1. SOCOM: U.S. Navy SEALs Confrontation (PS3)

SOCOM: U.S. Navy SEALs Confrontation (PS3)

De Socom-serie stond onder menig gamer bekend als “de” onlineshooter voor de Playstation 2. De verwachtingen lagen uiteraard zeer hoog voor de nieuwe telg in de reeks die op Playstation 3 verscheen. Maar vulde deze echt al de verwachtingen in? “Harder, Better, Stonger, Faster”, met dit op de achtergrond werden mijn eerste voetstapjes in “Socom Confrontation” gezet. Zette Zipper een gewaagde stap met de Socom-reeks in de handen te leggen van Slant Six, is deze nieuwe telg in de reeks de naam “Socom” wel waardig en is deze game wel toepasbaar op mijn begindeunen Harder, Better, Stronger en Faster ?

Harder?

In de voorgaande Socom-spellen waren we gewoon dat het er hard aan toegaat, tactiek was van uiterst belang. Ook in deze nieuwe telg speelt tactiek een belangrijke rol en is het broodnodig om samen te werken met jouw teammates. De staalharde gameplay van de vorige Socom-spellen keert terug waardoor het spel zeer vertrouwt aanvoelt. Naast de basic-concepten van de voorgaande spellen wist Slant Six toch extra features toe te voegen. Zo weten zij de headset optimaal te benutten door het realistische aspect dat de vijand jou kan horen als ze dichtbij zijn. Het Socom-gevoel is in de game aanwezig maar misschien in mindere mate. Voor Slant Six was het vrijwel onmogelijk om Zipper te overstijgen met het Socom-gevoel. “Socom Confrontation” gaat de voorgaande spellen niet overstijgen, naar mijn mening overstijgt het wel andere shooters qua gameplay.

Better?

Niet alleen de gameplay bleef praktisch onveranderd, ook de “lagg” keerde terug. Hoewel de updates, die Slant Six de voorbije maanden al doorvoerde, de “lagg” al veel verbeterde, is er in sommige rooms nog steeds enorm veel last van. Het is dus aangeraden om in eigen servers te spelen als je zo weinig mogelijk wilt ondervinden van laggers. De bugs die in de eerste (Amerikaanse) release zaten in het spel zijn gelukkig grotendeels verholpen met de vele updates. We kunnen Slant Six hier enerzijds een pluim voor geven, anderzijds ook weer niet omdat Socom gewoon onafgewerkt was bij de Amerikaanse release. Gelukkig is alles goed gekomen bij de Europese release en kunnen we nu van een afgewerkte “Socom Confrontation” spreken. De graphics van Socom zijn niet de beste die je ooit gezien hebt, maar ze zijn degelijk om naar te kijken. Met andere woorden, “Socom Confrontation” heeft onderhoudende graphics die een mooie stap vooruit zijn in vergelijking met zijn voorhanger.

Stronger?

Zoals algemeen geweten is deze Socom enkel een “Multiplayer online game”. Ondanks dat Slant Six zich moest focussen op “slechts” één categorie, is er toch nog steeds lagg aanwezig in Socom en zijn er nog enkele bugs in het spelen. Zo hebben we bijvoorbeeld een bug waarbij je in “Frostfire” we niet door afsluitingen kunnen schieten, met andere woorden onzichtbare muren. Ondanks de kleine fouten in verschillende levels blijft Socom een game die nooit verveeld en die mensen samenbrengt. Het terugbrengen van verschillende oude levels zorgt voor extra sfeer en het ophalen van herinneringen voor de Socom II spelers. Niet alleen de Socom-fans zullen de oude levels die geüpgrade zijn leuk vinden, maar ook de nieuwe spelers. De levels voelen erg vertrouwt aan en ze zijn even verslavend als bij Socom II. Jammer genoeg is er maar weinig keuze van mappen, maar volgens Slant Six zullen er in de toekomst nog te downloaden zijn.

Faster?

De community van Socom en het zoeken naar servers heeft niet bepaald vooruitgang geboekt. Vroeger hadden we het geluk dat alle briefing rooms mooi op alfabet gerangschikt waren, nu is dit helaas niet meer automatisch en moeten we dit zelf even doen met behulp van een paar klikken. Overigens is het berichten-systeem op Socom overbodig en jammer van de moeite. Slant Six had beter gebruik gemaakt van het algemeen berichten-systeem van het “Playstation Network”, zo konden de members altijd de berichten lezen die ze ontvingen, helaas is dit nu niet het geval en moet je wachten tot een game voorbij is. De laadtijden van “Socom Confrontation” zijn niet bepaald kort maar ook niet echt lang, voor iemand die Socom gewoon was zal de duur van de laadtijden niet aan het hart komen.

Conclusie en beoordeling

Zipper werkt op dit moment volgens de geruchten hard aan Socom 4. Om de fans in de tussentijd tevreden te stellen gaven ze de opdracht aan Slant Six om een nieuwe telg te ontwikkelen, “Socom Confrontation”. Slant Six was vrijwel onbekend voorheen, menig mens kon dus niet zeggen of dit bedrijf wel zou slagen in het creëren van een nieuwe en succesvolle Socom. Naar mijn mening is Slant Six geslaagd om een titel te maken die de naam Socom waardig is. Deze game heeft vrijwel het beste clansysteem dat ik tot nu toe heb gezien bij de nieuwe generatie games. Toch zijn er enkele minpunten te bespeuren zoals het werpen van een granaat die niet altijd vlekkeloos gaat, de lagg die nog steeds aanwezig is en kleine details die misschien iets beter konden. Socom is een volwaardige shooter die “Harder, Better, Stronger, Faster” waarmaakt voor elke Socom-fan en shooter liefhebber.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Socom Sfeer
  • Realistisch
  • Oude gameplay...
  • Herinneringen ophalen
  • Clansysteem
  • Funfactor
  • Minpunten
  • Berichtensysteem
  • Beperkt aantal maps
  • wat voor anderen een minpunt is
  • Laggers

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren