1. Baldur's Gate (PC)

Baldur's Gate (PC)

Het was pikkedonker en het regende, doch mijn mentor, groot magier, pleegvader en toeverlaat vond het nodig in allerijl ons droog en verlicht onderkomen te verlaten. Vragen daarover waren genoeg gesteld. De antwoorden bleven echter altijd uit. Diezelfde avond, werd mij verteld, zochten we wat vrienden van hem op. Dat was althans het plan tot op het moment van de verschijning van de man in het donkere harnas. Een korte woordenwisseling later, werd mijn pleegvader genadeloos neergeslagen om nooit meer op te staan. Ik vluchtte, want de werkelijke reden van zijn aanwezigheid was...ik.

Nu, maanden of zijn het jaren later, sta ik opnieuw voor de donkere figuur en gerechtvaardigde en koud geserveerde wraak zal worden genomen...al moet ik 100 keer op de load-knop duwen.

Na de tragische dood van de magier, staat onze held op om de harde werkelijkheid onder ogen te zien. Zijn pleegvader is dood, hij bevindt zich alleen te midden van een uitgestrekte wereld en bovendien wordt een terugkeer naar zijn oude huis ontzegt.

Wordt de hoofdlijn van het verhaal gevolgd, dan ontdekt de speler al gauw een veel groter (com)plot. Niet enkel zijn persoonlijke leventje werd getroffen door de macht van de moordenaar, maar tevens de gehele Sword Coast, het gebied waar het zich allemaal afspeelt. Ontelbare onschuldige mensen worden getroffen omwille van een ongekende reden, die per hoofdstuk wordt ontrafeld middels dromen of het vervullen van opdrachten. Beetje bij beetje worden de antwoorden achterhaald die eigenlijk door de magier zelf hadden moeten worden verteld.

Baldur’s Gate is een RPG is zijn zuiverste vorm en, zoals het goede RPG betaamt, krijgt de speler bij het begin van een nieuw spel de mogelijkheid de innerlijke kwaliteiten, zoals de kracht waarmee het een wapen wordt gehanteerd of een spreuk wordt uitgesproken, maar ook de uiterlijke, zoals de kleur van de huid of de kleren, te selecteren. Naast dit eigengereide gedoe, is het ook mogelijk een vooraf geprogrammeerde karakter te kiezen. Niets is echter leuker een eigen voorvechter van het goede of het kwade van de grond af op te bouwen.

Want dat is een fundamentele keuze die de speler vaak voor zijn kiezen krijgt. Zal ik een meisje helpen haar kom terug te vinden, die werd gestolen door een stel vissers? Of liegt ze en is ze in werkelijkheid een demon, die de kom nodig heeft iets duivels op te roepen en help ik aldoende de vissers? Op het eerste gezicht is het bij vele queesten niet evident aan te wijzen welk het goede of het kwade vertegenwoordigd.

Die keuzes krijgt de speler niet in een boekvorm voorgeschoteld, maar in de vorm van een dialoog, die vaak wordt opgestart na het betreden van een gebied of met het spreken van een bepaalde NPC (non-playable character). Daar dit een substantieel deel uitmaakt van Baldur’s Gate, is het niet meer dan redelijk dat de ontwerpers de interface, i.e. de manier waarop de wereld rondom wordt beinvloed, simpel hebben gehouden. Met een simpele klik beweegt de held, praat het en na een klik meer is het mogelijk een spreuk af te vuren. Met andere woorden, als het einde bereikt wil worden, dan adviseer ik ten sterkste die muisarm eens goed te masseren, want lang overleven zit er anders niet in.

Overleven doet de held door de gevechten aan te gaan. Hierdoor vergaart hij ervaringspunten met als resultaat het stijgen van een of andere attribuut. Dit alles kan enkel indien een gevecht ook wordt gewonnen. In tegenstelling tot hersenloze hack-and-slash spellen, is het niet louter het zo vaak mogelijk raken totdat de HP tot 0 is geslonken. Nee, het is zelfs mogelijk dat een veel sterkere tegenstander een uur blijft staan te hakken, maar toch niets raakt, waarbij ik de kern van gevechtsysteem raak.

Dit systeem is in wezen een gedigitaliseerde versie van wat vroeger werd gespeeld en genoemd, de pen-and-paper, waar de videogame-term RPG trouwens van afstamt. Er werd een dobbelsteen gerold en, rekening houdend met de uitrusting en andere factoren, werd a.h.v. een rekensom bepaald of een aanval slaagde of mislukte. Het systeem is redelijk ingewikkeld, maar het is wel aan te raden dit onder de knie te hebben, omdat onbegrip een hoop plezier in het spelen ontneemt. Wees evenwel gerust, er is een enorm goede en dikke handleiding voorzien.

Wat ‘opvolgers’, zoals NeverWinter Nights fout deden, doet Baldur’s Gate wel juist. Vechten hoort de held niet in zijn eentje te doen. Hij wordt daarom bijgestaan door een team van maximum 5 behulpvaardige NPC’s, gaande van frontline-vechters tot almachtige magiers. Dit bijstaan moet echter relatief worden geinterpreteerd. Zo vertrekken sommige NPC's automatisch als een opdracht is vervuld of als de geaardheid -en hier wordt goed en kwaad mee bedoeld- niet overeenstemt met dat van de NPC zal het vertrek niet te vermijden zijn.

Persoonlijk is de duur van het spel van groot belang, omdat het dient als een soort compensatie van het gemis van de centen. Op dat vlak doet Baldur’s Gate niets dan goeds. De vele zijsprongen die de speler kan maken, maar ook het soms tergend lang duren van het behalen van een nieuw level breiden dit allemaal, zij het op een artificiele wijze, uit.

Veel spelers houden hoog de leuze “gameplay boven graphics”. Welnu, dit spel test in het extreme of dit oprecht is gezged of niet. Alhoewel ten tijde van de release behoorlijke graphics, kan het nu lijken alsof het tellen van pixels een speciaal doel/feature van Baldur’s Gate op zich is geworden. Boort de koper van dit spel door dit heen, dan kan het niet anders of hij gaat akkoord met de oude spreuk: ‘exegi monumentum aere perennius’ (ik, uiteraard BioWare, heb een monument opgericht bestendiger dan brons).

Dit spel is een klassieker.

Conclusie en beoordeling

Elke rechtsgeaarde RPG-liefhebber is het aan zichzelf verplicht Baldur's Gate te spelen. Een diepgaand gevechtsysteem, een hoge replay-waarde en een lange mainquest maken van deze RPG een game om grijs te spelen en bij de verzameling te steken, natuurlijk.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Lange speelduur
  • Gevechtsysteem
  • Keuzes
  • Minpunten
  • Langzaam 'levellen'
  • Grafisch is het wennen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren