je mannen nu rond lopen met musketten in plaats van met pijl en boog. Het is een geweldig zicht om te aanschouwen dat al die mannen dan hun musket op de schouder leggen, richten en vuren, waarnaar er een mooi rookwolkje tevoorschijn komt. Echt goed schieten kunnen ze echter niet, want bij elk salvo van bijvoorbeeld 120 mannetjes, zijn er bij de tegenstander hoogstens vijf dood, en dan heb je nog geluk. Zo duurt een slag natuurlijk oneindig, maar gelukkig zijn daar twee, of misschien wel drie oplossingen voor. Allereerst natuurlijk de cavalerie, deze met sabel of lans bewapende ruiters, stormen op de weerloze musketiers in, en zorgen voor een ware

slachting. Als echter diezelfde cavalerie van de kant van de tegenstander komt, wil je natuurlijk niet zo weerloos zijn, en gelukkig kan je ook met lans bewapende mannen in je gelederen opnemen. De tweede oplossing is het opzetten van een bajonet op de o zo mooie musket, en vervolgens met de musketten naar voren gericht instormen op de vijand. Zonder bajonet duurt het namelijk ook dagen voordat er een paar doden zijn gevallen. Tot slot heb je dan de derde oplossing, artillery is the answer! Kanonnen zijn echter zeer onnauwkeurig, en je moet geluk hebben om een voltreffer te kunnen plaatsen, maar o wee indien dat gebeurt! Levens worden dan in de lucht gesmeten om vervolgens dood op de aarde gesmakt te worden. Grafisch is er ook een nieuw sausje overheen gegoten, zodat je nog meer kan genieten van de dood van soldaten. Als je ook een soldaat ziet vechten, sta je verbaasd over de vele bewegingen. Je verwacht misschien dat hij alleen maar één beweging uitvoert: hakken met zijn bajonet, maar niets is minder waar! Verschillende vechttechnieken komen te pas, en het is een waar genot om dat al je soldaten te zien doen.

Conclusie en beoordeling

Ik had nog wel pagina’s erbij kunnen tikken, maar uiteindelijk zal ik het zelfde benadrukken: Empire: Total War is een prachtige RTS-game geworden, zoals waarschijnlijk ook wel verwacht. Het werkt allemaal goed en het ziet er grafisch weer prachtig uit. Het is echter niet alleen maar rozengeur en zonneschijn. De scheepsgevechten zijn jammer genoeg chaotisch, wat zonde is omdat het wel goed was uitgewerkt. Wat ook jammer is, is dat je musketiers schijnbaar scheel zijn, waardoor het lang duurt voordat een peloton uitgemoord is. Wat hier wel weer tegen over staat is de prachtige vechtbewegingen, die een mannetje uitvoert op de tegenstander. Als je een liefhebber bent van het RTS-genre: KOPEN die handel! Maar ook als je geen liefhebber bent is het een tip om deze game eens een kans te geven, want die verdient ie!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Werkt allemaal heel goed
  • Ziet er grafisch weer top uit
  • De vechttechnieken zijn een ware parel om te aanschouwen
  • Enorme wereldmap, waar je je helemaal kan uitleven
  • Minpunten
  • De scheepsgevechten zijn wel goed uitgewerkt, maar zijn te chaotisch
  • maar het richtsysteem is een blamage
  • Technologieën duren te lang om te ontwikkelen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nou geweldig. Het gaat toch allemaal niet werken.

  • Laat ze het gewoon proberen ik weet ook wel dat het waarschijnlijk niet lukt maar aan die instelling van jouw gaat de wereld kapot als iets niet lukt moet je het nog een keer proberen en trouwens je bent gewoon zielig als je een spel moet downloaden om het te kunnen spelen omdat je te lui bent om een baantje te nemen.

  • SecuROM is echt kut, ookal heb je het spel legaal. Als het een beetje tegenzit heb je zoveel gezeik voordat je eindelijk kunt spelen.

  • Trouwens er verschijnen veel te veel games om allemaal te kopen dus downloaden is niet te ontwijken en iedereen download wel eens en natuurlijk kunnen ze piraterij niet voorkomen maar voor mensen als jij die downloaders schijnen te haten is een initiatief als dit alleen maar goed toch zeker als het ongetwijfeld de mensen die minder bekwaam zijn met downloaden overhaalt het spel uiteindelijk toch gaan kopen das dan mooi meegenomen toch.



    Om het even in jouw taaltje te zeggen, woudaman!;)

  • het is gewoon zonde. PC gaming zal ooit ten onder gaan:(

  • Goed dat ze naar de community luisteren maar er moet echt iets gedaan worden aan het illegale downloaden en ik vind wel dat ze op een of andere manier een systeem moeten uitdokteren om het zoveel mogelijk tegen te werken want het loopt echt de spuitgaten uit met het illegaal downloaden van games.

    @wiizzhole, nee niet iedereen download wel eens, er zijn zat mensen die gewoon niet illegaal downloaden, ik vind het gewoon een vorm van respect en ben er best trots op dat ik alles eerlijk koop. Ik kan er ook niet tegen dat mensen hier altijd maar opscheppen over het feit dat ze alles downloaden.

  • Beter zo, anders té veel beveiliging..

  • Pfff gelukkig



    @ Debeul Ik download zeer soms, als het spel nérgens meer te krijgen is bijvoorbeeld….

  • Beveiliging op spellen is onzin, het word toch gekraakt. Dus de mensen die het spel illegaal downloaden kunnen het spel gratis spelen zonder problemen.

    En mensen die eerlijk 50 euro neerleggen worden lastiggevallen met security checks om de 10 dagen.

    Sorry hoor, maar zo dwing je mensen juist om illigaal te downloaden.

  • WiiZhole, dus omdat je niet een ferari, mercedes en BMW kan kopen jat je hem maar? Vreemde instelling.

  • We zullen zien of het werkt.

  • @Oetkra



    Hoe de fuck kun je auto's met games vergelijken.. douchebag



    Maar ja, anywho.. alle PC games die single player only zijn, downloaden die hap. Zijn ze online super vet, legaal kopen.

    Thats my opinion.



  • Ze schrapppen SecuROM helemaal niet ze passen het alleen een beetje aan meer niet. Wat neer komt op precies hetzelfde alleen met content downloads wordt je gechecked.

  • Haha, terug in hun hok. Al maakt het mij geen fuck uit, want het waren toch enkel de legale kopertjes die ze ermee troffen. :-)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren