1. Square Enix

Square Enix

Al jaren was er een strijd aan de gang tussen twee Japanse ontwikkelaars; Square en Enix. Beiden ontwikkelden een invloedrijke RPG voor de spelcomputer en werden in Japan gezien als één van de beste studio’s die er bestonden. In 2003 werd de hele wereld dan ook verrast toen Square en Enix bekend maakten te fuseren onder de naam Square Enix. Samen zijn ze daardoor één van de vooraanstaande bedrijven op het gebied van videospellen. Wij bekeken de geschiedenis van dit machtige bedrijf, door het op te delen in een Square-gedeelte en een Enix-gedeelte.

In september van het jaar 1986 werd een zeer ambitieuze spelontwikkelaar opgericht; Square. Sinds die tijd is het duidelijk; als Square iets van zich laat horen, probeert iedereen te luisteren. Immers, de titels van dit bedrijf hebben zowel in Japan als in het westen indruk gemaakt en verschrikkelijk goede verkoopresultaten behaald.

Dit is vooral te danken aan Final Fantasy, een serie die in 1987 voor het eerst in Japan verscheen en te spelen was op de Famicom. Later zou deze RPG-serie in die mate groeien dat het gezien wordt als één van de meest bekende spellenreeksen die er bestaan. Het is dan ook niet zo gek dat er maar liefst 49 miljoen exemplaren van deze reeks wereldwijd zijn verkocht. De grote kracht van Final Fantasy was immers dat het verhaal zo meeslepend was en dat elke titel er weer vooruitstrevend uit zag. Daardoor sloeg de serie ook aan in het westen, iets wat weinig échte Japanse titels nog was gelukt.

De ware invloed van Square wordt echter pas duidelijk in het midden van de jaren negentig. Vanwege de geringe opslagruimte voor Nintendo 64 spellen, besloot het bedrijf de nieuwste Final Fantasy (deel VII) voor de PlayStation van Sony te ontwikkelen. Dit terwijl Nintendo en Square al jaren samenwerkten en daarnaast een heel goede band met elkaar onderhielden. Het besluit om met Sony samen te werken, schoot bij Nintendo in het verkeerde keelgat. Waarschijnlijk dacht Square voor beide bedrijven spellen te kunnen ontwikkelen, maar dat bleek achteraf wat naïef te zijn.

Echter, Sony heeft erg veel aan het bedrijf te danken. Door de komst van Final Fantasy VII heeft de PlayStation zich voorgoed aan de top genesteld en daar profiteert de PlayStation 2 ook nog steeds van. Het spel werd 8,6 miljoen keer verkocht over de hele wereld. Later zouden de Japanners nog een tweetal delen op de PlayStation uitbrengen en kwam het tiende deel uit de serie uit op de PlayStation 2, evenals de directe opvolger van die titel (X-2).

Final Fantasy loopt als een rode draad door de geschiedenis van Square, maar dat betekent niet dat het bedrijf alleen dat soort spellen kan maken. Vooral in Japan bracht de ontwikkelaar meerdere malen een ander soort spel uit. Zo kwamen de NES-toppers Rad Racer en 3-D WorldRunner van Square’s hand. Naast deze titels heeft het bedrijf zich ook gewaagd aan een samenwerking met Disney, voor de ontwikkeling van Kingdom Hearts. Ook deze RPG (met realtime gevechten, in tegenstelling tot Final Fantasy) blonk uit op de PlayStation 2.

Tot slot ging het ook af en toe mis. Tijdens de lancering van de PlayStation 2 zou één spel dé topper worden; The Bouncer. Dit spel viel echter zo erg tegen dat Square’s imago zelfs een deuk opliep. Dat imago is echter toch nog heel erg goed overeind gebleven. Een voorbeeld is ook de impact van de samenwerking met Bandai (WonderSwan Color). Dit apparaatje werd pas getipt als een mogelijk succes toen Square aankondigde voor de draagbare spelcomputer te ontwikkelen.

De geschiedenis van Enix is een apart verhaal. Dit eveneens Japanse bedrijf bestaat al bijna dertig jaar (de oprichting was in september 1975) en heeft sinds die tijd goede spellen gemaakt voor de spelcomputers. Waar de studio echter vooral om bekend is geworden, is de Dragon Quest franchise (Dragon Warrior in het westen). Hoewel deze serie vooral in Japan extreem populair was en iets minder in Amerika en Europa, verkocht Enix toch ruim 31 miljoen spellen over de gehele wereld. Daarmee is Dragon Quest minder verkocht dan Final Fantasy.

Overigens zijn daar de meningen over verdeeld. In Japan geniet de serie veel meer bekendheid en een groot gedeelte van de spellen verscheen niet eens in Europa. Dit in tegenstelling tot de Final Fantasy serie, waar vooral de latere titels met veel bombarie naar onder andere ons land kwamen. Dragon Quest staat bekend als de eerste RPG voor de spelcomputer.

Enix heeft een heel wat rommeligere tijd achter de rug dan de collega’s van Square. Zo waren er problemen met de distributie in het westen en is pas in 1999 een officieel Amerikaans filiaal opgestart. Deze problemen hebben ervoor gezorgd dat Enix lang niet zo bekend is als Square.

De toekomst

De samenwerking tussen deze giganten kan er toe leiden dat het bedrijf enorm groot wordt. Door de ervaring aan allebei de kanten kunnen RPG’s gemaakt worden die elke andere titel overtreffen. Daarnaast lijkt de komst van Enix goed te zijn voor de band met Nintendo. Enix heeft in de historie veel betekend voor Nintendo, vooral in Japan, en heeft daardoor goede banden met dit bedrijf. Het resultaat was een exclusieve Final Fantasy titel (Crystal Chronicles) voor de Nintendo GameCube. Hoeveel andere spellen we op de Nintendo platformen van Square Enix mogen verwachten, is nog onduidelijk.

Naast dit zal vooral verder gegaan worden met het ontwikkelen voor de PlayStation 2. Sony en Square Enix hadden tijdens de afgelopen E3 met Final Fantasy XII een toptitel in huis en het elfde deel uit de reeks wordt massaal online gespeeld. De toekomst van Square Enix lijkt daarom erg rooskleurig.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Fantastisch bedrijf zeg. als ze final fantasy hebben uitgemolken mogen ze voor mijn part dragonquest een kans geven op de europese en amerikaanse markt. En dan is er nog Kingdon Hearts. dus laat al die spellen maar komen.

  • Ze moeten minder games uitbrengen… Games als FFX2 hoeven niet meer te verschijnen, ook de SAGA reeks kan de koelkast in. 4 goede RPG's van Square-Enix (willekeurig platform) en ik ben tevreden. Lange epische RPG's

  • @notorious_roy

    Games als bijv. Final Fantasy X-2 zijn echt typisch Japans en als een typisch Japans bedrijf zoals Square-Enix de games ook in t westen uit laat komen dan is t te verwachten dat dit soort games ook t licht zien. Mij als Japan freak hoor je niet klagen want er mogen best wel wat meer typisch Japanse games hierheen komen :D

  • goed artikel:) en goeie producers :)

    maja deze 2 game producers hebben wel DE games gemaakt :)

    *denkt aan* ff serie(square) secret of mana(square) secret of evermore(square) illusion of time(enix) terrinigma(enix)



    good old games :)



  • @ Fanel



    Ik speel meer JPN games dan jij denk ik, maar FFX2 vond ik echt zuigen. Laat ze liever wat SNES kklassieker in het Engels vertalen en hier op de GBA releasen (Treasure Hunter G, Seiken 3, etc)

  • ze hadden xenogears in europa uit moeten brengen iig ;) want die game was uber, en een paar remakes van oude snes games voor de gba of ander systeem mogen ze van mij ook wel doen



    (seiken densetsu, mystic quest (zo ownage :P), secret of evermore, etc etc)

  • @ doomtrain



    I like your style :)



    volgens mij hebben wij wel de zelfde smaak met games :)



  • dan heb je het wel over ffcc -_-' imo de slechte ff gemaakt de rest is top (y)

  • square games waren echt de shit vooral secret of mana, secret of evermore enz aan als die rpg's heb ik me kapot gegamed.



    wat mij betreft mogen al deze toppers op 1 spel uitkomen voor een console of appart op gba.

  • Jammer zeg. Square Enix is inderdaad behoorlijke dodende. Geef aub die Dragon Quest (of Warrior dan) een kans in Europa… dat zijn echt nog coole games back to the basic. Misschien wat minder meeslepend als Final Fantasy maar wel heerlijk om mee te klooien :P. Kingdom Hearts mogen ze ook mee doorgaan van mij maar Final Fantasy zijn ze de reputatie verschrikkelijk mee aan het schaden… FF XI en XII moeten gewoon aparte games worden, ze hebben totaal geen bintenis met de oudere Final Fantasies… (al kan ik nog niet veel nuttigs zeggen over XII natuurlijk).



    FF X-2 is het ultieme voorbeeld om te laten zien hoe het gaat met de gigant…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren