1. Super Smash Bros. Brawl (Wii)

Super Smash Bros. Brawl (Wii)

We schrijven mei 2005, de E3; Nintendo onthult voor het eerst het concept van de Revolution. Niet alleen werd het concept voor het eerst getoond, maar ook werden er nieuwe games aangekondigd. Waaronder een nieuwe Super Smash Bros. Terwijl het publiek dit stukje nieuws maar al te graag in ontvangst neemt, is er één E3 bezoeker die nogal verbaast reageert. Masahiro Sakurai, de geestelijk vader van Nintendo’s fighting game. Al gauw werd Sakurai uitgenodigd door Nintendo voor een gesprek tijdens diezelfde E3, met de vraag: ‘Ja, zou je er weer zin in hebben?’ Sakurai hoefde niet lang te denken. Een jaar zagen we al de eerste beelden... met een aantal onverwachte personages en twists. Eerlijk is eerlijk; ook de schrijver van dit stukje stond een klein dansje te doen in zijn boxers. Ja, ik doe aan dansjes voor de nieuwsgierigen onder ons.

Pas twee jaar later zien we de release van Super Smash Bros. Brawl en wat moesten we lang wachten. Terwijl Japanners en Amerikanen al lekker zaten te spelen konden Europese spelers pas in de zomer aan de slag met de nieuwste editie van Nintendo’s knokfeest. Nu is de grote vraag, was het wachten op Smash de moeite waard? Het moet eerlijk gezegd worden dat dankzij de late release in Europa, sommigen onder ons al een beetje uitgekeken waren op de game voordat hij hier überhaupt uit was. Via info uit Japan en Amerika wisten we al zo’n beetje alles over de game en ik kan best begrijpen dat je dan al enigszins bent uitgeblust. Maar zodra je die game voor het eerst in je Wii schuift en de eerste potjes speelt, dan vergeet je die Smash moeheid. Dan voelt het eerder als fijn thuiskomen.

Klinkt eigenlijk als een teleurstellende constatering voor sommigen, meer van hetzelfde. Zelfs met nieuwe items en super aanvallen. Voor sommige games gaat dat niet op, Brawl is zo’n uitzondering. Toen Melee uit was werd er vooral gesproken over hoe diens opvolger nog grootser kan zijn. Fans vragen, Nintendo voert het uit. Toch zijn er subtiele veranderingen te vinden in deze game op het gebied van de gameplay. De Smash veteranen onder ons kunnen wel de tweaks herkennen in de game. De enkele veranderingen die zijn doorgevoerd zijn daarom makkelijk te herkennen. Zoals dat je kunt struikelen in het heetst van de strijd of dat je vechtersbazen nu iets langer in de lucht blijven hangen vergeleken met Melee. Het belangrijkste echter aan Brawl zijn de nieuwe toevoegingen op het gebied van te kiezen personages. Er zijn maar liefst 35 personages om te kiezen. Een groot gedeelte van de Melee figuren keren terug, aangevuld door een aantal nieuwe gezichten. Zo is Olimar bijvoorbeeld toegevoegd en is Pitt uit het klassieke Kid Icarus van stal gehaald. Toch zijn de twee meest opvallende gezichten niet van Nintendo: namelijk Sonic en Solid Snake. Vooral Sonic is er in gekomen om de fans te plezieren, om zo het ultieme gevecht te laten plaatsvinden: Mario vs. Sonic. Snake daarentegen voelt natuurlijk niet helemaal op zijn plaats op het eerste gezicht. Toch weet Snake zich vrij makkelijk te nestelen tussen al die Nintendo figuren, ook door de hilarische codec gesprekjes met Campbell, Otacon en Mei Ling. En natuurlijk de verbaasde opmerkingen van Snake zelf. [p]Wat Brawl ook onderscheidt van zijn voorganger is natuurlijk de Singleplayer stand ‘the Subspace Emissary’. Smash Bros. is een multiplayer game pur sang, maar toch heeft Sakurai en zijn kornuiten geluisterd naar de fans. Op het gebied van een singleplayer ervaring waren de N64 en Gamecube versies nogal karig. Met de SSE kun je een verhaalmodus doorspelen waarin alle personages het opnemen tegen een vreemde en kwaadaardige kracht. De opzet van de game is dan ook iets anders: nu moet je een personage door verschillende levels heen loodsen alsof het een ouderwetse sidescroller is. Gaandeweg ontgrendel je meer personages, scoor je punten/muntjes en kom je ook CGI filmpjes tegen. Ik betrapte me er zelf op dat ik puur doorspeelde om via de SSE alle personages vrij te spelen en alle filmpjes te bekijken. Aan de ene kant is de SSE een leuke toevoeging aan de game, maar aan de andere kant valt het na een tijdje in herhaling. Het is niet iets wat je uren achter elkaar kunt spelen, meer een onderdeel wat je zo nu en dan speelt voor een half uurtje. Als de SSE je niet kan bekoren, zijn er nog altijd andere onderdelen te ontdekken voor de eenzame speler. Zo zijn de Classic en All Star speelstanden weer van de partij en kun je ook losgaan in speciale events. [p][screen id=74169]Zoals jullie kunnen lezen is Brawl een gevalletje “meer is beter” en het pakt op alle fronten goed uit. Het aantal levels waar je uit kan kiezen is in Brawl ook stevig uitgebreid: er zijn niet alleen levels te vinden uit klassieke Nintendo games, maar ook de nieuwe klassiekers worden vereeuwigd zoals de eerste Metroid Prime, Luigi’s Mansion en Pikmin. In zijn totaliteit zijn er nu 41 levels te kiezen om op te vechten, met ieder zijn unieke eigenschappen. 31 levels zijn helemaal nieuw, aangevuld door 10 populaire Melee stages. Wat ook nieuw is en dat zal veel fans plezieren, een level builder. Zoals het woord het al zegt, je kunt nu ook je eigen strijd velden in elkaar zetten en opslaan. Je kunt zelfs bepalen welke muziek eronder komt te staan. Dan kom ik misschien op één van de meest indrukwekkende punten van Brawl: de soundtrack. Als je een Nintendo fan bent, dan is deze game op het gebied van muziek een waar genot voor je oren. Met behulp van 36 componisten laat Brawl je luisteren naar remixes van de populairste Nintendo deuntjes van de afgelopen jaren. Jammer genoeg kun je niet direct alles beluisteren, maar is het de bedoeling om alles vrij te spelen of tijdens het vechten cd’s verzamelen. Naast cd’s mag je ook weer gaan jagen op nieuwe trofeeën en deze keer ook stickers. Deze verdien je door bepaalde doelen te halen of deze te kopen met muntjes. Allemaal onderdelen die het plezier alleen maar uitbreiden en nog groter maken.">

[p]Klinkt eigenlijk als een teleurstellende constatering voor sommigen, meer van hetzelfde. Zelfs met nieuwe items en super aanvallen. Voor sommige games gaat dat niet op, Brawl is zo’n uitzondering. Toen Melee uit was werd er vooral gesproken over hoe diens opvolger nog grootser kan zijn. Fans vragen, Nintendo voert het uit. Toch zijn er subtiele veranderingen te vinden in deze game op het gebied van de gameplay. De Smash veteranen onder ons kunnen wel de tweaks herkennen in de game. De enkele veranderingen die zijn doorgevoerd zijn daarom makkelijk te herkennen. Zoals dat je kunt struikelen in het heetst van de strijd of dat je vechtersbazen nu iets langer in de lucht blijven hangen vergeleken met Melee. Het belangrijkste echter aan Brawl zijn de nieuwe toevoegingen op het gebied van te kiezen personages. Er zijn maar liefst 35 personages om te kiezen. Een groot gedeelte van de Melee figuren keren terug, aangevuld door een aantal nieuwe gezichten. Zo is Olimar bijvoorbeeld toegevoegd en is Pitt uit het klassieke Kid Icarus van stal gehaald. Toch zijn de twee meest opvallende gezichten niet van Nintendo: namelijk Sonic en Solid Snake. Vooral Sonic is er in gekomen om de fans te plezieren, om zo het ultieme gevecht te laten plaatsvinden: Mario vs. Sonic. Snake daarentegen voelt natuurlijk niet helemaal op zijn plaats op het eerste gezicht. Toch weet Snake zich vrij makkelijk te nestelen tussen al die Nintendo figuren, ook door de hilarische codec gesprekjes met Campbell, Otacon en Mei Ling. En natuurlijk de verbaasde opmerkingen van Snake zelf. [p]Wat Brawl ook onderscheidt van zijn voorganger is natuurlijk de Singleplayer stand ‘the Subspace Emissary’. Smash Bros. is een multiplayer game pur sang, maar toch heeft Sakurai en zijn kornuiten geluisterd naar de fans. Op het gebied van een singleplayer ervaring waren de N64 en Gamecube versies nogal karig. Met de SSE kun je een verhaalmodus doorspelen waarin alle personages het opnemen tegen een vreemde en kwaadaardige kracht. De opzet van de game is dan ook iets anders: nu moet je een personage door verschillende levels heen loodsen alsof het een ouderwetse sidescroller is. Gaandeweg ontgrendel je meer personages, scoor je punten/muntjes en kom je ook CGI filmpjes tegen. Ik betrapte me er zelf op dat ik puur doorspeelde om via de SSE alle personages vrij te spelen en alle filmpjes te bekijken. Aan de ene kant is de SSE een leuke toevoeging aan de game, maar aan de andere kant valt het na een tijdje in herhaling. Het is niet iets wat je uren achter elkaar kunt spelen, meer een onderdeel wat je zo nu en dan speelt voor een half uurtje. Als de SSE je niet kan bekoren, zijn er nog altijd andere onderdelen te ontdekken voor de eenzame speler. Zo zijn de Classic en All Star speelstanden weer van de partij en kun je ook losgaan in speciale events. [p][screen id=74169]Zoals jullie kunnen lezen is Brawl een gevalletje “meer is beter” en het pakt op alle fronten goed uit. Het aantal levels waar je uit kan kiezen is in Brawl ook stevig uitgebreid: er zijn niet alleen levels te vinden uit klassieke Nintendo games, maar ook de nieuwe klassiekers worden vereeuwigd zoals de eerste Metroid Prime, Luigi’s Mansion en Pikmin. In zijn totaliteit zijn er nu 41 levels te kiezen om op te vechten, met ieder zijn unieke eigenschappen. 31 levels zijn helemaal nieuw, aangevuld door 10 populaire Melee stages. Wat ook nieuw is en dat zal veel fans plezieren, een level builder. Zoals het woord het al zegt, je kunt nu ook je eigen strijd velden in elkaar zetten en opslaan. Je kunt zelfs bepalen welke muziek eronder komt te staan. Dan kom ik misschien op één van de meest indrukwekkende punten van Brawl: de soundtrack. Als je een Nintendo fan bent, dan is deze game op het gebied van muziek een waar genot voor je oren. Met behulp van 36 componisten laat Brawl je luisteren naar remixes van de populairste Nintendo deuntjes van de afgelopen jaren. Jammer genoeg kun je niet direct alles beluisteren, maar is het de bedoeling om alles vrij te spelen of tijdens het vechten cd’s verzamelen. Naast cd’s mag je ook weer gaan jagen op nieuwe trofeeën en deze keer ook stickers. Deze verdien je door bepaalde doelen te halen of deze te kopen met muntjes. Allemaal onderdelen die het plezier alleen maar uitbreiden en nog groter maken.">

Conclusie en beoordeling

None

En het bizarre is, dan ben ik nog niet klaar met alle aspecten van Brawl. Ik kan nog wel een paar allinea’s doorgaan over wat er meer te vinden valt in deze game, maar dan vertel ik teveel. Met Super Smash Bros. Brawl heeft Nintendo een game gecreëerd dat naast een prettig gestoorde fighting/party game is, een museum is vol met info over de Japanse spelontwikkelaar. Geen detail wordt gemist en de fan wordt op zijn wenken bedient. Op een aantal gebieden is de game er behoorlijk op vooruit gegaan zoals de singleplayer ervaring, al kan er zeker meer gedaan worden met de Sub Space Emissary. Daarnaast zijn er weer een hele zooi characters erbij gekomen, zien we ook meer nieuwe levels en kun je ook weer losgaan met nieuwe voorwerpen. Super Smash Bros. Brawl is dan ook één van de meest complete games deze generatie. Iedereen met enige interesse voor Nintendo moet absoluut deze game gespeeld hebben.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Vertrouwde gameplay
  • Nieuwe characters en levels
  • De prachtige soundtrack
  • Uitbreiding singleplayer
  • De ultieme multiplayer game
  • Belachelijk veel te zien
  • Minpunten
  • Met de SSE kon meer gedaan worden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • oke maar streetfighter 4 lijkt me beter.

  • Ik verheug me er al op, maar eerst MGS…

  • de sexy Zafina Hehe :P Kopen dan maar? :P

  • ik dacht dat het spel deze zomer uit zou komen maar 41 personages is wel lekker en die online lijkt me ook wel wat

  • eddy is vet!! xD

  • Bob is de man!

  • Tekken! Paul Phoenix! :D

  • oke vet…ff wat screens zoeken van dat bonus karakter!



    voordat zijn: Heihachi Mishima, Jack 5, Jin, King, en Armor King, Devil Lin zijn vet! alleen mis ik die draak..uit een van de eerste tekkens want die was vet!



    en die houten mogen ze van mij op het vuur gooien!


  • Belooft weer een mooie Tekken te worden. Deeltje 5 heb ik even overgeslagen, maar misschien dat ik bij deel 6 weer de draad oppak.

  • Tekken online op PSN? Fuck yeah.

  • Tekken 6 wordt egt fucking Awesome! Maar tog ligt me interesse meer bij Soul Calibur IV…

  • tekken 6 no niet normaal!! jongs!! ik kan niet wagt waneer die uit komt!!!!!

    ik heb die Game gewoon gespeelt in utrecht centraal JaarBeurs 2007 heb gewoon gespeelt tekken 6!!!!!<<<< ik ben de best!

  • moet heb

  • Goeie ;)

    Dat wordt echt een vet spel

  • Zit iemand nog op dit zoutspel te wachten met de houterige animaties? Na Dear or Alive en Soul Calibur weet ik wel hoe vloeiend en vet alles kan ogen.

  • mij lijkt het leuker dan streetfighter

  • eddy is vet coooool

    geef hem een renny, hij heeft een opgeblazen gevoel

    eddy is vet coool, eddy is vet



    Ik heb een broodje met vet,

    Al aan m'n lippen gezet,

    Ik heb een potje potje potje potje vehehet,

    Al een m'n lippen gezet,

    Ik drink hem adtje,

    Lig met m'n moddervette lichaam in het kinderbadje,

    Snacks te vreten,

    De frietpan aan,

    Sinds half zeven,

    Geen moeite gedaan,

    Om me aan te kleden,

    M'n naakte kwabben,

    Zijn constant zweterig,

    Als ik m'n vleeskroket,

    Zit te eten,

    Ik geef geen reet,

    Om de smaak van geur,

    Of kleurstoffen,

    Alles is even tof,

    En eet ik het op,

    Kauw het nauwelijks,

    Slik het door,

    M'n borst heeft iets vrouwelijks,

    Ik heb dikker tieten,

    Dan gemiddelde grieten,

    Kun je nagaan ze handen tot m'n navel ja.



    rofl, sorry had ff zin :D





























  • Vette shit!!

  • @powerak



    dat is zo slecht dat het egt grappig is (ik kan het niet beter :P)

  • deze wordt wel weer vet hoor!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren