1. Far Cry 2 (X360)

Far Cry 2 (X360)

Eind 2008 was het smullen voor menig gameliefhebber. Topgames als Fallout 3, Call of Duty: World at War, Saints Row 2, FIFA09, Mirrors Edge, Little Big Planet, Gears of War 2, Resistance 2 en nog vele anderen kwamen uit. Een game die ook in dat rijtje voorkwam was Far Cry 2. Ik keek vooral naar die game uit omdat ik wel weer eens toe was aan een lekkere shooter en in mengeling met de grote vrijheid die je in het spel zou hebben was dit het ideale spel voor mij. Ik had hem dus ge-pre-ordered bij Gamehubs en een paar dagen na de release had ik hem in huis. Snel stopte ik hem in mijn 360, nadat ik m`n character had gekozen kwam ik in een taxi terecht. Wat volgde was één groot avontuur.

Nee, zo ging het jammergenoeg niet. Ik had namelijk wat opstartproblemen met Far Cry 2, dus we beginnen deze recensie negatief. Zoals je waarschijnlijk al weet is de wereld van de game ontzettend groot. Dit is ok, maar als je als gameontwikkelaar een grote wereld maakt, dan moet je er ook voor zorgen dat de gamer zich snel in die wereld kan verplaatsen. Dit is in Far Cry 2 niet het geval. De auto`s zijn niet erg snel, en je moet ook constant stoppen voor de vele scout-points die in het spel zitten. Eerst zul je het scout-point uit moeten uitroeien, en daarna kun je pas verder. Erg irritant. Lopend is het al helemaal ellendig, je character is erg sloom, en je kan niet meer dan een paar seconden rennen. De scout-points waar ik het over had hebben echter ook een voordeel. Ze houden je lekker in het spel. Omdat de wereld zo groot is en je dus toch wel veel moet reizen heb je wel altijd wat te doen. Dus zoals onze voetbalkenner altijd zegt: Elk voordeel heb z`n nadeel.

Maar hoe ziet die grote wereld er dan uit? Daar kunnen we kort over zijn: Prachtig! De graphics zijn superscherp en de omgevingen zijn erg mooi. Je speelt de game in een Afrikaans land en komt alle Afrikaanse omgevingen tegen. De woestijn, de savanne, de jungle, berglandschappen, rivieren, meren en ga zo maar door. Af en toe kom je een klein stadje of gewoon een vissersdorpje tegen maar ook zul je naar forten en bunkers moeten. De game heeft een dag en nacht cyclus maar daar ga ik straks verder op in. De sfeer is ook goed. Je hoort constant vogels fluiten, water stromen of de wind door de struiken ruizen. Af en toe komt er nog een spannend muziekje onder ook. Dit zijn de dingen die mij in een game laten genieten.

Maar Far Cry 2 is natuurlijk geen natuurfilm. Het is een shooter. En op dat gebied doet het ook veel goed. Het is natuurlijk soms een beetje storend dat je je zo langzaam voortbeweegt maar dit terzijde. Sommige mensen bekritiseerden het spel namelijk op eentonigheid. De missies zouden te eentonig zijn. Ik ben het hier niet mee eens. Dit komt door twee dingen. Ten eerste zijn de missies misschien wel veelal hetzelfde, het is een shooter, dus je moet mensen neerschieten. Maar door de verschillende omgevingen voelt elke missie toch anders aan. Ik heb geen moment het idee gehad dat ik steeds hetzelfde aan het doen was. Ten tweede zou ik het nog over de dag en nacht cyclus gaan hebben. Hierin doet Far Cry 2 iets unieks. Je kunt een missie `s nachts en overdag doen. Als je hem overdag doet, dan storm je naar de hoofdingang van een kamp en schiet je iedereen met grof geweld dood. Maar als je het `s nachts doet, dan ga je op een heuveltje zitten en sniper je iedereen subtiel door z`n hoofd. Wat nou eentonigheid?

De gameplay is redelijk hetzelfde als in andere shooters van het moment. Maar de game voegt ook een aantal nieuwe gameplayelementen toe. Ten eerste loop je in het begin de ziekte malaria op. Hierdoor zul je soms malariaäanvallen krijgen waarna je een pil in moet nemen. Die pillen zul je weer moeten verdienen door sub-missies te doen. Of dit irritant is, dat laat ik aan anderen over, maar ik becomplimenteer de ontwikkelaar voor zijn durf hiervoor. Ten tweede moet je jezelf ook healen. Als je nog maar één levensbalkje over hebt, dan moet je op LB drukken om jezelf te healen. Dit ziet er bruut uit. Je ziet hoe je character kogels uit zijn lichaam trekt, ijzeren staven uit zijn buik haalt, zijn arm weer in de kom drukt en het vuur van z`n lichaam slaat. Hierna kun je jezelf injecteren waardoor je levensbalk weer volloopt. Wat ook nog vernieuwend is, is het reparen van een voertuig. Sommige mensen zullen dit misschien als een minpunt zien, “irritant dit en dat”. Maar dit zijn dingen die het spel onderscheiden van andere spellen. Het laat zien, dat er nog heel veel toe te voegen is in het shootergenre.

Dan zijn er ook nog mensen die Far Cry 2 niet voor de game zelf hebben gekocht, maar voor de map editor. Je kan namelijk je eigen maps maken voor in de multiplayer. Dit is erg diepgaand. Ik ben er niet ver in gekomen maar er worden echt hele mooie maps gemaakt. Op deze manier wordt een beetje een Little Big Planet idee gecreëerd. Omdat de wereld van het spel zo afwisselend is, zijn de maps die je kunt maken ook erg afwisselend. Sommige maps zijn complete steden en sommige maps open vlaktes met uitkijktorens aan de zijkanten waardoor je campingpraktijken krijgt. De map editor is dus zeker een pluspunt. Maar dan de multiplayer. Hoe is die opzich? Door de vele maps wordt die vet. Maar niet perfect. De maps die door Ubisoft zijn gemaakt (en waarvan de meesten gewoon regelrecht uit de SinglePlayer komen) zijn ook niet slecht, maar het duurt te lang voordat je aan een potje begint. Er zit een “ready systeem” in. De helft van de mensen moet aangeven dat hij klaar is om te beginnen en dan moet ook de host dit nog eens doen. Hierdoor zit je dankzij de levenloze stakkers op Xbox live soms een kwartier te wachten voordat je met een potje kan beginnen. Als je dan eindelijk begint, komen ook de respawntijden er nog eens bij. 10 à 15 seconden is voor mij wel het maximum maar in Far Cry 2 zit je soms bijna een halve minuut te wachten voordat je weer kan beginnen.

Iets wat ook slecht is aan het spel, is de AI. Het ligt er ook een beetje aan op welk niveau je speelt maar ik vind hem nogal onregelmatig. Als je bij wijze van spreke op een kilometer afstand iemand in een kamp neersnipert, dan heb je kans dat het gehele kamp je gelijk ziet zitten en allemaal ook opeens op je beginnen te sniperen. Sluip je daarentegen zonder een schot te lossen een kamp binnen. Dan kun je rustig achter een patrouillesoldaat gaan staan zonder dat hij ook maar iets doorheeft. Beetje jammer dus.

Maar om deze recensie dus wel een Far Cry 2 waardige afsluiting te geven, eindigen we met het verhaal. Je moet “the Jackal” vermoorden. Hij is de man die de twee facties in het verscheurde land van wapens voorziet en zo een soort burgeroorlog in stand houdt. Jij moet contact maken met de facties om zo bij de Jackal te komen. Klinkt niet echt bijzonder dus, en in het begin is dat het ook nog niet. Maar op het eind heeft het verhaal een geweldige anticlimax en een aantal plotwisselingen.

Conclusie en beoordeling

Ik denk dat ik mezelf goed duidelijk heb gemaakt. Far Cry 2 is een geweldig spel. De AI is slecht en je kan je niet snel van punt A naar punt B verplaatsen. Maar de grote wereld, prachtige graphics, goeie sfeer, missies, nieuwe gameplayelementen, het verhaal, de map editor, en ook de leuke multiplayer maken dit tot een zeer geslaagde topper. En dan heb ik het nog niet eens gehad over je buddies en de wapens etc. Maar Far Cry 2 is geen game waar je lang over na moet denken, je moet hem gewoon beleven. En daarom beloon ik hem met een 9+.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Grote wereld...
  • Leuke multiplayer...
  • Missies
  • Afrika ziet er geweldig uit en heeft een geweldige sfeer
  • Vernieuwende gameplayelementen
  • Map editor
  • En ook het verhaal is goed
  • Minpunten
  • waarin je je maar langzaam kunt verplaatsen
  • met wat kleine slordigheden en irritaties
  • Artificial Intellegence

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Vet!, goed bezig Criterion!

  • Deze game wordt nog goed onderhouden.

  • cool maar racedriver grid is beter

  • Er zouden toch motors bij de update komen? :|

  • @Tha Merryn

    Die komen in een van de volgende updates, en dan komt er ook een dag- en nachtcyclus in het spel.

  • @Tha Merryn

    Waarschijnlijk weten ze niet wat ze met de bestuurder moeten doen als je crasht op een motor…

  • Okee. ;) Maar in de auto's zit geeneens een bestuurder, dus ik ben benieuwd wat ze ermee gaan doen.

  • @ kevforce



    En zo blijven we bezig

  • Ziet er mooi uit, die update! Als ik het spel zou hebben, zou ik het zeker proberen.

  • hmm… misschien moek die multiplayer eens uit gaan proberen… had veel te snel veel te veel games gekocht…;) moet ze nog allemaal spelen :)

  • heb er al 90+ uur opzitten ermee,

    dus ga deze update cker halen, speel het nog regelmatig met vrienden enz. :D

  • Dat zien we graag, je games levend houden.

  • @Tha Merryn



    In de demo zat er niemand in je auto, hebben ze dat al veranderd.

    Want dat zou er bij motors vreemd uitzien ..

  • Dit is pas echt ondersteuning voor een spel. Mijn complimenten!

  • Criterion _O_

  • Cool, er komt ook custom soundtrack support! Maar over die Davis update, met die moto's, er zitten wel degelijk personen op de moto's, want als je naar de website van Criterion gaat zie je enkele screenshots, met daarop moto's en personen erop. Vet dat ze deze game blijven ondersteunen, ik denk dat dit veruit de best ondersteunde game is, met gratis updates!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren