1. Prince of Persia (X360)

Prince of Persia (X360)

Een van Ubisoft’s pareltjes is zonder twijfel Prince of Persia. De Sands of Time games werden bijzonder goed ontvangen en beloond met hoge waarderingen. Nu brengt Ubisoft ons een nieuw deel in de serie met een opzichzelf staand verhaal en een nieuwe grafische stijl. Een nieuw verhaal is meestal positief, de grafische stijl roept de nodige twijfels op. Prince of Persia zal alles uit de kast moeten halen om niet in de donkere schaduw van zijn voorgangers te geraken.

Prince of Persia vertelt het verhaal over een aloude strijd, namelijk die tussen goed en kwaad. In dit geval is het er nog iets dikker bovenop gelegd door de strijd te laten woeden tussen de God van het Licht (Ormazd) en de God van het Donker (Ahriman). Laatst genoemde is ontsnapt uit zijn gevang in de zogenaamde Tree of Life. Door zijn ontsnapping is de wereld bedolven onder Schadow en Corruption, alles is donker en grauw, bomen zijn dood en planten zijn dor. Door de rivieren stroomt geen water maar de zwarte drab Corruption.

Zoekend naar zijn met goud afgeladen ezel ontmoet de Prins de mooie prinses Elika. Zij vertelt wat er gaande is in het land en samen ga je de strijd aan om Ahriman terug te stoppen waar hij vandaan komt. Dit lijkt een standaard verhaal en dat is het ook, ware het niet dat het zeer goed is uitgewerkt en dat er geen onlogische dingen gebeuren. Hierdoor blijft het verhaal geloofwaardig en boeiend. Humor speelt in dit deel ook een aardige rol. De Prins en Elika leren elkaar kennen door gesprekjes die jezelf kunt starten. Soms zijn de onderwerpen serieus van aard maar er zijn ook momenten waarin er openlijk wordt geflirt. Bij vlagen toverde het een tevreden glimlach op mijn gezicht. Kleine aantekening hierbij is dat je niet kunt bewegen en praten tegelijk. Ik zeg “aantekening” omdat dit realistischer is dan rustig praten tijdens halsbrekende toeren. Het zorgt er echter wel voor dat het af en toe het tempo er een beetje uithaalt, maar storend werkt dit niet.

Grafisch is Prince of Persia op zijn minst bijzonder te noemen. Alles ziet er werkelijk schilderachtig uit door de Cell-shaded graphics. Alles lijkt zo van het een schilderspalet af te komen en toch zijn de bewegingen die de Prins en Elika maken bijzonder soepel. De grafische stijl is dus schitterend en geeft je een waar gevoel van diepte. Je zult duizelingwekkend hoogtes bereiken en bij vlagen zelfs even stoppen om de camera een rondje te laten maken om alle pracht in de omgeving eens goed te aanschouwen. Een gebied dat Corrupted is ziet er grijs, grauw en doods uit en wordt erg mooi gepresenteerd. Mooier wordt het nog wanneer zo’n gebied hersteld wordt. Planten gaan bloeien, bomen leven op en de vogeltjes fluiten. Vele felle kleuren vullen je scherm en ook hier zul je af en toe de tijd willen nemen om nog eens rustig rond te kijken om te genieten van deze schilderachtige plaatjes.

In dit nieuwe deel van Prince of Persia is het zaak de Corrupte gebieden te helen en het licht opnieuw te laten schijnen in het land. Al rennend, springend, zwaaiend en klimmend ga je van gebied naar gebied tot je de zogenaamd Vruchtbare Grond hebt bereikt. Hier zal Elika met haar magische krachten het gebied helen zodat het weer wordt zoals het eerst was. Als je dit hebt gedaan, verschijnen er over het geheelde gebied lichtkorrels. Die heb je nodig om nieuwe gebieden te kunnen betreden en nieuwe krachten vrij te spelen. Het platformen werkt, als je eenmaal de controls onder de knie hebt, erg intuïtief en is dus niet al te moeilijk. Met een simpele druk op de knop doet de Prins wat jij van hem verlangt zonder dat jij rare knoppen combinaties in hoeft te drukken.

Timing is van groot belang als je op het juiste moment een sprong moet maken. Time je een sprong verkeerd, dan komt er kort filmpje waarin Elika je hand pakt en weer terugzet naar het laatste moment waar je vaste grond onder je voeten had. Voor velen is het een groot minpunt dat je niet een ravijn in valt en sterft. Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee, het scheelt namelijk aanzienlijk qua frustraties en irritaties als je niet helemaal wordt teruggezet naar het laatst checkpoint. Een ander positief punt aan de nieuwe Prince of Persia is dat de langzaam sluitende deuren en de spikes uit grond zijn weggelaten. Hiervoor in de plaats zijn platen gekomen die je onder andere van punt A naar punt B lanceren. Er zijn vier verschillende plaat-types met ieder hun eigen manier van transporteren. Dit zorgt voor een leuke afwisseling tussen het vele maar nooit vervelende platformen door. De Prince of Persia serie staat naast het platformen ook bekend om zijn puzzels. Deze puzzels waren in voorgaande delen nooit echt breinbrekend maar hielden je op z’n minst even bezig. Zo ook in het nieuwe deel. De puzzels zijn absoluut niet moeilijk en dat zorgt ervoor dat je het tempo lekker hoog blijft tijdens het spelen. Een nadeel aan deze puzzels is wel dat het niet meer is dan aan een aantal hendels draaien om een pad vrij te maken of om een ander gebied te bereiken. Dit is jammer omdat de puzzels dus niet bijzonder veel van je intelligentie vragen en daarbij ook nog eens saai en eentonig zijn. Een beetje meer variatie had wonderen gedaan.

Elika zal je dus altijd redden. Als je in een rafijn valt, of twee tot drie klappen hebt moeten incaseren. In dat laatste geval komt er een Quick-Time-Event dat dient als laatste redmiddel. Druk je te laat of op de verkeerde knop, dan rijkt Elika je de helpende hand opnieuw. Dit geeft de vijand wel de mogelijk een deel van zijn gezondheid terug te krijgen. Dit alles is wel een beetje jammer. De gevechten zijn niet veelvuldig aanwezig en als ze er dus al zijn, is de druk om te moeten overleven weg. Daarnaast verminderd dit ook enigszins de spanning. Ik denk dat het beter was geweest om een checkpoint voor een gevecht te plaatsen en als je dan sterft, vanaf dat punt weer beginnen.

De nadruk ligt in dit deel van Prince of Persia dus niet bij de gevechten. Je vecht telkens tegen een enkele tegenstander en deze zijn niet bijzonder uitdagend. Helemaal als je eenmaal door hebt wanneer je precies moet blocken. Makkelijker wordt het nog als je de eindeloze combo’s weet uit te voeren. Deze zijn niet alleen van de Prins maar ook Elika staat haar mannetje en kan flink wat klappen uitdelen. Een ander gemis hierbij is dat er geen mogelijkheid bestaat de moeilijkheidsgraad wat op te schroeven. Wat wel een groot pluspunt is; de combo’s die je uit kunt voeren zijn nooit hetzelfde (tenzij je daarvoor kiest door steeds dezelfde knop in te drukken) en zijn een lust voor het oog. De Prins en Elika coachen elkaar en je hebt werkelijk het gevoel samen bezig te zijn voor een hoger doel.

Conclusie en beoordeling

None

De nieuwe Prince of Persia heeft mij in positieve zin weten te verrassen. Ik heb vele uren in de voorgaande trilogie gestoken en ook dit deel zal vaker de binnenkant van mijn console zien. Prince of Persia staat in volle trots naast zijn voorgangers. Het platformen werkt niet alleen bijzonder goed en intuïtief, het is ook nog eens zeer sterk uitgewerkt. De gevechten voelen soms repetitief aan, maar de oneindige combo’s die je kunt doen maken dit voor het grootste deel weer goed. Puzzelen is lekker eenvoudig en houdt een hoog tempo, maar een beetje meer variatie had geen kwaad gekund. Het feit dat je niet dood kunt kan je zien als voor- en nadeel. Persoonlijk zit ik hierover nog een beetje in dubio, maar het feit dat ik me niet stoorde aan deze toevoeging zegt denk ik al genoeg. De grafische stijl zal je nog lang blijven heugen en zal zeker terug komen met het oog op het open einde van de game…
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Schitterende grafische Stijl
  • Platformen zoals het ooit bedoeld is
  • De mooie Elika
  • Oneindige combo's
  • Boeiend verhaal
  • Minpunten
  • Weinig variatie in puzzels
  • Gebrek aan spanning tijdens gevechten

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • SOCOM heeft zijn beste tijd wel gehad imo.

  • Er komen genoeg goede games, dus deze laat ik aan me voorbij gaan.

  • Jammer, alleen maar online…

  • zekerrr kopen, groot fan geweest van socom. vond alleen III en CA niet zo bijzonder. I en II helemaal kapot gespeeld en heb het gevoel dat het weer zo wordt als het oude, alleen dan meer en beter!!

  • Ben heel erg benieuwd, vraag me erg af of deze game over BF BAD COMPANY heen gaat, maar de functies van de sixaxis spreken me alvast erg aan.

  • Dit wordt de CSS van de PS3 :)

  • Dit is mijn game! Ik was echt verslaafd aan Socom 2! :P

  • Ik denk dat hij 40 euro gaat kosten omdat hij ook in de PS komt.

    En het is geen compleet spel en GT5: P was ook 40 in de store.

  • Redelijk toffe game, maar voor mij net niet interessant genoeg.

  • Kan niet wachten totdat ie uit is, dit gaat echt de online topper worden op de ps3. Mensen die dit niet snappen hebben duidelijk nooit Socom 1 en Socom 2 gespeeld, een van de beste communitys ooit hadden die games. Deel 2 echt helemaal kapot gespeeld tot de cd niet meer werkte :D

  • wordt echt wel vet! de eerste delen waren zo enorm gaaf om te spelen. daarna zakte het niveau iets, maar hiermee komen ze volgens mij weer terug op het oude top niveau. die voertuigen paste naar mij idee niet binnen het spel concept van socom.

  • Ik wil niet klinken als fanboy, maar de PS3 gaat het echt goed gaan doen in 08! (euh…mislukt om niet als fanboys over te komen?)

  • _O_ Socom _O_



    Epische gamesessies met socom 1,2 en ook 3. Dit is een serieuze must-have waar ik maanden online van ga genieten. ^^D. Maar om toch kritisch te blijven : Ik heb een beetje mijn twijfels over dat cover-systeem en die sixaxis besturing.

  • dit zou weleens de najaarstopper kunnen worden, SOCOM games schijnen altijd goed in elkaar te zitten en heerlijk weg te spelen. Als dat bij deze editie ook zo is zie ik geen bezwaar, online is gratis dus iedereen met een internetverbinding zou deze game kunnen spelen

  • Ik vindt dat weer zo goedkoop, alleen maar online :-(

  • @Koppa

    Socom speel je ook echt voor de offline mode :\";)

  • Nee niks voor mij, k neem wel Resistance en BIA Hells Highway

  • Lijkt me een goede game te gaan worden.

  • Socom ownt! _O_

  • Nope, niks voor mij.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren