1. Project Gotham Racing 2

Project Gotham Racing 2

Eigenlijk was Project Gotham Racing nog steeds verre van perfect. Het Kudos systeem was enigszins uit balans en raakte in die mate op de voorgrond, dat het racen meer een bijzaak werd. En dat kan nooit de bedoeling zijn geweest. Vandaar dat Bizarre Creations het roer omgooit, maar niet té rigoureus. Welkom bij Project Gotham Racing 2, hét racespel van 2003.

Net als in de voorgaande spellen draait Project Gotham Racing 2 onder andere om het rijden met stijl. Die stijl wordt aangegeven middels een puntensysteem: Kudos. Eigenlijk kun je door twee verschillende manieren van rijden die Kudos verzamelen. Allereerst kun je foutloos rijden, kiezen voor de degelijke zijde van het racen. Voor perfect genomen bochten, foutloze secties en snelle rondetijden krijg je punten. Echter, door een bocht met een powerslide te nemen, tegenstanders gewaagd in te halen of achter een tegenstander aan te ‘draften’, krijg je nóg meer punten. Het uiteindelijke doel is om beide stijlen te combineren en vervolgens en passant wat combo’s aan elkaar te linken.

Ook Project Gotham Racing 2 draait om het straatracen. Geen supersonische bolides die nooit hebben bestaan, maar echt bestaande auto’s, variërend van een Ford Focus tot een Ferrari Enzo. Wat dat betreft heeft PGR2 wel wat weg van Need for Speed Underground, maar dan met vijfmaal zoveel bolides en nóg meer raceopties. En terwijl ik NFS Underground een beetje verafschuwde door het irritante gebrek aan variatie, is dat in Project Gotham Racing 2 totaal geen probleem: het spel biedt meer dan welke andere racegame dan ook!

Als speler heb je de keuze uit twee hoofdopties in het menu: Kudos World Series en de Arcade Mode. Ik raad je aan te beginnen met die eerste, omdat die ook veruit het leukste is. Het is de bedoeling dat je steeds een uitdaging aangaat, zoals het verbeteren van een tijd of het winnen van een race met tegenstanders.

Overigens zijn er teveel uitdagingen in de Kudos World Series om op te noemen. Al die uitdagingen kun je bovendien nog eens spelen in verschillende klassen (verschillend van kleine auto’s tot jeeps) en in elf verschillende steden. Elke stad en elke autoklasse vereist zijn eigen rijstijl. Met een BMW X5 kun je minder behendige bochten maken dan met een Porsche Boxter. Bovendien moet je rekening houden met de verschillende straatbeelden. In Florence kun je te maken krijgen met smalle straatjes en kort bochtenwerk, terwijl Moskou juist breed uitgebouwd is en uitermate geschikt voor hoge snelheden.

Het bovenstaande mag dan allemaal wel fantastisch in de oren klinken, als een spel niet goed speelt, dan kun je er nog niks mee doen. Dat is in PGR2 gelukkig niet het geval. Het spel is beter gebalanceerd dan zijn voorgangers. Het racen is belangrijker geworden dan het verzamelen van Kudos en dat is mogelijk gemaakt door de fantastische besturing. Elke auto voelt anders aan, en je krijgt te maken met situaties die extreem realistisch zijn. Laat je dat echter niet afschrikken: Bizarre Creations heeft het spel zo opgebouwd dat je heel gemakkelijk in kunt stappen en dus is PGR2 een soort ideale mix geworden tussen Arcade en Simulatie.

Dat realisme werkt door naar het audiovisuele gedeelte. Het hele spel is voorzien van goede achtergrondmuziek, maar écht indrukwekkend zijn de motoren van de auto’s. De makers zeggen deze zelf, waar mogelijk, opgenomen te hebben. Een Ferrari klinkt nou eenmaal anders dan een Volkswagen en dat is gelukkig ook terug te horen in het spel.

Daarnaast is Project Gotham Racing 2 voorzien van prachtige visuele effecten. De steden zijn allemaal zó gedetailleerd dat het bijna eng is. Waar houdt dit op, vroeg ik me wel eens af. Gebouwen, straatindelingen en monumenten; alles is zo goed nagemaakt dat je sommige steden ook echt zult herkennen. Voor mij was Barcelona een feest van herkenning, anderen zullen dat vinden van Sidney. De schademodellen van de auto’s zijn wel aanwezig en dat zie je niet vaak. Helaas is het detail daarvan nog matig.

Welk Xbox spel kan tegenwoordig nog zonder Microsoft’s eigen online spelsysteem? Project Gotham Racing 2 is helemaal gekoppeld met deze service en ik moet zeggen, beter kan het voorlopig niet worden. De Live optie komt terug in elke modus van het spel. Als je bent aangemeld tijdens het spelen, dan worden al jouw uitslagen direct op een online scorebord geplaatst. En dat is nog lang niet alles. Je krijgt immers ook de mogelijkheid om andermans scores te bekijken en zelfs hun Ghost te downloaden. De angst was groot dat dit geheel niet goed zou werken, maar het tegendeel blijkt waar te zijn: heel de Live optie werkt perfect.

Ook als je online besluit te racen tegen anderen dan treedt er alleen vertraging op als jouw verbinding niet in orde is, en dat hebben we wel eens anders gezien. Bovendien kunnen we straks ook andere content downloaden, zoals nieuwe auto’s (het aantal van 105 is al hoog, maar dat wordt dus meer) en misschien wel nieuwe steden.

Het enige grote nadeel waar ik op stuit is dat de Kunstmatige Intelligentie nog niet perfect is. De computergestuurde tegenstanders zijn een kei in het volgen van een ideale lijn en wijken daar dan ook niet vanaf. Dat is jammer, maar aan de andere kant: als je Live bezit speel je toch liever tegen andere mensen en de computergestuurde tegenstanders worden op het hoogste niveau toch nog zeer moeilijk te verslaan.

Conclusie en beoordeling

Project Gotham Racing 2 is dé racegame van het jaar 2003 en laat de concurrentie ook echt ver achter zich. Al die gevarieerde spelopties, de 11 steden, 105 auto’s en de uitstekende Xbox Live optie zorgen ervoor dat je eeuwen door kunt spelen met dit. Mocht er geen derde deel komen, dan zul je dit spel ook in 2010 nog wel een keer willen spelen. Bizarre Creations en Microsoft verdienen Kudos voor dit meesterlijke spel!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Het beste voor Xbox Live
  • Completer kan bijna niet
  • Genoeg te doen
  • Minpunten
  • Kunstmatige Intelligentie niet perfect

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Inderdaad leuk spel alleen het Kudos systeem vind ik minder.

  • Ehm Dwido, ik hoop dat je je realiseert dat deze recensie al 5 maanden oud is?

  • Misschien heeft hij de game pas net gekocht ofzo. Overigens coole game !

  • "Koning der Racespellen" , en waarom …..???

    Heb al van allerlei racespellen gespeeld op Xbox, maar moet stellen dat dit wel het ultieme spel is voor racefanaten.

    Grafisch en Gameplay zijn super realistisch en uitstekend neergezet.

    Zeer gedetaileerde maps van steden en auto's meer dan alleen maar Ok.

    Echt een MUST-HAVE…. en nu wachten voor GPR3


  • Het Kudossysteem vind ik juist cool, onderscheidt het spel van andere racespelletjes. Bovendien, racen met stijl is toch prachtig :D.

  • zo nog even een late reactie. Viel me op dat het enige minpunt is dat de kunstmatige intelligentie niet perfect is. Nou ben het ermee eens dat dit het enige minpunt is, maar wil ik nog wel zeggen dat ik de KI nog makkelijk vergelijkbaar vind met racespellen van nu. De KI is in de PGR3/4, Forza, en zo nog meer spellen echt niet beter geworden ofzo. Sterker nog, ik heb de indruk dat de KI in PGR3 er zelfs op achteruit is gegaan.



    Van mij krijgt dit spel ook een dikke 10.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren