1. Warhammer Online: Age of Reckoning (PC)

Warhammer Online: Age of Reckoning (PC)

Wie kent niet die kleine grijze poppetjes die je vroeger kon kopen en peperduur was voordat je eindelijk een beetje kon beginnen? Al had je ze eindelijk gekocht mocht je al die poppetjes ook nog eens gaan beschilderen in de originele kleuren voordat je met ze aan de slag kon. Was je daarmee ook klaar dan kon je… vrij weinig. Het was namelijk nogal moeilijk om veldslagen “na te spelen”, probeer dat maar eens met honderden kleine poppetjes op een tafel versierd met bergen en landschappen. Inderdaad. Toch was ik vroeger erg geraakt door die koddige figuurtjes waar mijn neef honderden, zo niet duizenden van had. Natuurlijk was het de grote droom van elke Warhammer liefhebber dat hun favoriete legers in een game gegoten werden, en dat was ook al een paar keer gebeurd, maar nog nooit zo groots als Warhammer Online: Age of Reckoning!

Groots wil ik hierbij wel uitleggen, het is namelijk niet zo dat je de legers van duizenden Orcs of High Elves bestuurt, maar meer in de omvang van de Warhammer wereld. Je hebt namelijk drie continenten waar gevochten wordt, respectievelijk zijn dat de Dwarves tegen de Greenskins, de Dark Elves tegen de High Elves en de Humans tegen de Chaos. Elk continent heeft weer twee gebieden per Tier, dit zijn als het ware level delen, zo is Tier één bijvoorbeeld voor level één tot en met level elf, maar Tier twee begint al bij level tien. Zo blijft alles behoorlijk gebalanceerd en heb je niet veel “gankers”, zoals in World of Warcraft. Het tegendeel hiervan is wel dat je als je level elf bent in een Scenario, later hier meer over, je iedereen vrij gemakkelijk kan killen, maar als je level twaalf bent je weer onderaan de ladder staat.

Je begint je avontuur natuurlijk met het maken van een personage, die kan elk ras zijn die ik hierboven heb genoemd. Maar als je eenmaal een Order (Humans, Dwarfs en High Elves) character aanmaakt kan je geen Destruction (Dark Elves, Greenskins en Chaos) meer kan aanmaken op dezelfde server. Alle rassen hebben vier klassen waaruit je kan kiezen, dat komt dus op een totaal van 24 (op het moment 22, de Dwarves en Greenskins missen nog één klasse). Dit lijkt veel, maar elk ras heeft een Tank, Healer, Ranged DPS en Melee DPS die allemaal een “mirror” hebben aan de andere zijde. De Human Bright Wizard is qua spreuken en vaardigheden bijna precies hetzelfde als de Dark Elf Sorceress, en zo heeft elke klasse zijn eigen tegenbeeld. Dit haalt de variatie er wel een beetje uit, maar daardoor blijft het wel gebalanceerd.

Zoals ik al eerder zij zitten er Scenario’s in WAR (Warhammer Online), dit zijn veldslagen binnen een gebied dat wordt uitgevochten door spelers, ongeveer hetzelfde als de Battlegrounds in World of Warcraft. Het leuke hiervan is echter dat je ook experience en voorwerpen krijgt, wat voorheen ondenkbaar was in RvR (PvP). Dus al heb je geen zin om te gaan questen of andere PvE content te doen dan kan je gewoon in een Scenario gaan om daarmee je bijdrage te leveren aan de oorlog. Je hebt ook Open RvR gebieden, dat zijn gebieden waar spelers aangevallen kunnen worden door de vijand en waar ook altijd een Keep staat. Dit is meestal het middenpunt van het gevecht, want al heb je de Keep in bezit heb je toegang tot krachtige RvR voorwerpen, zoals betere armor en wapens. Al heb je echter de Keep veroverd zul je het wel moeten verdedigen, de vijand zal het waarschijnlijk terug willen en een aanval op jou openen.

In de gewone PvE gebieden kan je gewoon questen, wat handig wordt aangegeven op je kaart, zodat je precies weet waar je moet zijn. Maar

naast alle “gewone” content wat je in PvE zou verwachten, zoals sterkere Bosses en instances, heeft Mythic ook iets nieuws geïntroduceerd, wat het teamwerk sterk zal verbeteren: Public Quests. Dit zijn openbare quests waar iedereen die interesse heeft aan mee kan deelnemen, maar ze zijn uiteraard wel een stuk moeilijker dan gewone quests. Zo hebben de Public Quests altijd een paar fasen, die telkens moeilijker worden. In de eerste fase zul je meestal een X aantal vijanden moeten verslaan, in de tweede fase zijn er meestal een paar Champions, vijanden die stukken sterker zijn dan gewonen vijanden. In de derde fase is er altijd één of meerdere bazen. In een van de eerste Public Quests is er bijvoorbeeld al een vuurspuwende draak, nogal indrukwekkend als je pas je eerst stapjes heb gezet in de wereld. In totaal zijn er rond de 60 PQ’s, genoeg om je mee te vermaken.

De normale quests hebben op het begin wel een originele tint en ze zijn zelden allemaal Kill Quests. Zo moet je bijvoorbeeld een kanonskogel maken, dan zul je eerst kolen moeten vinden, die in de oven gooien en die vervolgens aanzetten. Later kom je dit soort quests echter wel minder tegen, wat vrij jammer is, omdat die Kill Quests na al die andere MMO's wel erg beginnen te vervelen. Instances zul je daarentegen vooral op het einde spelen, omdat ze pas laat in het spel komen, op een paar na.

Wat Mythic heel handig in elkaar heeft gezet is de Tome of Knowledge, dit is een boek waarin alles, maar dan ook echt alles, wordt bijgehouden. Zo kun je zien hoeveel trollen je hebt vermoord, hoeveel Dark Elves en alle andere rassen en soorten monsters in de game. Ook is het een Quest Log waarin je je Quests kunt terug vinden en de hele achtergrond van de gebieden en rassen die je tegenkomt. Onderweg zul je ook veel Tome Unlocks tegenkomen, dat zijn speciale acties die je moet doen en in ruil daarvoor krijg je XP, titels of Tome rewards. Dit zijn voorwerpen die je kan krijgen door een bepaalde vijand te vermoorden of een bepaalde actie te verrichten. Titels verdien je door vrijwel van alles, als je critical hits maakt, vermoord wordt door een bepaalde klasse, als je een X aantal voorwerpen hebt gevonden en ga zo maar door.

Audiovisueel zit alles goed in elkaar. De graphics zien er op het hoogste niveau goed uit en je zult je meerdere keren vergapen aan de prachtige vergezichten, ook de muziek is aardig met mooie symfonieën die de sfeer ten goede komen. Toch prefereer ikzelf een lekker muziekje op de achtergrond en zet de ingame muziek dan ook vaak uit. Soms zijn er wel wat rare glitches die er niet in horen te zitten, zoals een hamer die uit je achterste lijkt te komen. Mythic heeft op het moment van schrijven al zes patches uitgebracht en daardoor zijn alle klassen goed uitgebalanceerd en ben ik bijna geen bugs meer tegengekomen.

Al met al zit alles goed in elkaar en is het een welkome afwisseling om ook in RvR te kunnen levelen, wat eigenlijk ook heel logisch is. Het zal World of Warcraft niet kunnen verslaan om de troon, maar hij zal naar mijn verwachtingen wel een dikke tweede of derde plek kunnen bemachtigen.

Conclusie en beoordeling

Een echte must-have voor de MMO liefhebber die helemaal klaar is met WoW en compagnons, maar ook zeer vermakelijk voor de nieuwkomer. Je zult op het begin misschien wat bedolven worden onder al die content, maar al heb je uiteindelijk alles door dan vind je een pareltje.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Audiovisueel
  • RvR (PvP)
  • Gebalanceerd
  • Public Quests
  • Originele Quests
  • Tome of Knowledge
  • Minpunten
  • Soms bugs en glitches
  • Variatie klassen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ga dan gewoon echt fitnissen!

  • What's next, Tae Bo voor de Wii?

  • Eens met T-force

  • en nu gaan we overdrijven…

    ik hoop niet na die 100 soorten brain training we 100 soorten wii fit krijgen…

  • Flauwe uitmelking. Als je met Non-Game troep komt, kom dan op zijn minst met wat orgineels. Die mogelijkheid bestaat nu nog, nu er nog relatief weinig vernieuwends is uitgebracht. Tegen de tijd dat deze game uitkomt, zal het waarschijnlijk wel de 12de Wii-Fit spin-off zijn…

  • Er is maar een game die ik wil zien op het Balance Board en dat is Klompendans Hero _O_

  • Er is maar een game die ik wil zien op het Balance Board en dat is Klompendans Hero _O_



    Klompendans Hero xD

  • geeuw…

  • Oh dolletjes!

  • yay!

  • lijkt me niks!

  • doe het wel in de fintnis centrum:p

  • Het wordt bijna even uitgemolken als Brain Training en dat betekent wat!

  • slurp….:p

  • Hier moet ik dus bijna van huilen. Zo'n aanleiding naar uitmelking is gewoon eng.

  • Ja geweldig hier wachten gamers op….uuuhhh oh nee gamers willen gamen en laat daar nou toevallig niets voor uitkomen op de WII.



    Damn

  • Zou een nieuwe Super Monkey Ball voor het Balance Board niet wat innovatiever zijn? Dit lijkt me niks aan. Afijn, ze moeten eerst maar eens dat Balance Board apart gaan verkopen, aangezien ik niet van plan ben 80/90 euro uit te geven aan Wii Fit.

  • En toch vind ik het maar niks om zoiets op een console te spelen. Als je wat wil, doe het dan gewoon. Maar ga er geen Wii voor kopen.

  • eindelijk een ontwikkelaar die een spel maakt voor de gamers werd tijd…… :P

  • Michaels' Fitness Ultimatum 2009

    Ik voel 2010 en 2011 al aankomen……………

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren