1. Killzone 2 (PS3)

Killzone 2 (PS3)

Zoals jullie wellicht allemaal wel gezien hebben in de filmpjes van afgelopen donderdag, was ik één van de gelukkigen, die door Insidegamer geselecteerd waren om Killzone 2 drie weken voor de release uitvoerig thuis te mogen spelen. De campaign had ik vrij snel afgewerkt, ondanks dat er een pittige tegenstand was van de Helghast. Het was tijd voor de multiplayer. Er was hiervoor een speciale server beschikbaar gemaakt, waar we ons gemak alle rangen en wapens konden vrijspelen. Op die manier kon ik me enigszins voorbereiden op de avond, wanneer de filmpjes geschoten zouden worden.

Eerlijk gezegd ben ik nooit zo bezig met de multiplayeronderdelen van een spel. Het probleem voor mij is meestal het ontbreken van een te bereiken doel. Ieder potje lijkt op elkaar (alleen de map is anders) en ik raak dan al snel verveeld. Gelukkig is dat tegenwoordig wel anders. Een game als Call of Duty heeft een duidelijke trend gezet met het online levelen van je personage. Per rank die je omhoog gaat, speel je nieuwe wapens en mogelijkheden vrij. Met Killzone 2 is dat niet anders. Je begint als een eenvoudige soldaat en het is de bedoeling dat je je opwerkt tot de rang van generaal. Per rang speel ook een aantal nieuwe specialismen vrij. Zo kun je bijvoorbeeld de tacticus, de hospik en de engineer vrijspelen. Het verzamelen van ervaringspunten gebeurt uiteraard door veel tijd te steken in het online gedeelte van de game. Al jouw positieve bijdrages op de server leveren punten op. Deze ervaringspunten worden verdubbeld als jouw team weet te winnen. Naast het levelen zijn er ook nog andere doelen. Zo kun je voor bepaalde specialismen lintjes verdienen. Behaal je acht van deze lintjes, dan verdien je een medaille. Je kan overigens alleen lintjes en ervaringspunten halen, wanneer er ook andere spelers van vlees en bloed op de server zitten.

Warzone is de benaming van de online modus van Killzone 2 en het staat ook meteen een treffende benaming voor iedere server, die je zult gaan betreden. Middels eenvoudige menu’s navigeer je je zo een weg richting een server, kies je een personage uit waar je ten strijde wilt trekken en meld je je aan bij een squad. Als je niets aan de standaardinstellingen voor de server wijzigt, dan bevat iedere game diverse uiteenlopende opdrachten voor elk van beide partijen, Helghast en ISA strijders. De opdrachten zijn Search & Destroy, Assasination, Capture and Hold, Search & Retrieve en natuurlijk Bodycount, oftewel Deathmatch. Bij Search & Destroy is het de bedoeling dat de ene partij met C4 twee plekken opblaast, terwijl de andere partij dit juist moet voorkomen. Bij Assasination is een persoon de sigaar. Hij heeft de twijfelachtige eer om het doelwit te zijn welke de andere partij dient uit te schakelen. En reken maar dat je dan wat bescherming om je heen wenst. Bij Capture & Hold zijn er strategische doelen op de map om te veroveren. Houdt je met je team die doelen het meeste en het langste bezet, dan wint jouw team. Tenslotte bij Search & Retrieve is het de bedoeling een object te brengen naar een plek in het vijandige kamp. Een erg lastige modus, waarbij samenspel van levensbelang is. In eerste instantie klinken deze speltypen niet bijster origineel natuurlijk, maar geloof me, in de mix ontstaat een strijd die zijn weerga niet kent. Het is dan ook de uitdaging om bij iedere missie de juiste wapens en specialiteit uit te kiezen.

De servers zelf kun je gemakkelijk opzetten voor maximaal 32 spelers en waren lagvrij. Al zaten we niet met 32 man online uiteraard. Qua instellingen kun je van alles naar je eigen wensen aanpassen. Zo kun je ervoor kiezen om alleen maar Bodycount als opdracht te selecteren, maar bijvoorbeeld ook dat Assasination niet 3 minuten maar tien minuten duurt. Ook kun je zelf de maplist samenstellen. Er zijn een aantal verschillende mappen, die allen zeer in balans zijn. De mappen verschillen wel iets in grootte en indeling, waardoor het de ene map meer aankomt op Close Combat en de andere map op het gevechten vanaf een langere afstand. Ik heb overigens niet echt een favoriete map. Allen steken goed in elkaar en bieden genoeg afwisseling om je maanden mee te vermaken. Daarnaast kun je ook het aantal bots instellen. Zestien kunnen er maximaal meedoen en je kunt ze één van de vier verschillende moeilijkheidsgraden meegeven. Denk maar niet dat deze bots zich gemakkelijk naar de slachtbank laten leiden. Integendeel, ze dekken elkaar, verschuilen zich en lijken bijna op mensen. Persoonlijk vond ik ze op de hogere moeilijkheidsgraden wel wat gemakkelijk de turrets uitschakelen, waar je zelf soms de grootste moeite hebt om dat te doen. Dus voor de turret lintjes zul je iets meer moeite moeten doen.

Online kun je samenwerken in squads van maximaal vier man en dat is ook wel verstandig als je probeert een bepaald doel te behalen. Een solo actie in Search & Retrieve zal vrijwel zeker stranden, als je geen maten om je heen hebt die je dekking geven. Uiteraard mag hierbij de headset niet ontbreken voor een optimale samenwerking.

Ik zou eigenlijk nog wel meer kunnen vertellen maar eigenlijk is de online multiplayer iets wat je zelf moet ervaren. Ik heb het ervaren als een intense multiplayer waar je altijd op de hoede moet zijn en niet te zelfzuchtig moet zijn. Samenwerken is beter, want hoewel de lintjes persoonlijke doelstellingen zijn, kun je er waarschijnlijk meer scoren door samen te werken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het oplappen van een maatje, als je hospik bent of gewoonweg rugdekking verlenen of bescherming bieden aan diegene, die de andere partij moet ombrengen. Eigenlijk kan ik weinig minpunten aanwijzen voor wat betreft de multiplayer behalve dan dat het flink wat tijd en moeite zal kosten om alle lintjes en rangen vrij te spelen. Dat maakt de game echter ook uitdagend en geeft je een doel om je weken, zo niet maanden mee te vermaken. Een klein puntje dat ik echt vervelend vind is dat automatisch de statistieken naar de server worden opgeladen als je je verbinding met de server kwijt raakt (om wat voor reden dan ook). Ga je terug naar de server, dan tellen je acties in dezelfde ronde niet meer mee en hierdoor kun je geen ervaringspunten en lintjes meer verdienen tijdens die game. En als de game dan nog dertig minuten duurt, kun je beter even een andere server opzoeken.

Conclusie en beoordeling

None

Killzone 2 bevat naast een vette singleplayercampaign een multiplayer die enorm goed in elkaar steekt. Hier kun je je echt maanden mee vermaken! Kopen dus!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Intense actie
  • Gevarieerde missies
  • Te behalen doelen om je tijden mee te vermaken
  • Staat garant voor maanden speelplezier
  • Minpunten
  • Het automatisch opladen van de statistieken naar de server als je je verbinding verliest

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik vind het niet erg speciaal. Ze moeten er voor zorgen dat je ook goed kan richten waar aan je kunt vastpakken.

  • vet

  • Vaag

  • ok lijkt me een beetje te makkelijk

    maar als nog redelijk vet

  • ligt het nou aan mij of zitten die spelmakers keihard te trippen :O je vliegt omhoog en je schiet ze naar beneden of omhoog…… Respect :) dit voegt weer iets leuks toe :)

  • iron man, dus bagger(ik denk denk ik)

  • VET

  • ziet er niet verkeerd uit.

  • gameplay lijkt me wel leuk maar grafisch is het nog niet zo bijzonder. ik weet nog niet egt wa ik hier van moet gaan verwachten.

  • na, ik weet niet hoor. het ziet er wel aardig uit maar hij lijkt me een beetje saai. maar we zullen zien

  • Ben het eens met Robertii69.

    Het lijkt inderdaad veel op Ironman. Moest er meteen aan denken.

    Maar dan wel een verbeterde versie er van!

  • Ziet er niet verkeert uit.

  • best wreed. je houdt er alleen wel een verbrande ass aan over.

  • Zou nog wel eens wat kunnen worden! Ben zeer benieuwd:)

  • cool

  • dat lijkt me wel tof, capcom is ook egt een goeie studio!

  • egt het soort game dat zevens gaat scoren

  • Ben echt benieuwd wat ze hier van gaan maken.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren