1. Wanted: Weapons of Fate (PC)

Wanted: Weapons of Fate (PC)

Het is al eeuwen bekend dat je met het één ook vaak het ander kunt doen. Zo kon onze eigen Johan Cruijff van een penalty een pass maken en kon Charles Darwin Adam en Eva ombuigen in twee vissen. Maar Wesley Gibson kan nog eens wat cools doen! Hij kan een kogel om muren heen laten draaien! Net zoals Cruijff vroeger een vrije trap om de muur heen draaide… Nou ja, eerst maar eens zo’n kogel laten draaien in mijn nieuwste game: Wanted: Weapons of Fate!

In deze game draait het niet alleen maar om het ‘curven’ van

kogels, maar kan Wesley ook nog slowmotion-effecten, vlijmscherpe messen en een opvallend sadistische humor gebruiken in zijn strijd om de ‘Weapons of Fate’. Deze strijd begint een paar minuten nadat de film Wanted eindigt in het huis van Wesley’s vader. Na een heerlijke achtervolging begint het verhaal pas echt en beginnen de problemen van de game ook. Het verhaal leunt namelijk zo op de gebeurtenissen in de film en het boek, dat het voor iemand die de film niet gezien heeft onbegrijpelijk wordt wat er nou allemaal aan de hand is. Er is nog net genoeg lijn in het verhaal om de rode draad te kunnen volgen, maar leuk is het niet.

Gelukkig weet de actie uit de game heel veel goed te maken. Zo te zien geïnspireerd door Gears of War draait de game grotendeels om het coversysteem. Je zult merken dat je steeds sneller gebruik gaat maken van dit systeem en steeds sneller zult wisselen tussen covers. Dit komt omdat er door elke ruimte waar je bent in de game wel een schuilplaats zit, of dit nou een muur is of een houten plank, overal kun je wel achter schuilen. Het is dus zo dat je meer zult wisselen van cover in de game dan dat je zult lopen en verassend genoeg voelt dit heerlijk verfrissend aan. Doordat je namelijk snel kan wisselen van cover komt er een ongelooflijke vaart in de game die gegarandeerd staat voor veel actie.

Je zult ook veel gebruik maken van alle krachten die Wesley heeft geleerd van ‘Het Broederschap’. Zo kan hij, zoals zo vaak gezegd, kogels ‘curven’, slowmotion-effecten activeren en is hij enorm lenig. De belangrijkste van deze drie is natuurlijk het ‘curven’ van kogels. Het is heerlijk makkelijk om dit te doen, want door alleen de RB knop in te drukken zul je al een doelwit selecteren en vervolgens hoef je alleen nog maar de hoek in te stellen waarin de kogel zal gaan draaien. Vaak gaat het schieten dan gepaard met een heerlijk bruut slowmotion-effect, waarbij je de kogel prachtig in zult zien draaien op de uitgekozen vijand. Het is een zeer originele manier van schieten en is Wanted eindelijk weer eens een game die afstapt van het gebruikelijke: ’schieten en lopen-concept’.

De andere twee krachten van Wesley vervagen gelukkig niet achter het ‘curven’ van kogels. Je leert vrij snel na het buigen van kogels ook hoe je vijanden in slowmotion kunt uitschakelen. De eerste manier hiervan is in slowmotion uit cover komen, waarna je kunt schieten totdat je bij de volgende bent. Dit werkt erg goed tegen vijanden die slechts een paar seconden uit hun dekking komen en natuurlijk ook tegen vijanden die op je in komen lopen. Helaas zijn deze ook een groot probleem uit de game, je zult namelijk veel te veel van deze inlopende vijanden tegenkomen. Ze vallen je dan met messen aan, zodat jij herhaaldelijk op B moet drukken om de aanval af te slaan.

Ze zijn heel erg vervelend, met name omdat ze het tempo volledig uit de game te halen, maar gelukkig kun jij dezelfde aanval ook uitvoeren.

De andere manier waarop je een slowmotion-aanval kunt uitvoeren is blind vuren. Je zet zo een vijand vast waardoor je een stukje sneller kunt bewegen dan je vijand, deze aanval gebruik je vooral om vijanden te flanken. De lenigheid van Wesley merk je vooral op de momenten dat je een soort quicktime-events krijgt, waarin je steeds één of twee vijanden moet doden. Ze zijn cool en laten precies zien dat Wanted een heel erg goede actiegame is. Wat Wanted ook een heerlijke actiegame maakt, zijn de physics. Vijanden vallen zeer realistisch neer en ook Wesley maakt, met name bij het ’bulletcurven’ zeer realistische bewegingen. Verder zit de game technisch zeer goed in elkaar, de graphics zijn bij tijd en wijlen erg mooi, ook al laten ze in de cutscenes nog wel eens een steekje vallen.

Helaas is er een heel groot minpunt aan Wanted: Weapons of Fate, dat de game eigenlijk fataal wordt, dit probleem is de speelduur. De game biedt maar negen levels die stuk voor stuk maar een minuut of dertig innemen. Dit totaal brengt de totale speelduur maar op drie en een halfuur, wil je dan ook nog alle verzamelobjecten vinden, dan ben je in totaal na een uur of vier echt wel klaar met de game. Na het uitspelen verdien je dan ook nog de hoogste moeilijkheidsgraad, maar evenals de verzamelobjecten is deze niet een goede reden om de game opnieuw te spelen. Dit is jammer, in het speciaal omdat Wanted buiten de speelduur om een heel erg goede game is. Hij pompt je helemaal vol met adrenaline, maar vervolgens laat hij je dus veel te vroeg los.

Ben je echter toch een verzamelaar dan kun je na de game nog helemaal los gaan in Wanted. Er is toch nog aardig wat Artwork te vinden in de levels en ook nog aardig wat filmpjes en muziek zijn te verzamelen. Helaas zijn ze vaak wel opvallend makkelijk te vinden, en dus zul je, zoals al gezegd, maar een halfuur bezig zijn met het verzamelen van deze objecten. Het laatste punt wat er nog te behandelen valt is de heerlijke sadistische humor van Wesley. Met teksten als: ”I should only beat him up because he makes me walk all this stairs!” en: ”I won’t mind making her scream another way” ging ik helemaal stuk. Het mooiste staaltje humor is toch wel het moment dat je een eindbaas verslagen hebt en Wesley doet alsof hij een kogel door de eindbaas’ hoofd gaat jagen. In plaats daarvan rits hij de rits van zijn broek naar beneden en plast over z’n hoofd, om je te bescheuren!

Conclusie en beoordeling

Wanted: Weapons of Fate kun je het beste omschrijven als een frisse wind in het shooter-genre. De game maakt goed gebruik van de krachten die we in de film al zagen, en zorgt zo dat de game niet als een cliché aanvoelt, maar als een hele nieuwe shooter. De gameplay is heerlijk snel en je wilt meteen doorspelen naar het einde. Helaas komt dit einde te snel, na vier uur heb je de game wel uitgespeeld en heb je al de verzamelobjecten ook wel gevonden. Het verhaal is jammer genoeg ook veel te onduidelijk voor iemand die de film niet gezien heeft. Maar hecht je niet al teveel waarde aan, hoe lang een game duurt en of het verhaal heel duidelijk is, dan is het misschien zelfs wel zo dat Wanted één van de betere shooters van de komende tijd gaat worden.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Heerlijk sadistische humor
  • Krachten van Wesley zijn gaaf!
  • Frisse wind in het genre
  • Snelle actie
  • Brute kills
  • Grandioos Coversysteem
  • Minpunten
  • Onduidelijk verhaal
  • Veel te kort
  • Teveel snelle vijanden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren