1. Daxter (PSP)

Daxter (PSP)

Aangezien mijn Xbox 360 alweer stuk is, heb ik mijn PSP maar weer eens afgestoft. Ik heb ervoor gekozen om Daxter weer eens te spelen. Het spel dat draait om de sidekick van Jak en in de tijd van zijn release de eerste game was gemaakt door developer, Ready at Dawn. Kan een sidekick zich ontpoppen tot een volwaardige hoofdrolspeler? Ik kruip in de harige huid van Daxter om hierachter te komen.

Als het spel begint zijn Jak en Daxter nog vrolijk samen en de beste vrienden die je ooit gezien hebt. Door een speling van het lot wordt Jak echter gearresteerd door de huidige instanties! De rede voor arrestatie is niet meteen duidelijk. Daxter doet enorm zijn best om Jak meteen te redden, maar het mocht niet baten. Jak zit nu ergens gevangen en Joost mag weten waar, maar Daxter is niet bereid zijn beste vriend op te geven. Op een dag in een bar wordt hij benaderd door Onslo, dit is de baas van een plaatselijk insectenverdelgingsbedrijf. Daxter denkt: ‘Waarom niet’ en terwijl hij allerlei insectenplagen moet bestrijden zoekt hij telkens naar aanwijzingen over de verblijfplaats van Jak. De weg naar Jak wordt ook nog eens verspert door een vervelende hoge pief wat de zaken niet vergemakkelijkt. De strijd voor Jak is begonnen! Het verhaal zit vol macho humor, wat enorm grappig is, omdat die kleine Daxter helemaal niet zo patserig overkomt. Tijdens de cut scenes heeft deze game mij menig glimlach op de mond kunnen toveren.

Daxter komt in eerste instantie over als een standaard platformer, maar zodra je verder in de game komt merk je dat deze game meer biedt dan in eerste instantie lijkt. In het begin van de game leer je de basis, hoe je de camera kan draaien etc… Je leert ook je eerst move en dat is een klap met de elektronische vliegenmepper. Dit zal vooral in het eerste gedeelte je beste vriend zijn. Later krijg je gelukkig ook nog een pistool met insectenspray om het proces wat te vergemakkelijken. De levels waar je doorheen moet passen zich telkens aan, aan je nieuwe vaardigheden. De eerste level is dus gewoon door standaard springen en meppen uit te spelen, maar de volgende missie maakt gebruik van het pistool. Je zal nog vele uitbreidingen krijgen voor je pistool en nog een aantal moves leren, zoals het hoveren op je pistool, waardoor je over grote kloven of giftige poelen kunt komen. De opbouw van het niveau is heerlijk. Je leert elke vaardigheid die je bezit te gebruiken en snel toe te passen in komende situaties. Het is dus meer dan wat rennen, springen en verzamelen. Dit verzamelen moet je natuurlijk ook doen, want dat hoort nu eenmaal bij een platformer. Je verzamelt eieren, waarmee je dream levels kunt unlocken. Er zijn nog speciale voorwerpen te vinden, die je weer kunt gebruiken in de bug combat en tenslotte is er nog de gouden stenen die de insecten laten vallen als ze eenmaal verdelgt zijn. Er zit veel variatie in de actie en er is zat te doen in het hele spel.

Als je de game aan het spelen bent zul je misschien verrast worden door de grafische pracht van dit spel. Je moet natuurlijk meenemen dat deze game in 2006 uitkwam en dat het voor die tijd echt ongelofelijk mooi was en het is nog steeds goed te pruimen. Ingame is het al mooi, maar de cut scenes zijn nog veel mooier. De huid van Daxter met al zijn haren wordt super in beeld gebracht. Ik vind het echt knap wat ze allemaal kunnen met zo’n PSP. De levels waar je elke keer doorheen struint zien er ook goed uit. Ze geven een lekkere sfeer, zien er gevarieerd uit, daar heb ik eigenlijk niks op aan te merken. De soundtrack vind ik ook van hoog niveau. Ik vond het echt lekker om naar te luisteren terwijl ik al die insecten tot moes smakte. Het is niks bijzonders, maar zeker functioneel. Ik moet wel aanmerken dat de framerate van deze game een klein beetje dropt, wanneer je in grotere open gebieden van de stad komt. Dit is bij de haven, waar je gelukkig maar enkele keren hoeft te komen.

Als je de game hebt uitgespeeld zijn er nog een aantal dingen waarvoor je kunt terugkomen. Je zou er voor kunnen kiezen om net zoals ik alles te willen verzamelen in elke level, dus ervoor gaan om de game 100% uit te spelen. Aan gamers die hier niet van houden is ook gedacht, want er zijn nog de dream levels en de bug combat. In de dream levels wordt je met Daxter geplaatst in een film zoals de Matrix of Braveheart. In deze ‘film’ speel je een minigame om in eerste instantie extra vaardigheden te krijgen, maar is daarna ook nog te spelen om voor de bronzen tot en met de gouden beker te gaan. Hiervoor moet je een bepaald aantal vijanden verslaan in de minigame. De bug combat mode vind ik persoonlijk wat flauwer. Je vecht dan met je eigen insect tegen en computergestuurde insect en je kan dan gebruik maken van de items die je in de levels verzameld hebt. Het komt eigenlijk neer op een bizar vechtspel tussen twee insecten, waar ik de lol niet van inzie. Daxter is eigenlijk een spel dat je (natuurlijk) vooral zult spelen voor de singleplayer. De singleplayer is gelukkig heel erg goed en je zal dus merken dat als je er klaar mee bent, je het over een aantal maanden gewoon weer terug in je PSP stopt om het hele spel en anders wel bepaalde levels te herspelen.

Conclusie en beoordeling

Daxter is een platformer met enorm veel goede kanten. De levels zien er geweldig uit en zijn enorm gevarieerd. De wapens die je hebt en wat je er allemaal mee kunt doen vind ik echt geweldig. Maar het mooiste vind ik toch dat het Ready at Dawn gelukt is om van een veredelde sidekick een hoofdrolspeler te maken waar je niet omheen kunt en waar je lekker mee kunt lachen.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Leveldesign
  • Wapens
  • Humor
  • Graphics
  • Minpunten
  • Lichte daling in de framerate op een bepaalde plek.
  • Bug Combat

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ze maken weer winst :P

  • Netjes, op naar de omzet van een miljard ;)

  • Op de kap van de wii xD



    Al gebruiken ze die poen erg slecht bij Ubisoft, kwaliteit lijken ze (op FAR CRY 2 na) niet meer te herbergen.

  • Boem! 109 Miljoen :O!

  • Ze hebben toch weer een aantal mooie games afgeleverd naast de enorme Wii rotzooi hoop. Ik ben benieuwd of ze hun nieuwe doelstelling gaan halen. Mooie winstcijfers lijkt mij.

  • hopelijk kunnen ze met die omzet weer wat mooite titels op de markt brengen :D

  • Zeer verdiend :D

  • erg lekker voor hun :D

  • Echt ONVERDIEND van Ubisoft.

    Ik begrijp echt niet waarom iedereen Ubisoft zo de hemel inprijst.

    Op de Wii en de Ds, is Ubisoft de ENIGE 3D party developer die geen game heeft kunnen maken die GOED is. (en dat is verontrustend, als je ziet dat een nieuwe 3D Party developer als Renegade Kid (die niet eens zoveel geld heeft) veel betere games op de Ds heeft gemaakt dan Ubisoft)

    Assasins Creed en Haze zijn alle 2 dikke hypes geweest en effe leuk om te spelen, maar meer niet. En ze beginnen nu echt alleen maar aan geld te denken en hebben de regel \"kwantiteit, is belangrijker dan kwaliteit\" gehanteerd.

    Ubisoft is EA geworden en EA is Ubisoft.

    EA investeert zoveel geld in hun games nu en komen met veranderingen, nieuwe IP's en jah hebben mij persoonlijk de afgelopen 2 jaar zeker voor hun gewonnen.



  • go Ubisoft!

  • goedzo

  • Holy fucking shit, it's a dinosaur. Jesus Christ, what the fuck! Zo dat moest er even uit. Verder wel mooi gedaan van Ubisoft en ik denk ook dat ze die 1 miljard omzet wel gaan halen.

  • Mooi mooi, Far Cry 2 zal wel helpen voor volgend jaar.

  • Dat doen ze goed :)

  • Mooi.

  • en terecht, zij maken echt goede games

  • @ games guru ,jij bent een n00b

  • En terecht..



    Rainbow Six Vegas 2 heeft me flink wat uurtjes van Halo 3 af kunnen houden

  • nice

  • Vond de games van Ubi van de laatste tijd eigenlijk tegenvallen….. maar toch erg netjes….

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren