1. Silent Hill (PS1)

Silent Hill (PS1)

Na de komst van Capcoms Resident Evil in 1996 was het aan Konami gelegen ook een survival-horror game te maken. Dit werd Silent Hill, uitgebracht in 1999. In plaats van actie gerichte survival horror met puzzels stond nu psychologische survival horror met een actie tintje en puzzels centraal.

En dat is het kernbegrip van de hele serie gebleven: Silent Hill draait niet om verbluffende graphics of de beste gameplay. Silent Hill draait om sfeer. En dat de game anno 2009 nog steeds leuk is om te spelen is door deze sfeer-eigenschap bepaald. Niet dat andere zaken zoal de gameplay slecht zijn, het is zelfs goed te noemen, op het combat systeem van de hoofdpersoon na (wat nogal beperkt is). De sfeer van dit spel is echt van ongekend niveau.

Als je het spel alleen in het donker speelt en de stereo/koptelefoon luid, bereidt je dan voor op een hele intense ervaring van angst. Hierbij dragen de vogende zaken sterk bij. Ten eerste is de mist te noemen die Silent Hill kenmerkt. Tezamen met de zaklamp geeft dit een heel akelig sfeertje als je de straten van Silent Hill doorrent.

De grootste contributor voor angst is voor mij het geluid geweest. De effecten zijn fenomenaal. Van schrapend metaal over metaal tot krassende bellen en daarbij de timing waarbij dit gebeurt is indrukwekkend. Het spel bevat dan ook nauwelijks muziek, je hoort voornamelijk omgevingseffecten of deze metaalachtige geluiden, die niets goeds voorspellen voor Harry.

Harry Mason is het hoofdpersonage. Silent Hill is een plaatsje met veel geschiedenis die gedurende de game duidelijker wordt. Ten tijde dat Harry Mason ernaartoe gaat is het een vakantieresort. Hij gaat naar Silent Hill met zijn dochter. Na een schim te hebben ontweken die opdoemde in het midden van de weg, krijgen ze een auto ongeluk. Nadat Harry bijkomt is zijn dochter vermist. Harry gaat zijn dochter zoeken en komt tijdens zijn zoektocht helse monsters en andere personages tegen. Het verhaal is erg ondoorzichtig, maar indien volledig begrepen heel erg complex en sterk.

Hieraan dragen de intelligente puzzels ook bij. Ze zijn niet te moeilijk en ook niet te makkelijk. Items moeten worden verzameld en dat gaat niet altijd even gemakkelijk. Menig monster moet dan ook het onderspit delven.

Ook grafisch stond Silent Hill zijn mannetje wel in 1999. Waar Resident Evil niet geheel 3D is, is Silent Hill dit wel. In 2009 is het enigszins gedateerd, maar het volledig 3D zijn helpt het spel erg. Ik heb het spel 3 maanden geheel op mijn PS3 doorgespeeld en kan beamen dat deze gedateerdheid nog niet uitermate storend is gebleken. Het effect direct erna Silent Hill 2 en 3 (ik deed een Silent Hill marathon) te spelen is dan wel erg tof kan ik mededelen, je leert spellen weer te waarderen kan ik je zeggen. Trouwens, Silent Hill 2 en 3 zijn gemaakt door hetzelfde team als het origineel, inclusief de geluidseffecten.

Een nadeel binnen Silent Hill is het herhalende patroon van het verloop van de handelingen in de game. Vaak moet een gebouw aan de hand van een plattegrond doorgespit worden, waarbij het betreden van iedere kamer spannend is, omdat je niet weet het je brengt. Echter na het gebouw geheel doorlopen te hebben, wordt je op straat geloodst en vervolgens naar een ander gebouw verwezen. Dan volgt het afstruinen van de straten, wat wel eens langer kan duren dan je lief is. Vervolgens is het volgende gebouw aan de beurt, dat meestal met plattegrond weer afgestruind wordt, enz.

Tijdens het afstruinen van deze gebouwen krijg je cutscenes, die het verhaal steeds meer uitleggen. Ook aanwijzingen in de vorm van brieven die je ziet liggen of affiches die op straat hangen dragen bij aan deze uitleg. Bij de cutscenes zijn de Engelse voiceovers niet meer van deze tijd. Deze factoren zijn enorm verbeterd in Silent Hill 2 en 3.

Nadat je Silent Hill hebt uitgespeeld ben je eigenlijk nog niet klaar. Het spel kan op vier verschillende manieren worden uitgespeeld en ik kan verklappen dat daarbij nieuwe items en wapens ter beschikking komen die het nogmaals doorspelen van het spel versnellen en leuker maken. Van invloed van het verloop van het spel is jouw keuze wie je wel of niet redt, en welke quests je laat zitten of juist wel doet. Voor 1999 was dit zeker een goede prestatie en nu blijkt het nog steeds onderhoudend.

Als laatste wil ik kwijt dat als Silent Hill 1 je bevalt, je Silent Hill 3 heel erg goed zult vinden, daar Silent Hill 3 qua verhaal min of meer het vervolg is. Silent Hill 2 heeft daarbij een afwijkend en op zichzelf staand verhaal dat, in mijn opinie, een keer verfilmd moet worden, zo ongelooflijk sterk is het.

Conclusie en beoordeling

None

Silent Hill is het begin van een hele goede psychologische survival-horror spellenserie die tot de dag van vandaag gemaakt wordt. De sfeer die de game ademt is van zo´n hoog niveau, dat iedere serieuze survival-horror fan het eens doorlopen zou moeten hebben, ondanks de gadateerde grafische omgeving en cut scenes.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Snelle laadtijden,
  • psychologische horror werkt goed,
  • interessante replay waarde,
  • extreem goede geluidseffecten,
  • toffe puzzels.
  • Minpunten
  • Herhalende handelingen,
  • vaak lang rennen en zoeken door de straten van Silent Hill kan langdradig zijn,
  • matige voice-overs in de cutscenes.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • I smell MelkUnie

  • ok

  • Ik smell niets……. als je het berichtje namelijk goed gelezen had dan kon je zien staan dat ze het maximale uit elk platform willen halen en iets unieks aanbieden.



  • Een uitzondering vormt de standalone uitbreiding op de PC-shooter Crysis.

    Enige project van hen waarvan ik het op de 360 wil zien…

  • als je het berichtje namelijk goed gelezen had



    Beetje onnodig arrogant gaan lopen doen hier… :S



    I smell MelkUnie omdat we deze uitspraken ook van bijvoorbeeld Electronic Arts gewend zijn.


  • Is dat omdat zei als enigste ter wereld geschokt waren hoeveel er illegaal gedownload werd ( CRYSIS op de PC !! )?

  • Nou lijkt me goed nieuws voor iedereen.

  • Boeit me niet echt, als de games maar goed zijn.

  • Jeej

  • Een uitzondering vormt de standalone uitbreiding op de PC-shooter Crysis.

    Die wou ik nou net op de PS3 hebben, jammer.

  • FUCK YEAH !

  • Jeej

  • Voor mensen die zeggen dat ze Crysis graag op de PS3/Xbox 360 willen; dat kan nog steeds. Crytek heeft een tijd geleden verschillende patenten aangevraagd, waaronder Crysis Warhead. Wellicht dat die andere patenten projecten zijn/worden die multiplatform gaan…

  • Het is toch alleen maar goed dat ze multi-platform gaan?

    Meer mensen kunnen dan gaan genieten van de spellen die ze maken.

  • Het is toch alleen maar goed dat ze multi-platform gaan?

    Meer mensen kunnen dan gaan genieten van de spellen die ze maken



    Inderdaad.

  • boeit me eigenlijk niet, als ze maar voor de pc komen ben ik blij

  • Quote:



    Een uitzondering vormt de standalone uitbreiding op de PC-shooter Crysis.





    Enige project van hen waarvan ik het op de 360 wil zien…



    Voor sommige dingen zijn consoles gewoon te zwak :'). Consoles zijn laat maar zeggen de zwakste schakel in de ketting van de evolutie.





  • wat betekend standalone?

  • Behalve Crysis: Warhead dus…… Juist de game die ik voor de PS3 wil…..

  • Jammer ik wou Crysis: Warhead voor de 360.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren