1. Prince of Persia (PS3)

Prince of Persia (PS3)

Inmiddels kent zo’n beetje iedereen de evolutie-theorie wel. Volgens dit principe zou het leven op aarde constant bezig zijn met evolueren doordat de dieren hun sterkste genen doorgeven. Er is echter ook kritiek op de theorie; onder andere in de vorm van een foldertje dat een groot deel van Nederland onlangs heeft ontvangen. Hierin stelt men dat er niets van Darwin’s gedachtegang klopt. Maar wie de Perzische prins in actie heeft gezien, weet dat de mens wel van de aap af móét stammen.

Zet onderstaand filmpje aan als achtergrondmuziek voor onder het lezen van de recensie. Let niet op de gesproken tekst.

De prins, ditmaal de bijnaam van een avonturier, gebruikt zijn acrobatische kunsten tegenwoordig vooral om graven, musea en andere historische plaatsen te beroven. Het gaat alleen compleet mis wanneer hij zijn ezeltje met goud kwijtraakt. Tijdens zijn zoektocht komt hij een prinses in nood tegen, welke de komst van een slechte God probeert te voorkomen. De prins, die nog steeds zijn ezeltje kwijt is en wel zin heeft in een verzetje met deze schoonheid, helpt haar met deze taak. Dit klinkt je waarschijnlijk heel standaard in de oren en dat is ook zo. Van het verhaal moet de game het dan ook niet hebben. De personen ín het verhaal zijn echter wel goed uitgediept en vooral de chemie tussen hen is erg leuk om te zien. De prins maakt onder het avontuur erg veel subtiele (en minder subtiele) grapjes en maagd Elika reageert daar heerlijk op. Het is precies mijn humor en de gesprekken zorgden dan ook verscheidene malen voor een glimlach op m’n gezicht. I’ve helped many old ladies with crossing the street. And after that, I helped their daughters. If you want, I can help you too?

De flirterige humor van hen is één van de twee grote pluspunten, zeker omdat Elika zelf ook altijd een sterk weerwoord heeft op dergelijke uitspraken. Het andere grote pluspunt is toch wel de enorm goede sfeer. Allereerst wil ik de soundtrack even in de spotlight zetten. Zoals je wel kunt horen, weet deze precies de juiste toon aan te slaan. Verder lijkt de artwork tot leven te zijn gekomen en ademt één en al die typisch Arabische kenmerken. De grote woestijnachtige vlaktes, stoffige rotsen en verborgen oases zijn een lust voor het oog. Het lijkt werkelijk een prachtig sprookje. Vooral het feit dat je zogenaamde corrupte gebieden aan het healen bent, werkt erg bevredigend. Deze gebieden zijn zwart en doods in tegenstelling tot de fenomenale uitzichten in de hernieuwde omgevingen. Het zorgt voor een gevoel van progressie en dat kun je van veel andere dingen in de game niet zeggen.

Het is namelijk mogelijk om zelf jouw weg te bepalen om al het land te healen. Je zou zeggen dat dit juist een positief iets is, maar niets is minder waar. Ten eerste moet je nieuwe krachten voor Elika vrijspelen om het volgende pad te openen. Dit doe je door lichtbollen te verzamelen in de levels, wat nog wel leuk is om te doen en soms zelfs uitdagend. Het probleem zit hem echter in de vrijgespeelde krachten. Bij twee van de vier word je simpelweg naar een nieuwe plaats geschoten en dit komt erg ongeïnspireerd over. De twee anderen voegen wel wat toe: ze zetten je in een soort van automatische achtbaan waarbij je obstakels moet ontwijken. Ze zijn echter niet genoeg om de sleur van de repetitieve gameplay te doorbreken.

Het gaat namelijk mis met de kern van de Prince of Persia-games: het platformen. In principe werkt het vloeiend en voelt het goed om in de flow door een gebied te rennen. Hier komt vrijheid om jouw eigen pad te kiezen alleen weer om de hoek kijken. Die zorgt ervoor dat je nooit een gevoel van vooruitgang krijgt. Doordat de game niet weet waar je begint en eindigt, kan daar ook geen rekening mee gehouden worden met de moeilijkheidsgraad. Die blijft dan ook constant op hetzelfde niveau en de prins leert geen enkele nieuwe move. Dit geldt tevens voor de wapens en vijanden. Er hoeft in dit deel een stuk minder gevochten te worden, maar de gevechten die er zijn worden al snel eentonig. Er zijn gewone vijanden die sporadisch te voorschijn komen en vijf verschillende eindbazen. Tegen de eindbazen zul je echter zes maal (!) moeten strijden voordat ze eindelijk het loodje leggen. Daarbij verschillen ze ook nauwelijks van vechtstijl en de enige variatie wordt dan nog gebracht door het redelijk aantal combo’s. Die zul je echter zelf moeten gebruiken vanuit een combo-schema, want reken er maar niet op dat je nieuwe technieken leert in de game zelf. Deze herhalende gameplay zorgt ervoor dat je de nieuwste Prince of Persia op driekwart van de game eigenlijk al hebt gezien.

Conclusie en beoordeling

Prince of Persia heeft een beetje twee kanten. Aan de ene kant weet de humor en de verdieping van de personages het simpele verhaal wat op te fleuren. Ook de geweldige sfeer doet haar duit in het zakje wat betreft de pluspunten. Aan de andere kant staat de gameplay. In principe werkt het platformen vloeiend en is er niets op aan te merken, net als twee van de vier krachten van Elika en het redelijk aantal combo’s. Het is alleen zo jammer dat dit verpest wordt doordat het zich zo herhaald allemaal en je nooit het gevoel krijgt dat je vooruit gaat.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Humor en verdieping van de personages
  • Prachtige Arabische sfeer
  • Platformen werkt vloeiend...
  • Minpunten
  • maar wordt eentonig na een tijdje, net als de rest van de gameplay

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • dat is wel jammer want we dachten juist dat door het filmpje er een co-op in zo zitten.. jammer!

  • Niet mij game, maar jammer voor de liefhebbers!

  • Vind het excuus nogal zwak klinken, maar kan me er niet druk om maken. Never change a winning team.

  • Hoeft ook niet. Next-gen PoP ! bruut spul, mooi grafisch stijltje ook :)

  • Ik hoor liever wat een spel wel heeft dan wat een spel niet heeft van een ontwikkelaar.

  • jammer Co-op is altijd wat tof om te spelen :)

  • \"Er zouden te veel situaties ontstaan waarbij spelers los van elkaar zouden gaan knokken, terwijl deze juist moeten samenwerken.\"



    wat een flauwe reden, co-op voegt juist veel meer samenwerking toe op een sociaal niveau. Errug jammer.

  • waarom zou je een avontuur van de prince met iemand samen door spelen?!

  • erg jammer co-op vind ik heel cool. maar ik denk tog dat deze game nog steeds heel goed word.

  • Slappe excuus, je kan ook gewoon aanwijzingen geven. Het spel moeilijker maken is juist een uitdaging voor mij.

  • Hoe meer je kan samenwerken hoe leuker coöp wordt!!! Nu heb je interactie met een AI, en dat vindt ik juist minder

  • Ik zweer dat ik een keer gedrukt had!

  • als deze weg gehaald is, kan insidegamer een soort anti dubbelpost-blabla maken?

  • Mijn idee van dubbelposters is voorgoed verandert.

    -_-\"

  • EEn reactie is genoeg hoor



    OT:Jammer hoor, maar ik zelf speel toch nauwelijks co-op dus ik vind het niet zo een ramp.

  • NoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoOoO! das jammer :P

  • Het had mischien wel goed in de game gepast..

  • Mwah maakt niet uit, ik sla deze PoP toch over. Met die grafische stijl van ze:P

  • Nee! Waarom? Elke game moet een co-op nodig hebben, nu koop ik dit spel echt niet meer hoor!

  • Jammer, want het was wel leuk geweest bij deze game, maar ik vind het niet echt een probleem.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren