1. Mirror's Edge (PS3)

Mirror's Edge (PS3)

Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats, wij hebben ongelofelijke haast. Opzij, opzij, opzij, want wij zijn haast te laat, wij hebben maar een paar minuten tijd. We moeten rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan. We kunnen nu niet blijven, we kunnen nu niet langer blijven. Een andere keer misschien, dan blijven we wel slapen en kunnen dan misschien, als het echt moet, wat over koetjes, voetbal en de lotto praten. Nou dag tot ziens, adieu het gaat je goed.

Iedereen die ooit een aflevering van Alfred Jodokus Kwak heeft gezien, moet bovenstaande titelsong bekend voorkomen. Wat velen van ons vroeger echter niet doorhadden, was het feit dat het programma échte problemen uit de wereld vertaalde in een simpele en alternatieve vorm. Ontwikkelaar DICE nam ook een verschijnsel uit de moderne wereld en bouwde daar een game omheen. Het gaat hier om de controle die de overheid steeds meer wil uitoefenen op de bevolking door middel van bijvoorbeeld camera’s. In Mirror’s Edge wil men laten zien hoe ver het kan gaan en is álles in handen van het overkoepelende bestuur. Uiteraard komen er hierdoor mensen in opstand, maar ze worden hard aangepakt wanneer ze ontdekt worden. Communiceren doen ze daarom via zogenaamde Runners; mensen die over de daken van de stad rennen om informatie over te brengen.

Dit is het punt waar jij in beeld komt. Faith is vanwege enkele privé-problemen ook een Runner geworden en werkt sindsdien voor Miller. Hij is degene die alle Runners coördineert en aanwijzingen geeft over handige routes of naderende vijanden. Van hem krijgt Faith de laatste tijd de volle aandacht, want er zijn enkele vreemde dingen gebeurd in de ‘perfecte stad’. Een vooraanstaand politicus is vermoord en de zus van Faith wordt beschuldigd. Vanzelfsprekend heeft zij het niet gedaan en neem jij de taak op je om de zaak te onderzoeken. Hierna ontvouwt zich een onderhoudend verhaal. Erg hoogstaand is het niet, maar het voldoet om de aandacht vast te houden. Mirror’s Edge draait dan ook niet om het verhaal: het gaat vooral om de gameplay. Die is echter lastig te beschrijven, het beste kan ik nog de woorden ‘first-person platformer’ gebruiken. Hiermee doe je echter het ‘gevoel van het runnen’ tekort en dat is iets als het volgende:

Bam. Bam. Bam. Kogels boren zich in de muur enkele centimeters naast jou terwijl je de deur open beukt. Er is geen tijd om op adem te komen: in jouw ooghoek zie je al een helikopter opdoemen. Je rent naar links, springt over een hekje, slaat de bocht om en springt over het gat tussen twee gebouwen. De adrenaline pompt door je aderen. Kogels vliegen om je oren. Van alle kanten klinkt geschreeuw van agenten. Ondertussen zoekt jouw geoefende oog rode objecten, deze geven immers aan waar je langs moet. BAM. Die ene seconde nadenken duurde te lang en je zet je weer in beweging. Onder het hekje doorglijden, blijven rennen, over het grote hek, nog een klein eindje, hup bij die regenpaal omhoog, nu niet opgeven en weer door gaan. Opzij opzij opzij, maak plaats maak plaats maak plaats, we hebben een ongelooflijke haast! Opzwepende muziek en een kogelregen op de zonnepanelen laten je hart in je keel kloppen. Dit is echt leven.

Dat is het gevoel dat je krijgt bij het spelen van Mirror’s Edge en het voelt heerlijk. Het gevoel van achterna gezeten worden en de agenten net een stap voor weten te blijven, terwijl de kogels in het rond vliegen, is onverzadigbaar. Het is wel waar dat het de eerste keer veel trial and error is, wat de nodige frustraties op kan leveren. Heb je een gebied echter onder de knie, dan speelt het als een trein. Helaas zullen deze stukken afgewisseld worden met gebieden waarin Faith gedwongen wordt te vechten. Net als in de rest van de game komt het in de close-combat vooral aan op een goede timing. Met één beweging kun je dan het wapen van de tegenstander te pakken krijgen en het gebruiken tegen zijn maten. Het probleem met het schieten en vechten is dat het wel werkt, maar dat het lang niet zo goed uitgewerkt is als het rennen. In het begin is dat nog niet zo erg: daar hoeft er amper gevochten te worden. Aan het einde van de game komen er echter téveel verplichte vechtscènes voor en vraag je jezelf af wanneer je eindelijk weer echt aan de slag mag. Dit is behoorlijk zonde, want de speelduur is al niet bijster lang en er wordt een behoorlijk deel in beslag genomen door deze actie.

De pijn wordt gelukkig wel verzacht door de prachtige omgevingen. Het grootste gedeelte van de stad is prachtig wit ten teken van de ‘perfectie’. Belangrijke objecten zijn daarentegen rood gekleurd en in combinatie met veel details heb je nooit het gevoel dat de omgeving in herhaling valt. DICE weet zelfs het tegenovergestelde te bereiken door verschillende gebieden een net iets anders kleurtje te geven. Ook zijn er grappige verwijzingen te vinden naar topontwikkelaar Valve. Zo zijn er teksten op de muur geschreven die vergelijkbaar zijn met die uit Portal, waar meerdere malen ‘The cake is a lie’ te vinden is. De muziek in Mirror’s Edge is tevens een ode aan Portal. Er komen namelijk verscheidene varianten op Still Alive voorbij, welke bij de credits van eerder genoemde game te horen was. Sowieso is de audio van grote kwaliteit. Tijdens achtervolgingen en gevechten is er een opzwepende beat te horen en op de rustige momenten wordt het onheilspellend stil.

Conclusie en beoordeling

Uiteindelijk heeft Mirror's Edge twee dingen gemeen met de serie Alfred Jodokus Kwak: dingen uit de echte wereld worden overgenomen en beiden hebben ze een goede kwaliteit. Bij de game komt dit vooral door het goede gevoel dat je krijgt bij het runnen. Het voelt heerlijk om door die prachtige serene wereld te rennen terwijl DICE precies de juiste sound eronder weet te plakken. Voor de eerste keer is het misschien wel veel trial and error. Wie schuwt echter een game omdat hij iets lastiger is dan het gemiddelde tegenwoordig? En heb je het eenmaal onder de knie, ik kan het niet genoeg benadrukken, dan speelt het gewoon heel lekker. Het is dan ook jammer dat er op het einde zoveel gevochten moet worden en dat het verhaal wat aan de korte kant is, maar dat kan de pret niet drukken. Nu de prijs gedaald is, is Mirror's Edge dat zeker waard!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Gevoel van het runnen/snelheid
  • Prachtige omgevingen
  • Juiste sound op de goede momenten
  • Onderhoudend verhaal
  • Minpunten
  • Laatste gedeelte teveel vechtgebieden
  • Aan de korte kant

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nouja, ik zie wel

  • Hmm, echt geweldig ziet het er niet uit, maar als het fijn wegspeelt maakt dat niet zo heel veel uit :).

  • ontwikkelaar van ratchet and clank is insomniac games…



    Misschien hebeen de mensen van Naughty dog ook wel meegeholpen aan de development, maar dat zijn nog steeds niet de officiele ontwikkelaars…



    maarja, mierenneuken is leuk


  • ik wil nieuwe ratchet and clank voor de ps3

  • Post er toch even wat screens bij man xD

  • Concept is nu wel bekend, dus hopen dat ze er iets moois van gaan maken.

  • en dan komen ze zeker met zo'n flut besturing

  • Volgens mij kunnen ze zich toch beter gewoon weer bezighouden met games ontwikkelen voor de PS3 ;)

  • Zoals R&C of J&D

  • Hier ben ik wel heel benieuwd naar. R&C is een van de weinige games die ik wou hebben als ik een PS3 had. Als 'ie multiplayer had. Maar goed, deze maar in de gaten houden.



    P.S: op http://www.wiigamer.nl/article/9543p1.html staat een video en screens.

  • nou nou

  • Ziet er crappy uit…..

  • Die mensen hebben wel talent, maar ik moet eerst wat screens of een trailer zien om onder de indruk te raken.

  • Ik ben benieuwd..Aan het team kan het iig niet liggen xD

  • Een zeer divers team dus, kan alleen maar iets goeds uit komen zou je denken.

  • nou, als het maar niet de zoveelste mini-game shit gaat worden…

  • Nogal een misleidende artikel, maar ik kan er zelf geen andere bedenken…



    Klinkt interessant :) .

    —–

    EDIT:

    Ik bedoel \"titel\" en niet \"artikel\".



  • ben benieuwd

  • Ugh Ratchet and Clank, en ugh third party wii troep.

  • nog een beetje vaag in dit vroege stadium!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren