1. Uncharted: Drake's Fortune (PS3)

Uncharted: Drake's Fortune (PS3)

Toen ik voor het eerst iets hoorde over Uncharted: Drake’s Fortune was ik direct geïnteresseerd. Een game waarin avonturieren met een menselijk hoofdpersonage centraal stond leek mij, mits goed uitgewerkt, een gouden combinatie. Nu de game in de winkels ligt is het tijd om er eens met de schatkaart langs te gaan en zo elk minimale hoekje van de game uit te pluizen. Weet dit avontuur te overtuigen? Of kan Drake zijn fortuin beter ergens anders gaan zoeken?

Het zal je maar gebeuren, denk je eindelijk de grafkist van een van je voorouders gevonden te hebben, blijkt er alleen een dagboekje in te liggen. Nieuwsgierig als je bent blader je het door en je besluit de aanwijzingen uit het boekje op te volgen. In eerste instantie doe je dit enkel voor je eigen plezier, want wat is er nou leuker dan een middagje schatzoeken? Later wordt de zaak echter een stuk gecompliceerder, wanneer je te maken krijgt met onder andere Spanjaarden en een of andere verloren stad genaamd El Dorado. Als dan ook nog je reisgenote de herseninhoud van een zakje pinda’s blijkt te hebben weet je het zeker. Dit wordt een keiharde uitdaging, eentje die velen uit de weg zouden gaan, maar die voor Nathan Drake onvermijdelijk is.

Het verhaal stuurt je zo’n beetje de hele wereld over, op zoek naar de schat van voorvader Sir. Francis Drake. Het blijkt namelijk dat onder andere de Spanjaarden en de Duitsers ook achter deze schat hebben aangezeten, een schat die iets te maken heeft met de verloren gouden stad El Dorado. Het verhaal kent een leuk aantal plotwendingen en een licht verassend einde. Het grijpt je meteen vast en laat je pas aan het einde weer los, uit je dan ontzettend bezwete stoel. Helaas krijgt dit zweet niet de kans om lekker aan te koeken, want het verhaal is met zijn tien uurtjes wel erg aan de korte kant. Hierna zijn er nog voldoende dingen te unlocken, maar deze voegen dusdanig weinig toe aan de gameplay dat je er weinig voor voelt om deze ook daadwerkelijk op te gaan zoeken. Het ontbreken van enige vorm van multiplayer doet dit spel qua levensduur de das om. Na één keer uitspelen heb je namelijk alles al gezien, omdat het vrij linair is. Een tweede speelronde is absoluut vermakelijk, maar niet genoeg om het spel met de korte duur weg te laten komen.

Gelukkig bevat Uncharted ook aspecten die wel erg goed zijn, zo neemt het uit een groot scala aan games allerlei gameplayelementen over, en men heeft deze gecombineerd tot een geweldige mengelmoes van allerlei soorten gebeurtenissen. Het ene moment race je rond met voertuigen, het andere moment sta je in een bibliotheek met het dagboek van Drake puzzels op te lossen. Ook de klim en klauter momenten, waarbij je van platform naar platform springt zijn erg tof gemaakt. Helaas komen deze heel erg weinig voor. Daarbovenop komen spannende shootouts die prima werken. De wapens voelen namelijk heerlijk aan en headshots maken was nog nooit zo bevredigend. Als je dan nog niet tevreden bent is er ook nog de hand-to-hand combat, die mede dankzij de voortreffelijke animaties een waar genot is om toe te passen. Naughty Dog heeft voor tijdens de shootouts gekozen voor een cover systeem waarbij je jezelf als het ware met één druk op de knop tegen een muur aanplakt. Dit werkt simpel en doeltreffend, precies zoals ik een coversysteem graag zie. Het enige nadeel is dat de gameplay nergens vernieuwend is. Uncharted heeft gewoon een leuke combinatie van elementen uit andere games, maar weet nooit ergens echt zijn eigen stempel op te drukken. Een eigen karakter is wat de game mist.

Uncharted heeft in Nathan Drake gelukkig wel een sterke hoofdpersoon gevonden. Nathan is een leuke knul om te zien en hij doet het waarschijnlijk niet slecht bij de vrouwtjes. Daarnaast heeft hij erg veel charisma en weet hij zelfs op de meest intense momenten nog leuke oneliners eruit te knallen. Drake is een van de eerste menselijke hoofdrolspelers neergezet door Naughty Dog. Waar ik op voorhand nog erg twijfelde of men er wel toe in staat was een geloofwaardige speler neer te zetten, ben ik nu om. Drake is een van de tofste personages waar ik de afgelopen jaren mee heb mogen spelen. Hij heeft kracht, straalt geloof en vertrouwen uit, en hij zit boordevol humor. Zijn reisgenote is eigenlijk het tegenovergestelde, een serieuze reportster die alles doet om dat ene belangrijke moment op film te krijgen, iets waar Nathan zich vaak genoeg groen en geel aan ergert. Beide personages bevatten erg veel animaties en hun gezichtsuitdrukkingen mogen er zeker zijn. De twee tegenpolen worden verder geweldig tegen elkaar uitgespeeld, en geven het spel een extra vorm van belevenis.

Sowieso kun je Uncharted rekenen tot het lijstje spellen waarvan de belevenis groots is. Vanaf de eerste seconde dat je zelf de controle krijgt over Drake, tot op het laatste moment heb ik volledig in de game gezeten. Dit komt onder meer door de geweldige grafische stijl. Het is duidelijk te zien dat de ontwikkelaar alles getekend heeft, en juist dat aspect maakt de jungle zo aantrekkelijk. Het voelt alsof je rondloopt in een heel groot schilderij, waarbij de schilder heeft willen zeggen “kom binnen, en doe alsof je thuis bent”. Uncharted voelt namelijk aan als een verhaal over een doodgewone persoon die ergens is waar hij helemaal niet hoort te zijn, maar waar hij snel een zal moeten worden met de omgeving. Krijg je dit niet voor elkaar, dan zal het vaak de dood van Nathan tot gevolg hebben, als je tenminste voor de “hard” moeilijkheid kiest. Op “normal” en “easy” is de game namelijk verschrikkelijk simpel, te simpel zou ik bijna willen zeggen.

Zodra je de game voor het eerst aan het spelen bent, valt af en toe op hoe mooi de muziek eigenlijk is. Met opzet zeg ik af en toe want de makers van Uncharted hebben mij een klein beetje teleurgesteld. Het is een zonde om zulke mooie muziek, zo enorm op de achtergrond te houden. In deze game zul je geen achtervolgingen tegenkomen waarbij knallende muziek je woonkamer binnendringt en ook zul je geen shootouts meemaken waarbij een spannende noot klinkt. Altijd zal het geluid van materiaal of omgevingsgeluid (wat ook erg goed klinkt) de muziek overstemmen. Erg jammer, want de muziek is fenomenaal. De openingssoundtrack als je de game opstart (gelukkig hoor je deze wel erg goed) is voor mij het absolute hoogtepunt van deze game.

Een dieptepunt is de stroom vijanden die op je afkomt. Uncharted, hoopte ik tenminste, zou voor mij een geweldig avontuurlijk spel moeten worden. Nadat ik de game echter had uitgespeeld overheerste toch wel het gevoel dat het overgrote deel van de game, ik schietend door de levels ging. Nu is dit nog niet zo erg, tijdens het schieten gaat het avontuur door en mede dankzij prachtige tussenfilmpjes blijft het een genot om naar te kijken. Wel erg is het dat de stroom vijanden soms iets te lang is om leuk te blijven en dat deze ook nog eens ontzettend op elkaar lijken. Als er tien verschillende soorten vijanden zijn overdrijf ik waarschijnlijk al een beetje, daarnaast is ook het aanbod qua wapens een beetje schaars gezien het feit dat je erg lang en vaak aan het knallen bent. Dit alles maakt Uncharted niet zozeer een slechte game, maar wel een game waarvan ik besef dat bij het onvermijdelijke deel twee een hoop verbeterd kan worden.

Conclusie en beoordeling

Ik wil niet zeggen dat Uncharted een slechte game is. Het tegenovergestelde is zelfs waar, Uncharted is een heel erg tof avontuur. Zolang als het duurt. De game is een heerlijke mengelmoes van allerlei soorten gameplay, die samenkomen in een van de tofste games van de afgelopen jaren. Nathan is een hoofdpersonage dat zeker nog een aantal games meekan, en het onderwerp avonturieren gaat nooit vervelen. Wel vond ik de overdaad aan schietwerk erg saai worden na een tijdje, mede door het gebrekkige aantal wapens en de op elkaar lijkende vijanden, die soms in té grote aantallen op je afkomen. Gelukkig is Nathan iemand met charisma en humor, en is zijn reisgenote precies het tegenovergestelde. Deze extra laag in het verhaal zorgt ervoor dat Uncharted echt de moeite waard is. Toch blijft er een gevoel hangen dat er meer in deze game gezeten had, zowel op het gebied van avontuur, als op het gebied van klimmen en klauteren.
80
Score
800
Score: 800
  • Pluspunten
  • Grafische stijl
  • Soundtrack
  • Verhaal
  • Personages
  • Gameplay gevarieërd en goed
  • Beleving
  • Variërende werelden
  • Avonturieren
  • Minpunten
  • Weinig wapens
  • Balans in de gameplay ligt teveel bij schieten
  • Te korte game
  • Teveel vijanden
  • Game mist eigen karakter

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • haha het moet niet gekker worden.

  • Mja maar klopt wel, EA… /sigh

  • Alsjeblieft zeg, dat is gewoon zoals het gaat, de zakenwereld is gewoon bikkelhard. Wat is eigenlijk het verband van die gamers met 2K, dat ze EA willen aanklagen?

  • En dat terwijl de Madden games retegoed zijn :') Typisch Amerika, geldkloppers.

  • Al dat geblame op EA, lol. Madden is toch alleen maar echt voor Amerikanen…

  • Volgende generatie krijgen we gewoon een EA console, en ik denk dat veel ontwikkelaars met EA mee willen doen aangezien zij een groot deel van de markt zelf hebben. En ze willen de grootste blijven om dit te kunnen bewerkstelligen, AB (Activision Blizzard) is dus een doorn in het oog.



    Ze kunnen niks uithalen, ze hoeven het niet te kopen.

  • als ik ea was zo ik precies het zelfde doen. het is gewoon recht van de sterkste

  • Amerikaanen kunnen alleen maar zeiken. :P

  • @feilosio

    maar je mag geen Monopoly hebben, had Microsoft ook en die moesten een boete van een half miljard ofzo betalen

  • Kost veel geld zo'n rechtzaak..

  • Lol….. kleine kans dat ze gelijk krijgen…..

  • dit vind ik egt maar raar dat je voor zoiets een rechtzaak gaat beginnen.

  • het zijn toch zulke goede games, wat zeuren ze dan?

  • Ja ik begrijp wel wat ze bedoelen. Maar wat ze nu willen gaat ze nooit lukken.

  • Naja een rechtzaak gaat wel iewat ver ofniet?

  • het lukt ze nooit en het is ook wel een beetje zeuren

  • Kleine kans dat ze dat halen..

  • Gelijk hebben ze, gezonde concurrentie is belangrijk voor de aanvoer van goede games. Die vergoeding lijkt me dan wel weer een beetje teveel van het goede.

  • @marco91



    Je mag wel monopoly hebben. Maar niet overduidelijk misbruik maken van deze positie.

  • lolz, wat een gedoe tog allemaal weer!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren