1. LocoRoco (PSP)

LocoRoco (PSP)

Het is geen lekker weer, het regent en iedereen wordt depressief. Het enige medicijn dat dan werkt is een flinke dosis blijheid, direct in je sodemieter! Dit klinkt misschien niet al te fijn, maar ik bedoel dat je dan LocoRoco moet gaan spelen op de PSP. Dit is misschien wel de gezelligste game die ik ooit heb gespeeld.

In LocoRoco is het eerst allemaal niet zo gezellig. De wereld wordt overheerst door de gemene Mucha Mucha en de LocoRoco leven onderdrukt. Het wordt natuurlijk weleens tijd dat dit gaat veranderen. Je neemt als speler de controle over een oranje LocoRoco, met deze gezellige blob zal jij de gemene Mucha Mucha moeten verslaan, om zo het confetti afweergeschut aan te zetten. Dit zorgt ervoor dat ze ook nooit meer terug kunnen komen. Dit klinkt niet al te moeilijk, maar het is nog een hele klus! Het verhaal in LocoRoco voelt misschien niet zo bijzonder, maar het verhaal is ook niet zo belangrijk voor deze game. Grappig genoeg is er toch een leuke twistplot op het eind waar jullie lekker zelf achter mogen komen.

Met een blobje de wereld bevrijden is makkelijker gezegd dan gedaan. De sleutel tot overleven in het spel is zo snel mogelijk dikker worden, door heerlijke vruchten te eten. Per vrucht wordt je LocoRoco iets dikker en dan kan je beter tegen een stootje. Kom je een Mucha Mucha tegen dan loop je de kans om aangevallen te worden en in het ergste geval nemen ze een hap uit je. Als je deze vreetlel op tijd uitschakelt kan je dit onderdeel van jezelf nog redden en anders wordt je iets kleiner en kwetsbaarder. Linksboven in het scherm wordt er voor je bijgehouden hoeveel LocoRoco je hebt ‘gekweekt’. Als je aan het eind van het level bent en je hebt ze alle 20 gepakt, is het level bijna perfect uitgespeeld. Naast de vruchten die je moet eten zijn er ook nog de MiuMiu die je moet redden. Deze mannetjes zijn je vrienden en zitten ergens in het level verstopt. Als je ze vindt geven ze je altijd een klein cadeautje, meestal een onderdeel voor het LocoRoco huis. Er zijn nog een aantal andere kleine dingetjes te verzamelen, maar die zijn eigenlijk niet noemenswaardig. Die zijn alleen interessant als je elke level 100% wilt uitspelen en zo’n soort gamer ben ik niet. Al deze dingen moet je verzamelen door de wereld een bepaalde kant op te kantelen. Met de knoppen L en R kan je de wereld laten aflopen naar links of rechts, zodat je LocoRoco in beweging komt. Als je een obstakel tegenkomt druk je die twee knoppen tegelijkertijd in, dan maakt je blobje in ieder geval een hups en als je het erg goed doet een enorme sprong. In de game komt het aan op het behendige draaien van de wereld met het goed timen van de sprongen die je maakt.

Ik zei in de inleiding al dat LocoRoco misschien wel de gezelligste game is die ik ooit gespeeld heb. De vrolijke kleuren in de wereld in combinatie met de enorm aanstekelijke muziek maken deze game-ervaring een waar feest. Elke level kent zijn eigen vormgevingen met thema en geluid. Hier moet wel bij gezegd worden dat elke wereld eenzelfde verloop van levels kent. Zo heb je meestal eerst een soort boslevel en sluit je af met een ‘eng’ Mucha Mucha level. Dit mag de pret niet drukken, want elk thema binnen het level is perfect uitgewerkt. De vormgeving is een waar spektakel en de inrichting van elke level met allerlei moeilijke hindernissen (mits je het meeste wil verzamelen) is opzienbarend en erg stijlvol. Daar komt nog eens de speciaal gecomponeerde muziek bij waar iedereen wel vrolijk van moet worden. Echt alles in de hele game op audiovisueel gebied, sluit aan op de gezelligheidsfactor van de game.

Ik heb eigenlijk helemaal niet veel op LocoRoco aan te merken. Als ik dan toch iets zou moeten kiezen is het de replaywaarde. Het is nou niet echt een game die je snel weer een keer zult oppakken en omdat er maar één moeilijkheidsgraad is, is het voor de meeste gamers na één keer uitspelen wel mooi geweest. Voor de gamers die een ware verzamelwoede in zich hebben woeden biedt de game nog zat ontdekuren binnen de levels. Het is nog echt een hele klus om elke level perfect uit te spelen en dit is mij tot op heden ook nog niet gelukt. Tenslotte is er nog het LocoRoco huis waar je in het spel onderdelen van verzamelt hebt. Dit vind ik tot mijn spijt een erg zielige toevoeging die waarschijnlijk maar door een handvol mensen gebruikt gaat worden. Het maken van een eigen soort level spreekt me wel aan, maar het niet uit kunnen wisselen is een gigantische misser. Ook is de ruime waarin je kan bouwen te klein en spreekt het in zijn totaliteit niet erg aan. Dit vormt gelukkig maar een klein onderdeel van het spel en het zijn natuurlijk maar kleine smetjes op een geweldige game, die ik met veel plezier en met een grote glimlach gespeeld heb.

Conclusie en beoordeling

LocoRoco is een heerlijke game geworden die alles in de game perfect combineert. De levels zien er grafisch goed uit en het kleurgebruik is erg gepast. De liedjes zijn aanstekelijk en lekker vrolijk. Dat deze game alleen voor kleine kinderen zou zijn is helemaal niet waar, want LocoRoco heeft bewezen een uitdagende platformer te zijn als je de tijd neemt om zo’n beetje alles te verzamelen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Vrolijk.
  • Waar feest om te spelen.
  • Alles verzamelen biedt uitdaging.
  • Kantelen van de wereld.
  • Minpunten
  • Beetje makkelijk
  • LocoRoco huis
  • Teveel op verzamelen gericht.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • en toch geen enkele die WoW kan verslaan

  • Ik vind het nogsteeds niks, die MMO's. Kost veel te veel tijd en gedoe (en daarbij ook nog eens een hoop geld, wat echt bijna ziekelijk te noemen is, aangezien je de game ook al hebt moeten kopen). Ik wil gewoon snelle actie zonder gelul. Een GTA MMO zou mij daarintegen misschien wél weer aanspreken! Ik weet niet.. misschien heb ik het niet zo op die Fantasy werelden.

  • ik kijk allen uit naar Age of Conan Hyborian Adventures.

    dat lijkt me toch de beste MMO

  • btw

    Releasedatum: Cancelled

    Ontwikkeld door: Black Rock Studio

    Uitgegeven door: SEGA



    Tijd om dit te updaten? :)



  • @Wout0r



    Dat soort argumenten heb ik altijd wat op tegen. Kost teveel tijd en gedoe? Het kost zoveel tijd als je er zelf aan besteed. Als je lol kan hebben met een uurtje per dag, wat weerhoud je? En hoezo kost het zoveel geld? Je bent +- 13 euro per maand kwijt. Als jij een nieuwe game koopt voor de 360 oid dan zit je minstens op 60 euro en aangezien je er sneller mee klaar bent: Zit je binnen anderhalve maand weer op die 60 euro voor een ander spel.



    Kom maar op met die Age of Conan, vraag me echt af hoe dat is.


  • @Wout0r; Je hebt gelijk en ongelijk, Zoals Maluki zegt, Je steekt er zoveel tijd in als je zelf wilt.



    Alhoewel bij de velen dit AL hun tijd is die ze kunnen missen is (dus TE veel tijd)



    Maar qua geld vind ik MMO's eigenlijk een pluspunt; kijk, ik geef ongeveer 60 EUR per maand uit aan games iedere maand (1 spel per maand ong), Als ik dat nu verving door een MMO waar ik een half jaar mee zoet ben dan heb juist VEEEEL geld bespaard…


  • De markt is inderdaad gegroeid en zal nog veel harder gaan groeien. Het aantal succesvolle mmo'gestegen? Dat vind ik dan weer een leugen, er zijn de laatste 2 jaar enorm veel MMO developpers de fles op gegaan en 70% van de MMO's faalt gewoon. De eisen voor de mmo markt liggen enorm hoog. WAR zal het wel goed doen, mede omdat ze een enorm budget hebben(EA) en de naam Warhammer natuurlijk. Dit zal voor goede verkopen zorgen maar als de game alsnog tegenvalt zullen die mensen even snel andere MMO games gaan spelen.

  • World of Warcraft, World of warcraft maakt het leven makkelijk!

  • WoW maakt het echte leven juist ongemakkelijker =P

  • Lineage 2 is nog steeds de beste mmorpg imo. vind het zonde dat het zo onbekend is hier. alleen de retail versie is wel enorm traag en moet je beetje overdreven grinden.



    ik speel zelf op een x7 server. niet echt legaal maar kom. de pvp is echt fun.



    mensen die anti mmo zijn hebben het meestal nooit gespeeld, of heel even geprobeerd. sommige mmo's hebben wel een stijle leercurve maar eens je daar voorbij bent wordt het eens zo interessant.

    betalen per maand is wel beetje jammer. maarja servers kosten nu eenmaal bakken geld. de prijs zou wel wat mogen dalen, 5 euro per maand ofzo.

    of het spel iets duurder maken en dan een jaar gratis ofzo.



    voor de mensen die L2 niet kennen :

    http://youtube.com/watch?v=u8dA7ocLK5Y&feature=related







  • Toch wel knap idd, voor wow speelden er volgens mij maar een paar miljoen mensen een MMO? Nu heeft wow er alleen al 10 miljoen, hebben ze toch aardig gedaan :P.

  • Hoe zo maakt het makkelijker?. Ik ben blij dat RuneScape een makeover krijgt nu wordt zoveeeeeeel mooier!. :D

  • Het is alleen teveel geld als je voor 10 mmo's betaald.



    Hou het simpel en hou je niet bezig met meer dan 2.

    Toegegeven is zie ook leiver dat mmo's een 10'tje per maand zouden kosten maar ja ontwikkeling van spellen word over het algemeen steeds duurder.

  • mmo is echt de toekomst denkik toch.

    gta probeert nu ook al een beetje, binnen een paar jaar gaat het miss wel mogelijk worden om daar een echte mmo van te maken.



    zelfs arcade shooters zoals COD etc beginnen nu ook rpg stuff in te voeren. (online althans)



    zelfde voor sport/race games.



    ik kijk er iig naar uit.





  • greg.be ben je dom ofzo, mmo heeft NIETS te maken met rpg

  • lol ik weet best het verschil. omdat ik 1x het woordje rpg gebruik.

    online games maken is 1 ding, maar daarom is het nog geen mmo te noemen.

    En als je dat wel wil doen heb je (imo) rpg elementen nodig. bvb in race games dat je een eigen personage hebt en huis etc en dus echt in een stad rondrijd met elkaar. niet dat je met 4 man 1 parcour laad en thats it.



    zelfde voor shooters, volgens mij gaat dat zo uitgroeien dat je op den duur echt een \"uniek\" char kan maken en daar mee stijgen in rank enz (kan al beperkt)



    als je het nu nog niet begrijpt weet ik het ook niet.




  • Ik heb gewoon geen behoeft om mijn geld uit te geven aan zo iets..

  • de vraag is natuurlijk, wat maakt een spel \"massive\" multiplayer online.

    als je in een shooter met 200 man in een map speelt ofzo. dat zou in de buurt komen.

    zou lachen zijn bvb een map \"normandië\" :D ruuussh ! :D



    maar ook dan heb je rpg dingen nodig imo, bvb niet gwn respawnen, maar classes zoals medics die je kan ressurecten of healen.


  • Geen rare opmerking van hem. WOW is ook heel veel (positief en negatief) in de media geweest waardoor mensen alleennog maar makkelijker checken of die game en het genre an sich wat is.

  • en toch geen enkele die WoW kan verslaan

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren