1. Pikmin 2 (NGC)

Pikmin 2 (NGC)

Wie herinnert zich het verhaal van kapitein Olimar nog? Kapitein Olimar, de globetrotter die zich onsterfelijk maakte door een aantal jaren geleden een spectaculaire ontdekking te doen. In het jaar 2002 werd de Aarde opgeschrokken door vele verdwijningen. Uien en wortels bleken massaal uit koelkasten te kunnen ontsnappen. De politiek ontkende alle schuld, zij zat niet achter de verdwijningen. Maar wie dan wel? De heroïsche ruimtereiziger Olimar kwam uiteindelijk met een verklaring in een baanbrekend wetenschappelijk journaal: Pikmin.

Zijn op de GameCube gepubliceerde verslag gaf de verdwijningen een naam, legde uit hoe de verdwijningen mogelijk waren en bleek gedetailleerde gedragsanalyses te bevatten. De uien waren de verzamelplaatsen van wortelvormige wezens, die Olimar tot Pikmin doopte. Hij wist deze kleine natuurfenomenen te temmen, waardoor de Pikmin voor hem gingen werken. Hierdoor was hij in staat om onderdelen van zijn gecrashte ruimteschip te heroveren van de gevaarlijke dieren van onze planeet. Hij commandeerde de Pikmin, de Pikmin volgden zijn commando’s trouw op, waardoor vijanden verslagen werden en onderdelen naar het schip gedragen werden. Na dertig korte dagen was het ruimteschip van Olimar gerepareerd. Na de kortstondige, maar zeer vermakelijke en intense kennismaking met de Pikmin keerde hij terug naar zijn thuisplaneet.

Maar kapitein Olimar kreeg het gevoel dat hij nog niet alle geheimen van de Pikmin ontdekt had. Dat zijn werkgever failliet dreigde te gaan, was een extra stimulans om de lange, lucratieve reis naar de planeet Aarde opnieuw te ondernemen. Deze reis leverde nieuwe kennis over de wondere wortelsoort Pikmin op. Opnieuw schreef Olimar een spectaculair verslag, dat onder de naam Pikmin 2 op wederom de GameCube gepubliceerd werd. Maar waren de vernieuwingen in dit tweede verslag van de reizen van Olimar genoeg om de kritische consument tevreden te stellen?

Olimar dacht redelijk bekend te zijn met de verschillende rassen van de Pikmin. Van zijn eerste reis wist hij nog dat de Pikmin in drie typen kwamen, die allen eigen vaardigheden hadden. De rode Pikmin bleken bestand tegen vuur en toonden dat zij het krachtigst zijn. Gele Pikmin waren licht genoeg om door Olimar naar de hoogste plaatsen geworpen te worden en waren ook nog eens immuun voor elektriciteit. De derde soort, blauwe Pikmin, overleefden blootstelling aan water en konden Olimar dus vergezellen bij uitstapjes over watervlakten. Maar tijdens zijn tweede reis ontdekte hij dat er nog twee onbekende Pikmin-rassen bestonden: de ultrazware paarse Pikmin, die tienmaal het gewicht van elke andere soort hebben, en de ultrasnelle witte Pikmin, die ook nog eens tegen gifwolken bestand bleken.

Deze nieuwe ontdekking lag niet aan het feit dat Olimar in de eerste reis belabberd onderzoek had gedaan. Hij was destijds niet in staat om ook onder de grond op ontdekkingsreis te gaan. Maar tijdens zijn tweede reis was hij veel beter voorbereid, zodat er naast bovengrondse ook ondergrondse expedities op het programma stonden. Deze ingeving was een schot in de roos, want hierdoor kon hij veel langere en spectaculairdere avonturen beleven. Nog steeds koos hij ervoor om een maximum van honderd Pikmin te stellen, teneinde overzicht te kunnen houden. Uit de vijf rassen selecteerde hij bij elke ondergrondse ontdekkingstocht een uitgebalanceerde mix, omdat hij niet tussentijds terug naar de uien kon gaan.

Tijdens deze ondergrondse ontdekkingstochten beleefde hij nog spannendere avonturen dan tijdens zijn eerste reis. De ontdekking van twee nieuwe rassen leidde tot fantastische situaties. In de vele verdiepingen die de ondergrondse krochten rijk waren, werd hij bloot gesteld aan felle vijandigheden, waar hij de verschillende soorten Pikmin tactisch moest inzetten. Zo kwam hij tegenover een vuurspuwend beest te staan, dat alle rassen behalve de rode Pikmin in vuur en vlam zette. Ook liep hij tegen vele ingenieuze puzzels aan, die enkel opgelost konden worden door meerdere soorten Pikmin samen te laten werken. Dit leverde schitterende schouwspelen op, die Olimar zich nog lange tijd zou herinneren.

Omdat de dagen op de planeet Aarde kort zijn, besloot Olimar tijdens zijn tweede reis een kompaan mee te nemen. Zodoende sloegen Olimar en zijn hulpje Louie elke dag spijkers met koppen. Maar wanneer Olimar en Louie beiden een ander terrein aan het verkennen waren, wilde één van beiden nog wel eens verrast worden door de slimme monsters, wat een massagraf voor Pikmin tot gevolg had. Het bundelen van krachten maakte dit tweede Pikmin-avontuur spannender en interessanter, maar af en toe ook wat ingewikkelder en lastiger dan de eerste ontdekkingstocht met de Pikmin. Op twee fronten tegelijk strijden tegen monsters leidde daarom soms tot onnodig hoge verliezen onder het Pikmin-peloton.

Toen onze heroïsche ontdekkingsreizigers hun gezamenlijke avontuur voltooid hadden, nadat ze tientallen uren op de mysterieuze planeet Aarde hadden rondgebracht, wilden ze voor de afwisseling wel eens tegen elkaar strijden in plaats van tegen beestachtige monsters. In spannende veldslagen gingen beide spelers op zoek naar het ei van Columbus, oftewel naar de snelste manier om het Pikmin-leger van de andere speler ter hemel te doen stijgen. De strijd tussen twee spelers zorgde voor de kers op de taart bij het tweede Pikmin-avontuur.

Conclusie en beoordeling

Ik wil deze bespreking van de tweede reis van de illustere kapitein Olimar graag afsluiten door te stellen dat het verslag van zijn tweede reis op alle vlakken beter is dan zijn eerste baanbrekende reisverslag. Zijn extreem vermakelijke verslag houdt je veel langer zoet, is door de vele extra aspecten veel interessanter en heeft door de enorm gevarieerde belevenissen de charme van het eerste deel zo mogelijk overtroffen. Ik kan dus niet anders dan Pikmin 2 met meer lovende woorden overladen dan het eerste deel. Dat doe ik dus ook bij dezen: Pikmin 2 is fantastisch, geweldig, super, subliem, van zeldzame klasse. Et cetera.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Enorm veel te ontdekken
  • Meer complexe puzzels
  • Vermakelijke multiplayer
  • Minpunten
  • Soms te complex tijdens splitsing Olimar en Louie

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ze hebben gewoon niks ''echt'' nieuws te showen :p

  • ooh..

  • mmm…een gemiste kans

  • Daar zullen ze vast wel hun redenen voor hebben.

  • Lame. Geen gemiste kans, maar is toch wel leuk voor de bezoekers.



    @ metroid: wie weet!

  • Ik zit er niet mee. Rofl

  • Ik ga toch niet :P

  • Gemiste kans….

  • misschien gaan ze iets zo geweldigs aankondige op de E3 dat ze bang zijn om nog meer vrij te laten er over op de LGC

    weweten allemaal hoe nintendo lkker de spanning opwekt over iets

  • Misschien hebben ze geen toptitels om over te praten, jammer …

  • Ze hebben gewoon niks ''echt'' nieuws te showen :p

  • ze hebben het ook niet echt nodig volgens mij die extra aandacht..



    maar ze zijn wel met nieuwe dingen bezig hoor!

  • Gelukkig dan zijn er ook geen kinderen op de beurs :')

  • Nintendo is gewoon een schijnheilig, ongeïnspireerd bedrijf dat zich voor doet alsof het het beste met iedereen voor heeft.

    niks nieuws onder de zon dit jaar, geen prijsverlaging ds lite, weer de zelfde lelijke wii titels en geen dvd functie in europa; daarom blijven ze weg! losers…

  • Meer plaats voor Xbox360. :D

  • haha, ze hebben na brawl gewoon niks fatsoenlijks meer in huis

  • Tja, de volgende goede game voor de Wii is nog ver weg en dus hebben ze niks te showen.

  • @schepers



    of iets als mario fishing party ofzo……

  • meer ruimte voor MMO's en first person shooters!

  • Damn, net in het jaar dat ik met vrienden daarheen wil gaan -_-\"

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren