1. Legacy of Kain: Defiance

Legacy of Kain: Defiance

Legacy of Kain heeft zichzelf door de jaren heen een plaats in het wereldje verschaft. Eidos begon de reeks in 1993 en eindigt het elf jaar later met de titel Defiance. Het verhaal dat zich over vijf spellen heeft verspreid, is in die mate ingewikkeld dat het een selecte groep spelers aantrok. Op die manier is het spel dus enigszins te vergelijken met Metal Gear Solid, vanwege de verschillende karakters en hun relaties met elkaar.

Legacy of Kain: Defiance is het laatste deel uit de legende, een heus slot dus. Het verhaal in de serie wordt op een prachtige wijze verteld, maar laat nog steeds erg veel vragen achter. Dat komt niet alleen door de mysterieuze setting waarin het spel zich afspeelt, maar ook door de manier van vertellen. De filmpjes bevatten hele ladingen informatie en hoewel ze mooi zijn vormgegeven en voorzien zijn van goed stemmenwerk, roepen ze vaak ook onduidelijkheid op. Voor de beginnende Legacy of Kain speler is dit spel misschien iets te hoog gegrepen, of hij zou eerst het verhaal helemaal moet doorpluizen. Vergelijk het met The Lord of the Rings, alle delen staan enigszins op zichzelf, maar worden leuker als de rest ook bekeken of gespeeld is.

Een grote verandering met de eerdere delen is dat Defiance inmiddels voorzien is van een vaste camera, zoals we die kennen uit Devil May Cry en Onimusha. Deze camera levert af en toe grote problemen op, niet zozeer omdat hij in de weg staat, maar omdat het spelkarakter niet zichtbaar is. Het spel krijgt door deze verandering een uiterlijk van een ‘hack ’n slash titel’, maar in feite is het meer een actie-avonturenspel.

In het kort komt erop neer dat de speler ditmaal in de huid kruipt van zowel Kain (uit Blood Omen) als Raziel (uit Soul Reaver). Het leuke is dat de spelers van de eerdere delen beide heren ooit al eens bestuurd hebben. Kain was immers degene uit het eerste spel, hij is verantwoordelijk voor de paniek is Nosgoth, een land dat al jaren niet vredig meer is. In Nosgoth wonen voornamelijk vampiers onder leiding van Kain. Raziel was één van die vampiers, maar hij evolueerde te snel en kreeg eerder vleugels dan de grote baas. Dit leverde hem een onherroepelijke doodstraf op, maar in de demonenwereld kreeg hij de kans wraak te nemen. Defiance gooit de beide verhalen door elkaar en laat de personen tot elkaar komen.

Op technisch gebied is Defiance stukken beter dan zijn voorgangers. De titel is niet langer een simpel middel om een verhaal te vertellen, maar ook daadwerkelijk een spel met een diepgaand vechtsysteem en een goede presentatie. Vooral dat vechtsysteem verdient aandacht. De combo’s die toegevoegd zijn, leveren de nodige variatie. De spelers kunnen hakken, springen, combo’s in de lucht maken en vijanden vastpakken tijdens een sprong. Het vechten wordt niet snel saai en dat is maar goed ook want het beslaat een groot gedeelte van het spel. Doordat de karakters erg atletisch zijn, doet Defiance soms ietwat aan Prince of Persia denken, wat natuurlijk zeer positief is.

Naast het vechten draait het spel vooral om het oplossen van puzzels. Groot nadeel is dat er geen kaart van de spelwereld is te vinden, waardoor de speler soms niet weet wat te doen. Wij hebben al enkele keren voor niks door de werelden gelopen om te zoeken naar een, uiteindelijk toch voor de hand liggende, oplossing. De puzzels zijn wel heel uitdagend en vermakelijk, maar soms ook niet zo logisch en dat kan de lol verpesten.

Zoals vermeldt, is het in Defiance mogelijk met beide karakters te spelen: Raziel en Kain. Jammer genoeg zijn er te weinig verschillen tussen deze personages om ook echt van een toegevoegde waarde te kunnen spreken. Raziel kan zweven en Kain is misschien iets sterker, maar dan hebben we het al gauw gehad. Natuurlijk zijn de personages qua karakter wel verschillend, waardoor het spel vooral voor het verhaal interessant wordt.

De laatste complimenten gaan uit naar de weergave van de werelden. Crystal Dynamics toont wederom aan een kei te zijn in het creëren van een gotische wereld waar alles lijkt te kloppen. Het verhaal bevat geschiedenis, logica en sluit perfect aan op de spelomgeving. De spelwereld van Kain is een gotische wereld terwijl die van Raziel een vreemde onderwereld is met een vreemd visueel effect waardoor het uiterlijk iets waziger wordt. Het contrast tussen de werelden is uniek ontworpen.

Conclusie en beoordeling

Zo komen we op het punt dat Legacy of Kain: Defiance toch vooral een spel is dat je speelt om erachter te komen hoe het verhaal zich ontwikkeld. Hetzelfde als een soap dus; het wordt gekeken om het verhaal, de vaak matige acteerprestaties ten spijt. Positief daarvan is dat het spel wél leuk blijft, waardoor de vijftien uur die het spel beslaat toch wel heel snel om zijn. Het vechten, oplossen van puzzels en het volgen van de verhaallijn bieden genoeg om van Defiance een leuk actiespel te kunnen maken, zeker voor de liefhebber.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Twee speelbare karakters
  • Prachtig verhaal
  • Minpunten
  • Camerasysteem komt soms in problemen
  • Vooral leuk om het verhaal

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Lol ik heb ook een keer dat spel op de playstation gehad maar toen gaf ik het op na een uur want toen kwam ik er niet meer uit :D

  • vooral de camera's zijn heeeeel irritant in dit spel, had al geen zin meer na een half uurtje spelen….

  • Sterker nog ze hebben behoorlijke steken laten vallen. Niet alleen wat betreft verhaal maar ook wat betreft spelelementen :-P

  • wel kort duur het maar de shots te zien lijkt het me wel wat

  • ik vind blood omen 2 veel beter dan deze.

  • Nee man ik heb deze al de Amerikaanse versie, en ik moet zeggen de verhaallijn is fucking goed

  • oke oke ik zal niks meer zeggen maar weten een van jullie wat er met Yanos Audron gaat gebeuren op het laatst ik weet zelf ook niet

  • Vriend, in IG2 hebben we een EDIT knopje gebouwd. Rechtsboven je post zie je een Etje staat :D. Knock yourself out.

  • Triple Z, probeer de details een beetje voor je te houden, dat zou een spoiler zijn voor de mensen die het spel nog niet hebben gespeeld en het wel van plan zijn.

  • jij hebt gelijk Kris maar nog een vraagje ik weet die zelf ook niet wat is er gebeurt met je weet wel wie ik bedoel

  • Ik kan wel weer lezen dat 99% van de luitjes hier het spel Legacy of Kain - Defiance niet daadwerkelijk hebben gespeeld… Blaten maar wat na… OK, de gamecamera is niet perfect, maar ook niet helemaal waardeloos… Het is heus te doen, maar om een product als LoK - Defiance daarmee meteen mee af te schrijven… Ik heb het spel inmiddels bijna uitgespeeld, en ik vind 'm erg goed… Natuurlijk blijft alles een kwestie van smaak, maar om nu te zeggen dat Blood Omen 2 beter zou zijn dan Legacy of Kain - Defiance? Ik vind Blood Omen 2 ook een goed spel, begrijp me goed, maar LoK - Defiance is wel degelijk BETER… Maar goed, apen praten apen na hier op IG…

  • he Hellhound ik had die eerder dan jou als je dat wist!!!!!!! hij was in amerika op 12 november 2003 gerealised!!!!!! en ik kreeg em twee dagen later dus ik heb dat spel sinds die tijd uitgespeeld.

  • Vreemd dat jij je zo aangesproken voelt Triple Z… Misschien hoor je bij die 1% die het spel daadwerkelijk heeft gespeeld… Wie weet…

  • nee nee sorry ik dacht dat je mij bedoelde

  • maar ik heb em echt

  • jaha, Ik vind he een redeleijk goed spel: met inderdaad een goede verhaallijn!

  • Echt een goed spel qua verhaal inderdaad.

    Beetje jammer van de minimale verschillen tussen kain en raziel.

    Maar ik heb me zeker goed vermaakt met deze titel.

    En ja het slot daar zal ik dan maar even niets over zeggen

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren