1. The Lord of the Rings: Conquest (X360)

The Lord of the Rings: Conquest (X360)

“You are men of Gondor, you will hold your ground, no matter what comes trough that gate!” roept Gandalf naar ons. Zijn stem lijkt er niet op, maar toch weet ik dat het Gandalf is. En ook al ben ik Aragorn, de enige echte zoon van Arathorn, het zweet staat toch in mijn bilnaad als ik de wolvenkops ram van de Orcs zie. Ze breken al bijna door de deur, ik word nu echt bang, maar toch ben ik klaar voor de strijd. Het laatste stukje deur breekt af en daar komen ze dan: de zeven Orcs…

Lord of the Rings: Conquest is de eerste actiegame op de next-gen consoles, gebaseerd op de boeken van J.R.R. Tolkien. Grote slagvelden, de keuze tussen goed en kwaad en verschillende (goed uitgewerkte) klassen werden door Pandemic beloofd bij de aankondiging. Een geheel nieuwe dimensie moest er aan de wereld van Tolkien gegeven worden door de keuze tussen goed en kwaad. Maar om maar meteen met de deur in huis te vallen: dit is totaal niet aan de orde van de dag. Maar Lord of the Rings: Conquest is wel iets anders geworden. Of dit iets goeds of kwaads, moois of lelijks, leuks of vervelends is geworden lees je in deze recensie!

Eén van de beloftes die Pandemic aan ons beloofde was dat je de ultieme Lord of The Rings ervaring zou krijgen, met name door de immens grote slagvelden. En dat is totaal niet gelukt. In het eerste level is alles nog wel oké, je zult een beetje aan het zoeken zijn naar jouw klasse, etcetera, etcetera. Maar als je dat level nog eens over gaat doen en de menigte van Orcs in loopt zul je zien dat het immense leger op de achtergrond niets meer is dan een achtergrond. Je vecht dus in plaats van tegen 1000 Orcs, maar tegen een stuk of 100 die door de achtergrond komen lopen.

Een ander punt aan de game wat zeer tegenvalt, zijn de spawnpoints. Je ziet namelijk de spawnpoint midden in het veld staan. Als je een stukje van de hoofdbattle afloopt en meer naar de zijkant van de battle toe dan zul je zowel Orcs als Ents zien spawnen. Dit is natuurlijk abominabel voor een uitgever als EA en een ontwikkelaar als Pandemic. Dit zijn punten waar ik me zeer aan erger en dit is een absoluut minpunt voor de game. Een probleem wat hierdoor ook ontstaat, is dat er oneindig vijanden blijven ontstaan, waardoor het eigenlijk geen zin heeft om te proberen alle vijanden uit te roeien.

Het feit dat je veel vijanden kan uitroeien was een groot pluspunt in Lord of the Rings games op de Playstation 2, helaas heeft het in Conquest geen zin om dit te doen. Dit komt door de oneindig spawnende vijanden, maar ook door een missend element. Dit missende element is een systeem met XP-Points. Dit was ook een van de dingen die de oude Lord of the Rings games zo goed maakte, en het missen hiervan maakt Conquest alleen maar slechter. Nu vecht je namelijk door hordes vijanden heen, zonder enig doel en kun je eigenlijk ook gewoon gaan zitten wachten totdat de weg een beetje vrij is gemaakt.

Een andere belofte die Pandemic aan ons maakte was dat er vier, goed uitgewerkte, klassen in de game zouden zitten. Dit is een belofte die Pandemic dan weer wel is nagekomen, tenminste… voor een deel. De vier classes zijn Mage, Warrior, Scout & Archer. De eerste, Mage, is een tovenaar met heerlijke krachten. Zo heb je de vuurballen, die vijanden sneller naar de grond krijgen dan welke aanval dan ook. Dan heb je ook nog de healingpowers, de bliksemstralen en het krachtveld, dit zijn ook een aantal leuke powers. Mage is dus een klasse die erg goed is uitgewerkt, maar daar staat dan ook weer een slechtere klasse tegenover. Genaamd: Warrior.

Bij Warrior kan ik al heel moeilijk een leuke speciale kracht bedenken,

maar Pandemic is duidelijk nog inspiratielozer. Je hebt vier aanvallen als Warrior, een lichte, twee zware en een vuuraanval. Het zijn duidelijk geen ver uit elkaar lopende aanvallen, aangezien het enige voordeel dat je hebt met een lichte aanval is dat je combo’s kunt maken. Daarom ben je al snel geneigd te gaan buttonbashen en dat is natuurlijk al helemaal niet de bedoeling van een avonturen game. Verder is Warrior gewoon de enige klasse waarbij je dom, ontactisch en oersaai aan het buttonbashen bent. Dan heb je nog twee classes, Archer & Scout. Laten we begin bij de slechtste van de twee: Scout.

Scout is de eerste klasse die het gelukt is een hele game te verzieken. Je speelt namelijk als een mannetje dat granaten(?!) kan gooien, onzichtbaar kan worden, assassin’s aanvallen kan doen en hele saaie combo’s heeft. En waarom verziekt de scout klasse de hele game dan? Nou, dat komt ten eerste omdat je tijdens het vechten meermaals zult ontdekken dat je opeens in een klap gedood wordt door een Scout. Aangezien die je vanachter meteen kunnen doden als ze onzichtbaar zijn, en ten tweede omdat je zelf de klasse kan spelen.

Zoals je hierboven hebt gelezen kun je, als je onzichtbaar bent, vijanden in een keer doden. Stel je nou eens voor dat je in het ultieme eindgevecht met Gandalf zit in de slechte campaign, en je speelt altijd met Scout. Je kent dus deze speciale aanval en gebruikt die op Gandalf, vervolgens is de game opeens afgelopen, en heb je niks van een groot eindgevecht gehad. Het is voor mij redelijk onvoorstelbaar waarom je zoiets in een game stopt, om vervolgens te denken dat de game lang houdbaar blijft.

De laatste, en ook zeer vermakelijke, klasse is Archer. Dit is een klasse waar ik wel heel blij mee ben, aangezien hij samen met Mage de enige is die echt goed is uitgewerkt. Je hebt vier soorten pijlen in de game, een vuurpijl, een gifpijl, een gewone pijl en een driedubbele pijl. Met de vuurpijl maak je een kleine explosie, met de gifpijl spuit je, heel logisch, gif in het lichaam van je tegenstander, met de gewone pijl richt je gewoon schade aan en met de driedubbele pijl vuur je drie hittezoekende pijlen tegelijk af. Er is over deze klasse gewoon niets meer te zeggen dan dat hij goed uitgewerkt is en zeker de moeite waard is om te spelen.

De laatste belofte die Pandemic ons schuldig is, is de keuze tussen goed en kwaad. En ook hier kan ik niet meer zeggen dan dat hij maar gedeeltelijk uitgewerkt is. Het probleem zit hem namelijk niet zo in de nieuwe dimensie voor Lord of the Rings, maar in de uitwerking van het oude verhaal. Het is namelijk zo dat de maker zich duidelijk geconcentreerd heeft op het maken van een heel nieuw verhaal en hier een spel omheen verzinnen. Hierdoor is de uitwerking van het oude verhaal in het slop blijven zitten en dit is weer een van de dingen die onbegrijpelijk zijn van Pandemic.

Het is namelijk ten eerste zo dat ze het verhaal hebben geprobeerd realistisch neer te zetten tegenover het feit dat de game alleen maar uit vechten bestaat. En zelfs het verhaal uit de films hebben ze niet na kunnen maken! Heeft een van jullie de mensen legers Minas Morgul zien binnengaan? Of sinds wanneer is de Balrog even lang als Gandalf? Het zijn van die dingen die niet mogen fout gaan in Lord of the Rings game, en ik neem aan dat de fans op dit punt, evenals ik had moeten doen, besloten hebben de game niet te kopen.

De kant die dan weer wel goed uitgewerkt is, is de kwade kant. Je krijgt hier meteen als heerlijke opener het in de lava gooien van Mount Doom gooien van Frodo, dat meteen je aandacht trekt naar het scherm. De kwade kant verteld een heel nieuw verhaal over de opmars van het kwade door Midden-Aarde, richting de Gouw. In de cutscenes zijn wel heel duidelijk op een andere manier aan elkaar geplakte stukjes uit de film te zien, maar toch blijft het nieuwe verhaal een bijzonder tafereel. Met name het moment van de terugkeer van Sauron is zeker de moeite waard, maar dit kun je misschien toch beter opzoeken op internet.

Aangezien driekwart van de beloftes die Pandemic ons maakte niet is uitgekomen is het tijd voor een paar dingen die niet zijn beloofd maar wel zijn waargemaakt. Een van de standaard dingen waar je naar kijkt bij een game is het audiovisuele gedeelte. Dit is een van de onderdelen waar Conquest dan eindelijk de plank wel raak slaat. Er wordt muziek uit de films gebruikt en dit is maar goed ook, want het klinkt geluid klinkt heerlijk. Alleen zit het probleem hem bij het geluid in het feit dat EA bijna geen licenties heeft weten te scoren, en hierdoor klinkt Frodo meer als een mislukte bosmarmot en zou ik nooit geweten hebben dat Theodon riep als ik het niet op internet had opgezocht.

Grafisch is de game absoluut niet een van de betere, maar te klagen valt er zeker niet bij deze Lord of the Rings game. De omgevingen uit de films komen heerlijk tot leven, en dat doet de game alleen maar goed. Een vlak waar de game het dan weer totaal op misslaat zijn de physics. Elke keer dat een vijand dood neervalt zie je dezelfde animatie op het scherm verschijnen en zo merk je duidelijk dat er heel erg weinig tijd in de physics is gestoken. Je kunt ook van welk punt dan ook naar beneden vallen, je gaat niet dood. Het is gewoonweg jammer om te zien dat alles fout gaat in deze game, zelfs dit soort kleine dingetjes kunnen niet goed gaan.

Een groot deel van de game draait ook om de mulitplayer ervaring. Je hebt een coöperatieve modus waarin je dezelfde levels als de singleplayer campagne speelt en een online multiplayer modus waarin je in grote getalen tegen elkaar kunt spelen. Met de coöperatieve modus is het dik in

orde, de fouten uit de singleplayer zullen blijven bestaan, maar in het speciaal met de coöperatieve modus is niks mis. Maar wat opvalt is toch de hogere kwaliteit van de multiplayer. Verwacht niet de nieuwe Gears of War op online niveau, maar het is wel een zeer degelijke game geworden om eens online te gaan spelen. Er zijn een aantal leuke modi tussen, maar echt boeiend blijft het niet. De graphics verliezen een groot deel van hun kwaliteit in gevecht en een gebrek aan lekker grote omgevingen maken de game ook niet al te boeiend.

Al met al is Lord of the Rings: Conquest een matige game geworden, met onnoemelijk veel fouten in zich. Maar toch is er een deel van mij dat nog steeds vindt dat de game toch wel heel erg vermakelijk was bij wijlen. De game had heel veel van een topgame in zich, en door de beloftes van Pandemic kregen we nog veel meer hoop. Maar helaas, toen alle beloftes niet uitkwamen stonden we met nog zuurdere gezichten langs de kant.

Conclusie en beoordeling

Lord of the Rings: Conquest is een game die met veel beloftes de wereld in kwam, vandaar dat de verwachtingen hoog gespannen waren, en de gezichten nu nog zuurder zijn. Er is nergens een groot slagveld te ontdekken, de goede en kwade kant lopen volledig uit elkaar en ook met de classes zit het niet helemaal snor. Met de graphics zit het dan nog wel goed, met de physics helaas niet. Verder zitten er nog onnoemelijk veel fouten in bijvoorbeeld bugs, glitches en bovenal het verhaal, maar toch heb ik me bij wijlen zeer vermaakt met deze game. De coöperatieve modus blijft dan natuurlijk fouten uit de singleplayer houden, hij is toch een van de betere de laatste tijd en de multiplayer modus is ook nog best wel grappig om te spelen. Al met al verdiend Lord of the Rings: Conquest helaas niet wat het beloofde.
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • Audiovisueel goed in orde
  • Classes Mage & Archer zijn leuk...
  • Evil Campaign zeer goed uitgewerkt...
  • Vermakelijke Multiplayer
  • Goede Coöperatieve Modus
  • Singleplayer vermaakt goed
  • Minpunten
  • Geen enkel groot gevecht te vinden
  • maar Warrior & Scout verzieken het class-systeem
  • maar Good campaign slaat de plank volledig mis
  • Vreselijke physics
  • Geen licenties

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • vet

  • Ga er positief op in, leg het naast je leer



    ff fixe, :D

    ————————————————————————————–



    Dit wordt echt een topper, mijn pc zou hem wel kunnen draaien , maar helaas op lage stand, dus misschien iets voor over een jaar ofzo, of voor de ps3 als ik die nog eens koop.



  • Deze game word egt vet.. zoals ik al eerder zei..



    Crysis + Een Vleugje Realisme = FAR CRY 2 …



    egt aawsom..! xD


  • Ziet er erg vet uit, vooral die explosies mogen er zijn :D

  • Ik kan niet wachten tot dat deze game uit is!

  • Ongelofelijk bruut!

  • Deze ga ik zeker halen. Is er al iets bekend over de multiplayer?

  • de single player lijkt me juist heel goed worden in deze game !

  • Vet vet vet :-)

  • k wil crysis 2 zien :P

  • nice

  • Niet echt nieuwe info in dit artikeltje maar toch leuk om nog eens een beschrijving van de game te krijgen. Toch blijf ik het balen vinden dat er geen vleeseters in de game zitten zoals leeuwen, hyena's en luipaarden dat zou pas vet geweest zijn.

  • vettt

  • Heel vet! Wel jammer dat er geen leeuwen inzitten…. maar dat mag idd de pret niet drukken. Denk je dat FC 2 2008 gaat halen, Jelle?

  • Ik word er steeds zekerder van dat ik hem ga halen, top game!

  • Geen leeuwen, zijn de ontwikkelaars gek geworden?! Nee maar het lijkt me wel een erg toffe game. Trouwens, ik krijg nu opeens zin om te barbequën :D

  • iets te veet

  • OEIOEIOEI, wat heb ik hier zin in. ik hoop dat ze de graphics van de ps3 nog even oppoetsen. Ik denk ook wel dat ze dat gaat lukken want ze hebbe nog wel een tijdje voordat de game uitkomt.

  • klinkt cool..

  • leuk spel kan niet wachten tot die uit is.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren