1. E3: Full Spectrum Warrior

E3: Full Spectrum Warrior

Tijdens de E3 in 2003 ontving Full Spectrum Warrior een aantal prijzen en het is mede hierdoor de meest veelbelovende titel van uitgever THQ. Dit jaar was het spel uitgebreid speelbaar op de Microsoft Xbox stand en daar maakten wij dan ook dankbaar gebruik van. Een medewerker van Pandemic Studios gaf ons uitleg bij één van de twee demowerelden.

Zoals waarschijnlijk bekend zal zijn, is Full Spectrum Warrior een strategische titel waarin tactiek erg belangrijk is. Op het eerste gezicht lijkt het spel een beetje op de Tom Clancy spellen. In Full Spectrum Warrior is het niet de bedoeling zelf een actie te ondernemen, maar moet hiertoe slechts opdracht gegeven worden. Het verhaal speelt zich af in één dag en het doel is om de speler te tonen hoe een stad op vijandelijke manier wordt overgenomen. Daarom speelt het spel zich af in het Midden-Oosten, en zal de speler te maken krijgen met allerlei zaken die voor een militair normaal zijn. Denk hierbij aan het helpen van teamleden, het leeghalen van de zakken van een overleden teamlid of het ontwijken van vijandelijke aanvallen.

De medewerker van Pandemic Studios legde ons uit dat de speler lid is van een internationale beweging en dus in aanraking komt met verschillende nationaliteiten. Omdat het spel zo’n tactisch vermogen vereist, is de besturing nogal complex. Daarom hebben de ontwikkelaars een zesstappen trainingsprogramma ingevoerd om de speler wegwijs te maken. Hierin maakt hij kennis met de eigenschappen van zijn soldaten en zelfs de persoonlijkheden van die soldaten.

We speelden één van de twee demowerelden, waarin het de bedoeling was alle vijanden uit te schakelen om zo de vriendschappelijke tank door te laten. Het eerste dat opvalt, is de intuïtieve besturing. Hoewel het allemaal wel wat uitleg vereist (zeker omdat wij de training niet konden spelen), voelt het immers wel zeer natuurlijk aan. Een welkome toevoeging aan de besturing is de B-toets. Wanneer één van de twee teams (Bravo of Alpha) in moeilijkheden komt, is het mogelijk via de B-toets de teamleden zelf een oplossing te laten vinden. Zij zullen zo snel mogelijk dekking zoeken en vanaf dat punt de vijanden bestoken met hun wapens. Deze wapens variëren van gewone rifles tot het gooien van granaten. Via de D-pad kan de speler wisselen tussen de verschillende teamleden. Elk van de soldaten heeft namelijk zijn goede en minder goede eigenschappen.

De B-toets is niet de enige versimpeling aan het concept. De soldaten zijn namelijk sowieso al slim genoeg. Ze houden zich ten alle tijden aan de richtlijnen van het leger. Als één soldaat bij de andere in de weg staat, zal die andere soldaat zijn wapen naar de grond richten om niet het gevaar te lopen dat het ding ineens af gaat. Deze kleine details zijn goed verwerkt en worden prachtig uitgebeeld. Daarnaast zorgt elke soldaat voor zijn eigen dekking en maken ze automatisch gebruik van objecten om te schuilen en toch goed zicht te hebben op de situatie. Als de speler dit alles zelf zou moeten doen, was er geen beginnen aan geweest.

Al wisselend tussen de teams en manoeuvrerend van het ene veilige punt naar het andere, zal de speler zijn weg door een wereld werken. Her en der staan vijanden, zich verschuilend achter auto’s of andere objecten. Hierbij valt gelijk het prachtige particle systeem op; auto’s ontploffen en zorgen voor een spervuur aan stukjes metaal en dergelijke.

Full Spectrum Warrior probeert zo realistisch mogelijk te zijn. Dat is niet zo gek, want het spel werd eerst gebruikt als militair trainingprogramma. Om het spel echter wel speelbaar te maken, zijn enkele kleine aanpassingen verwerkt. Zo werd één van mijn soldaten dood geschoten. Nou zou het normaal gesproken einde verhaal zijn en ik zou dan met drie soldaten verder moeten. De medewerker van Pandemic Studios wees me er echter op dat het spel iets aangepast is. Via enkele toetsen pakte één van de overgebleven soldaten de getroffen militair op en bracht hem naar een soort herstelpunt. Daar had ik al eerder mijn munitie bijgevuld en nu kon ik de overleden soldaat laten reanimeren. Nou weet iedereen dat dit in realiteit niet mogelijk is, maar het kan dus wel in Full Spectrum Warrior.

Waar iedereen echter vooral in geïnteresseerd zou zijn, is de Xbox Live optie. Volgens Pandemic Studios is het soloavontuur een soort training. Er zijn niet verschrikkelijk veel missies en het geheel zou binnen de tien uur uitgespeeld kunnen worden. Dit zul je dan echter wel vaker doen omdat elke moeilijkheidsgraad zijn eigen extra’s zal bevatten. Via Xbox Live is het mogelijk de verschillende missies te spelen, maar dan samen met een vriend(in). De ene speler zal het Alpha team besturen en de andere speler het Bravo team. Door de mogelijkheid om met elkaar te praten, is het de bedoeling de teams het doel succesvol te laten voltooien. Dit geeft gelijk een extra dimensie aan het spel. Alles in totaal lijkt het spel toch een zeer lange speelduur bevat, ook omdat het spel zo opgebouwd is dat het meerdere malen proberen van missies geen uitzondering zal zijn.

Door wat we al wisten van het spel, lijkt Full Spectrum Warrior een topper te worden. Dit gevoel is alleen maar sterker geworden omdat we het zelf hebben mogen spelen. De titel ziet er prachtig uit en is lang niet zo ingewikkeld als dat het lijkt. Full Spectrum Warrior ligt 25 juni al in de winkels voor de Xbox en zal dit najaar ook verschijnen voor de PC.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Niet mijn type game, maar ik geloof wel dat het een goede game is, wie van simulatie houdt!!!!

  • Lijkt me een erg tof spel

  • Ik hou wel van oorlogsshooters; hoe realistischer, hoe beter. Dan lijkt mij dit natuurlijk een tof spel :).

  • Ik denk niet dat je dit moet zien als een shooter…



    - tis veel meer dan dat

    - zelf schieten is er niet bij (is eerder een pluspunt, veel meer tactische mogelijkheden)


  • IGN review:



    Hoge score (9.2) maar minpuntjes:



    - LIVE sucked, alleen co-op en alleen met z'n 2en

    - Vijanden ALTIJD op dezelfde plaats



    Dit en het feit dat het niet mijn type game niet is maakt dat ik het niet ga kopen :D






  • Ik vind co-op juist vet. Met rb6 3 heb ik bijna alleen maar co-op gespeeld.

  • Jim, lees die alinea eens af:But it's not enough.

  • lijkt me egt een lache spel!

  • veeet spel, echt een heel cool spel, naast chronicles of riddick een spel waar ik erg naar utkijk

  • ik weet nou niet of ik de game moet kopen ja of nee!!

    argg……of moet ik toch gaan voor gaiden of rallisport ofzo…?

  • Lijkt me echt een tof spel!!! Alleen de screen vind ik wat tegenvallen :S

  • dit lijkt me egt een ****** vet spel :P:D

  • rovo je moet ff wat filmpjes kijken, dan zie je wel hoe gaaf dit spel wel niet is

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren