1. Fallout 3 (X360)

Fallout 3 (X360)

''Marco! Marco! '' Eten!!'' hoor ik plots. ''Ja ma, ik moet hem even saven, loop niet zo te zeiken!'' ''Ik loop niet te ''zeiken'', je bent gewoon verslaafd!'' roept mijn moeder terug. Dat was de druppel.''IK BEN NIET VERSLAAFD, EEN VERSLAVING IS EEN TOESTAND WAARIN EEN PERSOON FYSIEK EN/OF MENTAAL VAN EEN GEWOONTE OF STOF AFHANKELIJK IS, ZODANIG DAT HIJ/ZIJ DEZE GEWOONTE OF STOF NIET, OF HEEL MOEILIJK KAN LOSLATEN, HA!'' ''Nou dat klopt helemaal.'' is de droge reactie. Prompt gooi ik mijn Xbox360 het raam uit, waarna ik erachteraan spring omdat ik Fallout 3 er heb vergeten uit te halen......

''Is it a boy or a girl?'' Hoor ik vaag uit de verte. ''Dat je dat niet kunt zien!'' dacht ik nog, natuurlijk ben ik een boy. En niet veel later sta ik als baby tegen ''Pa'' aan te brabbelen. Ik was nog nooit een baby geweest in een game. Maar het werkt. Door je in het begin op te laten groeien krijg je als het ware een verkapte tutorial en inleidend verhaal die je perfect voorbereidt op de game. Erg origineel. Maar als jij eenmaal bent opgegroeid in de ondergrondse schuil/leef-bunker, ook wel een Vault genoemd, dan is het tijd om achter je pa aan te gaan. Als jij net negentien bent geworden vlucht hij namelijk uit Vault 101 om de mensheid in Capital Wasteland, zoals het gebombardeerde DC Washington in de verre toekomst heet, te redden met een of ander project. Een project die volgens velen niet meer te redden is. Dan begint het spel pas echt, en is de weg open voor Bethesda om een dijk van een game neer te zetten.

En hoe ze dat doen. Ik besloot om niet gelijk de verhaallijn te volgen maar om door de Capital Wasteland te gaan zwerven op zoek naar locaties, wapens en eten. Dit kost je al gauw dagen, zoniet weken, omdat de Wasteland enorm groot is. Het ''kompassysteem'' zoals ik het nu even noem, is hierbij uitermate handig. Links onder in beeld staat een soort balk met alle windrichtingen op. Als jij naar het Noorden kijkt, staat de N in het midden en bij het Zuiden de S etc. Zo weet je altijd welke kant je oploopt in de grote wereld. Maar hierop kan je ook zien waar vijanden en vrienden zich bevinden, welke locaties je wel of niet hebt bezocht, en waar je huidige quest zich bevindt. Door dit alles te integreren behoud het speelscherm zijn overzichtelijkheid. En dat wil je graag hebben want grafisch is Fallout 3 een van de mooiste spellen van het moment.

Er was namelijk nogal wat angst of de setting van Fallout niet te grauw en eentonig zou worden. Door de HUD felgroen te maken, en het landschap overdag op bepaalde tijdstippen een bepaalde oranje gloed te laten uitstralen i.v.m. de zon, moet ik zeggen dat de ontwikkelaars hiermee dit ''probleem'' hebben opgelost. Daarnaast brengt de vormgeving precies de sfeer die past bij de setting. Elke keer dat ik mij in de Capital Wasteland bevindt, krijg ik zo'n beklemmend en ongelukkig gevoel. Dan is er ook nog die oldschool forties/fifties muziek die je hoort die nog stamt uit de periode voordat ''All hell broke loose.'' Het totaalplaatje weet erg te overtuigen.

De quests die je aanneemt hebben ook elk hun eigen aard, in de zin van wil ik goed zijn of slecht? Dit geeft het spel extra diepgang, en een groot gevoel van vrijheid. Ik heb besloten om goed te doen, want wie goed doet wordt goed ontmoet. Dit komt ook echt in het spel terug. Je kan gewone Ghouls, mensen die op zombies lijken door een overdosis aan straling, hun kop eraf schieten, wat erg leuk is, maar je kan ze ook laten leven en zo bepaalde deals voor bepaalde items verwerven. Dit soort beslissingen komen ook terug in de mainquest en is in mijn ogen een van de belangrijkste gameplay elementen van Fallout 3. Je weet ook eigenlijk niet precies wie nou wel goede bedoelingen heeft en wie niet, tot op een gegeven moment een dramatisch moment in de mainquest je beeld verandert, of juist bevestigd. De wereld is verneukt, maar wat doe jij?

Elke keer als je een level omhoog gaat kan je zelf punten toekennen aan bepaalde vaardigheden. Dit kunnen skills zijn als Explosives, Repair, Speech en nog veel meer. Zou kan je je eigen personage fijntunen en jouw speelstijl verder ontwikkelen. Dit is al eens eerder gedaan maar nieuw is deze keer dat met elk level dat je stijgt een perk kan kiezen. Dit is een bepaalde vaardigheid, zoals bijvoorbeeld meer kunnen dragen, of verbeterde stralingsweerstand en dergelijke. Zo is het mogelijk je personage nog meer aan te passen naar je eigen smaak. En ook dit werkt heel erg goed.

Het vechtsysteem is daarbij erg cool te noemen. Je kan er voor kiezen om gewoon direct te vuren op je tegenstander, maar dit is vooral van een wat grotere afstand niet echt efficiënt te noemen. Dan gebruik ik toch liever V.A.T.S (Vault-Tec Assisted Targeting System). Hiermee kan je als het ware de tijd stilzetten, en dan kiezen welk deel van het lichaam je raakt. Als je dit vervolgens activeert dan krijg een soort filmisch moment voorgeschoteld waarbij je tegenstander in slowmotion wordt geraakt, afhankelijk van het slagingspercentage. Ik kan je garanderen, dit verveelt echt nooit.

Zo kan ik nog wel uren doorgaan over deze game, zoals de mogelijkheid dat je verslaafd kan raken aan medicijnen , maar dan zou het eerder een handleiding worden en daar heb je niks aan. Fallout 3 is een erg goede game geworden en biedt plezier voor een lange tijd. Als je twijfelt dan zeg ik jou; ''Niet twijfelen!''. Als je het niet kent dan zeg ik; ''Kopen!''. Als je Fallout niks aan vindt dan zeg ik; ''D'oh!''. Fallout 3 is een briljante RPG die perfect wordt gecombineerd met Shooter elementen. ''IK BEN NIET VERSLAAFD, IK BEN NIET VERSLAAFD, IK BEN NIET VERSLAAFD!''

Conclusie en beoordeling

None

Fallout 3 is een briljant spel. Het is grafisch van een hoog niveau, heeft erg veel sfeer, bied veel vrijheid, heeft een interessant verhaal, en verslavende gameplay. Glitches die je af en toe ervaart zijn lelijk maar niet hinderlijk. In ieder geval is dit de musthave voor elke redelijke gamer.
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • V.A.T.S
  • Sfeer
  • Grafisch erg mooi
  • Vrijheid
  • Gameplay
  • Minpunten
  • Soms lichte glitches

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hij lijkt me erg vet te worden

  • Kheb et boek laatst gekocht, nu de game nog:P!

  • ‘Unit 2 take point Bravo’ en uiteraard is er een ‘attack Unit 3’

    Bij die eerste moet nog een / :). En de Derde Oorlog, moet dan niet zoals standaard de Derde Wereldoorlog zijn?(A)



    Ben wel benieuwd naar dat gebruik van voice commands. Meerdere lovende preiews en hands-ons over gelezen :).

  • Yeah lijkt me vet, ik ben uitgekozen voor de beta van dit spel, mag hem vanaf 16 juni al testen!!!:D

  • geil

  • ziet er wel mooi uit allemaal



    was dat in het filmpje op de achtergrond niet een medewerker van arena51? :p

  • ik mag met de beta meedoen dus ik zie wel hoew het word.

  • Parijs de lucht in. :D

  • Dit game gaat egt vet worden denk ik.

    Maar ik had me ook opgegeven voor beta, een uur of twee nadat op internet stond dat je je kon opgeven, maar heb nog niks gehoord.

    Neem aan dat ik dan niet mee mag doen verdorie!!!!!

  • Ah jammer dat je hem nog niet lang hebt kunnen spelen. Ik ben echt benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Klinkt alvast behoorlijk positief op het forum zijn er blijkbaar ook wat mensen in de beta geraakt, eens lezen wat zij er zoal van vinden.

  • mijn ouders zouden me gek vinden als ik vanalles naar me tv roep dus ik denk dat de controller voor mij beter is… behalve als me pa en ma niet thuis zijn

  • Ik ben ook uitgekozen voor de Beta, tegelijk met 100den andere IG'ers volgens mij. Maarja, gaat leuk worden! Ik vraag me af in hoeverre het gaat werken.

  • Lijkt me een topper worden, en een keer wat anders.



    Nu nog een datum !

  • 't Is weer iets anders dan gewoon een RTS voor de controller :D Ik houd hem gewoon in de gaten, ik ben ook nog niet helemaal overtuigd.

  • Ziet er veelbelovend uit…

  • lijkt me echt vet!!

  • wordt een goed spel denk ik :D



    ik ga hem zkr halen als rts freak die geen zin heeft om een pc upgraden voor een nieuwe rts voor de pc

  • deze game word egt vet

  • Leuk dit wordt de standaard voor elke rpg binnnen 2 of 3 jaar.

    En het is maar goed ook.

  • Staat boven aan mijn verlanglijstje.!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren