1. Velvet Assassin (PC)

Velvet Assassin (PC)

Nadat splintercell (in mijn ogen) een groot succes was kwam Replay Studios met een soortgelijke game: Velvet Assassin. De sfeer is alleen geheel veranderd en wel omdat het zich in de tweede wereldoorlog afspeeld. Als fan van stealth games heb ik deze game onder de loep genomen..

Verhaal:

Het verhaal begint in het ziekenhuis met Violette Summer, die gewond is geraakt in haar laatste missie. In het ziekenhuis blikt ze terug naar alle missies. Het wordt als een verhaal verteld en is daarom ook erg lineair. Ook tijdens missies blikt ze terug op sommige ervaringen wanneer ze iets herkenbaars ziet, in de vorm van een flashback. Het verhaal is erg simpel maar het heeft wel iets. Ik ben een gamer die het verhaal meestal negeert en verder wil spelen.

Tutorial:

De eerste missie was meteen een soort tutorial. De controles werden uitgelegd en er werd uitgelegd over EXP, die je krijgt als je zogenaamde Collectables vindt. Met die EXP kun je later in de game een punt geven aan 3 verschillende attributen om zo sterker of sneller te worden. Ook werd uitgelegd hoe je een zogenaamde ‘sillent kill’ maakt. Dit houdt in dat je een tegenstander van achter besluipt en op het juiste moment met de muis klikt om vervolgens met een mes je tegenstander uit te schakelen. In deze tutorial werd ook uitgelegd wat morfine was. In het echt is het een pijnstiller, of zelfs een verdovend middel maar in de game was het een soort tijdvertrager. Wanneer morfine gebruikt word staat de tijd stil, en kun je een tegenstander makkelijk afmaken. Maar jammer was dat deze tutorial incompleet is. Je leert natuurlijk niet alles over de game maar toch erg weinig.

In de tweede missie was mij al snel duidelijk wat ik moest doen. Door middel van in het donker te lopen kun je zonder gezien te worden makkelijk duitsers afmaken. Wel waren er verschillende hindernissen zoals: glasscherven (als je eroverheen loopt maakt het geluid, en word je gedetecteerd) flikkerende lampen, deuren en water die onder stroom stonden waarvoor je eerst een Fuse box kapot moest maken en nog meer. Dit klinkt allemaal erg simpel maar de game is ook veel te simpel. Je krijgt op een gegeven moment een colt 45 met 7 kogels. Hier heb je helemaal niets aan omdat je met 3-4 schoten iemand dood hebt. En zodra je iemand doodschiet komt er toch een andere bewaker aan dus een m60 is net zo handig.

Verwachtingen:

Bij het spelen van de game kon ik niet wachten om door ramen heen te klimmen, of om aan regenpijpen gebouwen op te klimmen. Helaas kon dit niet. Vooral bij een vrouwelijke assassin verwacht je de gekste stunts uit te halen, zeker omdat zelfs Sam Fisher dit al heeft laten zien. Maar tijdens het spelen kom je erachter dat het spel Nog minder interactief is als de eerste Tomb Raider.

Je kunt bijvoorbeeld kratten omhoog klimmen, dozen wegduwen en over kleine breuken in de weg springen. Bij sommige kratten lijkt het alsof je erop kunt springen maar dan blijkt het tegenovergestelde. Het allerergste is nog dat je niet eens tegen een muur aan kunt staan en zo moeilijk om hoeken heen kunt kijken.

Frustraties:

Na bijna besloten te hebben om te stoppen met spelen ben ik toch maar door gegaan. Er kwamen steeds moeilijkere situaties in de game voor, op zich niets mis mee. Maar als je net een moeilijke situatie net overleefd hebt en er komt een volgende, zonder mogelijkheid om het spel op te slaan stijgt de frustratie snel. Eén foutje en je kunt weer 15 minuten opnieuw hetzelfde stuk opnieuw doen. Ook stoorde het me als je naar een bewaker floot, en je in het donker verder sloop, dat hij als een magneet achter je aanloopt. De AI weet gewoon precies waar je zit en 3 schoten later was je dood. Dus de fluit functie was praktisch zelfmoord. Wel kon je met fluiten iemand in de val lokken door onderweg op een plasje olie te schieten, maar ik snap niet waarom. Als je in het donker zit, en je moet kiezen tussen iemand door zijn hoofd schieten of om iemand in een plasje olie te laten staan en dan vervolgens in die plas olie te schieten, waarom zou je die laatste kiezen? En dan heb ik het nog niets eens gehad over de besturing. Bij splinter cell kun je met de scrollwiel op je muis sneller of zachter lopen. Omdat je in een stealth game als deze vaak moet sluipen is dit erg handig. Maar bij Velvet Assassin moet je 80% van de tijd die je speelt de CTRL toets ingedrukt houden om te kunnen sluipen. Dus na 3 uur spelen doet je pink gewoon zeer, het spel kent geen Toggle Crouch Mode. Op de kaart kun je een kruis zien waar je heen moet, maar met een gebouw van 2 of meer verdiepingen veranderd het al snel in een doolhof. Bij heel veel games krijg je tips over hoe je ergens moet komen maar bij Velvet Assassin loop je het hele level af toe zoeken als je eerder in het level een hendel over het hoofd hebt gezien. De deuren van het spel zijn soms erg inconstant. Je maakt de deur open en loopt er doorheen of je staat ineens aan de andere kant van de deur.

Paar missies later..

Nadat ik door een haven, een kerk en een riool heb gelopen kwam ik eindelijk in de ghetto oftewel: sloppenwijken. Dit is de eerste level met een mooie sfeer, goede kleuren en mooie graphics. Je staat natuurlijk wel in het zonlicht maar dan worden je stealth skills wel ultiem op de proef gesteld. Jammer genoeg duurde dit maar heel kort en zat ik zo weer in een sfeerloze gevangenis. In de gevangenis krijg je de kans om jezelf te vermommen als duitse SS soldaat. Dit werkt heel slecht omdat er een soort metertje komt te staan. Als je dichtbij een soldaat staat gaat word de meter kleiner en kan je ontdekt worden. Maar de meter lijkt veel te gevoelig en moet minimaal 3 meter van een soldaat af staan, wat lopen door een gevangenis erg moelijk maakt. Eenmaal uit de gevangenis zocht ik mijn laatste doelwit in een vila. Die ik vermoorde met en sniperschot op een benzinevat en vervolgens vluchte ik. Bij het ontvluchten word je geraakt door een scherpschutter, en daarna word je wakker uit een coma en vlucht je uit het ziekenhuis. De duitsers komen achter je aan en na de laatste keer vluchten ben je er eindelijk doorheen.

Conclusie en beoordeling

Door weinig vernieuwing en veel frustaties een erg laag cijfer. Dit spel heeft mijn verwachtingen niet waargemaakt en ik vind het gewoon jammer. Bovendien heb ik het spel niet uitgespeeld, tenminste niet zonder cheats, omdat het me niet meer kon boeien.
4
Score
40
Score: 40
  • Pluspunten
  • Voice acting.
  • Grafisch in orde.
  • Het concept.
  • Minpunten
  • Weinig interactie.
  • Geen vernieuwing van stealth genre.
  • frustraties.
  • Besturing.
  • Ontzettend lineair.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • jammer

  • Zeggen ze zovaak over veel games, toch blijven ze terugkomen. Marketingtrick!

  • wtf, dan al? hoop van niet

  • ach zullen wel bij draaien nadat de verkoopcijfers binnen zijn :P

  • scherp dopeloser, dat zeggen ze inderdaad altijd!

  • Kan idd ja, al is er idd niet heel veel ruimte voor vernieuwing meer.

  • als het aan hem ligt

    Guess what… het ligt niet alleen aan hem. Als dit spel een klapper wordt komt er heus wel een vervolg, zoals hij zelf eerlijk zegt.

  • Ja, en dan komen ze nog met een prequel, een spin-off en een game in een heel ander genre met dezelfde titel ofzo.

  • dat zullen we nog wel zien…:P

  • ach zullen wel bij draaien nadat de verkoopcijfers binnen zijn :P



    Helemaal mee eens. Voor verkoopcijfers/ bekendheid/ geld gaan ze uiteindelijk toch wel door.

  • Als ze het maar goed afsluiten met dit deel dan vind ik alles best.

  • Ok…. maar blijf ninja games uitbrengen… ninjapower!!!

  • Het zou niet zo heel veel uitmaken als ze stoppen met de Ninja Gaiden serie, zolang ze maar wel andere leuke ninja games maken.

  • jammer als het waar is wat die zegt!! maarja eerst maar ff zien wat ninja gaiden 2 gaat brengen.

  • Natuurlijk komt er ooit nog wel een vervolg op deze serie, hier verdienen ze veel te veel geld mee om niet door te gaan. Aan de andere kant is het ook wel raar van die gast om dat te zeggen het tweede deel is een beetje een maf einde, deel 3 zou qua einde beter passen, maarja zijn keuze…

  • ja ok…

    maar ze moeten niet daardoor het verhaal verneuken door hem telkens langer te maken en ingewikkeld maken zoals: prequels,sequels etc.

    het verhaal moet goed blijven!

  • Jammer. Wel orgineel van ze om al bij de 2 te stoppen.

  • ach, deze ninja gaiden wordt toch nog een keertje vernieuwd op de xbox, waardoor hij weer verkoopt… En een port naar de ps4….

  • Blijkbaar geen slappe melk voor deze serie. Wel jammer dat dit laatste deel niet naar de PS3 komt.

  • Miss een nieuwwe serie een keertje

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren