1. Killzone 2 (PS3)

Killzone 2 (PS3)

Zoals jullie nu waarschijnlijk wel weten mochten wij dankzij InsideGamer en Sony PlayStation al eerder aan de slag met Killzone 2. Om jullie een nog betere impressie te geven van de game, zijn er een aantal van ons die een multiplayer recensie hebben geschreven. Ik draag mijn steentje bij met deze recensie

Direct als je Killzone 2 opstart krijg je de keuze om de campaign of de multiplayer (warzone) te gaan spelen. Zodra je warzone selecteert wordt je ingelogd en kom je in een keuze menu waar je heel veel mee kan doen; Zo kun je meedoen aan een game, zelf een game opzetten, vrienden berichten sturen, kijken welke vrienden er online zijn, clans maken/joinen/beheren, statistieken bekijken en de verschillende opties veranderen.

Als je in het warzone menu de optie “spelen” selecteert kan je kiezen om een mee te doen met een game of zelf een game op te zetten. Als je mee wilt doen met een game kan je kiezen of je een game uit een server lijst wil joinen of met een game van een vriend mee wil doen. Als je één van deze games joined is er geen mogelijkheid meer om de regels en speltypes van de game aan te passen, ook al wordt je na enige tijd misschien de host. Je moet het dus doen met de regels en speltypes die de eerste host in het begin heeft ingesteld.

Als je zelf een game opstart komen er een scala van opties voorbij. Zo kun je uit een aantal standaard ingestelde speltypes kiezen zoals; Oorlogsgebied (Warzone), Mini-frag, één tegen één, geen insignes en alleen pistolen. Maar kun je ook zelf een game aanpassen aan de regels en opties die jij wil laten gelden. Dit is misschien niet iets nieuws vergeleken met andere games, maar het grote verschil is dat je verschillende speltype kan combineren en deze achter elkaar kan spelen. Ook een groot verschil met andere games is dat je altijd jezelf verbeterd op het gebied van punten, of de room die je aanmaakt nou private is of niet.

Als je zelf een game start krijg je eerst de keuze welke maps je wilt gaan spelen, welke missies en welke insignes (classes) je wilt toestaan. Deze kan je allen makkelijk selecteren d.m.v. vierkantjes aan te vinken. In het submenu opties kan je de game verder customizen. Je kan een wachtwoord instellen, rangbereik veranderen, friendly fire aan of uit zetten, alleen clan joins inschakelen, bots toevoegen en per speltype selecteren hoe lang een game duurt en hoeveel objectives er zijn. Dit zijn maar een paar opties uit het optie menu en als je daar een kijkje neemt zie je dat er nog een aantal andere mogelijkheden zijn.

Een game begint met de keuze tussen ISA en Hellghast. De ISA zijn te herkennen aan de blauwe lampjes op hun pakken en de Hellghast aan de rode lichtgevende ogen waar ze om bekend staan. Geen handicap voor de Hellghast dus met hun rode lichtgevende ogen, want de ISA zijn ook makkelijk te herkennen aan de blauwe lampjes op hun pakken.

Nadat je een kant gekozen hebt kom je er achter dat je niets voor niets krijgt in Killzone 2.

Want in het personage menu is er maar één class beschikbaar van de zeven, namelijk de standaard class die geen naam draagt, maar ik voor het gemak maar soldaat noem. Naast het kiezen van je personage kan je nog van factie wisselen en een team opzetten. Het opzetten van een team kan erg makkelijk zijn als je gezellig met elkaar wil praten, zonder dat het uitmaakt waar je bent in de map. Voor het opzetten van een team moet je echter een bepaalde rang vrijspelen net als bij de badges, maar dit gebeurt al in een vrij vroeg stadium van de multiplayer.

Er zijn verschillende missies te doen in de multiplayer maps, zo is er; elke dode telt, moord, zoek en vind, verover en hou stand en zoek en vernietig. In elke dode telt is het de bedoeling om zo veel mogelijk vijanden binnen een bepaalde tijd te liquideren, het team met de meeste kills wint de ronde. In moord is er één speler het doelwit van de ene factie en moet het doelwit verdedigd worden door de andere factie waar hij/zij ook teamlid van is. Als het doelwit de moordaanslag overleeft wint de factie waar hij/zij teamlid van is, als het doelwit vermoord wordt wint de tegenpartij. In zoek en vind strijden beide facties voor doelen die ze terug moeten brengen naar het basiskamp. In verover en hou stand strijden beide facties om controle over gebieden op de kaart en in zoek en vernietig moet het ene team het doel op de kaart vernietigen terwijl het andere team deze probeert te verdedigen. De missies zijn dus varianten van speltype die we gewend zijn, maar wat ik erg gaaf vind is dat jezelf bepaald welke missies je achter elkaar speelt, hoeveel objectives er zijn en hoe lang het duurt. Je kan het dus helemaal aan passen naar jouw wensen. Iets wat ook voor de badges geld...

Badges of insignes zoals ze in de nederlandse variant wordt genoemd zijn in principe gewoon een soort classes zoals we die kennen van bijvoorbeeld Bad Company. De Badges zijn niet gelijk beschikbaar en deze zal je dus zoals eerder al vermeld moeten verdienen. Maar hoe gaat dit in zijn werk?

Er zijn verschillende rangen te behalen online. Dit kun je doen door missies te voltooien, tegenstanders te doden of badge gerelateerde opdrachten uit te voeren waarmee je punten verdient. Je speelt als je een bepaald aantal punten bereikt een rang vrij. Met die rang speel je ook een optie vrij zoals een badge, deze badge kan je gelijk gebruiken maar het heeft nog zijn beperkingen; er zijn namelijk nog secundaire badges. Deze badges horen bij een primaire badge zoals technicus, maar kan je combineren met een andere primaire badge zoals verkenner. Dit kan echter alleen als je ook de secundaire badge van de verkenner hebt vrijgespeeld. Je kan de secundaire bage vrij spelen door bepaalde lintjes te verdienen, maar daarover later meer.

Laten we eerst alle badges bekijken:

De soldaat is het standaard multiplayer personage als er geen primaire badge is geselecteerd.

Een tweede badge is altijd toe te voegen aan de soldaat, en de soldaat kan beginnen met de meeste wapens.

Primaire badge: Reanimatie voor neergeschoten teamleaden

Secundaire badge: Kan healthpacks naar teamleden gooien.

Primaire badge: Kan een dodelijke geschutskoepel opzetten.

Secundaire badge: Kan ammo kisten, geschutskoepels en vaste wapens repareren.

Primaire badge: Gebruikt een cape om bijna compleet onzichtbaar te worden.

Secundaire badge: Kan alle vijanden op het scherm opsporen en deze op de kaart van de teamleden weergeven.

Primaire badge: Heeft zware armor, twee keer zo sterk als normaal.

Secundaire badge: Tijdelijke snellere sprint mogelijkheid.

Primaire badge: Gooit een gekleurde rook granaat dat als startpunt kan dienen.

Secundaire badge: Kan om dodelijke luchtsteun vragen.

Primaire badge: Kan de gedaante van een willekeurig geselecteerde speler aannemen

Secundaire badge: Gooit een C4 bom die op de omgeving kan blijven plakken.

Zoals je ziet zijn er een hoop specialisatie mogelijkheden vrij te spelen, zoals eerder gezegd kan je de primaire badges met de secundaire badges van een andere class combineren. Zo kan je een class maken die bij jouw het best past. Je zou bijvoorbeeld een soort bot-kill maniak kunnen worden en de primaire badge van de technicus kunnen combineren met de secundaire badge van de Tacticus. Zo heb je een dodelijke geschutskoepel van de technicus en de dodelijke luchtsteun van de tacticus, wat kan zorgen voor veel kills. Maar hoe verdien je precies die secundaire badges nou?

Secundaire badges verdien je door lintjes te halen met de primaire badges. Zo is er een lintje voor de Technicus die je kan behalen door 5 vijanden in één game te doden met je

geschutskoepel. Heb je 8 keer zo een lintje gehaald krijg je de secundaire badge om materiaal te repareren. Als je dan weer 5 keer per game iets repareert krijg je daar weer een lintje voor, heb daar weer 8 lintjes van dan krijg je de mogelijkheid om de secundaire badge van de Technicus te combineren met andere classes mits je die mogelijkheid ook bij de andere classes hebt vrijgespeeld. Het zelfde systeem wordt gehanteerd voor de andere primaire badges, maar dan wel met andere badge gerelateerde opdrachten uiteraard. Zo moet je bij de Hospik 5 mensen weer tot leven wekken, en bij de verkenner 10 mensen in camouflage doden.

Naast de badge gerelateerde lintjes zijn er ook missie gerelateerde lintjes te verdienen. Zo krijg je een lintje als verantwoordelijk bent voor 10% van de doden in “elke dode telt” een lintje als je het doelwit dood in “moord”, een lintje als je als doelwit in leven blijft in “moord”, als je een doel terug brengt in “zoek en vind” enz. Als je dan weer 8 van deze lintjes hebt krijg je bij de missie gerelateerde lintjes extra punten bij het speltype waar je de 8 lintjes van hebt behaald.

Naast badge gerelateerde lintjes en missie gerelateerde lintjes zijn er de algemene lintjes. Deze lintjes speel je vrij door 10 kills met een handwapen te maken, 10 kills met een sniper rifle te maken, 10 kills met een melee attack te maken en 10 headshots met elk willekeurig wapen te maken in één game. Als je er dan weer 8 hebt, speel je weer nieuwe mogelijkheden vrij. Zo krijg je een ander hand wapen selecteren, kan je verder inzoomen met de sniper rifle, krijg je meer punten voor een melee attack en meer punten voor headshots.

Lintjes en badges zijn dus heel belangrijk en ook leuk om te halen, je moet het zien als een soort trophies naast de gewone trophies. Uiteraard speel je met het behalen van alle lintjes op elk gebied ook een trophy vrij, dus als je een trophy gek bent is het zeker aan te raden om ze te halen! Maar waar kan je zien welke lintjes je wel en niet hebt?

De behaalde lintjes kan je allemaal terugvinden in het submenu “mijn statistieken”. Hier vind je naast de behaalde lintjes ook de behaalde rangen en wat je vrijgespeeld hebt met de lintjes en rangen. Ook is hier het totale punten aantal te vinden, hoeveel uur je met het online gedeelte bezig ben geweest, het aantal kills en deaths, gewonnen en verloren games, accuratie in het algemeen en met bepaalde wapens, hoeveel tijd je een wapen gebruikt hebt en nog veel meer dan dat terug te vinden. Ook kan je hier zijn hoeveel clan uitdagingen, toernooien en clangames je hebt gewonnen. Maar daar kom ik straks op terug.

In de rest van het menu statistieken vind je het algemene klassement waar je jouw plaats in de wereldranglijst kan bekijken per dag, per week, per maand, afgelopen week, afgelopen maand en altijd. Naast het algemene klassement is er ook een vriendenklassement waarin je jezelf kan vergelijken met vrienden, en persoonlijk denk ik ook dat dit het leukste is want in het algemene klassement heel hoog komen is bijna niet te doen als je alleen al naar het aantal pre-orders in Europa kijkt. Maar goed als je heel goed bent, waarom ook niet...

Clans is ook één van de grootste vernieuwingen in Killzone 2. Bij andere games heb je vaak de mogelijkheid om een clantag voor je naam te zetten en daar voor de rest in de game niks mee te doen. Je moet daarvoor uitwijken naar websites die clan uitdagingen regelen en statistieken bijhouden.

In Killzone 2 is dit allemaal overbodig, alles wat met de clan te maken heeft is te zien en te regelen in Killzone 2 zelf. Zo kan je een clan opstarten en daarmee events en toernooien ingame regelen.

Een clan opstarten is heel makkelijk en er is geen minimum aantal spelers nodig. (Zoals sommige van jullie dat misschien wel gewend zijn van de guilds in MMO's als World of Warcraft.) Als je een clan hebt opgestart kan je deze beheren in het submenu “”mijn clan”. Hier vind je alle leden, gelijkspel-, gewonnen- en verloren games, de positie van de clan en de clan events. Ook kan je hier zelfs een bericht van de dag kwijt. Als we verder navigeren in het menu “mijn clan” komen we de tab “online leden” tegen. Dit is niet echt bijzonder aangezien je hier alleen de online clan leden kan bekijken, maar toch wel handig i.v.m. het joinen van een game. Nog een tab verder komen we bij de events aan; in deze tab zijn de events te vinden en te beheren, ook erg handig aangezien je dat niet via een forum hoeft te regelen.

Er is naast het vriendenklassement zoals besproken in het kopje statistieken ook een ledenklassement voor clans, hier kan je zien wat jouw positie is binnen de clan en wat je moet halen wil je bij de absolute top van de clan horen. Natuurlijk is er ook een algemeen clanklassement om te kijken welke clan het beste is en wat je met je clan moet doen om deze voorbij te streven, dit is net zoals bij het normale klassement te zien in dag,

week, maand of altijd. Het clanssysteem is uitgebreid en heel erg aangrijpend, ik denk dat mede daarom Killzone 2 de grootste community based game van de consoles gaat worden.

De graphics, tja ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier nog over kan zeggen. De graphics zijn gewoonweg fantastisch en dat hebben jullie zelf allemaal kunnen zien aan de ingame beelden. De maps leven op een manier die je in geen andere game tegenkomt. In Gears of War 2 heb je maps waar de imulsion omhoog komt en lawine's naar beneden vallen, daardoor leven die maps ook wel maar vergeleken met Killzone 2 is dat heel erg statisch. Je hebt zandstormen waardoor je zicht echt minder is, als je met je vizier op een vijand richt kan de zon roet in het eten gooien, vlaggen wapperen, de wint huilt, roet waait door de lucht, alles leeft en dan heb ik het niet eens over de verschrikkelijk hoge details van de maps. Nou ja ik kan het hier wel beschrijven maar ik denk dat jullie beter naar dit multiplayer filmpje kunnen kijken om een idee te krijgen:

InsideGamer.nl, Sony, Guerilla en natuurlijk de gasten waarmee ik Killzone 2 online speelde bedankt!

Conclusie en beoordeling

Ik dacht dat na Call of Duty 4 geen fps (multiplayer) game mij zo aan het beeldscherm zou kunnen kluisteren als Call of Duty 4 dat deed. Niet is minder waar; Killzone 2 heeft mij overtuigd van zijn superioriteit door mij de perfecte mix van verschillende elementen uit bekende multiplayer games te serveren, en mij een vernieuwd maar toch ook vertrouwde feel te geven. De graphics zijn ook nog eens om je vingers bij af te likken en soms sta je zelfs in de multiplayer maps even in het rond te kijken hoe sfeervol en gedetailleerd de levels wel niet zijn. De learning curve is iets hoger dan andere fps games omdat de wapens zwaarder aanvoelen en er geen auto-aim is, maar als je dat even door hebt staat deze game niets in de weg en ben je elke avond zoet bezig met deze geweldige game! Ik wou bij deze ook nog InsideGamer en Sony van harte bedanken voor de kans om Killzone 2 eerder uit te proberen!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Dynamic missions
  • Badges
  • Maps
  • Clan systeem
  • Minpunten
  • Cover systeem helaas uit de multiplayer.
  • Vrijspelen van alle badges kan lang duren als je niet zo een online gamer bent.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • vett ik kijk hier naar uit:D

  • lijkt me wel nice

  • lijkt me echt vet!!!

  • lijk me wel lauw

  • Jaah indrukwekkend!.. xD glijk in de wenslijst plaatse! haha

  • Klinkt vet.

  • klinkt heel mooi, maar ik weet het nog niet.

  • ik denk niet dat ik hem ga kopen er komen al genoeg topgames

  • Ik weet het niet hoor, ik ben niet zo van de verwoeste werelden… Doe mij maar een á la Crysis achtig island of een sfeervol bos zoals in Fable, oblivion en two worlds.

  • waar blijven de pis 3 games !!!

  • zeker een vet spel. alles klinkt goed, maar k weet niet helemaal zeker of dit wel een spel is voor mij. het klinkt ook zó uitgebreid. k wil eerst nog wat meer zien van de game voordat ik besluit hem wel of niet te kopen. het ziet er inidergeval wel heel vet en van wat ik lees is het dus ook gewoon een heel vet spel. nog even wachten dus.

  • Fallout 3 kan zo maar de nieuwe Oblivion gaan worden, zowel qua kwaliteit al qua verkoopcijfers.



    Beter niet, Oblivion is met fallout niet te vergelijken. Waar fallout diepgaande gesprekken had, miste deze bij Oblivion heel veel. Als het een \"Oblivion met guns\" word zullen de meeste fallout fans de game vermijden.

  • Lijkt met wel vet.

  • Waar blijven de gameplay beelden !



    Ik kan niet wachten.

  • Klinkt vrij legendarisch, hopelijk kunnen ze er ee nog grote knaller van maken dan Oblivion. Goede impressie

  • die gaat vast en zeker de top bereiken (na gta4 dan)

    echt een topper;p

    khoop dat hij ook op de ps3 verschijnt

  • Ik hoop dat er snel een gameplay filmpje van komt!

  • Schandalig dat deze nog niet in mijn wenslijst stond… want sinds deeltje 2 wacht ik met smart op dit deel :)

  • Echt een must-have voor mij, lekker sfeertje, ik houd wel van dat post-apocalyptische gedoe. Verder heeft Bethesda gewoon bewezen een goede ontwikkelaar te zijn, dus wat mij betreft zit het gebeiteld met deze game.

  • Ik heb hem al heel lang in mn wenstlijst want toen ik hoorde dat het van de makers van Oblivon was… Stond hij er meteen op!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren