1. Grand Theft Auto IV (PS3)

Grand Theft Auto IV (PS3)

Definitie van immigrant: Een slecht geïnformeerd persoon die denkt dat het ene land beter is dan het andere. Als er iets is wat ik heb opgestoken van GTA IV, dan is dat het. Dit wordt uitstekend gedemonstreerd door de hoofdpersoon Niko Bellic. Polyester broek en een dubbel gebreid shirt zijn niet de gewone kleding van een soldaat. Toch hangen ze in zijn klerenkast als hij aankomt in Liberty City, om vervolgens de straten van Liberty City te betreden.

Een monumentaal gevoel hoort bij een van de populairste spellen, zo niet hét populairste spel van de afgelopen jaren. GTA IV geeft je dit gevoel als je voor de eerste keer het spel opstart. Is het spel van begin tot eind net zo daverend als dat het begin doet vermoeden? De aankomst van Niko Bellic is het moment dat de speler bekend wordt met deze Servische immigrant. De gelijkmatige overgang naar het eerste gameplay-moment wordt begeleid door de credits, die in de late uren van Liberty City door de stad vegen. Vanaf dat moment gaat het tutorial proces in gang, wat tegelijk ook de belangrijkste verhaalmomenten aan de orde brengt. Het tiental van eerste missies maakt je vertrouwd met Niko en zijn neef Roman, de achterstands wijken van Liberty City en de essentie van de gameplay. Zo ga je vloeiend door de eerste uurtjes van het spel heen…

Be prepared! Met mijn geweven trui van oma pown ik je!

…Nochtans, naarmate je verder komt in het spel ontstaat er een onevenredige verhouding tussen gameplay en verhaal. Het leidt, na de ontmoeting met de vrienden van Vlad, tot een netwerk van verhaallijnen die als het ware uit het niets ontstaan. Tenminste, ze hebben weinig te maken met het hoofdverhaal. Dit zorgt ervoor dat GTA IV niet excelleert wat betreft de verhaallijn, en dat is jammer want het begin neigt richting Hollywood-niveau af te stevenen. Het probleem is allicht dat je, na de missie waarin je Vlad moet doden, alle hoogtepunten wel een beetje gehad hebt. Een andere climax zou de passage kunnen zijn waarin Niko geconfronteerd wordt met het feit dat hij illegaal is, waardoor hij onder enorme druk komt te staan door ene L.A. Paper.

Natuurlijk weet ik dat de bedoeling goed was, namelijk de vermenging van een emotioneel drama waarbij verhaallijn en gewelddadige actie deze titel van een loutere shoot-'em-up naar een interactieve film tillen. En als je de game puur daarop gaat bekijken, dan is de verhaallijn van GTA IV uiterst geslaagd, en zal het je worst wezen wanneer op een bepaald punt in de game Roman je doodleuk belt met de mededeling een penthouse gekocht te hebben, terwijl de dag daarvoor zijn hele hebben en houden was afgebrand en hij huilde van ellende. De speler voelt zich op dat moment TERECHT voor de gek gehouden, maar achteraf kan je er hartelijk om lachen.

Nee! Ik mag als eerste de Donald Duck lezen!

Er zijn plenty aspecten waarin dit spel nog meer schittert. De gameplay bijvoorbeeld, die uitgebreider wordt naarmate de diverse nieuwe verhaallijntjes en personages verschijnen. Hoezeer het principe nauwelijks is veranderd met het oog op oudere GTA spellen, blijft het beslist interessant en gewoon puur plezier. En dat is dan in een forse next gen jas gehanteerd, het resultaat toont ons in ieder geval uitmuntende gameplay. Het voortbewegen van Niko is buitengewoon vloeiend, dat is te zien aan de manier hoe hij zich tussen de stadsbewoners beweegt.

Een belangrijk gegeven is dat pakweg alle dingen die los en vast zitten in Liberty City ''hard'' zijn. Dat klinkt misschien raar, maar ik zal het uitleggen: In veel games kan de camera door muren heen, waardoor je ziet dat het maar een schilderij is – decor, of grenzen in een game. Ook gaat het personage die je bestuurt op miraculeuze wijze door voorwerpen heen, of lopen mensen door autodeuren heen alsof ze er niet zijn. Dit zijn typerende kwesties voor games. Helaas gebeurt dit nog steeds veelvuldig in de huidige generatie… maar niet in GTA IV! We hebben er lang op moeten wachten, en nu draagt dit solide pluspunt in GTA IV bij aan het realisme. Dus als Niko uit een auto stapt, moet hij werkelijk om de autodeur lopen, of als hij een stoep oploopt, zie je dat hij zijn voet lift en er niet dwars door heen loopt. Voor de gamer is het prachtig om dit waar te nemen, maar dat zijn bijzaken.

Het schieten, dat berust is op auto aimen, is een heel goed gameplay facet. Om te beginnen is het wel zo slim om dekking te zoeken, dit kan bijvoorbeeld achter een muur of auto. Als je net begint aan de game merk je dat je even moet wennen, vooral om te richten en schieten als je in dekking staat. Het auto aimen is verder uitgediept doordat je met de rechter stick je wapen een wending kan geven zodat je bijvoorbeeld een headshot maakt. Natuurlijk kan je ook free aimen, maar dat is niet aan te raden. Er is een grote variatie aan wapens die je gedurende het spel kan incasseren. Hier komt helaas wel de typische GTA irritatie bij kijken, want de wapens zijn ingedeeld in bepaalde ‘’groepen’’. Je mag alleen wapens van dezelfde groep op zak hebben, zodat je niet kan profiteren van de verscheidenheid aan wapens in GTA IV. De levensbalk van Niko is om de minikaart gerold, erg compact, waardoor er zo min mogelijk gegevens op het speelscherm staan. De minikaart doet wat het moet doen en is zo belangrijk dat de speler tijdens het autorijden haast vaker op de kaart kijkt dan naar de weg.

Kiekeboe!

Op basis van de missies moet je ook vaak gebruik maken van voertuigen, meestal door op straat te rennen en iemand uit zijn auto te trekken. Het rijden is drastisch verandert in deze GTA, want waar je in de vorige generatie nooit hoefde te remmen in de bochten, houd je nu de rem met veel genoegen in zodat je niet in een plantsoentje beland. Hierin kan je goed oefenen als je wilt, maar de verleiding is wel erg groot om het rustig aan te doen omdat het zo genoeglijk is om mensen aan te rijden, brievenbussen, lantaarnpalen, hotdogkraampjes en dat met 100 km per uur. Perfect, behalve die constante lag. Niet dat je er last van krijgt, maar het is wel een probleem dat voortdurend speelt.

In de periode van de Playstation 3 heb ik weinig spellen gezien die een dergelijke speelduur heeft als GTA IV, dus die 40 uur aan missies is al een goede reden om GTA IV aan te schaffen. En dat is ook veelvuldig gedaan, maar mocht dat je niet overhalen om GTA IV te kopen, dan moet het detail dat wel doen. Om een paar opmerkelijke te noemen: Je kan tv kijken met verschillende zenders en toestellen, mensen in restaurants en taxichauffeurs hebben meer geld dan voetgangers, als je op straat tegen mensen aanstoot schelden ze je altijd op een andere manier uit, in het ziekenhuis zijn de mensen altijd zwak, enzovoorts. De radio was ook aanwezig in oudere GTA’s, maar die van deeltje 4 valt tegen. Het is gewoon minder grappig, bovendien wordt er saaiere muziek gedraaid. Misschien is het ook te wijten aan de taxi’s: Je kan de rit gewoon overslaan, dus heb je geen tijd meer om naar de radio te luisteren.

Iedereen kent het wel: GTA is een freeroaming game, en dat betekent vrijheid! Even die zwerver in elkaar slaan, even wat auto’s in de fik steken, even wat mensen molesteren, het kan allemaal. Het geweld wordt ook nog eens intensief in beeld gebracht, waarbij het ergste geval de bewerking met de knuppel is. Ook is het wreed om een automobilist door het hoofd te schieten, waardoor het bloed tegen de voorruit spat en je het hoofd tegen het stuur ziet buigen. Genius amusement toch?

Eenzame PSV-supporter, de man in het Phoxypak, opgepakt na de dramatische wedstrijd tegen FC Twente.

Voor de multiplayer heb je helaas een router nodig die veel informatie kan verwerken als je aan de lopende band spellen wilt opstarten, anders is het te moeilijk om tegenstanders te vinden. Eenmaal aan de slag blijkt de gameplay van de singleplayer uitstekend tot zijn recht te komen in de multiplayer. Tot en met 16 enthousiastelingen kunnen tegen elkaar strijden in een variatie coöperatieve en competitieve shoot-outs inclusief een free-for-all deathmatch genaamd, uh, Deathmatch. Dit verlengt de speelduur van GTA IV wederom, vooral als je bedenkt dat nogal veel potjes zou moeten spelen om de hoogste online-ranking te krijgen.

Conclusie en beoordeling

Grand Theft Auto IV heeft de beste eigenschappen van de moderne game design en combineert het allemaal met een wereld die zowel geloofwaardig als aantrekkelijk is. De ervaring is onvergetelijk. Is deze game perfect? Nee-nee, dat zal geen enkele game ooit worden, maar GTA IV is wel beter dan alle andere games van het genre.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Interactive cinema
  • Detail
  • Grafisch pareltje
  • Speelduur
  • cutscenes
  • Sound (zowel in cutscenes als in-game)
  • Humor die niet geforceerd is
  • Solide multiplayer
  • Gameplay is simpel en goed
  • Autorijden is er heel erg op voo
  • Minpunten
  • Constant lag tijdens rijden
  • Verhaal zwakt vroeg af en is niet ontroerend
  • Multiplayer problematisch in sommige gevallen (ligt aan routers)
  • Niet alle wapens kan je tegelijk op zak hebben

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • cooooooooooool Kicks ass :P RRR3

  • Je vergeet de 3 leukste. Petz wii , Dogz 2008 en Baby Parties xD

  • zitten een par mooie games tussen

  • altijd handig zo een overzichtje….far cry was mijn favoriet! :D

  • altijd handig zo een overzichtje….far cry was mijn favoriet! :D

  • Dat betekent niet dat je een Wii-mote in je achterste hoeft te duwen



    Hehe LOL,



    Ik ben overigens wel geschrokken van het nieuws over Splinter Cell :S


  • Veel mooi nieuws daar!

  • Wist je dat niet Furyan? Was een week terug al zo goed als zeker dat dat het geval was. Verouderd op alle fronten, was het argument, aldus CVG.

  • @ WiiZzhole



    Nee lees het nu pas voor het eerst. Maar heb het ook heel erg druk met werk dus ik had niet eens meegekregen dat de Ubidays aan de gang waren ;) Ach, scheelt me dit jaar weer 60 euro :P

  • lekker veel nieuws, ik verheug me het meest op PoP en Far Cry 2 (vooral PoP)

  • Vet hoor.

  • Nice, nice.. vooral Brothers in Arms zit ik met smart op te wachten!

  • Beyond Good & Evil 2, zegt al genoeg:D!

  • Zitten geen verkeerde games tussen.

  • Dit zou een teaser kunnen zijn van een animatiefilm, maar dit zou ook de teaser kunnen zijn van Beyond Good & Evil 2.



    IG please, dit doet pijn aan mijn ogen.

  • Zelf verwacht ik nog het meeste van Beyond Good and Evil 2 en PoP :)

  • dit nieuws boeit me werkelijk geen flikker

  • @Luuk Geraats:

    Waarom lees je het artikel dan? Waarom reageer je dan?

    Sommige mensen zijn echt -_-' …

    ——————-

    BiA HH is m'n favoriet :D . Kan niet wachten totdat het augustus is :) .



    Btw. op GameTrailers hebben ze een demonstratie video van Endwar en H.A.W.X.




  • Mijn favos zijn de tom clacny games… ik volg endwar al een tijdje lijkt me cker wel wat en tom clancy H.A.W.X is ook nie mis….

  • er zitten egt mooie games tussen. vooral PoP, far cry 2 en Beyond Good & Evil 2 lijken me erg cool te gaan worden.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren