1. IGI 2: Covert Strike (PC)

IGI 2: Covert Strike (PC)

Ergens in een vliegtuig hoog boven de Alpen zit ik neuspeuterend te dromen hoe ik de missie tot een succesvol einde kan brengen. Ik zie het al voor me, ik die de President een hand schud terwijl ik de Medal of Honour in ontvangst sleep. Mensen die roepen, Jones, Jones, Jones, JONES!

Jones: Huh?

Sergeant: JONES!

Jones: Ja Chef.

Sergeant: “Ok Jones, you’re going in! Hier is een pakje harde beschuiten en je Glockpistool met geluidsdemper. Zorg ervoor dat je contact neemt met het hoofdkwartier via de satellietlink zodra je geland bent.”

De Sergeant opent met forse snok de zijdeur van het C130-vrachtvliegtuig en de wind dondert oorverdovend naar binnen. De piloot maakt een venijnige bocht naar links, ik verlies mijn evenwicht en tuimel naar buiten. “AAAAaaaaaaahhh…”

Sergeant: “En denk je dat deze het zal halen?”

Piloot: “Als hij niet op tijd vergeet zijn ‘rugzak’ open te trekken, heeft ie wel een waterkansje…”

Beiden: “Waaahaaahaaaahahaha!”

Voor de echte agent Jones zijn zulke uitstapjes dagelijkse kost, hij springt even nonchalant uit een vliegtuig als wij van de tram springen. Na zijn hachelijke missies in het eerste deel, speelt Jones ook nu weer de hoofdrol in IGI 2: Covert Strike. Jones, een ex SAS-soldaat, werkt voor een uiterst geheime Amerikaanse organisatie genaamd IGI waarvoor hij allerlei gevaarlijke opdrachten moet uitvoeren. IGI-2 is net zoals het eerste deel een first person shooter met een zware nadruk op stealth gameplay. Voor de start van elke missie krijg je een briefing waarin de verschillende objectives worden uiteengezet. Meestal komt het erop neer dat je ongezien een militaire installatie moet infiltreren en een opdracht moet uitvoeren. De installaties worden zeer goed bewaakt, overal staan bewakingscamera’s en als je pech hebt, liggen er op een aantal strategische plaatsen ook nog snipers op de loer.

Om je te helpen ongezien te blijven, heb je een indicator die aangeeft hoe zichtbaar je momenteel bent. Ook geluid speelt een belangrijke rol. Afhankelijk van de ondergrond en hoe snel je beweegt, maak je meer of minder geluid. Om de vijand te observeren, heb je een aantal extra hulpmiddelen zoals een verrekijker, een hittezoeker en een mapcomputer waarmee je de hele omgeving kunt afspeuren naar vijanden. Ben je al dat stiekeme gedoe even moe, dan kun je ook voor de harde aanpak gaan, maar zoals een Rambo een gebouw binnenstormen, zal je in 99% van de gevallen een extra ventilatiegat in je camouflage outfit opleveren. De beste methode om de confrontatie aan te gaan , is echter moedwillig het alarm laten afgaan en je dan in een hinderlaag te wachten leggen. De munitie die je meekrijgt, is wel vaak erg beperkt en je kunt maar één hoofdwapen meedragen. Het zal er dan ook op aankomen om de wapens van je gedode tegenstanders in te pikken wanneer je munitie op is.

Eèn van de vrij vervelende minpunten van het eerste deel was dat je niet kon saven tijdens een missie. Voor IGI-2 zijn de makers met een compromis op de proppen gekomen: je kunt nu driemaal willekeurig saven tijdens een missie, wat maar goed is ook. Want je zit al snel aan een speelsessie van twintig minuten en niet te vergeten dat er 21 missies zijn die zich afspelen van Roemenie tot China. Ook grafisch moet de game niet onderdoen voor toppers toentertijd. Toch heeft het spel iets dat mij enorm aanspreekt: de gigantische, realistische openluchtlevels die een echt paradijs zijn voor snipers. Het design van de meeste levels geven je een gevoel van vrijheid en realisme dat je in weinig andere shooters aantreft. Het is echter vooral de uitgestrektheid van de maps en de schitterende decors die de multiplayersessie tot een unieke belevenis maken. Je hebt namelijk keuze uit een zevental multiplayermaps en zo’n tiental wapens voor een hoop schietplezier.

Jones: “WAAAAAAAAAH!!!” Prfrouchhhh!

Military: “Do you hear that?”

Other Military: “Yes, i just let a fart.”

Military: “Oh, ok.”

Conclusie en beoordeling

IGI-2 mag dan al een paar jaar oud zijn. Als je het eerste deel leuk vond moet je beslist ook IGI-2 eens bekijken. Maar ook als je het eerste deel niet gespeeld hebt is het beslist een aanrader voor gamers die graag een afwisseling hebben tussen stealth en actie. Singleplayer moe? Ga dan aan de slag in de multiplayer en zorg voor chaos samen met je teammates. Voor mensen die nog altijd niet overtuigd zijn download dan de gratis demo.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Lange Gameplay
  • Grote openluchtlevels
  • Grafisch, toentertijd
  • Leuke afwisseling tussen stealth en actie
  • Minpunten
  • Je kan maar drie keer saven

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Klinkt goed. Kan niet wachten! :)

  • Ooeew dat zjin nou details om vante smullen :D

    Vooral de 5 vs 5 nu :)

  • Ik hoop dat er wel wat meer verandert is… zoals: Meer wapens, minder glitches, grotere schaal en misschien voertuigen. Tja misschien wil de oude Gears of War online fan dit niet maar de multiplayer van deel een vond ik niet boeiend. Verder wel een cool spel!

  • Klinkt redelijk interressant. Vind 10 spelers nog steeds wat weinig, maar de modi zijn wel redelijk origineel.

  • Hmm, ik weet niet of het allemaal wel beter gaat worden…

  • Kan niet met deel 1 stoppen!



    10 man tegelijk. Vind ik goed. Er moeten zeker niet meer dan 10 man worden, want dan is de hele charme van Gears of War weg toch?



    Klinkt allemaal heel vet! Sniper map!!



    @YOGAMERYO



    Nee man! Dan is het geen echte gears of war meer, als er voertuigen zijn! Dan gaat het de richting van CoD op.






  • Klinkt leuk allemaal ;)

  • Klinkt leuk, Ben benieuwt hoe het uit gaat pakken.

  • speel tog alleen de singleplayer, online sukt gears

  • klinkt zeer goed !

  • JAMMIE!. :9

  • Het zal wel bij Gears of War horen hoor, maar ik vind 10 man best wel weinig. :|



    Klinkt voor de rest wel helemaal goed though. Vooral de map Security lijkt me heel vet!

  • Klinkt goed!

  • Klinkt heerlijk, alleen lijken bijvoorbeeld die schilden me wel een heel erg grote verandering.

    Nou ja, we zien wel. Waarschijnlijk wordt 't gewoon geweldig :)

  • 8 tegen 8 had helemaal niet verkeerd geweest… maar het blijft GoW en dat is genoeg voor moi

  • Vet

  • @D. Lentjes Wii: mischien iets als Reavers(vliegbeesten) en een gameplaymodi zoals in Kane & Lynch: Dead Men waar je met een aantal mensen een soort missie speelt waar ook mensen bij de AI tegenstanders hoort en bijv. op de reaver zitten.

  • die schreenshot ding is zeker nageaapt van halo 3



    omdat dat heel goed was:P

  • ik vind 10 man tog weinig voor een game die het vooral van de multiplayer moet hebben (resistance bijvoorbeeld kan met 60 en ze proberen de rust ook nog te bewaren hoop ik :P) maar de modi klinken wel allemaal super cool

  • 5 is genoeg

    Als je meer neemt dan verneuk je het hele concept van tacticalshooter. Ik vond 4 al meer dan genoeg. Nou maar hopen dat er niet nog meer lag ontstaat als je een keer niet zelf de host bent.



    En mensen die zeggen dat ze 10 te weinig vinden zijn knettergek en spelen geen gears. Gears eist heel veel van je verbinding en met meer dan 10 spelers zal het een gigantische lagfest zijn.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren