1. Mario Kart Wii (Wii)

Mario Kart Wii (Wii)

Een game als Mario Kart Wii heeft een hoop om op te bouwen en daardoor ook een hoop om op afgeschreven te worden. Altijd kende de serie al een ongelooflijk solide singleplayer en een spel dat de (offline) multiplayer overtreft, moet nog uitgegeven worden. Maar dat neemt niet weg dat een nieuwe installatie in de serie meteen goed bevonden mag worden.

Mario Kart Wii pakt de speler niet meteen beet, zoals Super Mario Kart of Mario Kart 64 dat wel deden. Een veel te makkelijke 50CC Cup die wordt opgevolgd door een intense 100CC klasse zorgt voor veel frustraties. Opeens moet de speler zien te dealen met motoren, wat ongelooflijk misstaat in een kartracegame. En wat doen al die zeepkisten daar nog steeds? Na Mario Kart 64 is de serie bergafwaarts gegaan met al die verscheidenheid aan voertuigen. De diepgang die door Nintendo gecreëerd wordt, is kunstmatig. Zeker met alle statistieken van de andere rijtuigen voelt het onlogisch aan om niet rond te rijden in karts. Meer diepte had ook gerealiseerd kunnen worden door verschillende karts te introduceren, met onderscheidende statistieken.

Daarnaast heeft Nintendo niet erg zijn best gedaan om de speler een rijke keuze aan auto’s en motoren te geven. Ze zien er wel allemaal anders uit, maar elk personage heeft een auto die op dezelfde manier rijdt als die van een ander figuur. De statistieken verschillen niet zoveel van elkaar en het enige duidelijk merkbare verschil zit hem in voertuigen met gemaximaliseerde stats. Denk daarbij aan twee uiterste: gamers voelen dat een auto of motor zwaar is of sneller gaat, maar daar tussenin valt alleen maar op dat je snel voorbij gereden of aan de kant gebeukt wordt. Dat is toch wel heel anders dan vroeger: Bowser, Wario en DK (Jr.) waren zwaar, Mario, Luigi en Peach waren middelmatige racers en Toad, Yoshi en Koopa waren de snelste rijders. Toen was het nog allemaal zo simpel; de uitgebreide gameplay van nu valt bijna te verwerpen.

Het spelsysteem met verschillende eigenschappen per voertuig onderscheidt zich van de DS versie door nog uitgebreider te zijn. Helaas schiet Nintendo zijn doel voorbij en valt de toegankelijkheid van het spel in het niets. Mario Kart Wii wordt bijna een strategische racer, maar nog lang niet zo hectisch als serieuze games in het racegenre. Als speler moet je met zoveel dingen rekening houden: de snelheid, het gewicht, acceleratie, handeling, drift, off-road en de mini-turbo. De keuze die gamers maken kunnen hen maken of breken. Als de gekozen kart laag scoort op off-road en een belangrijk onderdeel van de racebaan afsnijden op modderige zandweggetjes is, dan laat het probleem zichzelf zien. Nintendo heeft hierop de automatische besturing gevonden. Driften en boosten gaat automatisch. Dat resulteert in een langzaam progressieve ontwikkeling bij een speler die meer uit het spel wil halen en zich daardoor toch moet overgeven aan het onnodig grote systeem.

Wat had het makkelijk geweest om te zeggen dat de online mode fantastisch is en hoe leuk kon het zijn de lezer te laten denken dat het ware toevoeging is. Mario Kart draait om plezier. De serie stond bekend om zijn toegankelijkheid en zijn snelle potjes met je vrienden. De simpele gameplay van racen en elkaar naaien tegelijk heeft niet voor niets van miljoenen gamers liefhebbers van de serie gemaakt. Een online modus is daarom verspilde moeite. Je bent niet met je eigen vrienden in één kamer, het plezier valt van Rainbow Road af met alle cheaters die in het verleden actief geweest zijn en snelle potjes met online gamers zit er ook niet in. Vaak wordt je van het Wi-Fi Connection netwerk afgegooid, zonder dat je daar ook maar enige invloed op hebt uitgeoefend. En het leukste van Mario Kart was je vrienden uitlachen als jij een rood schild op hun achterste had afgevuurd. Dat kan alleen nog in de offline multiplayer, die helaas de framerate van de Nintendo DS versie heeft.

Mario Kart Wii laat zich op een aantal manieren besturen. Met de meegeleverde Wii Wheel, de horizontaal neergelegde Wii Remote (wat nagenoeg dezelfde ervaring oplevert), de Classic Controller en de GameCube controller. Nintendo denkt hiermee aan zijn achterban en de mensen die helemaal geen zin hebben om te wiebelen tijdens het spelen. Ouderwets met je controller in je hand onderuit gezakt gamen is dus weer mogelijk, in tegenstelling tot een aantal andere racegames op de Wii.

Grafisch ziet het spel er beter uit dan zijn voorganger. De banen zijn goed gevuld met Chain Chomps, bomen, pijpen en andere obstakels en bezienswaardigheden. Af en toe valt de framerate nog wel eens, maar dan maakt het spel het je wel heel bont. De muziek in het spel brengen typische Mario Kart-deuntjes ten gehore en sluiten naadloos aan bij de rest uit de serie. Het lijkt er op dat Nintendo achter de arcade versies van Mario Kart gegaan is wat het grafische niveau betreft, wat er prettig is.

Conclusie en beoordeling

Juist waar Mario Kart om draait, is niets van terug te vinden in Mario Kart Wii. Je kan niet zomaar even snel racen, want je moet om zoveel eigenschappen van je voertuig denken. Ook online is dat niet even mogelijk, omdat je dikwijls van het netwerk afgedonderd wordt. Daarnaast valt de offline multiplayer te verwaarlozen, omdat de framerate niet meewerkt en de instapdrempel te hoog kan liggen (als de automatische besturing niet geselecteerd is). Verbeterde graphics en idem dito geluid verantwoorden niet de keuze tot aankoop van Mario Kart Wii, omdat het spel te vernieuwend wil zijn op zijn eigen monopolistische gebied.
5,7
Score
57
Score: 55
  • Pluspunten
  • Grafisch erg sterk
  • Muziek past bij de serie
  • Met GameCube controller speelbaar
  • Minpunten
  • Motoren
  • Nog steeds zeepkisten
  • Online multiplayer
  • Ouderwetse Mario Kart compleet verdwenen
  • Wil te vernieuwend zijn

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • lijkt me wel een leuke game jammer dat ik geen wii heb

  • lijkt me ook wel lache.

  • Volgens mij was iedereen heel sceptisch over deze titel doen hij werd aangekondigd maar zo te zien zijn we toch nog verast met een goede game.

  • Ziet er wel lol uit opzich!!

  • ziet er droog uit!

  • Gaat wel snel vervelen denk ik, leuk als ie in de aanbiedingenbak ligt.

  • Vaag spel, en tijdverspilling. Zit je eerst uren een mooi ding te bouwen, ga je het daarna slopen

  • ziet er op zich wel geinig uit :P

  • Had ik niet gedacht dat dit spel nog leuk zou zijn, leuke recensie.

  • Beter dan verwacht….

  • Toch nog een aardige titel dus.

  • Apart, maar lijkt me toch best wel snel te gaan vervelen maar daarvoor heb je volgens mij een heel vermakelijke tijd.

  • Had ik niet verwacht!! Het lijkt me een vermakelijke game….

  • Beter dan verwacht! :)

  • Lijkt me wel een coole game…jammer dat ik geen Wii heb.

  • Denk niet dat het mijn soort spel is, maar toch een hoger cijfer gekregen dan ik had verwacht, kudos voor Spielberg :)

  • Banana Blitz vond ik tof. Amerikaanse reviews die ik las gaven dit spel vaak nog hoger! Hmm, benm benieuwd. Budgetbakkertje :).

  • ik blijf het een weird idee vinden

  • Vind ook de review erg positief voor het cijfer, maar ach. Vind trouwens ook de prijs (€40 advies, te krijgen v.a. €31) ook een vermelding waard; de gemiddelde 3rd party game kost zelfs op de Wii al rond de 60 euro.

  • Een 7.5 is vrij laag. Andere recensisten geven het negens.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren