1. Dead Space (PS3)

Dead Space (PS3)

'Cut off the limbs' stond er op een bebloedde muur. Alright, ik ben zeker de slechtste niet wat de Engelse taal betreft, maar toch moest ik naar het woordenboekje grijpen. De Van Dale beweert dat 'limb' 'ledemaat' betekent. Toen wist ik wat er me te wachten stond; als een malloot bewapend met zware wapens buitenaardse wezens afslachten of had ik het compleet mis?

Natuurlijk was ik mis. Om te beginnen, zou het al handig zijn om te weten dat je met een zekere Isaac Clarke, het hoofdpersonage, in het derde persoon perspectief speelt. Je moet je een weg schieten, stampen en slaan doorheen allerlei omgevingen en wezens met de ijdele hoop een uitweg te vinden. Want Clarke de 'mechanicien' en zijn vrienden en vriendin zijn terechtgekomen in het Ishimura, een reusachtig ruimteschip, waar maar geen uitweg te vinden is. Als dat nog niet genoeg is, krijgen de twee dames en twee heren bezoek van gemuteerde wezens, waarvan ik de naam vergeten heb. Gelukkig zijn vette wapens, zoals vlammenwerpers, shotguns of cirkelzagen bereid je daarbij een handje toe te steken. Het verhaal heeft trouwens een interessante wending, maar uit respect voor toekomstige kopers zwijg ik als een graf.

Ook een interessant weetje is dat er niets van enige vorm van HUD te zien is. De levensbalk staan plakt tegen zijn ruggengraat aan en de nog bruikbare munitie staat op het wapen zelf. Ook het menu is zeer aantrekkelijk. Het is een soort hologram dat gewoonweg leuk is om 'mee te spelen'. Versta onder spelen dan wel zo'n dingen als draaien met de camera enz. En het belangrijkste, het is goed leesbaar en zichtbaar. Wat de prestaties van de game betreffen, je merkt zeker dat het een next-gen consolegame is, maar het is zeker niet zo'n hoogstandje als Guerilla's Killzone 2.

Nog een zeer sterk punt van Dead Space is de fantastische gameplay. Na een paar minuten ben je er zo mee vertrokken. Je kan goed en makkelijk richten, lopen, rondkijken en stampen. Dat laatste vond ik zeer amusant. Wanneer dat mormel in zijn eigen bloed verstikt, kan je niet weerstaan om eens met je zware combats zijn kop te verbouwen. Dat maakt de game dan ook lekker goor. Afgerukte ledematen en tonnen bloed in overvloed en je medenogenloze zelf maakt dat alleen nog maar erger. Ik had trouwens vernomen, al dan niet dankzij IG, dat de makers van Dead Space zich baseerden op gore verkeersongevallen. Opzich klinkt dit freaky, maar al spelend besefte ik dat dit allesbehalve een slechte keuze was. Verminkte lichamen en lijken zagen er ongelofelijk realistisch uit. Als je dan een knie kapotschoot viel heel zijn onderbeen eraf, en kroop dat ding met zijn gemuteerde poten verder. Nadat ik hem helemaal had ontleed, bestudeerde ik als het ware de ledematen. Conclusie: ze waren zeer goed gelukt. Well done!

Maar na zonneschijn komt regen. Het grootste minpunt aan Dead Space is dat deze niets anders heeft dan een singleplayer, die gelukkig wel boeiend en lang is. Kortom, als je hem uitgespeeld hebt, is het echt wel gedaan. Dan kan je het nog eens uitspelen, maar dit heeft natuurlijk niet hetzelfde effect als de eerste keer. Dat is wel spijtig. Na hem uitgespeeld te hebben, mag je hem net zo goed verkopen. Een ander minpunt is dat je Isaac niet zo goed leert kennen, en je niet echt de kans krijgt om een band met deze te scheppen.

113536

Maar na regen komt vanzelfsprekend weer zonneschijn. Tijdens het zenuwslopend spelen kijk je echt achter elke hoek en elk object, of er geen wezen verstopt zit. Soms doen de wezens alsof ze dood zijn, en als je dan in de buurt komt, springen ze opeens recht. De sfeer in de game is dan ook echt geweldig. Het is dat soort game dat je 's avonds speelt, met de luidsprekers op hoog volume en helemaal alleen. Zo'n ervaring kan je alleen maar meemaken indien je hem zelf al gespeeld hebt. Los van al deze feiten kan ik je met zekerheid zeggen: "Mensen, indien je erover nagedacht hebt deze game aan te schaffen of als dit je genre is, koop hem!" Ik ben gewoon een ervaring rijker.

Conclusie en beoordeling

Dead Space heeft er voor gezorgd dat ik van het horror-genre ben gaan houden. Het heeft sfeervolle graphics, een prachtige in elkaar gestoken gameplay en het gaf me een zeer aangename voldoening. EA heeft me aangenaam verrast ondanks Dead Space's kleine tekortkomingen. Nu zijn mijn vooroordelen over shooters e.d. van de 'elektronische kunsten' als het ware verdwenen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Uitstekende gameplay
  • Sfeer
  • Wapens
  • Geen\' HUD
  • Lekker wreed
  • Lange singleplayer
  • Minpunten
  • Geen echte band met hoofdpersonage
  • Uitgespeeld = uitgespeeld

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren