1. SOCOM: U.S. Navy SEALs Confrontation (PS3)

SOCOM: U.S. Navy SEALs Confrontation (PS3)

SOCOM, bij veel voormalige Playstation 2 gebruikers een ware legende wat betreft tactische single- en multiplayer shooters. Al sinds geruime tijd is het vervolg, wat zich alleen richt op de multiplayer, uit op de Playstation 3. Na een slechte start, met veel slechte recensies welke vooral kwamen doordat de game overspoelt werd met bugs en slordigheden, is er een aantal maanden geleden een patch uit gekomen voor deze game. Deze verhelpt veel problemen, maar is het hierdoor echt een betere game geworden?

Zelf moet ik toegeven helaas nooit de vorige SOCOM delen gespeeld te hebben. (Met als voornaamste reden dat ik nooit in bezit ben geweest van een Playstation 2.) Toch heb ik ongeveer een maand geleden het gewaagde besluit genomen kennis te maken met de serie. Ik heb op de PC vaak games zoals, Counter Strike: Source en America’s Army gespeeld, en was toch wel benieuwd hoe een tactische shooter als SOCOM: Confrontation uit zou pakken op de Playstation 3.

Wat me als eerste opviel in SOCOM: Confrontation was de mogelijkheid van het samenstellen van je eigen personage. Je hebt 2 soorten personages, namelijk de Commando en de Mercenary. Hieraan kun je verschillende facetten aanpassen, zoals bijvoorbeeld het gezicht, helm (of geen) of je camouflage kleuren. Ook kun je instellen wat voor armor je draagt. Draag je een zware armor dan zul je onder andere langzamer bewegen en minder hoog springen, daar tegenover staat betere bescherming tegen kogels. Lichte armor daar in tegen zal het tegenovergestelde effect hebben. Ook de wapens zijn zelf te kiezen en samen met andere handige gedeelten, zoals een lasersight of geluidsdemper, samen te stellen. Daarnaast kun je nog 2 handige (vooral explosieven) spullen meenemen wanneer je van verwoestende en oorverdovende klappen houd.

Een van de belangrijkste aspecten van een game, en vooral een tactische game zoals Socom, is natuurlijk de gameplay. De gameplay van Socom is gemaakt om langzaam en voorzichtig, maar ook niet te langzaam, te werk te gaan. Wanneer je met je in een jolige bui het speelterrein in rent zal dit in de meeste gevallen eindigen met een paar doffe ploffen en een bloedend personage. Dit betekent dat je in een ranked game de rest van de ronde zult moeten wachten tot de rest van de spelers klaar zijn. Naar mijn idee is dit de ultieme multiplayer shooter ervaring, en ik kan de meeste games, waar de voornaamste manier van spelen het zogenaamde “rushen” is, meestal ook niet heel erg waarderen. Verder speelt het spel soepel en de enige kanttekening die ik er echt tegen kan maken is het gooien van de wel beruchte granaat. De blauwe lijn die aan moet geven hoe je granaat zijn pad naar de vijand zal afleggen wil niet altijd helemaal juist zijn, en in een aantal gevallen heb ik hierdoor een zelfmoordactie opgezet. Als je eenmaal door hebt hoe het werkt valt het in 99% van de gevallen wel mee en kun je je vijand met een verrassende klap om het leven brengen. Een ander belangrijk punt is de lag en ik moet zeggen dit nog maar 1 of 2 keer meegemaakt te hebben, en dat waren spelers uit de Verenigde Staten.

De graphics van SOCOM zijn niet echt om over naar huis te schrijven. Maar ondanks dat ik normaal gesproken een behoorlijke graphicshoer ben, heeft het me eerlijk op geen enkel moment echt geërgerd. Het is dan niet van hoge kwaliteit, maar aan de andere kant zijn de omgevingen wel scherp en geeft het een goede sfeer. Ook de explosies zijn niet erg spectaculair, maar dit levert wel een realistischer beeld. De meeste “real-life” granaat explosies leveren vaak ook niet meer op als wat rondvliegend stof. Er zijn best veel details in de omgevingen, de textures zijn redelijk, maar het is (naar mijn idee) vooral de belichting en schaduwen waar het aan scheelt. Daardoor komt het hier en daar wat simpel over en zal het nooit een topper zijn op dit gebied. Maar nogmaals dat is bij dit spel zeker niet het belangrijkste.

Het geluid in Socom is goed uitgewerkt. De explosies klinken goed en hard, en kunnen vooral wanneer je stilletjes aan de vijand benadert behoorlijk schrikwekkend zijn, wat de spanning en sensatie bij mij meestal wel verhoogt. Met de geluidseffecten van de wapens zit het ook wel snor, alhoewel het soms met een demper nogal zacht is waardoor ik soms even het idee heb dat ik mijn wapen niet afvuur. (Maarja het feit dat je het bijna niet hoort, klopt natuurlijk ook bij een demper.)

De ranking.... Ook belangrijk in een multiplayer shooter, en een van de beste manieren om de speler veel tijd te laten spenderen aan een game door hem/haar te stimuleren om hogerop te komen. Helaas laat Socom hier de meeste steken vallen. Ten eerste is het onmogelijk om de eerste rang te behalen indien je niet lid bent van een clan. Aan de ene kant moedig ik dit aan, omdat dit er wel voor zorgt dat men bij een clan zal gaan of zelf een clan aan zal maken. Aan de andere kant niet handig voor spelers die niet graag aan een clan gebonden zijn. Daarna schijnt het mogelijk te zijn een hogere rang te halen, helaas is me dit na velen uren nog steeds niet gelukt en is het me een volkomen raadsel hoe hogerop te komen... Om het toch nog positief af te sluiten, in een clan spelen en samen tactisch af te spreken hoe de vijand een kopje kleiner (of een paar kogels in het lijf rijker) te maken, is wel heel tof om te doen. Daarnaast ook een genot voor de wat volwassenere en serieuze gamers, en wel omdat de meeste spelers waar ik mee of tegen heb gespeeld, zich bijna altijd volwassen en serieus gedragen.

Conclusie en beoordeling

None

Socom: Confrontation is wat mij betreft een vermakelijke en goede game geworden. De op sommige aspecten wat matige graphics en vervelende granaten zijn geen reden voor echte tactische online shooter fans om deze game niet in huis te halen. Daarnaast is het jammer dat het ranking systeem volkomen onduidelijk is, maar als je dat niet intereseert en gewoon gezellig met vrienden of een clan wilt knallen is dit zeker een aanrader.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Gameplay
  • Spelen met een clan
  • Sfeer
  • Geluid
  • Customizing
  • Minpunten
  • Granaat doet niet altijd wat de richtlijn aangeeft
  • Ranking
  • Graphics

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • wat een gemis xD

  • kut

  • vond hem wel leuk :P ga hem wel halen als ie in de budgetbak ligt

  • YES! PC gaming is dood toch? blijkbaar toch weer niet.

  • lol lego games zijn egt grappig:P

  • Nou das wel jammer… Ik wou deze demo wel graag spelen eigenlijk :P

  • Dan is mijn vraag in het PC demo nieuwsbericht dus beantwoord…



    :(

  • Ik heb de PC demo gespeeld, en hij is weer goed hoor.

  • k vond het nog wel fijn die demo op pc. Maar om er de volle pot voor te betalen, dat is natuurlijk een andere zaak.

  • Ik vond het om eerlijk te zijn een erg leuke demo, ben er met een lach op m'n gezicht doorheen gelopen.

  • jammer maar ik wacht wel op de volledige versie

  • Spijtig… wou toch ff eens graag zo'n Lego-game proberen :(

  • Kut….. dan probeer ik hem wel op de PC.

  • Jammer ik zou dit spel best wel ff willen uitproberen.

  • Erg jammer en slecht zeg! Deze demo zou ik zeker wel willen proberen op mijn 360

  • Lijkt me echt een cool spel op de DS… op de consoles heb ik liever iets … meer grafisch.. ;-)

  • Ik denk dat iedereen het op de PC wel kan proberen :)

  • Jammer! Leek me leuk om te checken, Indiana Jones is wel jeugdsentiment…

  • daar heb ik drie letters voor: WTF

  • Dammit, leek me wel geinig.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren