1. Fallout 3 (PC)

Fallout 3 (PC)

We schrijven 2277, ‘The Capital Wasteland’. Ik loop met mijn shotgun door het Amerikaanse afval, de uren kruipen voorbij en ik heb al in geen tijden meer een stad gezien. Langzaam hoor ik iets dichterbij kruipen, maar wat weet ik niet. Het zweet druppelt over mijn hoofd, het lijkt iets groots te zijn, ik pak het geweer nog maar eens stevig beet en ren erop af. En daar zie ik… een radroach. Ik slaak een zucht van opluchting en jaag het beest maar eens een kogel door zijn hoofd. Als ik doorloop ben ik vastberadener en durf dus gewoon te rennen, helaas is die conclusie te vroeg getrokken… Ik zie namelijk op nog geen dertig meter van me een reusachtige Super Mutant lopen en slaak een kreet van angst. Ik pak mijn Missile Launcher en blaas het lelijke ding op. Ik zie een stad, yes! Ik ben eindelijk veilig! Ik ga in het dichtstbijzijnde bed slapen en droom van een veilig leven. Maar mijn problemen zijn nog niet weg, want ‘War, War Never Changes…’

Fallout 3 is de immense free-roaming survival RPG van Bethesda Softworks. Sinds de aankondiging is het natuurlijk dus ook alom te doen rond Fallout

3. Een van de dingen die Fallout games altijd zo mooi maken is het verhaal. Het verhaal in Fallout 3 gaat – evenals in de vorige Fallouts - dat Amerika verwoest is in een nucleaire kernoorlog met China om olie. Daardoor is Amerika veranderd in een kale dorre vlakte en bijna al het leven is vernietigd. De gelukkige overlevers wonen of in Vaults, de door de overheid aangelegde tunnels waarin de mensheid kan overleven, of in kleine steden over deze kale vlakte verspreid. Jij wordt wakker in Vault 101, in de buurt van de hoofdstad van Amerika, Washington DC.

De nieuwe game uit de serie heeft als voornaamste doel meegekregen een nieuw publiek aan te spreken, en tegelijkertijd het oude publiek ook tevreden te houden. Om het nieuwe publiek aan te spreken moest de game meer actie bevatten, dit moest voor het oude publiek meegaan met de RPG voorgrond die de games altijd bevatten. Een vergelijking die je al snel zult maken, is die met de andere RPG van Bethesda, genaamd Oblivion. Een van de negatieve kanten van die game was dat je al snel verdronk in alle mogelijkheden die werden aangeboden, maar niet duidelijk werden uitgelegd. Dit was een van de punten waar de ontwikkelaar zichzelf op wilde verbeteren. En om even met de deur in huis te vallen: Hier zijn ze helemaal in geslaagd.

Wat ze namelijk wilden, komt precies overeen met hetgeen wat eruit is gekomen. Er is nu duidelijk te zien wat elke perk doet, en je hoeft niets meer op de naam te baseren. Je kunt vanaf het begin ook gewoon gaan kijken welke perks je leuk vindt en je hoeft niet meer door onbegrijpelijke menu’s heen te surfen. Vanaf het begin voelt het ook al zo heerlijk simpel, vanaf het moment dat je wakker wordt als baby en je je uiterlijk gaat bepalen, tot aan het moment dat je de laatste quest voltooid hebt. Je hebt nooit het gevoel dat je een onbegrijpelijk moeilijke RPG aan het spelen bent. Fallout 3 maakt gebruik van drie soorten RPG elementen.

De eerste van deze is het S.P.E.C.I.A.L. systeem, het element dat de basiswaarden van je skills bepaald. Een van de dingen die alle elementen zo mooi en makkelijk te begrijpen maakt is de Pipboy. Dit is de ‘avatar’ van Vault-Tec die overal in de menu’s te zien is, ook bij dit systeem staat het personage centraal. De S.P.E.C.I.A.L. punten kies je al in je baby tijd uit, zo heb je een lekkere start, aangezien het al bijna bepaald wat voor personage je gaat spelen. Het tweede element dat wordt gebruikt is het skills systeem, dit is misschien toch wel een beetje het standaard systeem in een RPG, maar voelt in Fallout 3 toch weer net wat beter. Dit komt er misschien ook wel het meeste door dat alles zo heerlijk simplistisch is uitgelegd, maar toch zo ongelooflijk diep gaat.

Je hebt namelijk de reguliere skills als Melee Weapons en Small Guns, maar ook skills die alleen Fallout bevat zoals Lockpick en Science. En dit alles dan ook nog uitgelegd in een heerlijke simplistische vorm met de geweldige Pipboy zit alles helemaal snor. Het derde en laatste systeem is misschien ook wel het leukste systeem, de perks. De perks zijn de meest komische vorm van RPG elementen, tenminste, als ze in Fallout 3 zitten. Een van de problemen die men met name ondervond in Oblivion, was dat elementen als perks niet te begrijpen waren voor een buitenstaander van RPG’s. En zoals al gezegd, de ontwikkelaar heeft zich hierin helemaal ontwikkeld, en met name in dit element is dit goed te merken.

Elke perk heeft een komische naam, een goede uitleg en een geweldig plaatje van de Pipboy. Je hebt bijvoorbeeld ‘Lady Killer’, deze perk zorgt dat je tien procent meer damage doet tegen vrouwelijke personages en je soms een extra gespreksoptie krijgt. Er is zo duidelijk wat wat doet en dit is gewoon zoveel duidelijker dan in bijvoorbeeld Oblivion en zo onderscheidt Fallout 3 zich van de rest van alle games. De ontwikkelaar heeft zich zeker verbeterd in alle RPG opzichten, en dat is op zich al een duim omhoog waard!

Natuurlijk is Fallout 3 niet alleen gebaseerd op RPG elementen, er zit ook nog een geweldig groot actie gedeelte aan vast, en ook op dit gebied is Fallout 3 in geen mogelijkheid te stuiten. Je loopt door een immens grote wereld en komt bijna geen steden tegen. Vandaar dat je uren en uren door die kale vlakte zult lopen, en in die uren zul je vijand na vijand een kogel door de kop jagen. In die uren komt ook het lichte horror gedeelte van de game aan bod, zo zul je regelmatig tegen monsters aanlopen die je liever niet een donker steegje tegenkomt…

Je zit altijd in spanning als je door de kale vlaktes van DC loopt, en dit doet de game alleen maar goed. Natuurlijk hoef jij niet alles zonder hulp te doen, je hebt altijd nog V.A.T.S. en je Pipboy 3000. De eerste van de twee hulpmiddelen die je altijd bij je zult hebben tijdens je excursies door dat afvalland is het V.A.T.S. systeem. De afkorting staat voor Vault-Tec Assisted Targeting System en is simpel uitgelegd een systeem dat de tijd voor je stil zet, en zo kun je handmatig een lichaamsdeel uitkiezen, waarna jouw personage deze kogel afvuren.

V.A.T.S. werkt met action points, wat dus inhoud dat je niet eeuwig gebruik kunt maken van het systeem. Dit werkt allemaal gewoon goed, je hebt op tijd weer genoeg punten en de tijd dat je geen punten hebt kun je je ook prima vermaken met het gewone schieten, al zul je het merendeel van de tijd wel V.A.T.S. willen gebruiken. En zo lopen we meteen over in je tweede hulpmiddel, de Pipboy 3000. Dit is de ‘polscomputer’ die elke Vault-bewoner op zijn tiende verjaardag krijgt. Het is eigenlijk gewoon de oplossing van Bethesda op het probleem dat de meeste games hetzelfde menu kennen voor het wisselen van wapens, of dit alleen doen met een HUD. Maar de Pipboy 3000 is nog veel meer, je kunt er alle gegevens over vinden je personage, je kunt radio afspelen, overige items bekijken en ga zo maar door. De Pipboy 3000 is kort maar krachtig een van de beste menu’s die je ooit tegen zult komen!

Zoals je in de vorige alinea waarschijnlijk al begrepen hebt, is er ongelooflijk, ontzettend veel spullen te vinden. Zoveel dat daarom de Pipboy 3000 het ideale oplosmiddel is, omdat hierin zoveel items geplaatst kunnen als je wilt, en het menu blijft overzichtelijk. En omdat er zoveel spullen te ontdekken zijn wordt de speelduur nog eens met uren en uren verlengd. Zo heb je standaard wapens als assault rifles en shotguns, maar ook andere spullen zoals teddyberen en pyjama’s. Dat brengt me ook bij een ander pluspunt: het wapengerei.

Zoals ik al zei heb je de beschikking tot heel veel standaard wapens in de game, maar je hebt ook wapens tot je beschikking die je nergens anders tegenkomt. Dit zijn bijvoorbeeld ‘The Wazer Wifle’ & ‘Jack the Ripper’. De Wazer Wifle is bijvoorbeeld een opgevoerde Laser Rifle, die je krijgt van een bekakte jongen. En dat is ook zo leuk aan de game, hoe ze al die dingen brengen, dit merk je dus met name in de namen van wapens, maar ook in namen van steden en perks. Je komt allerlei wapens tegen, van shotgun tot Wazer Wifle, van 10mm tot Fat Man, allemaal zitten ze in Fallout 3 en dat is een dikke pluim voor de game.

Je kunt zo nog uren doorpraten over leuke gadgets, coole hulpmiddelen en dodelijke wapens, maar er is zoveel meer in Fallout 3 en een groot deel hiervan bestaat uit quests. Je kunt de quests onderverdelen in twee groepen, Main Quests en Side Quests. De main quests laten je gewoon het verhaal van de game doorlopen, en zijn ook niet echt waarin Fallout 3 bloeit, dit zijn namelijk de side quests. Je kunt helemaal zelf kiezen in wat voor oplage en welke side quests je gaat doen, je kunt bijvoorbeeld de game doorspelen zonder ook maar één side quest te spelen, of je kunt de Vault uitgaan en meteen allerlei side quests gaan doen. De side quests zien er ook allemaal anders uit, zo zul je de een moeten helpen een overlevingsgids te schrijven, en de ander moeten helpen een gebouw binnen te komen.

Technisch gezien is de game ook helemaal tip top, de game ziet er prachtig uit en zal je ook zeker niet teleurstellen op het gebied van audio. Door de setting oudere setting is er natuurlijk ook andere muziek in de game en dat heeft Bethesda prachtig opgelost, met muziek die nog dagen door je oren zal suizen. De oude setting en de vernietiging van Amerika brengen natuurlijk ook een hele andere, grimmigere sfeer met zich mee, en ook dit brengt de ontwikkelaar echt op een soort magische manier. Het wordt namelijk bijna schattig gebracht door alle mooie muziekjes die gedraaid worden op de radio en de modernere muziek die je hoort bij menu’s. En de sfeer is ook een van de dingen die je gewoon niet in een recensie kan omschrijven, zo goed is hij gebracht door de ontwikkelaar.

Natuurlijk zijn er altijd die kleine bugs en glitches die een game bevat, maar zeg nou zelf, let je daar nog op als je een game speelt waar je je meer dan tachtig uur mee kunt vermaken? Nee, Fallout 3 is met overmacht de beste game van 2008 en verdient deze titel ook met heel veel eer. Fallout 3 is een nucleaire donderslag bij heldere hemel!

Conclusie en beoordeling

Fallout 3 is met stip de beste game van 2008 geworden. Het heeft alles, de sfeer, de graphics, het verhaal, de wereld en ga zo maar door. Je kunt meer dan honderd uur door de kale dorre vlakte van DC lopen, en je nog niet vervelen. Er is zoveel te zien, zoveel te doen en zoveel te vinden, dat het gewoon teveel is om in een stukje tekst te beschrijven. Natuurlijk zijn er zoals altijd wat bugs en glitches, maar deze zijn er natuurlijk omdat de rest zo goed is. Deze game is de meest verpletterende, immense en spannendste ooit gemaakt.
10
Score
100
Score: 100
  • Pluspunten
  • Immens grote wereld
  • Veel te doen en veel te zien
  • Veel te vinden, en daardoor ook een groot aantal wapens
  • Zit audiovisueel goed in elkaar
  • Een geweldige sfeer, en een meeslepend verhaal
  • RPG en Actie sluiten goed op elkaar aan
  • Minpunten
  • Geen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Maak gewoon die nieuwe Indiana Jones game en dan praten we dan wel verder over nieuwe Point & Click games zoals Monkey Island :D

  • Laten ze Full throttle opnieuw uitbrengen, dat was echt een hele vette game :D

    Wel erg vreemd dat ze bepaalde games niet naar de NDS kunnen brengen, die games stonden op enkele diskettes…De NDS cartridges bieden veel meer ruimte…

  • Het grappige is dat je monkey island ed al kan spelen op de DS met SCUMMVM voor de DS, heb ik zelf geprobeerd, werkt prima. En ja het past makkelijk, behalve de CD versies natuurlijk. Dingen zoals Day of the Tentacle met volledige stemmen wordt wat moeilijker om op een 128mb cart te kwakken

  • Monkey Island zou leuk zijn op de Wii.

  • laat ze dan maar eerst eens normaal developen voor de PC en dan verder kijken want lucasarts gaat dus met wanproducten op deze manier komen.

  • Tjah, oude games die qua specificaties niets eisen doen het natuurlijk prima op de Wii en DS.



    Negatief: Weer niets nieuws op de Wii (en DS)

    Positief: Er zitten leuke games bij van Lucasarts.



    Laat ze ook uitkomen voor PSN en XBOX-ARCADE !



  • Nieuwe Monkey Island! Go! Go! Go!

  • Voor een budgetprijs wil ik dat spel dat een vd beste, zoniet dé beste, point-and-click adventures is wel eens proberen op de Wii!:)

  • Laat maar komen die Wii versie van Grim Fandango!

  • Monkey Island….lol was echt vet ze zouden gewoon alle Monkey island games op de Wii moeten zetten op 1 disk als Monkey Island collection of Monkey Island adventures of zo. En dan de 2d Monkey islands remaken en die er ook op zetten. Ik heb The curse of Monkey Island nog op mijn PC…wel lache zeg…

  • Monkey Island naar de Wii a.u.b.

  • Ik hoor altijd van Monkey Island dat het zo vet is, wil het nu ook wel eens proberen dan, dus laat maar komen :P

  • Een te slome pc zijn schuld..

  • Fracture word lau

  • Tof! \"Full Throttle\" graag! En dan op de Wii!

  • Laat maar kome.

  • Maak eens wat nieuws.. De Wii en DS zijn echt poortapparaten zo.

  • Monkey island 3 naar de DS of Wii, Monkey Island 5 op de xbox of naar de wii met het oude cartoony look.

  • Monkey Island was idd erg leuk. Ik zal het ook leuk vinden als ze een nieuw deel uitbrengen.

  • Klinkt als mosterd na de maaltijd. Alhoewel niet slecht, extra toppers

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren