1. Prince of Persia (X360)

Prince of Persia (X360)

Wanneer Prince of Persia begint, tref je de hoofdpersoon aan die op zoek is naar zijn ezel. Op dat moment komt er een knappe dame voorbij gesneld die achterna wordt gezeten door soldaten. De keuze tussen een ezel en een knappe dame is natuurlijk niet zo moeilijk en dat vindt ook de held van het verhaal. Hij gaat dus als een speer achter dit beminnelijke meisje aan en dat had hij beter niet kunnen doen…

Het probleem van mooie meisjes is namelijk dat je ze nooit voor jezelf alleen hebt en ook voor dit fraaie exemplaar (Elika) bestaat bovengemiddelde interesse, aangezien het halve leger achter haar aanzit. Maar goed, met de nodige moeite weet je Elika bij te houden en jaag je de soldaten weg met je vechtkunsten. Al snel blijkt dat de vader van Elika betrokken is bij de jacht op zijn dochter en daarbij zit je hem blijkbaar erg in de weg, want op een bepaald moment laat hij je in een ravijn storten. Net op het moment dat je als speler denkt dat Prince of Persia een wel erg kort spel is, redt Elika je van een zekere dood door je met behulp van magie uit de lucht te plukken. Pittig dingetje dus, die Elika! Dit trucje van Elika zal je overigens nog heel, heel vaak te zien krijgen, want je kan als speler niet dood in Prince of Persia… Elke keer dat je te pletter dreigt te vallen is daar weer het helpende handje van Elika. Ook in gevechten ben je onsterfelijk (de enige ‘straf’ voor een waardeloze knokpartij, is dat je tegenstander er wat gezondheid bij krijgt en het vechten dus langer duurt). Dat klinkt niet alleen saai, dat is het ook. Maar voordat ik Prince of Persia nog een draai om de oren geef, vertel ik eerst nog wat over het verhaal en de gameplay.

Om een heel lang(dradig) verhaal kort te maken: De God van de duisternis zat jarenlang gevangen in een tempel,maar door toedoen van de vader van Elika, dreigt hij vrij te komen. Om dit te voorkomen, moet je samen met Elika als een gek de gebieden in de omgeving van de tempel ‘reinigen’. Die gebieden zijn om allerlei redenen donkere, akelige plekken geworden en het is aan de speler om daar weer allemaal heel gezellige en kindvriendelijke terreinen van te maken. Dit ontsmettingsproces houdt in dat je Elika naar een specifiek punt in een level moet leiden (doorgaans slechts bereikbaar na een hoop gespring en geklauter) waar dan ook nog eerst moet worden afgerekend met een ‘eindbaas’. Dat woord staat niet voor niets tussen aanhalingstekens, want hoewel ‘eindbazen’ groter en sterker zijn dan ‘normale’ tegenstanders, is van een einde helemaal geen sprake nadat je ze hebt verslagen. Ze worden ongegeneerd gerecycled en je komt ze in het spel wel zes keer tegen voor je definitief van ze af bent! Dat ongegeneerd recyclen is volgens mij het thema geweest waar dit spel omheen is gebouwd, want je hebt bij Prince of Persia het gevoel dat je alles tig keer moet doen voor je er een keer vanaf bent. Voorbeeld: nadat je je door een level heen hebt gesprongen, geklommen en gevochten en je dat level hebt ontsmet van al het kwaad, zie je overal om je heen zgn. lichtkorrels verschijnen. Die lichtkorrels moet je verzamelen om nieuwe vaardigheden te verwerven die je nodig hebt om uiteindelijk alle gebieden te kunnen bereiken. Dat betekent dat je dus weer heel dat level moet afstruinen op zoek naar die lichtkorrels waarbij je alle obstakels weer tegenkomt, waarvan je net zo blij was dat je ze had overwonnen. Als er ooit een spel is geweest waarvan de lengte kunstmatig wordt gerekt, is het Prince of Persia wel. Alle levels (die er toch al grotendeels hetzelfde uitzien) moeten twee keer worden doorlopen en vijanden moeten wel zes keer worden verslagen! En alsof deze ingrediënten nog niet voldoende zijn om elke vorm van interesse weg te nemen, kan je als speler dus ook niet dood wat de apathie alleen maar groter maakt.

Begrijp me niet verkeerd; het springen en klauteren zelf zit best leuk in elkaar, al is de variatie niet heel groot. Je kan springen, tegen muren lopen, aan ringen hangen, gebruik maken van magische platen in de muur (jawel), klauteren aan een klimop en nog veel meer, maar vaak wordt gebruik gemaakt van een herkenbaar patroon. Het vechtsysteem had op zich nog best potentie: je kunt blocken, aanvallen met je zwaard, je handschoen of met behulp van Elika, maar de uitvoering is teleurstellend. De gevechten lijken meer op een partijtje schaken waarbij je wacht tot je kunt blocken om vervolgens zelf een aanval te plaatsen (een tactiek die je eindeloos moet herhalen).

Ook op andere gebieden voelt Prince of Persia als een langdradig spel. Op verschillende momenten in het spel wordt je (door middel van een knipperend icoontje) aangespoord om met Elika te praten (hoewel dat op alle momenten kan). Praten en lopen tegelijk is voor de hoofdpersoon echter een te moeilijke opgave, dus tijdens die gesprekken moet je als speler wachten en luisteren. Het zijn kleine irritaties die perfect illustreren hoe dit spel in elkaar zit: er zit geen vaart in en voelt vaak als werk in plaats van vermaak. Dan ten slotte nog een doodzonde mijnerzijds: een verwijzing naar andere recensenten. Dat doe ik normaal gesproken nooit, omdat ik vind dat je als recensent een verhaal moet schrijven op basis van je eigen ervaringen en je je niet moet laten leiden door de ideeën van anderen. Toch moet mij iets van het hart: vrijwel iedere recensie over dit spel gaat uitvoerig in op de graphics van Prince of Persia die adembenemend zouden zijn. Ik begrijp daar helemaal niets van. Heus, het spel ziet er prima uit, maar het is absoluut niets bijzonders. De vormgeving is aardig, maar in technisch opzicht zijn de graphics (waarbij inderdaad is gekozen voor een techniek die je niet vaak ziet) echt geen reden om in extase te raken.

Conclusie en beoordeling

Prince of Persia is gewoon geen leuk spel. Het springen/klauteren wordt al gauw eentonig en als klap op de vuurpijl mag je de levels dan ook nog eens een tweede keer doorlopen om die lichtkorrels te verzamelen. Ook het vechten is niet boeiend en heeft minder tempo dan de gemiddelde schaakwedstrijd. Bovendien worden de tegenstanders ook nog eens ongegeneerd gerecycled.
5
Score
50
Score: 50
  • Pluspunten
  • springen/klauteren is even leuk
  • Elika is een pittig ding
  • Minpunten
  • springen/klauteren wordt eentonig
  • vechten is niet spannend
  • levels/tegenstanders worden gerecycled
  • de game is langdradig

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • lekker veel geruchten vandaag zeg.

  • De eerste drie geruchten zijn de enige die me interesseren, en die lijken me nog niet eens zo onbetrouwbaar!:) Geruchten zijn tof (H).

  • Ja idd.

    Die Tony Hawk game wordt iig op de Wii met Balance Board gespeeld, dat is al officieel geloof ik ;) Ik was eerst van plan een PS3 te kopen vanwege de blu-ray en singstar.. maar die komen waarschijnlijka llebei naar 360 dus… wie weet :P :D

  • Lips klinkt duf.. en nog overbodig ook nu Rock Band er is.

  • hoop dat ze bij call of duty 5 het meest rechtse voorkantje kiezen, ziet er goed uit. moet de game ook wel goed worden!

  • nice, die covers

  • Dat middelste doosje van Cod is vet!

  • bij cod de allerlaatste lijk me het vetst

  • Spiderman box: Middelste of de rechter.

  • cod cover de 4e en spiderman de 5e

  • het 2e doosje vanaf links vind ik het vetst cod5

  • Ik weet niet of ik dit allemaal moet geloven zo, maargoed we zullen zien.

  • De eerste of de laatste bij CoD5 : )

  • Lips lijkt me niet echt iets.

  • Die laatste foto doet me meer aan resistance fall of man denken die hoesje.

  • de laatste cover bij Call of Duty vind ik het vetst, verder zitten er nog coole games bij, mr niet geweldig imo

  • Lol Spider-Man vs. Marvel Zombies.



    Is dat een fighting game?

  • Ik wacht lekker op cod 5. Daar wacht ik al op sins het gerucht kwam dat die in de maak is.

  • veel geruchten, veel spiderman en veel mooie covers

  • SINGSTAR ! :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren