1. Tom Clancy's HAWX (X360)

Tom Clancy's HAWX (X360)

Flightleader, I’m going down. Opeens hoor ik een gigantische explosie, wat blijkt: mijn oh zo trouwe wingman heeft het loodje gelegd. Maar dat houdt mij niet tegen hoor. Een paar wel afgevuurde raketten en de vijand weet niet meer wat hem overkomt. Shit, ze zijn blijkbaar toch met een overmacht. Mayday, Mayday! Met een stuiterval kom ik in de woestijn terecht. Mission failed!

Hawx is zoals u al wel kon raden een flightgame. Denk nu maar niet aan realistische simulaties zoals we die op de pc kennen maar eerder aan een moderne versie van Blazing angels. Het verhaal van H.A.W.X is vrij simpel: Jij bent de leider van een groepje stoere piloten die overal ter wereld mag rondvliegen. Ja je hoort het goed, overal. Je kan dus nooit in “niet toegestaan” gebied vliegen. Jouw groepje is eigenlijk gewoon een stelletje huurlingen die alles voor je doen. Van het beschermen van grondtroepen, tot het vernietigen van vijandige troepen.

De eerste missie is dan ook een goede indicatie van wat je nog te wachten staat. Je krijgt de opdracht om vijandelijke grondtroepen uit te schakelen. Best wel eenvoudig, al komt hier toch wel een klein minpuntje de kop op steken: de controls voelen niet echt soepel. Het draaien verloopt erg stroef(ook met een behendig vliegtuig) en zo is het dus zeer moeilijk om een degelijk “dogfight” te houden. Gelukkig is de eerste missie zo poepsimpel dat je hier weinig last van hebt. Nadat je de grondtroepen hebt uitgeschakeld komt je volgende opdracht al binnen gerolt. Je moet het ‘ghost team’ gaan beschermen. Jep, het ghost team. Die stoere dudes van de Ghost recon serie maken hier ook even hun opwachting. Al doen ze niet veel, behalve schreeuwen dat jij het serieus aan het verkloten bent.

Na deze introductie is het tijd voor het echte werk. De eerst keuze is de keuze van het vliegtuig. Ik ken geen klop van vliegtuigen dus oh neen, wat moet ik kiezen? Wat blijkt: In hawx zit een soort helpfunctie die je zegt welk vliegtuig het beste is voor welke missie. Zeer leuk. Agh verdorie, blijkt het traagste vliegtuig het beste te zijn voor deze missie. Dit belooft een lange missie te worden. Na de keuze van je vliegtuig moet je natuurlijk ook wat “firepower” hebben. Je kan kiezen tussen verschillende onderdelen zoals: Raketten, machinegeweren, bommen,… . Omdat dit de eerste echte missie is, is er van kiezen echter geen sprake. Er is slechts een pakket aanwezig en dat zal het dan ook worden. Nu nog maar één keuze te gaan: de moeilijkheidsgraad. Ik ben een leek op het gebied van flightgames, dus het zal toch maar normal worden.

Na de keuzes te hebben gemaakt word je getrakteerd op een van de meest storende dingen van het spel: De laadtijden. Echt verschrikkelijk. Alles moet laden en dit duurt dan ook nog is tergend lang. Als het in het echt ook zo lang duurde voor je je vliegtuig in de lucht had zou het nogal een zielige bedoening zijn. Na de laadtijden te hebben overwonnen wordt mij gevraagd op naar een olierafinaderij te gaan. Oke, dit is best eenvoudig. Nu heb je rustig de tijd om te genieten van de omgeving. Alles in hawx ziet er best wel goed uit. Als je in een dichtbevolkt gebied vecht vertonnen de huizen veel detail(natuurlijk niet zoveel als bij een fps). De vliegtuigen zien er overigens wel teleurstellend uit: je zou denken dat dit toch wel anders was. De game draait tenslote om vliegtuigen maar neen, deze zien er erg zwak uit. Ze zijn dan misschien wel nagebouwd van hun origineel maar dan nog zouden ze er beter moeten uitzien. Een gemiste kans!

Yes. Ik ben bij de plaats aangekomen zonder al te veel moeilijkheden. Wat blijkt nu? Ik moet deze plaats beschermen tegen vijandelijke troepen. En geloof me vrij: ze zijn met veeeel. Jij krijgt natuurlijk hulp van je trouwe wingman. Je kan hem een paar simpele opdrachten geven, zoals bijvoorbeeld het bewaken van jouw staart, of het aanvallen van vijandelijke troepen. Er is wel een grote maar. Hij doet dit alles niet echt goed. Hij heeft blijkbaar ook nooit zijn middelbare school afgemaakt want hij begrijpt precies niet echt goed wat ik van hem wil. Zo is er bijvoorbeeld een situatie geweest waarbij ik hem de opdracht gaf om mij te beschermen. Na één! Minuut had de vijand me al bijna neergehaalt terwijl mijn wingman beweerde dat hij goed bezig was. Een echt grote hulp is hij dus niet. Maar niet getreurd: je kan ook gewoon een vriend uitnodigen die met jouw het hele verhaal uitspeelt. Werkt veel beter dan met de ai personages en is bovendien ook nog leuk.

De missie is vijf minuten bezig en het werkt op mijn zenuwen. Ik heb zeker al 50 tanks kapot gemaakt en hun luchtmacht is ook al serieus uitgedunt en toch blijven ze maar nieuwe troepen sturen. Mijn wingman geeft het beste van zichzelf(hij vliegt rondjes zonder op iemand te schieten) en de olierafinaderij staat in brand. Deze missie gaat falen, het is enkel een kwestie van hoelang het nog gaat duren voor het gebeurt. En hup, het is gebeurt. Nu kan ik terug fijn van vooraf aan terug opnieuw beginnen. Mooi niet hoor! De singleplayer wordt afgesloten en ik besluit om mijn vliegkunsten online te gaan tonen. Dat wel wat vuurwerk opleveren. Of ook niet?

Mijn besluit viel op een simpele deathmatch. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn, ofwel? Na een rondje piepte ik wel anders. Het duurde acht minuten voor ik wat tegenstanders had en dan nog is vier minuten voor het uiteindelijke spel begon. Irritatie alom! Ook waren mijn vliegskills blijkbaar niet zo goed en kuste ik vooral vaak de grond. Je moet dus al redelijk geoefend zijn om plezier te beleven aan het online luik van deze hawx. Maar je mag natuurlijk wel blij zijn dat het er insteekt, want als je het éénmaal onder de knie hebt belooft het wel fun te worden.

Conclusie en beoordeling

None

Hawx is niet de topper geworden die ubisoft in gedachte had. De game speelt te stroef, de graphics zijn verre van fantastisch en de singleplayer is erg repetitief. Verder is de online mode wel leuk, als je er wat tijd wilt insteken. Anders is dit ook niet echt leuk. Hawx moet je dus enkel halen als je een diehard fan bent van het genre.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Co-op
  • Explosies
  • Online(met de nodige \"training\")
  • Minpunten
  • Graphics
  • Herhaling
  • Controls
  • Laadtijden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ai, wat moet ik hier nu van denken…

  • GODDAMNIT!!!



    Precies wat iedereen niet wou…

  • Ik vond beyond good and evil echt niet te pittig hoor, hoop niet dat het qua beleving anders wordt. zou wel jammer zijn.

    Maar wil hem zoiezo spelen:D

  • Pff breng het dan tenminste uit op de Wii ofzo als je zonodig mainstream wilt zijn.

  • Zo moeilijk was deel 1 trouwens niet… De reden dat het spel zo slecht verkocht was de slechte marketing, niet omdat het spel \"moeilijk\" was.

  • Ja, gaan ze mij net voorbij.

  • … … Ubisoft boggles the mind.



    Ik wil niet veel zeggen, maar de eerste BG&E speelde je binnen drie dagen uit. De enige echte uitdaging was de eindbaas, die is vrij pittig. Maar voor de rest…?

  • Op de een of andere manier heb ik het vreemde gevoel dat het niet het origineel zal evenaren.. hopelijk heb ik het mis en zal het een topper worden. :)



    Wel jammer om te horen dat het casualized wordt.

  • Dat was dus de waardevolle opvolger :(

  • @Vigilante

    Die opmerking slaat natuurlijk nergens op, als het niet hardcore is dump het dan maar bij de Wii:S



    Ontopic: Jammer dat het makkelijker zal worden, ik kon m toen ik een paar jaar jonger was al uitspelen (op de eindbaas na)

  • Ubisoft bereikte alleen hardcore gamers omdat ze de game te weinig hebben gepromoot. Daardoor werd hij ook alleen bekend bij de hardcore.

    De moeilijkheidsgraad heeft er niets mee te maken, ik ken (hele) jonge mensen die de game gewoon hebben uitgespeeld.



    Ik vind het een beetje vreemde stelling dus…

  • Vond het op zich wel gaan bij deel 1….ik heb die nooit uitgespeeld omdat ik die parelquest niet heb voltooid, niet omdat ie te moeilijk was….

  • Slaat nergens op, toegankelijker dan het oorspronkelijke BG&E kan bijna niet, die game had een hele lage drempel. Vreemde zaak dit.

  • BG&E was zeker geen moeilijke game. Hoe willen ze het nu nog makkelijker maken? Nee Ubisoft, jullie zij slecht bezig de laatste tijd. Het gaat een beetje de kant van EA op. Tijd op Ubisoft de rug toe te keren en Codemasters maar eens meer in het vizier te houden.

  • het 1e deel was niet moeilijk! wel ontzettend leuk

  • Ubisoft ? Hou je hart maar al vast. :P

    Het zal echter wel een HIGH budget titel zijn, dus niet die makkelijke cash-in troep waarmee ze de wii bedelven :)

    Maar toch, zulk een uitspraken doen BGaE 2 helemaal geen goed in het opbouwen van een mogelijke hype. Soit ja, in principe heb ik niets met ubisoft, dus als de game niet goed is mag hij dan ook keihard floppen voor mij.

  • Volgens Guillemot was het eerste spel waarschijnlijk iets te moeilijk voor de gamers van die tijd



    Ja, toen waren gamers nog achterlijk. En nu, 5 jaar later, is de gemiddelde gamer een raketgeleerde.

    Damn, wat een stomme en denigrerende uitspraak om te doen…

  • Ik begin steeds meer te vermoeden dat ze totaal geen idee hebben waar ze mee bezig zijn…

  • Ik snap Ubi minder en minder. Waarom gaat dit weer naar de casual kant op? BG &E was gewoon harstikke vet en was ook leuk om met nederlandse stemmen te spelen.



    Zeg ik dit te vroeg, maar dit gaat floppen bij ons.

  • hmm… ik vind sommige beslissingen af-en-toe een beetje raar en dit vind ik zeker één van die beslissingen

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren