1. Killzone 2 (PS3)

Killzone 2 (PS3)

Ons brein werkt somt zeer snel en grof. In een wereld van eten of gegeten worden, was het letterlijk van levensbelang om in een fractie van één seconden te bepalen of een ontmoeting gevaar inhield of niet. In Killzone 2 maak je hiervan gebruik. Zodra je een Helghast ziet weet je al wat je te doen staat, namelijk alles en iedereen verrot te schieten tot er niks meer over is.

Wanneer je Killzone start komt er eerst een intro. Deze intro is misschien wel de mooiste intro die ik ooit heb gezien. De toespraak van de Helghast leider Visari is zo vet dat je mond er van open valt en je gelijk wil spelen. Wanneer je verder gaat met het spel begin je natuurlijk eerst met de campagne. Er zijn vier niveaus. Als je de campagne begint stap je in de laarzen van team Alpha-lid Sev. Het is aan de ISA waar Sev bij hoort om de Helghast op hun eigen planeet te verslaan, en af te rekenen met hun leider: Scolar Visari. Dit moet je in tien missies doen. Wanneer je alle missies hebt gedaan en je het eind filmpje bekijkt kom je erachter dat het nog lang niet over is, en alles pas net begonnen is. Het spel eindigt hier, maar het verhaal gaat verder. Het verhaal is erg goed. In 6 uur heb je de campagne achter de rug. Het is wel jammer dat het zo kort is maar als je de campagne echter op het moeilijkste niveau speelt ben je wel langer bezig, en moet je veel stukken opnieuw doen. Het is echt een uitdaging om dit te doen want de AI is echt meesterlijk goed. De tegenstanders laten je nooit met rust en doen er alles aan om je te vermoorden. Ze gooien granaten als je dekking zoekt, komen uit het niets opduiken en zoeken dekking als de beste. In de campagne verveel je je nooit. Er is veel afwisseling en er zijn grote veldslagen waar geen eind aan lijkt te komen. In de game kun je dekking zoeken met een speciaal systeem. Als je dit niet doet ga je snel dood. Het coversysteem is erg mooi gedaan in de First-Person look. Wanneer ik het over co-op ga hebben komen we bij het tweede nadeel want je kunt het verhaal niet met een maat spelen. Guerrilla heeft wel iets gezegd over een eventuele update met co-op maar het is allemaal nog een beetje onduidelijk of er wel een update komt en wanneer de update gaat komen, maar het is wel jammer, want dit had best bij de release kunnen zitten.

Sommige mensen zeuren over de gameplay in Killzone 2, omdat het niet zo is als in Call of Duty. Dit komt omdat de makers een realistisch en zwaar gevoel aan de speler wilde geven. Je kunt dus niet gaan sprayen met kogels maar je moet kleine salvo’s schieten, zodat de kogels niet overal heen vliegen. Er zijn nog meer van dit soort realistische dingen zoals granaten tegen de wind in gooien. Ook moet je je controller recht en stabiel houden om de richter van je sniper stil te laten staan. Dit zijn allemaal kleine dingen, maar al deze kleine dingen maken het een echte ervaring. En dan hebben we het nog niet over de graphics en het geluid gehad. Deze zijn zo mooi en ruw dat de ontploffingen bijna uit je beeldscherm komen. Hierdoor krijg je echt kippenvel als de kogels en granaten je om de oren vliegen.

Naast de Singleplayer heb je natuurlijk ook een Multiplayer. Er zijn in principe twee speltypen; ‘Skirmish’ en ‘Warzone’. Skirmish is in principe hetzelfde als de Warzone-modus maar dan offline en met bots. Dit is leuk om een beetje te oefenen met voor de Warzone-modus maar na een tijdje speel je dit bijna nooit. In de Warzone heb je niet één missie, maar je gaat de hele tijd door dus het ene moment speel body-count, een soort team-deathmatch, en dan zegt je leider dat je een apparaat op moet blazen en speel je search and destroy. Veel mensen zijn onder de indruk van de

multiplayer van Call of Duty 4, maar ik ben nog veel meer onder de indruk van de multiplayer van Killzone 2. De multiplayer is enorm, en je kunt je er heel wat uren mee vermaken. Je hebt 8 maps waar je in kan voortbewegen. Je speelt in teams van 16, dus in totaal kunnen er 32 mensen in een level. De levels zijn allemaal even prachtig en verschillen van grootte. Door veel te spelen kun je verschillende insignes verdienen, deze verdien je elke keer als je een rank omhoog gaat. Elke insigne heeft zijn eigen primaire en secundaire vaardigheden. De secundaire vaardigheid kun je ook op andere insignes zetten. Dus je kunt een insigne nemen en de secundaire vaardigheid van een ander insigne nemen. In de multiplayer van Killzone 2 heb je ook een rank systeem. Zo heb je 10 ranks en elke keer als je hoger komt kun je een insigne vrijspelen zoals ik net al zei. Ook kun je een squad aanmaken zodat je altijd met je vrienden kunt communiceren om tactiek te bespreken. Je kunt ook een clan maken en meedoen met toernooien om eerpunten te verdienen. Hoe meer je wint, hoe meer eerpunten je kunt inzetten. Dit is allemaal te regelen op de website van Killzone 2.

Conclusie en beoordeling

None

Veel mensen hebben gewacht op deze game waaronder ik. Guerrilla Games heeft zijn beloftes meer dan waar gemaakt, en de mensen hebben niet voor niets gewacht op deze game. De singleplayer is misschien een beetje aan de korte kant, maar dit wordt al snel goed gemaakt met een enorme multiplayer. Met Killzone 2 haal je een hele ervaring in huis.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Goed verhaal
  • Mooie graphics
  • Enorme multiplayer
  • Realistisch
  • Goede AI
  • Goede cover-system
  • Grote veldslagen
  • Minpunten
  • Korte singleplayer
  • Geen co-op

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nou, gek

    2k houdt zich niet aan de beloften,

    Ik ken het spel niet goed dus effe de recensie zien



    Trouwens Eerste!!


  • Zou goed zijn voor de verkopen die nu tussen de 1.5 en 2 miljoen liggen, maar het spel verdient naar het schijnt - moet hem nog spelen - meer. Wel erg laat…

  • Ben benieuwd, ik hoop het wel :)

  • laat

  • Pfff temp exclusive dan? Iig geruchten van dit deden zich ook de hele tijd op over msg :| alleen dan \"toch wel naar 360\" \"toch niet naar 360\" \"toch wel naar 360!\" enz… beetje boring drama scheppen :<

  • enige exclusive voor de 360 waar ik het jammer voor vond dat die niet op de Ps3 kwam. Tsja, zo heeft de 360 nix meer speciaals exlcusive over.



    Gears oF War..?? nope!

  • @ Zinio, Bioshock was sowieso geen Xbox 360 exclusive… :')

  • dus toch niet aan de belofte gehouden…

  • Ja staat in de OPM

  • @XFront



    Een console exclusive :')

  • Zinio, dat interesseert echt niemand.

  • Kan me niet voorstellen dat het echt gebeurt, 2K heeft dat al zo vaak ontkend.

  • @ dopeloser, jup, een console exclusive, maar niet een echte 'exclusive'.



    OT (vergeten bij mijn vorige reactie):

    leuk voor PS3ers die hem nog niet gespeeld hadden op de Xbox 360 of de PC. Ik denk alleen dat hij een beetje té laat komt.

  • Ja het is zeker, heb zojuist me opm binnen die bevesitgen het ook, volgende maand gaan ze naar san fransisco om de eerste glimp op te vangen

  • Maak er wat van, 2K.

  • Tis wel een hele brute game :-)

  • Leuk dat ze hem iets meer dan een jaar later toch nog porten. Hopelijk met wat extra content om het wachten te verzachten.

  • nou kom op zeg



    waar blijven nu de standaard mosterd na de maaltijd opmerkingen van de 360 f(ury)ans want dit bericht leent zich daar natuurlijk prima voor



    OT wel leuk op zich maar ik heb de 360 versie al grijs gespeeld


  • Ik snap echt niet wat het probleem is bij fanboys als een exclusive multiplatform gaat. Serieus, zolang jij de game kan spelen is het toch goed? Jij hebt er toch geen last van als een andere console dezelfde game krijgt (en hij dus niet beter wordt ofzo). Mij zou het echt niks uitmaken als Halo of Gears ook op de PS3 verschijnt.



    Dus als Bioshock naar de PS3 gaat, leuk voor PS3 bezitters, want het is best een vette game.

  • Exclusive gezeik hier altijd, snap die drift om je consolekeuze te moeten verdedigen en verantwoorden echt niet, Het is maar een apparaat

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren