1. Prince of Persia: The Sands of Time

Prince of Persia: The Sands of Time

Het verhaal is bekend: Ubisoft maakte een deal met Jordan Mechner voor een nieuw stel Prince of Persia spellen en had daar veel succes mee op de spelcomputers. De ontwikkelaar achter de spelcomputerversie heeft tijdens de ontwikkeling van het spel contact opgenomen met een andere studio, om zo de draagbare versie te realiseren. Natuurlijk was de potentie daarvan enorm groot omdat het eerste spel oorspronkelijk voor een 2D aanzicht was ontwikkeld. Helaas zet Prince of Persia: The Sands of Time voor de Game Boy Advance de goede lijn aan spellen niet voort.

Prince of Persia begint met twee speelbare karakters: de prins zelf en de dochter van de andere sultan. In principe volgt het spel niet alleen daarmee de trend die gezet werd door de versie op de spelcomputers. The Sands of Time lijkt in de basis op zijn voorgangers, maar is in principe een totaal ander soort spel. Zo was het origineel uit 1989 een op het oog simpel platformspel waarbij iedere misstap fataal kon zijn. De nieuwe versie is meer een snel platformspel met veel actie en uitdagende, acrobatische puzzels. Precies de spelcomputerversie dus, maar dan in het klein.

En daar begint het probleem. Omdat we te maken hebben met een spel voor de Game Boy Advance, een draagbare spelcomputer met een klein schermpje, is het vrijwel onmogelijk dezelfde overzichtelijkheid als in de spelcomputerversie te combineren met die snelle actie. De kleine Prince of Persia is op het eind dus meer een snel actiespel dan een intelligent avontuur. Daar is dan wel niets mis mee, maar toch hadden we liever een innovatief avontuurspel voor de Game Boy Advance gezien.

In zekere zin proberen ook de makers diezelfde wens te verwezenlijken, het grote probleem is echter dat behalve de tijdelementen niets bijzonders is toegevoegd. Dit spelen met de tijd, zoals het stilzetten, vertragen of terugspoelen ervan, is bijna perfect verwerkt in de draagbare versie. Jammer genoeg zijn de vijanden niet bijster slim en blijft hun weerstand beperkt tot het gooien met bijltjes en het afschieten van vuurpijlen. Hierdoor levert The Sands of Time heel wat in op zijn voorgangers uit de jaren ’80 en ’90, waar vooral de gevechten met het zwaard beter in elkaar zaten.

Wel goed is dus de combinatie tussen springen en vechten en het spelen met tijd. Bij dat laatste aspect hoort ook het ‘baasgevecht’ wat niet in de andere versies verwerkt is. Hier krijgt de speler steeds te maken met eenzelfde wezen dat steeds op een andere manier verslagen dient te worden. Meestal moet hierbij gebruik gemaakt worden van een ander tijdelement. Dit soort puzzels levert een heleboel diepgang op en het is dan ook jammer dat Ubisoft hier niet meer uit wist te halen.

Het uiterlijk van het spel is redelijk. Op het visuele vlak doet het alles aardig, vooral de animaties zijn erg goed. Het geluid is echter te weinig vernieuwend om goed te doen en de gehele presentatie van het spel valt nogal tegen.

Conclusie en beoordeling

Prince of Persia: The Sands of Time voor de Game Boy Advance komt dus duidelijk tekort op het gebied van overzichtelijkheid en originaliteit. Daardoor is het meer een matig voorproefje op de andere versies, dan een volwaardig spel. Het probeert in ieder geval veel verschillende elementen, maar slaagt slechts in een aantal daarvan. Vooral de aspecten die de oudere Prince of Persia spellen zo leuk maakten, komt in deze versie nauwelijks op behoorlijk niveau terug.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • De prins is draagbaar te spelen
  • Tijdelementen werken goed
  • Minpunten
  • Weinig tot geen vernieuwing
  • Matige presentatie
  • Overduidelijk haastwerk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ja

  • ik op PC :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren