1. Assassin's Creed (X360)

Assassin's Creed (X360)

Zo’n anderhalf jaar geleden kwam Assassin’s Creed uit en ik kocht de game bij de release voor de PS3. Na een paar uurtjes had ik het wel gezien en keek ik niet meer naar de game om. Het kon me helemaal niet boeien en ik vond het maar een rotspel. Het was veel van het zelfde en de gameplay was erg repetitief. Een aantal dagen geleden riep hoofdpersoon Altaïr mij opnieuw. Hij vroeg me hem een tweede kans te geven. Ik leende het spel van een vriend, dit keer voor de Xbox 360. Jongens, jongens, wat zat ik fout met mijn eerste oordeel…

Assassin’s Creed vertelt twee verhalen. Een organisatie genaamd Abstergo is opzoek naar de Pieces of Eden. Deze werden honderden jaren geleden gevonden door tien Templar Knights. Abstergo heeft een machine ontwikkeld (The Animus) dat je in staat stelt in het geheugen te graven van je voorouders. Desmond Miles, eigenlijk een gewone jongen, stamt zonder het zelf te weten af van de sluipmoordenaar Altaïr.

De mensen bij Abstergo weten dit en ontvoerden hem om via het geheugen van Desmond het werk van de Knights voort te zetten. Tijdens deze tripjes in het geheugen van Desmond speel jij als Altaïr en jouw meester is Al Mualim. Hij heeft een lijst met negen namen die uitgeschakeld moeten worden. In eerste instantie klinkt dit misschien verwarrend, maar al spelend wordt het verhaal je duidelijk gemaakt en het hield mij in ieder geval werkelijk in zijn greep. Steeds was er weer een soort van cliffhanger waardoor ik verder moest spelen. Niet alleen als Altaïr, maar ook buiten The Animus als Desmond Miles was er genoeg stof dat de spanning erin hield, ondanks dat je als Desmond niets kunt doen behalve lopen en af en toe een gesprekje voeren. Door een aantal interessante plotwendingen blijft dit verhaal me zeker nog wel even bij.

Ongeveer 95% van het spel speel je dus als sluipmoordenaar Altaïr die in naam van zijn meester zijn doelen afwerkt. In de oude steden Akko, Jeruzalem en Damascus ga je op zoek naar je doelwitten. Deze steden zien er werkelijk prachtig uit. Overal is beweging, er staan kraampjes en wachters. De stad bruist van de activiteit en wist mij echt in de game te zuigen. Voordat je echter aan het echte werk kunt beginnen, is er voorbereiding nodig. Waar is mijn doelwit? Wanneer is hij daar en met wie? Wat is vervolgens de beste vluchtroute? Er zijn meerdere manieren om dit te weten te komen. Sommige inwoners van de eerder genoemde steden bezitten deze informatie, maar zij zullen dit niet zomaar afstaan. Je moet gesprekken afluisteren, zakkenrollen of gewoon bruut iemand in elkaar slaan tot hij de informatie loslaat. Persoonlijk vond ik dit erg vermakelijk, maar je moet wel bij ieder doelwit hetzelfde doen. De game valt hierdoor, helaas, erg vaak in herhaling en dat is tevens een van de grootste minpunten in de game.

Assassin’s Creed is gezegend met een heerlijk soepele gameplay. Als een ware Prince of Persia in het kwadraat klimt Altaïr zonder enige problemen tegen een willekeurig muur omhoog. Je zult torens zien die je ook kunt beklimmen om vervolgens vanaf dat hoge punt, de zogenaamde View Point, de stad in kaart te brengen. Na dit gedaan te hebben moet je natuurlijk weer naar beneden. Dit gebeurd met de spectaculaire Leap of Faith. Je springt gewoon naar beneden in een hooiberg om daarna je weg te vervolgen. Dit ziet er toch wel erg tof uit en het verveelde mij nooit. Je minimap toont je hierna waar je informanten zijn en wat je met ze kunt doen. Je zult echter meerdere torens moeten beklimmen om de hele stad te verkennen. Ook zijn er burgers die gered kunnen worden van de wachters die hen lastigvallen of beschuldigen van bijvoorbeeld diefstal. Het is leuk om er een paar te redden, maar je kunt je afvragen of je de moeite wilt nemen om hen te redden. De minimale hulp die het oplevert verbleekt bij je eigen mogelijkheden om vijanden af te maken.

Mogelijkheden zijn er namelijk volop in Assassin’s Creed. Je kunt vol de strijd aangaan met getrokken zwaard of speel een echt Assassin

en maak ze af zonder dat iemand het in de gaten heeft. Deze manier is verreweg het leukst om te doen en dit is ook eigenlijk de bedoeling. De game heet niet voor niets Assassin’s Creed. “Where is the one responsible for this?”, hoor je wanneer je succesvol iemand hebt omgelegd terwijl jij, gniffelend in je knuisje, uit het zicht verdwijnt. Een nadeel aan dit alles is dat het na één keer wel mooi is geweest. Assassin’s Creed voor een tweede keer uitspelen biedt al meteen een aanzienlijk minder mooie en spannende ervaring. Ubisoft heeft dit door vlaggetjes te verstoppen in de steden proberen te voorkomen. Dit vind ik echter zo misplaatst dat ik de moeite niet eens genomen heb ze allemaal te pakken te krijgen. Het voegt derhalve niets toe, behalve voor Achievement verzamelaars. Misschien hadden de vlaggetjes vervangen kunnen worden door goudstukken waarmee Altaïr informanten had kunnen omkopen of iets dergelijks.

Conclusie en beoordeling

Na mijn eerste, ietwat korte, kennismaking met Assassin’s Creed was ik niet bepaald te spreken over de game. De game valt ontzettend in herhaling qua gameplay en is daardoor bij vlagen erg repetitief. Deels blijf ik bij mijn standpunt maar, als je de game speelt zoals het de bedoeling is, dan biedt het toch een goede en leuke game ervaring. Na de credits had ik erg het gevoel dat Ubisoft een grote kans heeft laten liggen. Er had simpelweg meer in gezeten. Hopelijk weet de ontwikkelaar met de opvolger een echte topgame neer te zetten.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Mooie, bruisende steden
  • Soepele gameplay
  • Interessant verhaal
  • Leap of Faith
  • Altaïr is gewoon stoer
  • Minpunten
  • Valt in herhaling
  • Vlaggetjes verzamelen???
  • Lage herspeelbaarheid

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • jammer, deze game had potentie.

  • Dat pistool is inderdaad echt oerlelijk zeg! xD

    Naja, wel mooi oranje op z'n Hollands…

  • wat een gay game :P

  • JEmig, wat een late review zeg!



    Recensie gelezen en ben het nog steeds niet met het cijfer eens. jullie suggereren nu dat de game slecht is (want je gaat geen 5,5 geven aan een goed spel). Dat is gewoon niet waar, hij is alleen wat kort, maar dat is normaal voor een spel wat ook in de arcadehalle staat.



    Bij de minpunten mag trouwens wel de prijs staaan, die vind ik namelijk ziekelijk hoog.


  • Hier had veel meer ingezeten …

  • wow jullie zijn wel erg negatief ik vond zo'n oranje gun wel grappig

  • @chilizone

    je zegt je gaat geen 5.5 geven aan een slecht spel… dat zou ik namelijk wel doen

  • @ Chilizone



    Daar ben ik het niet mee eens, het cijfer is een optelsom, daar hoort de duur gewoon bij. Ik kan geen hoog cijfer geven aan een game dat zo kort leuk blijft. In de arcadehallen is dat normaal, maar voor thuis kan dat niet. Namco heeft de spelervaring willen verlengen met de Complete Missions, terwijl ze het hadden moeten doen met veel meer on-rails content en daarvoor straf ik ze af. Die Complete Missions, wat meer dan de helft van het spel is, is wel gewoon slecht.



    Maar toegegeven, hoewel ik nog wel achter het cijfer sta, is een cijfer geven aan een game als deze vrij onmogelijk. Want hoewel die game voor de meeste mensen echt die 5,5 waard is (vanwege de korte duur), zal een klein groepje het niet erg vinden dat het leuke gedeelte van de game zo verschrikkelijk kort is. Die spelen hem keer op keer. Daarom is dit weer zo'n goed voorbeeld waarom je niet af moet gaan op een cijfer, maar op de tekst zelf.


  • Hmm.. Heb altijd er genoten van de TimeCrisis games op de PS. Maar deze laat ik aan me voorbij gaan! Voor dat geld heb ik ook Guitar Hero III, die is nogsteeds moet halen.

  • De duur lijkt mij idd ook wel belangrijk, je legt er een dikke smak geld voor neer (85 euro +) en als je daarna merkt dat je snel klaar bent en die gun weer even de kast in kan, dan is dat wel een tegenvaller lijkt me.

  • Zonde. Ronduit zonde.

  • @wiizzhole



    echt zonde

  • jammer ga hem dan maar in de arcade hal spele

  • deze game hoort gewoon thuis in de arcade hallen voor een potje samen met een vriend in Frankrijk ofzo! niet thuis voor 60 ballen

  • Jammer zeg, deze game leek toch erg leuk te worden, maar door een shitload aan fouten is het gewoon een slecht spel imo.

  • Niks aan en ook hartstikke duur!

  • ngo een - punt de prijs!!

  • Grappig xD, maar best leuk een plastische gun lol.

  • op zich leek deze me best vett, voor een arcade shooter…:|

  • Zolang ze niet met een fatsoenlijke G-Con aankomen, laat ik deze links liggen. Ik heb geen zin om iedere keer mijn TV met sensoren te beplakken.



    Het is oud nieuws natuurlijk dat de Game + Gun sucked, want in de US is ie al een tijdje uit.



    Jammer, ik heb nog aardig wat Lightgun PS2 games hier liggen + 2 G-Cons 2, maar dat werkt helaas niet op een LCD.


Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren