1. LittleBigPlanet (PS3)

LittleBigPlanet (PS3)

‘Dròòòòòòòmen zijn bedrog,’ aldus een welbekende Nederlandse zanger. Helaas is dit vaak ook echt het geval, hoewel dat triootje op een dag heus nog wel gaat gebeuren hoor. Stel je eens voor dat ze wel waarheid zouden worden. Kleine jongens zouden plotseling tot grote krijgers groeien, het nieuwe talent voor Real Madrid blijken te zijn of in een vette Ferrari rondrijden. Of zouden we voor het grote geld gaan? Een grote villa op een prachtig tropisch eiland met een heet model is ook niet niks. Voor sommige mensen worden dromen werkelijkheid: de gamers die LittleBigPlanet spelen.

LittleBigPlanet, een compleet andere wereld in het heelal, schijnt namelijk te zijn ontstaan door de dingen die wij mensen hier op aarde dromen. Onze dromen gaan echter niet alleen over de mooie dingen in het leven. Hierdoor is er een wraaklustig gevaar gecreëerd en verdwijnen er sindsdien verscheidene inwoners. Uiteraard is het aan ons de taak om dit tot een einde te brengen en gelukkig zullen de meesten het niet als een straf ervaren. Een niet al te boeiende verhaallijn ontvouwt zich daarna, maar het is een goed excuus om door de levels te rennen en springen. De verschillende thema’s van de werelden zijn erg gevarieerd en lopen uiteen van een jungle in Afrika tot een drukke stad ergens in Amerika. Alle gebieden hebben zo een eigen typische sfeer die ze goed over weten te brengen. Dit komt vooral door de aanwezigheid van een groot aantal details en door de liefde die de game uitstraalt. Men zegt wel eens dat de kleine dingen het doen in het leven en hiermee bewijst Media Molecule de waarheid in die uitspraak. LittleBigPlanet oogt werkelijk fantastisch.

Toch zijn het niet alleen de kleine dingen die alle eer mogen dragen, ook de grotere dingen hebben veel invloed: de gameplay. In theorie is de game een simpele 2D-platformer. Door echter drie lagen achter elkaar te plaatsen waarover je kunt lopen (vergelijk het met de banen op een renbaan), weet de ontwikkelaar een gevoel van 3D te creëren. Over het algemeen werkt dit goed en zul je er nauwelijks last aan ondervinden. Men heeft het namelijk zo gemaakt dat jouw Sackboy naar de juiste diepte springt na een sprong. Dit werkt echter niet vlekkeloos en het gebeurt net wat te vaak dat dit systeem faalt, waardoor je onherroepelijk de dood tegemoet treedt. Dat is echter niet de enige ergernis. Sackboy lijkt wel olie onder zijn voeten te hebben gesmeerd, want na elke sprong glijd je een stukje door. Het is net alsof je constant door een ijs-level aan het springen bent. Ik moet toegeven dat het platformen na enkele uurtjes wel went, maar helemaal solide (zoals bijvoorbeeld een 2D-Mario) voelt het helaas nooit.

Op basis van het hoofdverhaal met de daarbij horende gameplay zou de game dan ook niet erg hoog scoren. Gelukkig is dit slechts één onderdeel en eigenlijk een introductie op de rest. LittleBigPlanet gaat namelijk meer over het zelf creëren van dingen en door de ‘inleiding’ weet je nu ongeveer wat het idee is. Hiernaast krijg de speler ook nog een stortvloed aan filmpjes vol met tips en nuttige wetenswaardigheden. Zo kan de Sackboy zich vasthouden aan stof en zal een levend wezen ook daadwerkelijk een brein nodig hebben. Door de hulp van de game is het heel goed mogelijk om een mooi en werkend level op poten te zetten, al is het niet zo toegankelijk als ik eerst verwacht had. Je zult van tevoren helder moeten bedenken wat je wilt maken, want in de wilde weg bouwen zal niets opleveren. Hou er ook rekening mee dat er flink wat tijd in gaat zitten, de beste levels hebben tientallen uren werk gekost! Heb je dat echter allemaal voor elkaar, dan is jouw eigen fantasie werkelijk de enige grens.

Tijd en fantasie, twee belangrijke dingen, al is er nog een derde: ervaring. Naarmate ik langer met de level-editor bezig was, begonnen me steeds meer verbanden op te vallen. Door de enorm goede physics is het namelijk altijd een beetje prutsen hoe een creatie zich gaat gedragen. Media Molecule heeft geprobeerd de natuurkundige wetten zo goed mogelijk te verwerken en ik moet zeggen dat ze daarin aardig geslaagd zijn. Steensoorten zijn een stuk zwaarder dan bijvoorbeeld stof, elastiek rekt op precies de goede lengte en als iets in elkaar dondert, dan dondert het ook echt goed in elkaar. Ieder ding heeft zo zijn eigen eigenschappen en bij goed gebruik is het mogelijk de meest verbazingwekkende constructies te bouwen. Het is alleen wel jammer dat door deze drie dingen (tijd, fantasie en ervaring) niet iedereen een mooi level zal kunnen bouwen. De diepgaande gameplay is een pluspunt voor de mensen die er echt werk van willen maken, maar wat minder voor de gamers die ‘gewoon even willen spelen’. Het geeft echter wel enorm veel voldoening een goed level te bouwen.

Dat is natuurlijk iets om trots op te zijn en dan deel je het maar wat graag met de rest van de wereld. Met enkele drukken op de knop is dit voor elkaar en er is dan ook een dagelijkse stroom aan nieuwe levels in de online-database van LittleBigPlanet. Hier valt te merken dat er grote creatieve geesten rondlopen op onze wereldbol. De meest fantastische levels komen tevoorschijn en sommige kunnen zich ook echt meten met die van de ontwikkelaar zelf. Deze creaties motiveren zelf ook om aan de slag te gaan, het is immers gewoon mogelijk. Toch is het niet allemaal positief online. Het duurt een tijdje voordat je in een level zit met anderen en daarnaast kampt het Playstation Network met wat lag. Heel storend is het niet, maar het is wel zeker dat je minimaal eenmaal per level sterft door de lag.

Verder is er nog echt één groot probleem. Ik neem als voorbeeld even een anonieme gamer van het IG-forum. Deze anonieme gamer is erg fanatiek aan de slag gegaan met het bouwen van een zo mooi mogelijk level en het is hem ook zeker gelukt. Nu is er alleen het probleem dat bijna niemand het kan spelen omdat ze er niets van afweten. Er zijn in LittleBigPlanet wel een paar pagina’s waar zogenaamde ‘coole levels’ staan die veel mensen gespeeld hebben, maar die zitten in een soort vicieuze cirkel. Doordat ze op die pagina staan, gaan alleen maar meer mensen ze spelen en blijven ze er dus staan. De levels die later gemaakt zijn, hebben amper een kans om even bekend te worden. Nu hebben we het hier in Nederland opgelost met een site waar veel bouwers komen en elkaar helpen om hoger in de lijst van ‘coole levels’ te komen. Dit zou echter zo niet moeten en ik hoop dan ook dat Media Molecule hier op een dag nog iets aan doet met een patch.

Conclusie en beoordeling

Alles bij elkaar genomen is LittleBigPlanet zeker een goede game geworden. De levels van Media Molecule tonen de liefde van de ontwikkelaar met hun grote variatie en rijke details. Het is dan ook des te meer jammer dat het werkelijke platformen zelf niet helemaal vlekkeloos verloopt, hoewel het na een tijdje spelen wel went. Daarbij is het met de level-editor heel goed mogelijk om een goed level te produceren, al gaat er wel veel tijd en moeite inzitten. Hiermee is hij niet zo toegankelijk als gedacht, maar zeker fijn voor mensen die er ook echt werk van maken. Het ‘promotie-probleem’ is daarom gelijk een groot minpunt. Verder geeft het online-gedeelte niet veel moeilijkheden, behalve af en toe wat lag, maar dat is overkomelijk. De enorme stroom aan goede levels maakt veel goed en zorgt ervoor dat je de game jaren zou kunnen spelen. Kortom: een goede game, zeker als je van plan bent er veel werk van te maken.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Variatie en rijke details in levels van MM
  • Redelijk toegankelijke en diepgaande level-editor..
  • Grote stroom online-levels
  • Minpunten
  • Het platformen zelf is niet perfect
  • die misschien iets te diepgaand is om zo even te spelen
  • Promotie-probleem'
  • Beetje lag

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ah, zal toch maar eens gaan meedoen dan. Mooie stad :).

  • Ohw, nou wil ik al helemaal naar Tokyo! Maarja ik kom nog steeds geld en tijd te kort om er heen te gaan. ik wacht wel tot ik geslaagd ben voor mijn examen om dan een hier op vakantie te gaan. Lijkt me geweldig!

  • De trip naar Mekka maar dan voor gamers :P

  • Nu wil ik al helemaal naar Tokyo.

  • Gewoon de games convention van het jaar…TGS :D

  • vet

  • Ik ga niet aan de prijsvraag meedoen, maar man !, Dit lijkt me echt wel vet ^_^

  • Nu wil ik al helemaal naar Tokyo

  • Tokyo staat al heel lang op nr. 2 op me lijst (1ste is Filippijnen), maar erg jammer dat ik geen NG II shirt heb….



    …dus doe ik maar mee met andre vrienden ;)

  • Een erg leuk artikel. Ik ben zelf ook nog van plan om een keer naar Tokyo te gaan maar dat zal voorlopig nog niet echt lukken. Ik moet eerst maar even m'n diploma halen en dan zien we tegen die tijd wel verder.

  • Ik wil ook nog eens een keer naar Tokyo. Ik denk echter niet dat ik die prijsvraag kan winnen, want er zitten al zo'n goeie inzendingen bij.

  • Vet goed artikel! Leuk zoiets =)

  • ik wil nog steeds een filmpje maken :) maar doordat ik totaal €0 heb ga ik voor de 360.

  • Ik doe niet mee aan de prijsvraag, misschien onthoud ik dit voor na mijn examen (over een paar jaar) :P

  • Pracht stad, wil er erg graag nog eens in mijn leven heen.

    Dus maar hopen dat ik de NG2 actie win, als m'n filmpje teminstens een beetje lukt.

  • Zou er dolgraag eens heen willen,

    miss komt het nog wel eens een keertje :P

  • Lijkt me zo'n geweldige stad! Leuk artikel! :)

  • mjoa, het t-shirt licht hier tog in de kast…

  • Ik ga zeker nog wel eens naar deze stad, maar toch niet echt om echt maanden te blijven, gewoon een paar weken.

  • Wooohhhoooooo over 3 jaar studeer ik daar ^^

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren