1. F.E.A.R. 2: Project Origin (X360)

F.E.A.R. 2: Project Origin (X360)

Als jongen was ik bang in het donker, voor de schaduwen die ik kon zien in het licht en voor de geluiden die ik niet kon plaatsen. Gelukkig wordt je als kind wel getroost en gerust gesteld door je ouders, tenminste…. Dit geldt niet voor een kleine meisje met de naam Alma, want dit meisje werd alleen opgesloten, er werd op haar geëxperimenteerd en toen ze doodging besloot ze wraak te nemen. Welkom in de game waar een klein meisje de aarde dreigt te vernietigen voor haar eigen plezier!

F.E.A.R. is waar het allemaal mee begon, waar gamers de stuipen op het lijf werden gejaagd door het kleine meisje. Laaiend enthousiast was iedereen, want de combinatie van de schrikmomenten en de vette shootouts waren ongekend! Dit zwakte later echter weer af door de teleurstellende uitbereidingen Extraction Point en Perseus Mandata. Gelukkig heeft Monolith de titel weer opgepakt, negeert het de uitbreiding en maken ze het vervolg op F.E.A.R. zoals zij het bedoeld hadden.

Je begint in een droomwereld, een rode, dode wereld. Je volgt een klein meisje, dat met haar teddybeer over de grond sleept en dan opeens! Je wordt wakker in een wagen, je loopt helemaal niet over straat, het was alleen maar een nare droom. Dit gebeurt allemaal net voordat de grootte explosie zou plaatsvinden, die de stad bijna in zijn geheel zou doen wegvagen. Je speelt ook niet met dezelfde persoon als in F.E.A.R., maar met Michael Becket. Je bent nu deel van een team dat helemaal niet speciaal opgeleid is voor dit soort paranormale zaken, maar je zit er tot je nek in en je hebt dus eigenlijk geen keus dan deel te nemen in het gevecht. Eerst worden de controls spelenderwijs uitgelegd en krijg je te maken met de eerste shootouts, er lijkt niks aan de hand. Totdat je voor het eerst een hallucinatie krijgt en Alma zich laat zien. Niet veel later zie je een grootte explosie op de achtergrond en val je bewusteloos neer. Daarna begint de pret pas echt, want het was de bedoeling dat deze explosie Alma zou vernietigen. Dit is echter niet gelukt en Alma is sterker dan ooit te voren. Aan jou de taak om haar van je af te houden en een manier te vinden om dit wraakzuchtige meisje voor eens en altijd te vernietigen.

FEAR stond bekend om zijn vette shootouts en goed getimde schrikmomenten. Hier zit FEAR 2 wederom vol mee. Grootte vuurgevechten waarin je kan kiezen tussen een heel groot assortiment wapens. Er zijn hierdoor heel veel manieren ontstaan om zo’n vuurgevecht te winnen. Je kan kiezen voor een goed gemikte granaat of je zet het hele zooitje in de fik met de vlammenwerper. De vlammenwerper is één van de nieuwe toevoegingen aan het spel en heeft meteen mijn hart veroverd. De klassieke wapens zijn er ook nog steeds, maar niet allemaal even sterk. De shotgun heeft namelijk aan kracht ingeleverd. Naast de wapens is er natuurlijk ook nog de bullet time. In een hevig vuurgevecht het effect activeren, je voordeel pakken en je tegenstander overrompelen met goed geplaatste schoten. Het is zelfs zo, dat het spel bijna niet uit te spelen is als je het niet gebruikt. De actie is namelijk zo ontzettend snel dat je al gauw niet meer weet wat je nou het eerst moet neerschieten.

Een ander onderdeel waar FEAR in uitblonk was de A.I. van je vijanden. In deel één was er zelfs sprake dat ze schijndood speelde, maar dit heb ik zelf nooit mogen meemaken. In het huidige deel is de A.I. ook weer bijzonder sterk. Je tegenstanders gaann goed in cover staan en schieten niet aan een stuk door, maar met welgeplaatste schoten. Ze trekken zich ook terug als het te zwaar wordt, om vervolgens ergens anders weer op te duiken. Het aanbod van vijanden is in dit deel ook enigszins uitgebreid. Zo heb je nu naast de standaard soldaten en kleine mechs, ook snipers en mijn meest favoriete de puppeteers. Laatst genoemde is erg moeilijk te doden, is sluw en kan de doden gebruiken als poppen en die zo op jou laten schieten. Een heerlijke toevoeging en een mooi nieuw element. Een andere geweldige toevoeging is de mogelijkheid om een mech te besturen. Je hebt er zat vernietigd en om er nu één te kunnen besturen voelt heerlijk aan. Je waant jezelf echt onoverwinnelijk en de manier waarop de soldaten uit elkaar spatten en veel onderdelen van de omgeving vernietigd worden is spectaculair. Maar het is niet alleen goud dat er blinkt, want de mechstukken zorgen dan wel voor de broodnodige afwisseling. Maar het zijn ook die stukken die erg makkelijk zijn en het is toch erg jammer dat je niet kan springen. Ik moet ook zeggen dat de vuurgevechten met de soldaten op een bepaald moment repetitief gaan aanvoelen. Gelukkig is er zat afwisseling en kan je dit als een heel klein minpunt beschouwen.

De vormgeving en geluid sluiten goed aan op het spel. Vooral de geluidjes in het donker, de lichteffecten en de voorwerpen die zomaar op de grond vallen gaven mij bijna de hele tijd zweethanden. Het geeft je het gevoel dat er iemand is, dat iemand je bespiet, terwijl dit helemaal niet zo is. De graphics zijn prima en niet lelijk, maar het is geen grafische parel. Dit hoeft ook niet, omdat de sfeer precies goed is. De stad die verwoest is na de explosie straalt echt destructie uit. Er dwarrelt continue stof neer en de hele stad heeft een donkere, grijzige of bruinige gloed. De animaties zijn vloeiend en daar heb ik niks op aan te merken. De voice-acting vond ik erg sterk en door de voice logs die je vind wordt het verhaal alleen maar meeslepender. Ik heb wel een aantal kartelige randen gezien, maar dit is te verwaarlozen. Ik bedoel eigenlijk aan te geven dat zowel de graphics als het geluid apart niet enorm bijzonder zijn. Maar gecombineerd is het ijzersterk. Een mooi voorbeeld hiervan is dat je door een gang loopt, de muziek wordt harder en spannender en dan opeens valt het licht uit en hoor je overal geluiden. De reactie van mij was snel om me heen kijken en me zaklamp aandoen. Eigenlijk gebeurt er niks levensbedreigend, maar voor je gevoel kan er van alles op de loer liggen en sluip je door de kamer en controleer je elke hoek.

FEAR 2 is leuk zolang de singleplayer duurt. Er is een multiplayer, maar dit schijnt erg weinig voor te stellen. Ik ga hier verder niet op in, omdat ik de multiplayer zelf niet gespeeld heb, want mij gaat het om de singleplayer. De vraag die ik mezelf stel is dan ook: Is deze game leuk genoeg om nog een keer te spelen? Mijn antwoord daarop is kort en duidelijk, want het antwoord is JA! FEAR 2 heeft een heerlijk meeslepend verhaal en geweldige actie dat ervoor gaat zorgen dat je de game ongetwijfeld nog een tweede keer zal willen uitspelen. Dit kan op een niveau hoger, maar dit is alleen voor de beginnende gamers echt een uitdaging. Ikzelf vond het hoogste niveau nog niet erg moeilijk, maar wel veel vermakelijker dan de lagere niveaus, omdat de vijanden nog slimmer en sneller handelen. Een andere en laatste reden die ik me kan bedenken om FEAR 2 nog een keer door te spelen, is om alles gewoonweg opnieuw te willen beleven en om alle logs en dergelijke te vinden, om de nodige achievements vrij te spelen.

Conclusie en beoordeling

FEAR 2 biedt net als zijn voorganger een unieke beleving en keigoede gameplay. De samenhang tussen de graphics en het geluid is gewoonweg geweldig en ingame beangstigend. De A.I. is nog steeds ijzersterk en het verhaal enorm meeslepend. Elke shooterfan zal zich denk ik kunnen vermaken met deze game, waarin een eng klein meisje de show wederom steelt. Sommige gamers willen misschien mooiere graphics of een geweldige multiplayer, maar ik vind dat FEAR 2 precies doet wat het moet doen en dat is mij zweethanden bezorgen met zijn geweldige schrikmomenten.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • meeslepend verhaal
  • Alma
  • vette shootouts
  • mech besturen
  • Veel verschillende wapens
  • Minpunten
  • mech delen wel erg makkelijk
  • het had grafisch mooier gekund

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ow das wel vet:)

  • Het idee is wel leuk, maar ik ben toch benieuwd waar men al die content op gaat slaan. Ik denk niet dat Wii-bezitters bereid zijn 100 SD-kaartjes te kopen.

  • SD-kaartjes van 2 GB zijn er ook he Stephan. En daarmee ben je al ver genoeg. Toch wel jammer dat dat nodig is, en van deze content maakt Nintendo mij ook niet wild.

  • klinkt wel lache :D

    en zo'n kaartje moest ik tog al aan gaan schaffe binnekort :P

  • Dit is gewoon een event, geen DLC.

  • Hè, er staat dat SSBB in Amerika en Japan DLC heeft? O_o

  • wat is het nieuws bij brawl dan?

  • Volgens mij staat dat level gewoon al op de disc maar is het gewoon niet te bereiken via normale gameplay, zoals met testlevels die vaak nog in de spellen verborgen zijn.

  • @ Anakin

    Nou dat Brawl helemaal geen DLC heeft…

    Ik heb je trouwens per ongeluk toevgevoegd als vriend, verwijder als je wil maar hoor :S

  • Voor alle duidelijkheid:



    Dit is gewoon een competitie, kijk maar bij het kopje Competitions op het Mario Kart kanaal.



    DLC zou heus wel groter aangepakt worden door Nintendo!


  • bij de competitions zegt ie bij mij datr de afgeopen competitie klaar is, en de resultaten er zijn. ik kan m dus niet spelen:S

  • nintendo.nl: De wedstrijd ziet er als volgt uit:

    Rechtstreeks uit Super Mario Galaxy: de Spiky Topmen! Knikker alle Spiky Topmen zo snel je kunt over de rand van de Galaxy Arena!

  • Ik voorspel dat Nintendo het volgende aankondigt op de E3.



    - DS Lite met 2 touchscreens

    - Wii met HDD

    - óf HDD add-on….



    maar er moet iets komen i.v.m. DLC



    Hoe ik dat weet?

    Ik heb een glazen bol he :)







  • Dat is vet :)

    Hopelijk binnenkort nieuwe tracks, characters en karts :D

  • Een wii met HDD kan je schudden omdat ze nu al niet aan de vraag van 1.8 miljoen per maand kunnen voldoen. Een add-on is zeker mogelijk. Er zal vast wel iets in de vorm van opslag komen.

  • @ Tollon 4 NL



    ik zal het nog sterker vertellen… ik geloof jou! ;)

  • Zeker wel nice, kom maar.

  • had mer gehoopt op extra circuits maar dit is ook goed

  • Dit is geen dlc. En wat er over Brawl staat is ook verkeerd, volgens mij wordt daar gewoon Mario Kart Wii bedoelt.

  • Gaaf maar ik ga geen SD kaartje betalen ik houd m'n geld voor Smash Bro's Brawl.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren