1. Prince of Persia (PC)

Prince of Persia (PC)

In de week dat de dagen wel akelig kort beginnen te worden, wordt de nieuwe Prince of Persia gereleased door Ubisoft. De topgames vliegen ons om de oren en de gemiddelde gamer is al door zijn budget heen. Misschien een gewaagde stap? Toch probeert Ubisoft met dit nieuwe avontuur van de prins het toch al prachtige 2008 waardig af te sluiten.

Als de nieuwe prins, want dat is hij, aangezien dit deel los staat van de 'Sands of Time' trilogie, verdwaald in de woestijn op zoek is naar zijn ezel, valt hij, heel cliché, in een gat. Na wat rond te hebben gelopen kom je de charmante Elika tegen, die op de vlucht is voor haar vader. Je besluit haar te helpen met het afschudden van haar achtervolgers en wordt meegenomen naar de tempel van Ahriman; God van het duister. Toevalligerwijs kom je in diezelfde tempel Elika's vader weer tegen die, gek als hij is, besluit Ahriman, en met hem het duister te bevrijden. Hier ben je natuurlijk niet blij mee dus je besluit om samen met Elika ten strijde te trekken tegen het duister.

Het eerste wat opvalt als je Prince of Persia opstart, is de nieuwe grafische stijl van het spel. In plaats van de grauwe, volwassenere grafics is Ubisoft overgestapt naar prachtige kleurrijke omgevingen. Omgevingen die barsten van het detail: van vlindertjes die rondvliegen tot graspollen die door de lucht zweven. Deze stijl zal sommigen misschien weerhouden tot het kopen van deze game, maar laat je niet afschrikken. Eén klein moment in deze wereld en je bent verkocht. Het rustgevende muziekje dat je hoort in deze gebieden, maakt deze game grafisch en qua sound tot een meesterwerk. Je zal alleen niet meteen al door deze droomwereld kunnen rondrennen...

Eerst dien je een level in zijn schaduwvorm door te spelen. Dit gaat op opvallend simpele wijze. Zo kun je niet doodgaan. Zodra je een sprong te vroeg neemt, fout inschat, of op wat voor manier dan ook de afgrond in springt, schiet Elika je te hulp en wordt je teruggezet op het laatste punt dat je met beide benen op de grond stond. Dit maakt het spel aan de ene kant een stuk makkelijker, maar later in het spel zijn er stukken waar je enkele minuten lang niet op de grond komt en je, als je valt, dus het hele stuk weer opnieuw mag doen. Het platformen zelf is ook redelijk makkelijk. Soms heb je het gevoel dat de game meer doet dan jij. Ook dit kun je zowel positief als negatief zien. Voor sommigen biedt het platformen op deze manier te weinig uitdaging, maar het is ook een lust voor het oog om te zien hoe je met slechts een enkele knop op de meest stijlvolle manieren bij je doel komt. Deze levels eindigen met een bossfight

Wat ons bij het vechtsysteem brengt. De gevechten in deze Prince of Persia zijn op zijn zachtst gezegd spectaculair. Je vecht niet tegen hordes vijanden tegelijk, maar de gevechten zijn altijd één-op-één. Dit heeft als gevolg dat niet alleen de bazen, maar ook de 'gewone' vijanden pittige tegenstanders kunnen zijn. Over het algemeen zul je veel blocken en wachten op een goed moment om te counteren. Dit kun je doen door simpelweg met je zwaard te slaan, maar je kunt ook vijanden de lucht in werpen, met acrobatische bewegingen de vijand verassen of Elika te hulp roepen. Gaandeweg zul je steeds meer combo's ontdekken en zullen je aanvallen er steeds spectaculairder uitzien. Wederom heb je hier echter het gevoel dat de game meer doet dan jij zelf. Zo knal je er met slechts twee verschillende knoppen al de meest flitsende combo's uit.

Na het verslaan van een boss reinigt Elika het level van de schaduw. Overal ontstaan dan lichtbolletjes die je moet verzamelen om nieuwe krachten voor Elika vrij te spelen. Zo leert Elika bijvoorbeeld om te vliegen en om enorme sprongen te maken. Ook verlengen deze lichtbolletjes de replaywaarde van het spel enigszins. Althans op de Playstation 3 en Xbox 360 versie, in verband met trophies. Verder is er niet veel meer te doen na het uitspelen van het spel. Rustig freerunnen door de levels kan van tijd tot tijd leuk zijn en nieuwe outfits voor de prins en Elika zijn ook leuke toevoegingen, maar ze verlengen de speelduur van het spel niet aanzienlijk.

Conclusie en beoordeling

Met Prince of Persia heeft Ubisoft het voor elkaar gekregen een waar digitaal kunstwerk te creëren. Omgevingen waar je mond van openvallen in combinatie met de muziek maken deze wereld tot een echte droomwereld. Het platformen en de gevechten zien er beide érg spectaculair uit, maar missen het gevoel dat je je uiteindelijke overwinning zelf hebt behaald. Het spel zul je na een keer doorspelen wel hebben gezien. Nieuwe outfits brengen daar helaas geen verandering in. Al met al is Ubisoft er wel in geslaagd om met Prince of Persia een mooie titel neer te zetten.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Platformen en gevechten erg spectaculair...
  • Grafisch en qua muziek echte kunst.
  • Minpunten
  • maar gaat veelal automatisch
  • Niet erg uitdagend

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Misschien best een leuk spelletje voor de PC.

  • Hecht ik geen waarde aan.

  • Verschil is naar mijn mening minimaal. Trouwens, het lijkt me sterk dat je het verschil uberhaubt ziet als je met een snelheid van 200 km per uur over de weg raast.

  • Vond dit een saaie game, Free-roamen hadden ze niet moeten doen

  • Nou niet echt overdonderend ofzo.

  • Maakt niet heel veel uit.. en zal de systeemeisen aleen maar verhogen xD

  • Het lijkt een beetje op geen schaduw vs schaduw..

  • Zal wel weer een minimaal effect hebben wat weer zware systeemeisen met zich mee zal brengen.



    Houd het mooi bij de console versie!

  • Leuk snufje voor op de screens, maar in zo'n fast paced game merk je er vast weinig van.

  • dat verschil is egt klein

  • Het verschil is helemaal niet klein. Jullie weten niet waar je moet kijken. Bij de schaduwen zie ik weldegelijk een verschil, noobs.

  • beetje verschil idd.

  • idd geen klein verschil kijk nou eens goed, naar het verschil in diepte :D:D

  • Zozo dat ze daar zo'n groot nieuws over maken.

  • beetje verschil wat?!!!!!! het is gewoon een heel nieuwe game :P

  • Heel klein beetje verschil…

  • Je ziet zekers verschil, maar dat merk je toch nie als je raced, dus onzinnig :) Maar toch leuk hoor…

  • Minimaal verschil, van mij hadden ze het mogen laten.

  • Mai!!! checked da af!! nog nooit was extra dieptezicht zo revolutionair!!!

    Hoe debieler kan dit nu nog zijn. je rijdt tegen 250km/h over de baan, alsof je dan belang gaat hechten aan een extra struik met meer kleur dan een andere…

  • Duidelijk verschil!



    En als je denkt dat het nutteloos is moet je even verder kijken dan je neus lang is, want deze techniek kunnen ze dus ook in andere games toepassen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren