1. Medabots Infinity (NGC)

Medabots Infinity (NGC)

Laat ik maar zo beginnen: Medabots is gewoon een meesterlijk concept. Robots met verschillende parts die zij aan zij Robattlen in toernooien of straatgevechten. Helaas is er naast de tv serie en enkele GBA games niet veel gedaan met dit concept. Deze GBA games waren super succesvol en ik heb ze dan ook uren gespeeld. “Waarom maken ze nou niet een console versie die net zo cool is, maar dan in 3D?”, heb ik mij jarenlang afgevraagd. Totdat mijn oog op een budgetbak in de Intertoys viel en wat zag ik daar?! Een Gamcube spel met Medabots?! Medabots Infinity leek mij dus het lang beloofde spel, een 3D versie waaraan ik waarschijnlijk uren aan plezier zou beleven net als aan de GBA versie. Nou ik heb destijds het spel gekocht en ik heb inderdaad Medabots infinity uren gespeeld. Het spel was in het begin maar na enkele uren wist het uit te groeien tot een bron van irritaties.

Wanneer je begint met het bekijken en het openen van het doosje lijkt het echt een leuk spel. Voorop staat Metabee in de zelfde stijl als op de GBA games en op de achterkant van het spel staat dat het voor 2 player bedoelt is. Ook is het gemaakt door Natsume en uitgegeven door Ubisoft en dat belooft dus veel. Tenslotte staat er met mooie woorden op de achterkant geschreven: Volledig aanpasbare Medabots met miljoenen onderdelen om uit te kiezen. En staat eronder: Vol puzzels en stoere Robattles. Nou ik kan je zeggen... de het doosje belooft met deze punten al meer dan het hele spel bijeen.

Het verhaal

Medabots infinity is een vrij onbekend platform spel wat zich afspeelt in de wereld van Medabots. Je begint net als in de tekenfilm als Ikki Tenryou, een 10 jaar oude Medafighter met zijn legendarische Hercules Beetle-Type Medabot: Metabee. Je krijgt aan het begin van het verhaal de kans om jezelf en de Medabot een andere naam te geven. Ook later in het spel zal je meerdere Tin Pets unlocken. Dit zijn de skalet frames voor je Medabot en hierop kan je dus je Medaparts monteren. Uit mijn hoofd meen ik dat je 3 male Tin Pets en 2 Female Tin-Pets kan unlocken en dat houd dus in dat je maximaal 5 Medabots kan maken. Maar terug naar het verhaal: Je hebt kaartjes voor een nieuw Medabot pretpark genaamd: Toru-Toru Land en je gaat er samen met Erika en haar Medabot Brass naar binnen. Helaas zijn ook de slechteriken, de Rubberrobo gang aanwezig en al gauw wordt duidelijk dat er een heel mysterie ligt verscholen achter Toru-Toru land. Ook is de rivaal van Ikki, Koji aanwezig. Het vreemde hieraan is, is dat Koji niet als in de serie zijn coole Sumilidon bij zich heeft maar dat hij de Medabot“zwerver” Rokusho begeleid. In de serie heeft Rokusho een zwaard en een beuk part wat best wel cool is, maar tijdens Infinity heeft hij een hamertje wat van rubber lijkt... Ook is het jammer dat tijdens de gesprekken met Erika (die nogal een grote rol speelt in het oplossen van het mysterie) je in haar mond maar 1 tand ziet en deze eruit ziet als een grote bevertand. Uiteindelijk komt er nog één belangrijke groep voor: De Screws. Deze groep heeft altijd ruzie met Ikki en deze spelen ook een zeer belangrijke rol binnen het spel. De screws hebben de Medabots: Peppercat,Totalizer en Krosserdog (helaas niet Cyandog terwijl ik deze toch wel wat vetter vond)En dit zijn 3 van de weinige Medabots die door het verhaal heen helemaal te verzamelen zijn.

Gameplay

Toru-Toru land bestaat uit een grote hal en 4 speciale zalen deze zalen hebben verschillende elementen: Jungle, Ice, Pyramid en Puzzles. Binnen deze 4 delen bestaan weer verschillende levels. Het eerste probleem dat het spel met zich meebrengt is dat je nooit weet welke deur(level)je kunt openen welke je niet in kunt. Je zult dus vaak het hele park doorlopen om elke deur te proberen. Maar soms kan het je overkomen dat je een deur binnenstapt waar je als eerder bent geweest. Ook kan het zijn dat je helemaal niet eens een level in moet, maar de je achter een gebouw moet gaan staan om een “cutscene” te triggeren. In het begin van het spel is niet duidelijk dat je een map ter beschikking hebt die je kunt openen met select. Maar ook deze map helpt je niet veel verder want je weet nog niet waar je heen moet. Het komt er op neer: De eerste levels spelen zich af rond rond het Jungle en Ice gedeelte, vervolgens ga je naar het Pyramid onderdeel. Tenslotte moet je dozijnen met puzzels oplossen gevolgd door een korte Rotalle in de Puzzle maps en uiteindelijk kom je terecht in het eindbaas onderdeel waar je nog meer Puzzels moet oplossen gevolgd door een serie van Robattles. Zoals je het nu al hoort ligt er geen plezierige verhouding tussen de Robattles en de puzzles. 98% van de tijd ben je aan het puzzelen in het level en je sluit de puzzel af met een korte Robattle.

Wanneer je een bepaald level inloopt begint het “spelen”. Tijdens het spelen zie je Metabee (of je Medabot) schuin van boven en kan je hem besturen op een vrij duidelijke en simpele manier. Rechts boven heb je een Levens meter die de schade op je Left en Right arm, Legs en head part laat zien. Wanneer de meter van je Head part op nul komt ben je dood en zal je het level overnieuw moeten doen. Ook staat er onder de meters aangegeven welk wapep je geselecteerd hebt en hoeveel ammonutie je nog hebt. Tijdens het spelen moet je over water springen (Meeste Medabots kunnen niet zwemmen of je moet een zwem part equippen) Rotsen verschuiven, robotjes schieten, oppassen voor boobytraps ect. Het doel is gewoon om bij het eindpunt te komen en daar een Medabot te verslaan. Voordat je bij de Medabot bent zal je tijdens het level vaak al veel damage hebt op gelopen kunnen de boss battles dus erg moeilijk worden. (vooral in de laatste levels) Door de boss te verslaan kan je één van zijn Medaparts winnen. Om bijna alle parts van een bepaalde Medabot te krijgen zul je dus soms heel vaak het zelfde level achter elkaar moeten spelen, en zelfs dan heb je nog het probleem dat de vijandelijke Medabots nooit één complete Medabot zijn maar een samenvoeging van meerdere parts.

Ook kan het voorkomen dat je een Medabot maar 1 keer in het spel tegenkomt. Een voorbeeld is Phoenix. Je komt hem maar 1 keer tegen en je kun dus ook maar 1 van zijn 4 parts winnen. Kortom het is dus onmogelijk om in dit geval mijn favoriete Medabot te gebruiken. Hiervoor heeft Natsume die optie bedacht dat je Medaparts kunt ruilen tussen de GBA spellen en Infinity. Persoonlijk leek mij dit dus een hele coole optie maar je kunt deze pas unlocken zodra je het spel uitgespeeld hebt en alle 7 hidden flowers hebt gevonden. Nu klinkt dat misschien niet moeilijk, maar de story mode valt te omschrijven als één blok van irritatie! Je moet namelijk bijvoorbeeld in de Ice levels erg vaak over water heen springen. Raak je het water één keer aan, dan moet het hele level overnieuw. Ook schieten de kleine robotjes en Stationary Turrets je parts helemaal aan flarden. Het is dus een kunst om met zo weinig mogelijk schade bij je vijand te komen, maar het kan dus ook gebeuren dat er op de laatste hoek van het level ineens een rotsblok over je heen rolt en je alles overnieuw kunt doen. Maar het kan ook gebeuren dat je bij de Medabot komt maar eerst nog een deur moet openen, en laat je daar nu net die ene switch voor nodig hebben aan het begin van het level waarvan jij dacht: “Waar is die nu voor?”.

Het is mijzelf nog niet gelukt op het spel uit te spelen. Ik zit vast in het laatste level (en ik wil geen spoilers geven) maar je moet 5 of meer Boss Medabots achter elkaar verslaan zonder te verliezen. Misschien zijn het er wel meer dan 5 maar dat heb ik nog nooit kunnen uittesten.

Tijdens de levels speelt er een steeds weer herhalend liedje op de achtergrond, en wanneer je 30 minuten tegen het zelfde liedje zit aan te hikken kan het spel flink frustrerend worden. Ook zijn er wel in het spel Jars verstopt met Medaparts erin. Sommige Jars staan er altijd en bevatten telkens de zelfde parts, anderen verschijnen maar eenmalig tijdens een bepaalde missie. Zo valt bijvoorbeeld de Devil-type Medabot: Belzelga maar één keer te vinden tijdens een bepaalde missie in een doolhof. Maar wil je deze parts houden, dan moet je het level uit kunnen spelen. Het probleem hierbij is dat deze 4 parts in een doollhof liggen verspreid en het vrijwel onmogelijk is om ze allemaal te vinden en vervolgens de boss battle te winnen met alle damage die je hebt gekregen door ze te verzamelen.

Multiplayer mode

De multiplayer mode is eigenlijk waarom het spel mij leuk leek. In 3D tegen vrienden met robots elkaar plat schieten en slaan. Helaas valt de multiplayer ook vies tegen. Je kunt als je een Memorycard in je Gamecube hebt zitten, je 5 Medabots uit storymode gebruiken. Helaas kun je deze niet ter plekke aanpassen en zul je eerst je Storymode moeten opstarten om dit te kunnen doen. Dit is echt één groot nadeel want een snel potje zit er dus niet in aangezien je telkens je Storymode moet starten. Om dit te voorkomen geeft het spel je de mogelijkheid om Medabots die je al verslagen hebt te gebruiken. Deze Medabots zijn wel grappig maar het is nooit de Medabot die JIJ wilt. Het was veel beter geweest als je jouw eigen gewonnen Medaparts ter plekke kon equippen, en dat je vrienden deze ook konden gebruiken. Wanneer je een potje hebt opstart kan je verschillende opties kiezen en verschillende maps. Nu geeft het spel beide players een super aanval: De Medaforce. Deze aanval zal je eerst helemaal moeten opladen voordat je hem kan gebruiken. Deze Medaforce is wel erg oneerlijk gemaakt, en dit leidt ertoe dat iedereen met Metabee wil spelen want die heeft namelijk een alles vernietigende staal die direct de vijand zijn Head part kan kapot schieten . Ook zijn de potjes kort, eentonig en niet interessant. Het is echt zonde dat deze optie niet beter uitgewerkt is.

Extra’s

Als extra’s biedt dit spel je de mogelijkheid om op verschillende templates je eigen level te bouwen. Zo kan je, jouw eigen behendigheid in het spel trainen. Het probleem hieraan is dat, wanneer je zelf het level bouwt, je zelf ook direct de oplossingen weet en je mist de belangrijkste optie... een Boss Robattle aan het einde. Kortom je zult spelen tegen wat kleine robotjes, rotsen, stasionary turrets en lasers. In mijn ogen is dit een totaal nutteloze optie dus.

Verhaal: 6 (Het verhaal is aantrekkelijk maar helaas gebeurt alles zo traag)

Graphics: 7 (Het spel zag er voor Gamecube standaards best mooi uit, niet gelet op de soms vreemde kartelige randjes)

Camera/Controller: 5 De camera angle is verrekte irritant gelukkig kan je hem wat draaien maar dit is alsnog vreselijk.)

Multiplayer: 4 (als bij de multiplayer ter plekke een Medabot kon maken zou het 1000x leuker zijn)

Soundtracks: 4 (De soundtracks lijken op het eerste gezicht leuk maar na level 3 komen ze je al strot uit.)

Conclusie en beoordeling

Het spel kon een heel geslaagd spel zijn zodra je meer medaparts kon krijgen en zodra de multiplayer functie beter gemaakt was. Het spel is namelijk wel aantrekkelijk en vooral voor fans leuk, maar door de belachelijk moeilijke storymode en slechte verdeling tussen Robattles en Puzzels haken ook fans al erg snel af. Het is zonde dat het spel niet meer lijkt op de GBA games van Medabots.
5,7
Score
57
Score: 55
  • Pluspunten
  • Het gaat over Medabots
  • Het past binnen het Medabots verhaal
  • Mooie graphics voor een Gamecube game
  • Het verhaal is meeslepend
  • Minpunten
  • Slechte verhouding tussen Robattles en Puzzels
  • Weinig Medaparts
  • Monden bewegen slecht en Erika heeft een bevertand
  • Multiplayer zuigt
  • Onduidelijk en op sommige punten belachelijk moeilijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Neonice Wort wort wort!!!

Reacties

  • Gooi dan ook de prijzen van de games omlaag. -_-'

  • agree!

  • @ Rano:



    Dat zou wel mooi zijn maar dat zie ik niet snel gebeuren. Het geeft ook een groter gevoel voor realisme, als het realistisch word toegepast. Alleen het moet niet op een vervelende manier worden gebruikt.

  • Vind ik niet erg, onze generatie heeft toch al aangeleerd om alle banners op internet te negeren en weg te zappen bij reclame blokken. Zal er geen product meer of minder om kopen vrees ik.

  • precies

  • als iemand op nike schoenen loopt of dat er een coca cola automaat staat in een openbaar gebouw vind ik dat juist töll

    Edit: dan moet natuurlijk niet iedereen op nike schoenen lopen :P laal

  • BOE!!!!



    We worden verdomme al genoeg overspoeld met reclame!!

  • Voegt wel wat toe aan het realisme, maar het moet niet zo zijn dat je op élk billboard dezelfde reclame ziet staan. Dit was volgens mij wel zo in een rainbow six deel. Daar stond op élk bord reclame van Nivea.

    Zou wel vet zijn als een paar honderd merken in een game zitten in plaats van 1 of 2 verschillende.

  • cool als het maar niet tussen het gamer door komt

  • mooi zo, heb je als gamer weinig last van + verhoogt realisme in games (echte coca cola in GTA enzo)



    Bovendien scheelt dit weer in kosten voor bijvoorbeeld extra content, deze kan dan gratis worden uitgebracht aan de gamer

  • dromen, dromen, dromen, …. Gratis extra content? Dit zie ik niet direct gebeuren. Ze zullen alles doen om aan geld te komen, maar denk maar niet dat wij daar voordeel uit zullen halen. Het is het begin van een kuttijd: spellen zullen onvolledig verkocht worden om toch nog iets in de store te kunnen zetten (denk maar vb. aan pain) en de reclame zal na verloop van tijd superirritant gaan worden. Ik ben ook wel voor de cola-automaten, maar het zal daarbij niet blijven. En de gameproducenten zullen dan ook verplicht worden een veel te groot aantal reclame's in de game te steken (denk maar aan de Gilette-van in Burnout).

  • Moet er niet aan denken als Nintendo dat zou doen… Een Coca Cola-advertentie in Mario Kart terwijl je aan het racen bent?! Liever niet!

  • Ik zie deze mannier van adverteren wel als een voordeel aangezien de uitgever er extra geld voor krijgt. Wellicht kan dat geld gebruikt worden om de game/uitgever weer wat extra impuls te geven (nieuwe ideeen?) zodat er minder slechte games op de markt komen!!

  • Hopelijk gaat dan iemand een adblocker uitbrengen, best handig, ik gebruik er ook 1 op mijn computer. Kom je op zo'n website: 'Wil je deze reclame van google niet zien, word dan betaald lid.\" Welke reclame? xD

  • Ik vind die reclame borden wel grappig. Maar als je het spel opstart en je krijgt opeens een reclame filmpje net als die gratis versie van Far Cry dan ga ik die game ook niet kopen.

  • Ochja, ik erger me er niet aan.

  • @ Null: ''Bovendien scheelt dit weer in kosten voor bijvoorbeeld extra content, deze kan dan gratis worden uitgebracht aan de gamer''



    Treffend. KAN ja. Maar of dat gebeuren zal?

  • tja ze moeten toch nog ergens geld van krijgen he

  • @Rano



    sluit me bij je aan…

  • Ik vind het niet erg, in sommige games geeft het zelfs een groter gevoel van realisme om merken uit de 'echte wereld' tegen te komen. Wel vind ik dat door die verdiensten aan reclames de prijzen van de spellen omlaag moeten.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren