1. Killzone 2 (PS3)

Killzone 2 (PS3)

Tussen de schoten, ontploffingen en het puin door flitsen de rood gloeiende ogen van de Helghast. Killzone 2 is ongetwijfeld de meest langverwachte game op de PlayStation 3. Het mooie daarvan is dat hij geboren is op Hollandse bodem, in een grachtenpand in Amsterdam hebben tientallen mensen keihard gewerkt aan de game waar de hele wereld op heeft gewacht. Maar nu is het wachten voorbij… “They will know… Helghan belongs to the Helghast” hier begint Killzone 2!

Killzone 2 had enorm hoge verwachtingen en dat is natuurlijk moeilijk waar te maken. Je kunt het vergelijken met de verwachtingen die er waren van Grand Theft Auto IV. De game is een First Person Shooter die exclusief voor de PlayStation 3 verschenen is. Wie weet dit zo onderhand nou niet? Je speelt in de game met Sev, een sergeant van de ISA; een organisatie die vecht tegen de Helghast. Zoals sommige van jullie zich nog wel kunnen herinneren viel de Helghast - in het eerste deel van Killzone - onze planeet aan. In deze game is dat geheel andersom, de Helghast hebben het thuisvoordeel en de ISA valt hun planeet aan, vanzelfsprekend heet deze planeet “Helghan”. Degene die aan het hoofd van de Helghast staan, Visari genaamd, wordt aan het begin van de game al aan je voorgesteld. In een soort speech verteld hij dat de ISA weg moet wezen van hun planeet, anders zullen er grote gevolgen zijn. Een heus dreigement, maar Sev en zijn team trekken zich er niks van aan. Ze zijn vast besloten en vallen Helghan aan.

Natuurlijk weet iedereen nu wel wat ik ga zeggen over het grafische aspect van de game, deze is namelijk verbluffend en daar valt niet over te twisten. Het is tegenwoordig steeds moeilijker om de lat hoger te leggen bij games, als we het over de graphics hebben. Met de next-gen consoles en alle games die daar bij horen wordt dat steeds lastiger voor ontwikkelaars. Toch is dit de mannen van Guerilla goed gelukt, Killzone 2 is grafisch gewoon een topper. Explosies, stervende Helghast, het water en noem het allemaal maar op zien er gewoon strak uit. Meteen al als je de game opstart krijg je het prachtige introfilmpje te zien, vaak klik ik deze bij games meteen door omdat ik zo snel mogelijk wil spelen. Maar bij Killzone 2 ging dat anders, want dit filmpje was zo indrukwekkend dat ik wel moest blijven kijken, zowel op het audio- als visuele vlak. Een game kan grafisch wel prachtig zijn, maar het moet natuurlijk ook lekker spelen.

De gameplay van Killzone 2 was voor mij aan het begin heel erg wennen. Het duurde even voordat ik de controls helemaal door had, want ze zijn heel anders dan bij verschillende andere shooters. Toch kan je in het menu de controls een beetje naar je eigen smaak aanpassen, ik merkte toen dat Guerilla Games de SIXAXIS-controller ook niet links heeft laten liggen. Hij wordt namelijk goed gebruikt. Met het plaatsen van zware bommen, of bijvoorbeeld het draaien van sturen, moet je hevig met je SIXAXIS draaien. Verder is de gameplay in de game gewoon dik in orde, ik ben vooral te spreken over het coversysteem. Door bijvoorbeeld achter een doos of muur te gaan staan en simpelweg de L2 toets in te drukken zul je het coversysteem activeren. En door je analoge stick opzij te duwen kun je even om het hoekje gluren, zodat je een paar kogels kan lossen. Ditzelfde kan dus ook door middel van de analoge stick omhoog te duwen, waardoor je personage over het obstakel waar hij zich achter bevind heenkijkt. Het werkt allemaal erg goed en naar behoren, hierdoor kan je elke veldslag met de Helghast tactisch benaderen. Zoek even dekking wanneer je gewond bent, of als je moet herladen en het gaat met één druk op de knop. Het zijn allemaal kleine details, die toch van groot belang zijn.

In de game zul je snel genoeg merken dat je dit coversysteem meer dan nodig hebt, want de kunstmatige intelligentie van je tegenstanders is echt zeer goed. Terwijl je zo snel mogelijk met allerlei verschillende wapens je level probeert door te rennen - vanwege het hoge tempo in de game - merkte ik toch dat dit niet zo makkelijk ging, de Helghast zoeken namelijk veel dekking en komen niet zomaar te voorschijn. Ze laten zich niet zomaar een kogel door hun kop schieten en proberen ook jou naar achteren te drijven en te flanken. Hierdoor duren veldslagen soms wat langer dan van te voren gedacht, je moet echt goed op je hoede zijn in deze game, aangezien de Helghast aardig slim zijn en alles in een razend snel tempo gaat. En dat kan je als plus- of minpunt zien. De game speelt namelijk heerlijk snel door, maar aan de andere kant misschien ook wel weer té snel waardoor je minder kan genieten van de prachtige physics en graphics. Ook is Killzone 2 totaal niet te vergelijken met andere shooters uit dit genre, hij voelt, speelt en is gewoon heel anders dan een Call of Duty. Waarin je tegenstanders een stuk sneller neergaan, terwijl we bijvoorbeeld in Resistance 2 een eeuwigheid moeten wachten voordat de Chimera dood zijn. Gelukkig heeft Killzone 2 hier een balans tussen gevonden, je tegenstanders gaan absoluut niet met een paar kogels neer, integendeel zelfs. Maar het is ook niet zo dat je erg lang moet wachten voordat je een Helghast omgelegt hebt.

Dan hebben we natuurlijk nog de online-modus van Killzone 2. Met een uitgebreid ranksysteem, een goed ontwikkeld clansysteem, voertuigen en veel verschillende modi wil Guerrilla Games Killzone 2 online op de kaart zetten. Deze online multiplayer modus van Killzone 2 is redelijk geslaagd te noemen. Hij is niet zo geweldig als dat we bij sommige andere games hebben gezien, maar hij is zeker niet slecht. Je hebt erg veel verschillende modi, maar de meest bekende en gespeelde modus is natuurlijk Deathmatch. Er zijn veel verschillende maps in de game, die erg uitgebreid en een lust voor het oog zijn. Verder heb je een ranksysteem, zodat je aan iedereen kan laten zien hoe goed je bent en je kan je aansluiten bij een clan. Toch zijn er een paar minpuntjes aan de online multiplayer, bijvoorbeeld de spawnpoints. Deze waren af en toe erg raar, elke keer als je dood wordt geschoten door de tegenstanders wordt je op dezelfde plek weer terug geplaatst, hierdoor moet je soms een aardig stukje tippelen voordat je weer bij de veldslag bent en dat is af en toe erg irritant. Ook vind ik het erg jammer dat het zeer goede coversysteem uit de singleplayer, die ik overigens vrij kort vond, niet in de multiplayer aanwezig is.

Conclusie en beoordeling

None

Killzone 2 heeft zonder twijfel zijn verwachtingen waar gemaakt. Onze Nederlandse mannen van Guerilla Games zijn erin geslaagd om First Person Shooter van een groot kaliber af te leveren bij Sony. Met heerlijk werkende gameplay, uitstekende graphics, een redelijk online mulitplayer en een prima singleplayer weten ze nieuw voer voor de PlayStation 3 te produceren. Dit moet waarschijnlijk weer een extra reden zijn om deze legendarische spelcomputer aan te schaffen.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Graphics en Physics
  • Kunstmatige intelligentie vijanden
  • Een razend tempo…
  • Goede audio-elementen
  • Uitgebreide multiplayer
  • Gameplay
  • Minpunten
  • Online geen coversysteem
  • Online spawnpoints
  • soms iets te razend
  • Singleplayer een tikje aan de korte kant

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ondanks het feit dat ik niets met WoW heb een leuk artikeltje. Wel opvallend trouwens is dat Jelle bij games die hij vooraf al een warm hart toedraagt, veel langer van stof lijkt te zijn dan bij games waar die click er niet is. Maar dat kan aan mij liggen, en zelfs áls het zo is, is dat stiekem alleen maar logisch natuurlijk.

  • Wauw. Ondanks dat ik een poosje gestopt ben met TBC (werd toch een tikkie saai), ga ik deze dus ZEKER aanschaffen en waarschijnlijk ook weer helemaal blauw spelen!



    Hoop overigens niet dat de Deathknight overrated gaat worden. Quests waar je bijvoorbeeld perse een Deathknight voor nodig hebt, of speciale bosses in instances die alleen door een Deathknight gesummoned kunnen worden, dat zou te lame zijn.

  • ik ben ook al een tijdje gestopt met wow maar zodra deze uitkomt ga ik hem halen want dan moet ik weer lvlen tot lvl 80^^ kan de verslaving weer beginnen:P

  • Ben blij dat ze weer richting de oude stijl gaan (Azeroth), vond die stijl in TBC beetje te modern-achtig uitzien..



    Maar Death Knight wordt Lv.55 wanneer je hem aanmaakt toch ?.. Volgens mij moet je eerst nog een quest chain doen voor je hem kan maken..

  • Ziet er goed uit maar veel verschil is er ook weer niet tussen de andere versie's oke de gebieden worden uitgebreider en er komen nieuwe mogelijk heden maar in principe blijft het gewoon het zelfde

    (maarja ik heb niet zoveel ervaring van zulke spellen)

  • speel geen WoW, heb geen zin om te betalen…ookal snap ik wel waarom andere mensen het wel doen, deze uitbreiding ziet er bruut uit…:)

  • Ik ben ook een tijd geleden gestopt en denk dat ik als de uitbreiding uit is tog weer zal beginnen .



    Ben zelf niet blij met dat alle raids nu ook met 10 man gedaan kunnen worden vind 25 zelfs te weinig geef mij maar zoals in het orgineel een paar 40 man dungeons .

  • Dit klinkt toch wel erg verleidelijk hoor… Ben ik net gestopt, ga ik waarschijnlijk weer beginnen. :-P

  • Het is meer het feit dat je soms meer hebt te vertellen dan anders :)

  • Het is wel een ziekelijk lange lap tekst. Maar dat komt natuurlijk omdat Jelle heel gepassioneerd schrijft over de nieuwe uitbreiding.



    Ga het zelf niet spelen. Game zelf liever op mijn ps3. Ben overigens erg benieuwd naar de specs. Als alles veel mooier en gedetaileerder is, lijkt mij dat de systeemeisen ook flink omhoog gegaan zijn.

  • Het lijkt me echt een leuk spel maar ik heb geen zin nu nog met WoW te beginnen + om er geld voor te betalen.

  • Zo kwam ik een enorme omgevallen World Tree tegen,



    Er is geen World Tree in Northrend.



    Zo stapte ik met mijn Belgische collega’s op een gegeven moment een varende piratenboot op en daar kregen we de opdracht om een reus om te leggen. Daarvoor kregen we de beschikking over een enorm kanon.



    Dit klinkt wel heel vet, vind het cool dat ze weer wat extra variatie in de quests doen.



    Helaas vrat de ijsbeer hem met huid en haar op,



    Zag je dit ook echt gebeuren? Want dit is niet mogelijk met de engine van WOW tenzij ze het er echt apart voor die quest hebben gemaakt.



    De Death Knight beschikt over zes runes afkomstig van drie elementen (driemaal twee dus).



    Voor zover ik weet hoef je niet 3x 2 runes van elk element te doen, je kan zelf kiezen hoeveel je van welke soort rune je hebt.












  • @ Magic, geloof ik kan dat wel hoor met die kannonnen. In TBC zat ook die missie in Hellfire waarmee je met een gryphon ofzo vijanden moest bombarderen.

  • Als er geen World Tree is, waarom vertelt Blizzard mij dat dan? :p

  • Ik denk dat je het verkeerd heb begrepen.

    Nordrassil is de world tree die er altijd was en is verwoest eind wc3 door archimonde en/of al die whisps die malfurion had opgeroepen om archimonde op te blazen.

    Teldrassil is de world tree die de night elves zelf hebben gemaakt maar die is een beetje mislukt.



    @Xfront: Het ging over die ijsbeer


  • dat weet nog steeds niemand… heb je eigenlijk een release datum uit ze geslagen? dat zou nog eens een feest zijn! Leuk artikeltje, heb hier wel zin in :)



    over die ijsbeer, ik denk wel dat ik me er iets bij voor kan stellen, big az ijsbeer, klein d0rfje, mond erover, d0rf despawn? of?! een animatie! das natuurlijk altijd een feest. Aangezien het een soort van boot quest is, zou er perfect een animatie tussen kunnen.

  • In Grizzly Hills is geprobeerd een wordl tree te planten, maar dat is mislukt en hij is omgeflikkerd.

  • Ik ben blij dat ik met WoW ben gestopt maar moet toch eerlijk zijn ik wordt er wel warm van als ik deze impressie lees. Het lijkt me allemaal zo vet die siege battles en dat met die piratenboot maar toch ik zal deze toffe game aan me voorbij moeten laten gaan.

  • Hmm, misschien dan toch maar ooit eens WoW gaan proberen… Heb het nog nooit gespeeld XD

  • Magic als jij het beter weet schrijf dan een impressie:P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren