1. Killzone 2 (PS3)

Killzone 2 (PS3)

Enkele weken geleden was er een drukte van jewelste op het internet. Het gamestijdschrift de EDGE labelde Killzone 2 met slechts een zeven en menigeen was daar op zijn zachts gezegd niet blij mee. Ik ga er verder geen oordeel over geven, want een dergelijke publiciteit is juist alles wat het tijdschrift wil. Toch hebben ze enkele sterke punten te pakken; in hun recensie pikken ze precies dé zwakke aspecten van de game eruit. Omdat de meeste gamers onder ons het stukje niet eens gelezen hebben voordat ze begonnen te roepen, zal ik mijn mening nog eens in het Nederlands verkondigen. En deze vertoont opvallend veel overeenkomsten met die van de EDGE.

Achter het grootste minpunt kwam ik pas na een tijdje. De game begint namelijk met een veelbelovende intro waarbij Visari, leider van de Helghast, zijn volk toespreekt. Met een prachtige redevoering wist hij me meteen in de speelwereld te sleuren. Krachtige woorden kwamen op me af vanuit de tv en ik dacht nog: dit start goed. Het was dan ook des te teleurstellender toen bleek dat dit zo’n beetje het hoogtepunt van het verhaal was. Wat volgt valt gemakkelijk in enkele zinnen samen te vatten. De Helghast hebben in het eerste deel jouw thuisplaneet aangevallen en om dit gevaar uit te roeien vertrek je naar hun planeet. Hier is het de bedoeling de leider Visari uit te schakelen om het volk te onthoofden. Klaar, verder geen gezeur en dus ook nauwelijks verdieping. Dit is echt eeuwig zonde; op de website van de game staat een hoop uitgebreide achtergrondinformatie en daar had veel meer mee gedaan kunnen worden.

Dit heeft als gevolg dat ik nooit een binding met de personages heb ervaren. Sowieso zwijgt het hoofdpersonage zelf voortdurend en dat is al niet erg bevorderlijk. Natuurlijk heeft ontwikkelaar Guerrilla geprobeerd de gamer meer in het verhaal te trekken door hem een eigen mening te laten ontwikkelen en deze niet te laten vertroebelen door het hoofdpersonage zelf. Dan moet er echter wel iets zijn waarover je een mening kunt ontwikkelen. Aangezien de overige personages ook niets bijdragen (afgezien van enkele afgezaagde one-liners), ligt hier het sterkste punt van de game overduidelijk niet.

Die ligt wel op het punt waar de EDGE dan weer totaal ontevreden over is. Volgens het blad bestaat Killzone 2 namelijk vooral uit nauwe, grauwe gangetjes en deze hadden gemakkelijk uit een willekeurige shooter geplukt kunnen worden. Opzich ben ik het met ze eens dat de omgevingen ietwat grijs aandoen. De leefwereld lijkt inderdaad alleen uit nauwe gangetjes te bestaan die af en toe naar een open pleintje leiden. Alles is echter zo prachtig weergegeven en rijk aan detail dat ik nooit het gevoel kreeg ergens voor de tweede keer te komen. De grauwe (hoewel toch afwisselende) plaatsen dragen in dit geval alleen maar bij aan de sfeer. Overal huist de dood en het geheel ademt het gevoel van een grimmige oorlog. Eentje die je nooit alleen vecht. Het kwam zelden voor dat ik zonder bondgenoten was en eigenlijk heb ik dat niet vaak mee gemaakt. Tijdens een gevecht was het altijd sámen tegen de Helghast. Samen uit, samen thuis, en vooral samen vechten. De game wist dit gevoel heel goed op te wekken en gaf me het idee slechts een deel van het geheel te zijn, in een positieve zin.

Dit werd versterkt door het feit dat er bijna altijd een teamgenoot met me meeging op expeditie. Ik vermoed dat er ooit een co-opmodus heeft bestaan, maar Guerrilla heeft deze er om voor mij onbekende redenen toch uitgelaten. Ik vond het geen gemis en dat heeft vooral te maken met de verdomd goede A.I. Slechts sporadisch vertoont deze foutjes en over het algemeen vecht hij vakkundig mee. Toch wilde ik het leeuwendeel van de Helghast gewoon zélf afmaken. Het schieten gaat namelijk heerlijk, hoewel ik in het begin wel even moest wennen. Het gaat allemaal namelijk wat trager dan men gewend is. Na een half uur speelde ik echter alsof ik nooit anders gedaan had en zorgde de wat tragere gameplay voor een extra laagje diepgang. Het is onmogelijk om overmoedig en openlijk het strijdtoneel te betreden en te verwachten het te overleven. Er dient dekking gezocht te worden en het is verstandig het hoofd koel te houden. Schieten met beleid en het overzicht behouden is vaak de sleutel tot het succes, want de vijand heeft een goed stel hersens meegekregen.

Het is echter niet alleen het vloeiende schieten dat het afmaken van de Helghast zo leuk maakt. Door de fenomenale graphics is het sowieso al een lust voor het oog om de vervormde mensen te zien sterven en de verscheidene sterfanimaties zijn de kers op de taart. Het derde aspect dat voor de sfeer zorgt is de sound en deze is het beste als ‘opzwepend’ te beschrijven. Daarbij zijn de geluiden van de wapens zeer realistisch nagemaakt. Ieder wapen maakt een eigen geluid tijdens het schieten en herladen en het maakt zelfs verschil of je binnen of buiten bent. Guerrilla doet nergens iets nieuws met de gameplay, maar voert bestaande ideeën tot in de perfectie uit met allerlei extra details.

Tot slot kan een multiplayer tegenwoordig niet meer ontbreken bij een shooter. Deze was de kracht van het eerste deel en er waren dan ook aardig wat verwachtingen voor Killzone 2. Helaas zijn deze niet allemaal tot waarheid geworden. In principe heeft men een interessant systeem bedacht door de classes verschillende badges te geven. De badges staan voor verschillende eigenschappen en kunnen gecombineerd worden om een zo goed mogelijk passend karakter voor jezelf te ontwikkelen. Daar tegenover staat echter het feit dat de hoogste rang al snel behaald is en dan valt er niet zoveel meer om naar te streven. Het systeem is dan ook lang niet zo verslavend als die van bijvoorbeeld Call of Duty 4, waar je tijden door kon gaan. Toch doet het zijn ding en kan gamers wekenlang aan de Playstation 3 gekluisterd houden door de gevarieerde modi.

Conclusie en beoordeling

None

In de inleiding stelde ik dat mijn mening aardig overeen komt met die van de EDGE. Dat is ook zeker zo, alleen ik hang iets minder zwaar aan de minpunten en vind de pluspunten belangrijker. Over één ding zijn we het in ieder geval eens: het verhaal is driemaal niets. Verder rekent het blad de graphics af op hun grijze karakter en de vele nauwe, standaard gangetjes. Ik begrijp hun punt, hoewel de Nederlandse ontwikkelaar toch voor variatie heeft gezorgd door de vele details en torenhoge kwaliteit. Die kwaliteit geldt ook voor de gameplay. Het voelt heerlijk en speelt ongelooflijk lekker, wat in combinatie met de goede A.I. voor spannende gevechten kan zorgen. Tenslotte is het in de multiplayer leuk bedacht met de verschillende badges, maar doordat je te snel een hoge rang bereikt heeft mist het een verslavingsfactor. Eigenlijk kan ik Killzone 2 met slechts één zin omschrijven: Killzone 2 doet nergens iets nieuws, maar heeft wel de bestaande ideeën uitgevoerd tot in de perfectie met allerlei details.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Heerlijke gameplay
  • Goede A.I.
  • Prachtige graphics...
  • Goede sound
  • Minpunten
  • Vreselijk verhaal
  • hoewel er wel wat meer kleur in had gemogen
  • Te snel de hoogste rang in multiplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hmm… das wat hoger. Maar dan nog, voor de ontwikkelaar die ons Timesplitters brengt vind ik dit matig. No Free Radical Design, NOOOO!!!! Nu maar weer aan de slag met TS 4 :)

  • Dan is er voor de playstation fans eigenlijk alleen nog maar Killzone over als echt goede FPs…

  • valt een beetje tegen :s het uitstellen en blijven uitstellen was dan ook geen goede zet :s

  • ach de demo was al crap geef mij maar cod4 en killzone 2

  • Ben het TOTAAL niet eens met het cijfer, maar da's mijn mening. Ik vind het een misbaksel van hier tot Tokyo, ik vind Resistance 10 keer beter en zelfs als dit een launchgame was was ie slecht, slechter, slechtst.



    Dat moest er ff uit.

  • Lijkt me best wel leuk. Lekker klooien met die nectar.

  • Ik ga eerst nog MGS 4 en GTA IV kopen dan zie ik het vanzelf wel.

  • Toch vreemd dat veel mensen het verhaal juist afkraken en het hier een pluspunt is, in mijn ogen is dit cijfer wel terecht. Ik heb hem even mogen spelen vandaag en ik snap niet waar IGN o.i.d. de 4,5 van daan heeft getoverd.



    Ik ga hem nog niet kopen, later misschien

  • Valt me eigenlijk nog wel mee, voor een spel waarvan ik niet veel had verwacht. De demo viel me dan ook erg tegen.

  • @ikkes



    wss kreeg de game zo weinig wegens te hoge verwachtigingen na zo'n hype voor een middelmatige game …



    Weer een overhypete game van Ubi na AC …


  • Had er meer van verwacht….. zoals iedereen. MIsschien een keer uit de budgetbak halen…..

  • Had ik toch wat beter verwacht…

  • ik heb de game nu een dag in huis en ik moet je zeggen:

    het is een super SLECHT spel. waar is de magie van free radical.



    en waarom brengt ubisoft een game als dit uit?

    ik dacht dat ubi alleen troep uitbracht op NDS.



    mja WEER een slechte exclusieve shooter op PS3, ik bedoel

    resistance was ook zwaar bagger. ik begin te twijfele

    aan de power van de PS3.



    1 lichtpuntje is er wel… 6juni…. MGS4!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    het wordt tijd voor firstclass exclusieve games SONY!









  • had veel hoger verwacht

    en men zeggen dat halo veel lijkt op haze, d8 het het dus niet he ;)

  • Jammer, ik had al zo'n gevoel.

    achjah, jammer. Kom maar op met 'n nieuwe timesplitters en ik hoop voor hun dat dit een zij project was :)

  • Omg Youri… wil je me doof? ;-)



    Deze game is een afgang voor free radical. Helemaal in het begin dacht ik nog dat het iets ging worden maar van wat ik zie is het maar een matig spel



    @woutervf; inderdaad, nadat MGS en SOCOM zijn uitgekomen wordt het interessant om een ps3 te hebben…


  • Misschien koop/ruil ik hem ooit eens maar nu hoef ik dit niet had er veel meer van verwacht ook natuurlijk omdat die lang uitgesteld werd maar ja laat die gasten van FR maar snel met Timesplitters 4 beginnen.

  • Veel te laag cijfer als je het mij vraagt, ik zou de game zelf rond de 8,5 geven, visueel slecht oké daar kan ik me in vinden, maar verder is de game in mijn ogen meer waard dan een 7. het verhaal tof en zet je aan het denken. Maarja, blijkbaar is visueel/innovoatie belangrijker dan de beleving van een game. Hadden ze nou maar een kutverhaal zonder diepgang bedacht en dan een grafisch bakbeest met nieuwe dingen gedaan..

  • Lol, de game geraakt gemiddeld amper boven de 50 %.

    Een 7/10 is nog redelijk hoog hoor..

  • Duidelijke, eerlijke recensie. Erg leuk om te lezen en bovendien een mooie beoordeling om bij stil te staan als je het spel wilt kopen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren