1. WWE Legends of Wrestlemania (X360)

WWE Legends of Wrestlemania (X360)

Het is 06:20, langzaam word ik ervan bewust dat mijn wekker al een paar minuten van zich laat horen. Nog steeds vermoeid kruip ik mijn warme veilige bed uit en wrijf het slaapzand uit mijn aan het licht wenende ogen. De tijd gaat voorbij en 07:12 stap ik samen met een vriend van mij de trein in richting Eindhoven. Langzaam verandert de donkere lucht in een grijs ochtend decor. In Eindhoven pakken we de trein richting Amsterdam Bijlmer. Waarom deze moeite? Juist, ik ben op weg naar InsideGamer om daar Legends Of Wrestlemania te testen! En voor mij als ware worstelfan is het een eer om als één van de eersten terug te gaan in de tijd om opnieuw de tijdloze wedstrijden te beleven. Net voor 10 uur lopen we het kantoor van Jelle in en nemen daar plaats achter de Xbox360 die aankondigt dat het spel gaat beginnen.

En laten we daar de draad oppakken want het eerste plus (of min) punt is hier meteen van toepassing. De ruige rockmuziek die normaal in Smackdown vs. Raw word gebruikt is hier ingeruild voor tracks van die tijd (jaren '80 - '90). Het menu word ondersteund door deze ietswat suffe muziek maar het voelt wel alsof je in een tijdmachine bent gestapt en je bevind in de opbloei jaren van het worstelen.

Het menu is erg basic gehouden en bevat natuurlijk de Exhibition mode en daarnaast kun je kiezen voor de Story Mode (daar later meer over). Wanneer we op Exhibition klikken verschijnt er een nieuw scherm. Hetgeen wat je gewent bent bij de SvR serie (heel veel type matches) is hier absoluut niet van toepassing. Het is erg beknopt gehouden en de lijst bestaat uit normale matchtypes zoals Single, Tag Team, Ladder, Cage, Hell In A Cell, Battle Royal & Royal Rumble. Terwijl de muziek nog steeds lekker door stuitert kiezen we voor de Single Match. Wanneer de namen lijst verschijnt word je als echte worstel liefhebber niet anders dan opgewonden. Natuurlijk zijn de welbekende namen zoals Hulk Hogan, Andre The Giant, Ric Flair, Big Boss Man, Stone Cold Steve Austin en The Rock aanwezig. Maar de lijst bestaat uit veel meer dan dat, je kunt met ruim 40 worstelaars de uitdaging aangaan. Wanneer ieder zijn worstelaar gekozen heeft en je besluit te gaan spelen komt het eerste minpunt naar voren namelijk de laadtijden. Ook al zijn deze enorm verbeterd en gaat het toch al ruim snel, ben je na de verukkelijke namelijst toch teleurgesteld dat je nog zo lang moet wachten tot het spel daadwerkelijk begint.

Je hebt daarna niet veel te zeggen. De entrees zijn ronduit heerlijk om naar te kijken. Het is erg basic gehouden (aangezien er in die tijd nog geen vuurwerkshows van ruim miljoenen euro's werden uitgegeven) en het brengt voornamelijk het karakter van jouw gekozen worstelaar naar voren. Elk individu komt naar voren zoals hij daadwerkelijk was. Na de filmpjes begint de wedstrijd en daar is enorm veel verandering in tegenstelling tot de SvR serie. Laten we beginnen met de camera. Wanneer het spel begint en je worstelaars tegenover elkaar staan lijkt het meer op een streetfighter spel, zo dichtbij is de camera. Dit is even wennen maar het went snel en is na een tijdje zelfs fijn, maar toch kan de camera soms rare sprongen maken waardoor je gedesorionteerd raakt. Deze rare camera angle is voornamelijk van toepassing wanneer je uitsluitend met zijn tweeën in de ring staat. De bel luid en de wedstrijd gaat beginnen. Iets wat direct opvalt en ook (in mijn ogen) een enorm pluspunt is, is de gameplay. De besturing van jouw worstelaar is erg eenvoudig en toegankelijk gehouden. Na één verloren wedstrijd had ik de besturing vrijwel door. Zo heb je één knop om mee te slaan, één knop voor grapple moves, één knop om mee te counteren of blokken en één knop voor interactieve handelingen (de ring uitgaan, oppakken van wapens etc.). Hier moet wel bij gezegt worden dat wanneer je de sla knop en naar boven indrukt iets anders doet dan wanneer je de sla knop en naar beneden indrukt. Zo heeft elke worstelaar ook zijn eigen truucjes. Wanneer je een strong grapple uitvoert of een truucje wilt uitvoeren op een speciale plek (in de corner of touwen) krijg je soms een rij van truucjes achter elkaar waar je de juiste knop moet indrukken om deze tot een succes af te ronden (wanneer je mis drukt countert je tegenstander). Het opladen van je momentum loopt evenredig op met het aantal klappen dat je worstelaar geeft. Je momentum laad op in stadia. Wanneer je worstelaar in stadia 2 is kan hij taunten en ontvangt hier een bonus voor. Pas wanneer hij in stadia 3 is kan hij zijn finisher uitvoeren waarbij wederom een combinatie van knopjes nodig is voor een spetterend einde. Als je achteraf je wedstrijd even herhaalt in je hoofd valt het nieuwe pluspunt op. De snelheid van het spel is terug zoals we die gewent zijn. De nieuwe SvR uitgaven zijn vaak traag en alles is zo gecompliceerd. Door de makkelijke besturing is het tijdens het spelen van dit spel af en toe echt hectisch en moet je niet anders doen dan button bashen wat zorgt voor een heerlijke beleving waarbij je niet hoeft nadenken hoe je ook alweer een simpele Suplex kunt uitvoeren.

De graphics zijn ronduit heerlijk. Het publiek zijn niet langer houterige poppetjes maar hebben menselijke trekjes gekregen en lijken net echt. Ook de worstelaars zijn tot in detail uitgewerkt, zo gaat een worstelaar na een tijd zweten wat duidelijk te merken is en wanneer jouw vechter tot bloeden is gebracht voel je bijna zelf de pijn. De omgeving is ook prachtig. De ring bounct mee zoals het hoort, de touwen buigen heerlijk mee en de spandoeken om de ring wapperen mee met elke klap die jouw worstelaar geeft of ontvangt. Wanneer we verder kijken zien we iets wat vooral mij persoonlijk blij maakt. De interactieve handelingen van jouw worstelaar zonder dat je iets doet. Zo doet je worstelaar af en toe zelf taunten, veegt hij het zweet van zijn voorhoofd of tilt hij zijn broekje een beetje op. Dit zorgt voor het tot leven komen van jouw karakter.

Laat ik nog even kijken naar een speciaal soort matchtype en dat is de Royal Rumble want deze is echt onder handen genomen en in veel opzichten veel verbeterd! Zo komt om de zoveel tijd een nieuwe worstelaar erin, tijdens dit poces word het beeld even van de ring ontnomen en zoomt het in op de aanstormende worstelaar wat zorgt voor een echte vibe. Ditzelfde gebeurt wanneer er een worstelaar geelimineerd word. Over eliminatie gesproken, dit is niet meer zo makkelijk als bij de SvR serie, zo moet je echt iemand afmatten voordat je ook maar een kans hebt hem te elimineren. Wanneer je als nieuwe worstelaar binnenkomt kun je zelfs 2 tegenstanders blokken wanneer ze jouw over de touwen proberen te gooien (in de SvR serie was je altijd kansloos in dit geval!). Het is nu heerlijk om de Royal Rumble te beleven en het is ook een prestatie om het nu als winnaar te voltooien (behalve wanneer je nummer 30 bent of kiest).

Na wat verschillende wedstrijden te hebben gespeelt gaan we terug naar het menu en krijgen opnieuw een oude maar tijdloze backsound. We kiezen ditmaal voor de Story mode en kunnen daar kiezen uit de type Legend Killer (waarbij je een aantal legendes moet verslaan) of de normale storyline. Wij kiezen voor de tweede. Er verschijnt een nieuw scherm waarbij je kunt kiezen uit de termen \\\\\\\"Relive, Rewrite & Redefine\\\\\\\". Eigenlijk zit hier niet zo heel veel verschil in, zo kun je bij de eerste gewoon oude legendarische wedstrijden naspelen zoals ze gebeurt zijn en speel je automatisch ook met de winnaar, bij de tweede kun je deze wedstrijden spelen maar bepaal je zelf wie er wint en bij de derde kun je er een heel ander match type van maken. We hebben ze allerdrie getest maar de eerste is en blijft de leukste.

Wanneer je voor relive kiest verschijnt er een scherm met matches die je kunt herleven. Dit is geen kwestie van start, speel, stop maar het is echt uitgebreid. Zo krijg je voor je wedstrijd een filmpje te zien met beelden van destijds waar je de opbouw van de storyline ziet en uiteindelijk krijg je ook bepaalde beelden van de wedstrijd zelf te zien. Wanneer dit filmpje voorbij is heb je er zin in en ben je echt opgewonden om het na te spelen. Wanneer je aan de wedstrijd begint krijg je een lijst met objectives, dit zijn bepaalde punten die in de echte wedstrijd ook gebeurt zijn die je moet naspelen. Zo moet je bijvoorbeeld in de Hulk Hogan vs. Andre The Giant match op WM 3 het beroemde Scoop Slam moment nadoen. Voor elk gehaalde objective krijg je punten waar je uiteindelijk je zelf gemaakte worstelaar beter mee kunt maken. Dit onderdeel van het spel is naar mijn mening zeer geslaagd en ook al is het uit de oude doos, het blijft heerlijk om de beelden te herzien en de wedstrijd zelf na te spelen.

Conclusie en beoordeling

Ik kan niet anders zeggen dan dat dit spel veruit het beste worstel spel is wat ik ooit heb gespeelt. Het lijkt wel alsof alles klopt en samenkomt tot een perfect eind. De lijst aan pluspunten telt enkele zeer gevoelige aandachtspunten aan die voor een worstelfan erg belangrijk zijn. De minpunten zijn eigenlijk overbodig en kan alleen in de ergste gevallen voor irritatie zorgen. Je kunt je worstelaar van de SvR serie ook nog eens overzetten naar dit spel wat natuurlijk helemaal top is. Ik heb dit spel met veel plezier gespeelt en concludeer dan ook wederom dat ik enorm van worstelen hou. Ook al gaat dit spel terug naar een tijd waarin worstelen nog simpel en eenvoudig was en waar wedstrijden soms maar 5 minuten duurden, het geeft je wel een herbeleving van de beste tijd van het professioneel worstelen!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Uitgebreide Keuze Worstelaars
  • Storymode
  • Graphics
  • Besturing
  • Echte jaren \'80 - \'90 gevoel
  • Snelheid Gameplay
  • Minpunten
  • Camera (met mate)
  • Laadtijden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • hmm.. grappig voor even, voor een jong gezin is het leuk, maar ik ben niet zo dol op de wii, maar das mijn mening :)

  • Haha, het eerste wat in me op kwam was GENIAAL! :D

  • Humor.

  • Haha echt retegoed :P.

  • hahaha, echt retegoed!

  • Belooft een family-partygame van hoog niveau te worden :). Fantastisch, zitten op dat Balance Board.



    Ben benieuwd welke vreemde persoon gaat reageren met '' maar dat ding was toch om fit te worden''?

  • Moet zeggen het zag er wel grappig uit, maar die minigame spellen op de Wii moeten toch eens een keer ophouden.

  • Wanneer gaan die kut beesten dood?

  • Lol hoe verzinnen ze het :P

  • wel grappig, maar hierdoor maken ze toch weer reclame voor die rayman konijntjes

  • Ik dacht, dat er stond:

    Speel de nieuwe Rayman Raving Rabbids in je kont



    xD

  • Dikke humor!!

  • Dit vindt ik nou origineel! Alleen niet Rayman-waardig… :P

  • haha! Briljant! Nou ja, voor even dan. Maar dat gevoel heb ik met zo'n beetje alle Wii-games die ik gespeeld heb.

  • Leuk voor even, daarna gaat de game de kast in.

  • Ik hoop dat ze de leukste minigames uit de vorige twee delen hier ook in zetten. Hoewel ik betwijfel dat ik deze zou halen als ze er in zouden zitten, dit is echt zo'n spel waar je twee dagen aandacht aan besteed en daarna in de kast zet om er nooit meer uit te halen.

  • triest :)

  • ok dat slaat nergens op!

  • Wanneer gaan ze nou eens een Rayman game maken zonder al die minigames.

  • geniaal, gewoon te droog!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren