1. Star Wars Rogue Squadron III: Rebel Strike (NGC)

Star Wars Rogue Squadron III: Rebel Strike (NGC)

Dagen, maanden, jaren. Ik kan me allang niet meer herinneren hoe zeer ik er naar uitkeek deze game in mijn handen te krijgen en te spelen. Elke dag zwoor ik dat ik het spel vinden zou. Ik ging zowat iedere winkel in Venlo en omstreken af, zwierf rond op beurzen maar tevergeefs. Iedere keer diezelfde tegenslag, iedere keer weer opnieuw…

Dagen, maanden, jaren gingen voorbij en ik verloor interesse in het spel. Sterker nog, ik verloor interesse in alles wat met “Star Wars” te maken had. Totdat ik op die ene mooie dag het spel bij toeval tegenkwam in een recentelijk geopende winkel (dat de aanschaf snel geregeld was, sprak natuurlijk voor zich). De enige vragen die mij resten; “Was het, het wachten waard?”, “Heb ik met recht zo lang gewacht om“Star Wars Rogue Squadron III: Rebel Strike” te kunnen spelen?”.

Al in de tutorial krijgen we de indruk dat Factor 5 helemaal is losgegaan. Je racet in je T-16 door Beggar’s Canyon, crost in je landspeeder naar een trainingsessie met een heuse AT-ST om tot slot de jawa’s te beschermen tegen aanvallen van de tusken raiders. Iemand die onbekend is met de films zal waarschijnlijk denken dat ik nu alleen maar wartaal uit aan het slaan ben. Toch wordt je ook zo de game ingegooid. Er wordt ervan uitgegaan dat je een fan bent en de films net zo goed kent als je bloedeigen moeder.

Het verhaal begint namelijk met een epiloog van “Star Wars IV: A New Hope”. Na het vernietigen van de Death Star lanceert het rijk een tegenaanval op de rebellenbasis op Yavin IV. Het is aan jou en je teamgenoten deze aanval af te slaan. Na het voltooien van deze missie, splits het spel zich op in twee campagnes (Luke Skywalker en Wedge Antilles). Ze verschillen uiteraard totaal van elkaar, zo zul je met Luke meer het vaste land onveilig maken terwijl Wedge liever hoog en droog in een cockpit zit. Leuk (bij vooral Luke’s campagne) is dat je vaak geheel nieuwe game-ervaringen krijgt. Zo krijg je bijvoorbeeld eindelijk de kans om zelf met je lightsaber de buik van een AT-AT open te snijden en er een bom in te gooien.

Van diepgang moet “Star Wars Rogue Squadron III: Rebel Strike” het echter niet hebben. De missies hebben namelijk een hoog arcadegehalte. Daardoor komen je missies echter niet verder dan het gewoonweg kapot knallen van de vele vijanden en van punt A naar punt B geraken. Dit stoort echter niet, sterker nog, het brengt het Star Wars-gevoel alleen maar meer je huiskamer in. Desondanks schotelen de makers de speler toch een kleine strategische keuze voor. Iedere missie staan er namelijk twee kameraden aan je zijden die commando’s kunt geven. Dit is vrij handig als er een vijand recht achter je zit, je geeft simpelweg het commando om het vijandelijk geschut aan te pakken en je belager is in no-time vernietigd.

Denk nu echter niet dat het spel hier te gemakkelijk door wordt. Het is vaak namelijk verdomde moeilijk om zo’n missie tot een goed einde te brengen. Je hebt namelijk drie levens. Levens op? Of missie gefaald? Pech gehad, doe het level maar helemaal over. Daarbij komt ook nog eens dat je door het weer (wolken waar je doorheen vliegt, regen etc.) vaak niet kunt zien waar je opponent uithangt. Gelukkig is daar de zogenaamde “Targeting Computer” (die voor de fans uiteraard ook niet geheel onbekend is). Deze laat je duidelijk zien waar alle vijandelijke, geallieerde en neutrale schepen en/of gebouwen zich bevinden.

Te vaak moet je dit hulpmiddel echter niet gebruiken. Aan het eind van ieder level krijg je namelijk, mits je het goed genoeg gedaan hebt, een medaille toegekend. Hier wordt onder andere gekeken naar hoeveel vijanden je vernietigd hebt, hoe lang je over je doel gedaan hebt en hoe vaak je de Targeting Computer gebruikt hebt. Dit zorgt er natuurlijk voor dat je de game wel vaker op zult starten aangezien er verschillende medailles de verdienen zijn (brons, zilver, goud en “Best Ever”). Met deze waarderingen gaan punten gepaard waarmee je zeer aantrekkelijke bonussen en extra’s vrij kunt spelen (en dat zijn er een hele hoop). Zo is het bijvoorbeeld mogelijk een derde campagne vrij te spelen (“Battle for Endor”). Dit zorgt voor vele malen meer speelplezier aangezien ook de extra levels net zo heerlijk in elkaar zitten als de rest van het spel.

Maar zelfs dat vond Factor 5 niet genoeg om de speler bezig te houden. Want na twee delen louter in je eentje spelen is er dan eindelijk een multiplayer toegevoegd, en wat voor een! Vrijwel de hele voorganger van “Star Wars Rogue Squadron III: Rebel Strike” is in co-op te spelen. Dit zorgt uiteraard voor wat slim samenwerkingswerk terwijl er in de versus-mode (waar onder andere ook races bij zitten) natuurlijk flink wat trashtalk door de kamer zal galmen. Het is de eerste keer dat een “Rogue Squadron”game zo’n ervaring er bij krijgt en we hadden het ons niet beter voor kunnen stellen.

Tel daarbij op dat we ook nog eens te maken hebben met een audiovisuele parel zouden en we bijna kunnen spreken van de beste game ooit. Toch is dat niet het geval. Want hoewel de voet-missies zeer leuk zijn om te doen, voelen ze toch een beetje aan alsof ze nog niet helemaal klaar waren. Zo zijn de animaties nogal houterig en dat is (vooral in de missies met lichtsaber) een doorn in het oog. Desalniettemin ziet de rest er super uit, je voertuig bestaat uit verschrikkelijk veel polygonen en het is adembenemend als je de schaduw van een astroïde op je vleugel ziet verschijnen. Over de audio wil ik eigenlijk geen woorden vuil maken, de muziek is van meester-componist John Williams (en dat moet al meer dan genoeg zeggen). Al met al is “Star Wars Rogue Squadron III: Rebel Strike” me zeer goed bevallen en ik mag denk ik wel spreken van een diamant ook al is het een zeer ruwe.

Conclusie en beoordeling

Na al die jaren van wachten heeft “Star Wars Rogue Squadron III: Rebel Strike” me niet teleurgesteld. Het heeft me zelfs weer een beetje terug in het zadel van Star Wars-fan gezet! De toevoeging van de grond-missies zijn zeer welkom en zorgen voor veel afwisseling terwijl de vlieg-levels vertrouwd aanvoelen. En dat allemaal verpakt in een audiovisueel meesterwerk. Tel daarbij op dat de game vol zit met extra content en een prima multiplayer en we hebben te maken met een ruwe diamant. Maar onthoudt: alleen voor de échte fans van de films.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Genoeg variatie
  • Arcade
  • Moeilijkheidsgraad
  • Multiplayer
  • Audiovisueel zeer sterk
  • Minpunten
  • Houterige animaties van de personages
  • Alleen voor de échte fan

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren