1. E3: Advance Wars: Under Fire

E3: Advance Wars: Under Fire

Toen bekend werd dat Kuju voor Nintendo met een exclusieve GameCube titel bezig was, begonnen de harten van de vampierjagers onder ons sneller te kloppen. Immers, had datzelfde Britse Kuju Entertainment geen deal met Konami? En gingen er al niet langer geruchten dat een nieuwe Castlevania op de GameCube zou uitkomen? De geruchten waren in ieder geval aanwezig, maar dat mocht niet baten. Kuju Entertainment is namelijk in het bootje gestapt met Nintendo om een GameCube-versie te maken van Advance Wars.

Nou klinkt dit bovenstaande misschien een beetje negatief, maar ik ben persoonlijk blijer met een Advance Wars-titel op de GameCube dan met een mogelijke Castlevania. Waarom? Omdat de Advance Wars-serie zich in korte tijd op de Gameboy Advance heeft ontpopt tot een spel dat door iedereen leuk gevonden kan worden en voor de échte liefhebbers genoeg diepgang aanbiedt.

Helaas heeft dit verhaal ook een keerzijde. Voor de E3 werd de nieuwe titel nog aangeduid als Cube Wars en het eerste dat duidelijk werd, was dat het spel niet hetzelfde concept zou hanteren als zijn kleinere broertjes. Tijdens de E3 werden twee zaken duidelijk; Cube Wars zou Advance Wars: Under Fire gaan heten en het zou een strategische titel worden met veel meer actie-elementen. Dit is echter niet per definitie een slecht punt.

Als fervent speler van de GBA-titels, kon ik het niet laten Metroid Prime 2: Echoes en Resident Evil 4 te laten staan en direct door te lopen naar de Advance Wars: Under Fire-demokasten. Kuju Entertainment is eigenlijk nog maar net bezig met het spel en stelde voor de show daarom één soort trainingswereld beschikbaar. Het was wel even schrikken toen ik de wat ingewikkelde besturingsschema’s zag en ik schrok al helemaal toen het spel eindelijk geladen was; het spel was lelijk en nog lang niet af. Werelden oogden kartelig en sommige karaktermodellen klopten nog niet helemaal. Gelukkig werd mij verzekerd dat dit allemaal weggepoetst zou worden en bovendien was wel te zien dat de intentie goed was; de basis stond er alvast.

Maar voordat we het spel nu afschrijven als miskleun, lijkt het verstandiger eerst eens even naar de speelbaarheid te kijken. Het allereerste dat me opviel, was de fantastisch voortgezette sfeer uit de Gameboy Advance-delen. De speler wordt ook in deze versie in een bepaald gebied gegooid en moet vanaf die positie een doel bereiken. Advance Wars: Under Fire lijkt dus volledig opgebouwd te zijn uit missies, die tussendoor aan elkaar worden gepraat door fictieve kapiteins. Vooral dat laatste was erg leuk. Net als op de Gameboy Advance zie je twee kapiteins ruzie met elkaar maken of elkaar pesten als het gevecht is afgelopen. De tekenfilmachtige manier waarop dit aan de GameCube-titel is toegevoegd, belooft veel goeds voor de rest van de afwerking.

Tijdens de eerste keer dat je Advance Wars: Under Fire zult spelen, zul je het vooral als een beetje ‘rommelig’ ervaren. Het richten op vijanden was even wennen en sowieso is het strategisch denken in 3D-omgevingen nog best moeilijk. De soldaten zijn via de controlestick te besturen en via een bepaalde toets kan gewisseld worden tussen soldaten. Daarnaast zal het spel vanzelf wisselen naar een andere soldaat als de huidige soldaat zal sterven. Het camerastandpunt laat de speler de soldaten van achteren zien. Helaas was dit nog niet helemaal ideaal omdat het landschap van de trainingswereld nogal bergachtig was en ik daardoor meerdere malen het overzicht mistte.

Overzicht kwijtraken was overigens geen uitzondering. Via de X-knop is het mogelijk de vriendschappelijk legers bij elkaar te roepen en ergens op af te sturen. Helaas was er nog geen mogelijkheid om dit bij elkaar roepen te selecteren op specifieke units. Als de troepen daarom kriskras door elkaar staan, is het bijna onmogelijk de groep te selecteren die je graag op de vijand wilt afsturen.

Het overzicht is wel aanwezig als je een voertuig bestuurt. Dat is heel leuk aangezien je elk voertuig dat zich op de grond bevindt, ook daadwerkelijk kunt besturen. In de trainingswereld waren nog niet zoveel voertuigen aanwezig met het rijden met een tank voelde in ieder geval goed. Verder zagen we een paar andere voertuigen waaronder een helikopter in het spel. Het is te hopen dat Kuju Entertainment het voor elkaar krijgt elk bestaand voertuig uit de GBA-delen om te zetten naar Under Fire.

Na het uitspelen van de trainingswereld bleek dat er verschillende ‘ranks’ gehaald kunnen worden. Het was echter niet zo lastig een hoge rank te halen gezien de lage moeilijkheidsgraad van deze demowereld. Strategisch gezien was het niet zo lastig; bevrijd eerst de krijgsgevangenen en val daarna de aanvallende troepen aan. Hierbij was de tank wel erg belangrijk omdat je daarmee van lange afstand heel veel troepen kunt uitschakelen.

Het lijkt er op dat het grootste gedeelte van de GBA-delen overgezet is en dat de makers vooral aan het concept zelf hebben gesleuteld. De demo was op het eerste gezicht niet geweldig, maar had wel enkele goede elementen in zich. De potentie is in ieder geval aanwezig en omdat het spel pas gepland staat voor het begin van 2005, hebben we alle hoop dat deze titel nog wel eens uit kan gaan blinken.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • lijkt me eerlijk gezegd geen reet aan… alleen online mogelijkheden zo zo'n spel nog aantrekkelijk kunnen maken en die heeft ie niet :S

  • Ik snap het nog steeds niet zo. Je bestuurt één eenheid, maar je kunt ook apart switchen tussen andere eenheden? En je kunt alle eenheden selecteren en op één doel afgaan.



    En als je één eenheid bestuurt, dan gaan alle andere eenheden hun eigen gangetje? Ik kan me zo moeilijk indenken dat ik hieraan plezier zal beleven :).

  • op de gba was het ook vet

  • Op de GBA was ik ook helemaal addicted. Maar behalve de sfeer, zijn er bijna geen overeenkomsten te vinden volgens mij. Fire Emblem op de Cube ziet er wel min of meer uit als de GBA versie. Zelfde systeem, zelfde principes.

  • Battlefield in kindervorm :)

  • hoe verneuk je een super franchise

    les 1: maak het een soort van battlefield variant voor de kleintjes

    les 2: maak het een lelijke battlefield variant

    les 3: maak het spel zo dat het niet meer dezelfde leuke gameplay heeft, die de andere games zo goed maakte

  • de makers zijn nog niet zo lang bezig met het spel en hebben tijd zat om nog heel wat aanpassingen te maken.

    Het is imo nog te vroeg om nu al te oordelen over het spel.

  • ik vind hem zelf eerlijk gezegd alleen maar beter geworden, maar zoals HotIce als zei: we missen een online mode :(

  • ik vind het er niet uit zien.. op de gba is het een geweldig spel maar dit..

  • dit gaat denk wel een toffe game worden mits er natuurlijk hard aan word gewerkt.

  • Als het zo goed word als op de GBA moet het zeker de moeite waart zijn hoor.

  • ze moeten het niet kiddy maken

  • ik vind zo'n game niet nodig voor cube, dat is meer voor handhelds

  • Dit lijkt mij juist wel weer tof. Soort pikmin meets battlefield. Ik heb het nog niet gespeeld maar toch: lijkt me een aardige game…

  • @ m@rkie: ooit gehoord van leestekens?



    zat er wel aan te komen, dit spel.

    ik wacht af.

    kheb geen cube, maar wel een maat die er 1 heeft.


  • denk dat de deze reeks net asl fire emblem gewoon voor de gba moet blijven, want het ziet er als cube game niet naar uit dat de games net zo leuk worden als de gba versies, maarja ze hebben er nog even voor om het bij te schaven

  • Begrijp ik het nou goed? Moet je de battles zelf gaan spelen?!…

    Vind het wel goed dat het spel een iets ander concept heeft dan de GBA voorgangers. Zo een spel in het groot zou wel erg karig zijn voor de capaciteiten van de GC….

  • maar ze gebruiken op zich de cube nu nog steeds niet helemaal, als je naar de gfx kijkt, de cubus kan wel wat meer aan dan dit

  • Ja maar dan moet je in het achterhoofd houden dat dit nog een vroege versie is, en de graphics dus nog wel opgepoetst worden. Bewegende beelden zien er sowieso beter uit dan screenshots, maar dat terzijde. Maar ook als het middelmatige graphics heeft, boeiend. Als het maar de verslavende gameplay van de gba-versies heeft :D.

  • Als dit spel ook maar half zo goed is als AW dan koop ik em…. (nou half..)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren