1. Sonic Unleashed (PS3)

Sonic Unleashed (PS3)

Falen doe je groots, want anders ontbreekt het noodzakelijke drama. Vallen doe je diep, want anders maakt het geen indruk. Mislukken doe je zonder aarzeling, want anders ben je niets meer dan een zwakkeling zonder visie. De betekenis van alles schuilt in de onrechtvaardige tragiek van een ander. Sega faalt op een onbenoembare wijze. Sonic valt diep op een prachtige manier. Sonic Unleashed is fantastisch, dramatisch en daardoor relevant. Sonic bevat in het geheel niets meer wat de grote massa beweegt. Sonic is vanaf heden uitgegroeid tot heuse cult. Het hoogst haalbare voor iedere kunstuiting, maar het minst gewenst voor iedere commerciële organisatie.

Iedereen kent Sonic. Terecht, want Sonic heeft voor een ware revolutie gezorgd in de gaming industrie wat bij elkaar 5 jaar duurde. Nadien enkel artistieke neergang welke tegelijkertijd verliep met de ondergang van de Dreamcast. Dit is geen toeval. Het talent van Sega vertrok met als gevolg dat het genoemde bedrijf eenvoudigweg de middelen niet meer had goede games te blijven maken. Alhoewel de 2D games op de Nintendo handhelds van redelijk hoog niveau bleven, waren Sonic Heroes (te traag), Shadow (slap aftreksel) en Sonic The Hedgehog (technisch hevig gemankeerd) stuk voor stuk Sonic onwaardig. Het goede nieuws was dat Sega dit erkende. Beterschap werd beloofd. Fijntjes werd vermeld dat de nieuwe Sonic veel stof zal doen opwaaien. En dat doet het. Sonic Unleashed zorgt voor ophef, onbegrip, frustratie en bewondering. Veel tegenstellingen tot dusver.

Op het moment dat de game begint krijgt men een intro te zien van hoog niveau. Het bijbehorende verhaal is zoals altijd ondergeschikt en niet bepaald origineel. Uiteraard wil Dr. Robotnik de wereld weer eens veroveren (vernietigen) wat Sonic niet kan laten gebeuren. Maar een Sonic game speelt men nooit voor het verhaal. Snelheid, loopings, schansen, nog meer snelheid, turbo boosts, high scores en de voortreffelijke eindbazen zijn de ingrediënten van een Sonic game. Daarin wordt men niet teleurgesteld. In het geheel niet zelfs. Sonic is eindelijk weer eens sonisch en ziet er voor de verandering ook eens uit als Sonic en niet als Felix The Cat. De Sonic levels zijn werkelijk wonderschoon, sensationeel, verzorgd en uitdagend. De gameplay is ook als vanouds en dus erg eenvoudig. Sonic vereist reactie- en doorzettingsvermogen en niet zozeer juiste knoppencombinaties. Ik heb dan ook geen enkele moeite te verkondigen dat de Sonic levels het beste is wat men in de laatste 8 jaar heeft gezien in een Sonic game.

Helaas ondergaat de game al gauw een onverwachte gedaantewisseling. In voorgaande games werd men regelmatig geteisterd door andere speelbare karakters, zoals bijvoorbeeld een Tails of Knuckles. Ook nu weer komt er een karakter aan bod welke men verplicht is te spelen. Zodra de zon ondergaat verandert Sonic in een werehog. Naast het feit dat dit een belachelijk gegeven is, spelen de werehog levels als een middelmatige platformer van 10 jaar geleden. De snelheid en loopings zijn verdwenen en zijn vervangen door vechten en klauteren. Dit is nu net niet hetgeen een Sonic liefhebber wil zien. Wat de werehog levels zonder discussie beslist onacceptabel maken is echter de camera. Niet zelden is die f***** camera de reden dat de werehog weer eens een paal misgrijpt of te laat springt en daardoor onnodig dood gaat. Erg frustrerend en daarom allerminst leuk om te spelen.

De werehog is niet het enige wat de game naar beneden haalt. De stadslevels zijn oninteressant, maar helaas wel noodzakelijk door de opzet van de game en het rpg element is ongewenst en niet goed uitgewerkt. Bovendien ben je verplicht een bepaalde hoeveelheid medailles te halen voordat een ander level beschikbaar komt. Gelukkig zijn er ook verbeteringen vergeleken met het verleden. De vanouds slechte voice acting is gewoonweg prima gedaan en de muziek is onopvallend in tegenstelling tot de hinderlijke foute jaren tachtig synthesizer muziek waarmee men continue werd afgeleid.

Sonic Unleashed is geen gemakkelijke game te beoordelen. De verleiding is groot een zware onvoldoende te geven. Dit doet ik echter niet. De reden is eenvoudig en rechtvaardig. Ik realiseer me namelijk dat ik Sonic Unleashed blijf spelen. Tot dusver heb ik de game zelden losgelaten en beleef er naast frustratie en scheldkanonnades tevens enorm veel spelgenot van. Sega heeft dus wel degelijk iets goed gedaan. Maar wat dan precies? En waarom word Unleashed door bijna iedereen verafschuwd en genadeloos afgekraakt? Het antwoord zit hem, denk ik, in de veranderende gamende napratende massa.

Een vergissing die men steevast met Sonic maakt de laatste jaren is dat men denkt dat Sonic een spel is voor iedereen. Dat is een misvatting in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Mario. Sonic games zijn moeilijk, uitdagend en daardoor wellicht frustrerend voor de meesten. Begrijp me goed, geen hardcore maar wel moeilijker dan menig gemiddelde game. Iedere Sonic kenner/liefhebber weet dat je in Sonic de levels meerdere keren opnieuw moet spelen omdat je vaak dood gaat. Dat hoort bij Sonic en dus ook bij Unleashed. Kritiek dat de levels te lang zijn, de bazen te moeilijk en de hindernissen te snel is zonder meer waar, maar niet voor een Sonic game. Het duidt erop dat de gamende massa niet meer teveel uitgedaagd wil worden. Sonic is daar misschien slachtoffer van geworden met onrechtvaardige snelle gemakzuchtige beoordelingen als gevolg.

Hiermee wil ik niets goed praten. Sega heeft gefaald. Men wilde een game maken voor het grote publiek. Het mislukte op een prachtige manier. De massa zit helemaal niet meer te wachten op een Sonic game zo blijkt. Maar ik ben ondanks alles blij met Unleashed. De vraag is wel wat Sega gaat doen met Sonic. Laten we hopen dat Sega trouw blijft aan genoemde kenmerken. Sonic is verworden tot cult, maar of Sega dit zo bedoeld heeft valt zwaar te betwijfelen.

Conclusie en beoordeling

Sonic Unleashed doet alles wat een Sonic liefhebber wil zien. Snelheid, loopings, turbo boosts en voortreffelijke eindbazen. Helaas doet Unleashed ook alles waar een Sonic liefhebber niet bepaald op zit te wachten in de vorm van een werehog. De laatste Sonic is daarom een falend succes en een succesvol falen. Sonic heeft definitief afscheid genomen van het grote publiek en moet zich gaan berusten en toeleggen tot de cult welke het verworden is. Sonic Unleashed is beslist de moeite waard mits je van uitdaging houdt. ‘Het goede moet men koesteren en het slechte vergeten,’ zei mijn oma altijd. ‘Maar makkelijk is dat niet, mijn jongen.’
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Sonic levels
  • Graphics
  • Moeilijkheidsgraad
  • Trophies
  • Minpunten
  • Werehog levels
  • Rpg-elementen
  • Camera

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Heel goed, heel goed. Lekker vaak updates. Ik vind het gebruiksgemak van de ps3 top.



    Maar kan je met ingame xmb ook muziek en foto's openen of andere dingen doen? Of alleen maar voor de berichten.

  • goeie update! ik heb geen ps3 maar ik zie dat ze het gebruik een stuk beter maken! Zo te zien hebben ze wel goed naar de X360 gekeken maar goed ;)

  • ok…. eerst nintendo na-apen en nu wordt microsoft onder handen genomen…

    nu ze zowat alles hebben nageaapt worden ze gedwongen weer iets zelf te verzinnen… nu nog maar wachten op de aankondigingen daarvan! maar dat duurt lang, want schijnbaar is het voor sony moeilijk die dingen zelf te doen…

    en ik walg ervan!

  • Mocht is tijd worden…

  • JEEEUH eindelijk..

  • Ga in een hoekje huillen Elles.

    Dus jij zegt dat Sony beter geen ingame xmb kan implementeren? Ondanks de gigantische vraag erna? Niet doen onder het mom van 'na-apen'? Denk je dat MS alleenrecht heeft op een ingame message systeem? In welke manier wordt Nintendo nageaapt?



    Als je iets zegt, doe het dan goed, en niet op zo belachelijke manier.

    Nou wegwezen.


  • ach hij heeft wel gelijk overal maar wat vandaan plukken op het moment met Sony.

  • Zoiets moet er gewoon bij de launch bijzitten. Ik vind het zonder een profiel en achievements maar een dooie boel.

  • Helemaal top dit!

  • Ik vind tof dat dit eindelijk komt, en al zeker vet dat sony ieder keer met nieuwe updates komt voor nieuwe feautures

  • YEEEEEEEEES, eindelijk XMB,

    Trophies, nice 100% GTA IV en Skate en Resistance 100% finished.

    Lekker vet!!! Eindelijk nog 's een goeie update maarja, wanneer?

  • het zal zeker volgende week komen want de updates worden altijd dinsdag vrijgegeven

  • wat is er eigenlijk nieuw in de 2.36 update ?? xD

  • hey dat zou mooi zijn! volgende week komt mn ps3 binnen :D

  • Maar wat gaan die trophy's inhouden? Dat waren toch unlockables voor HOME ( je weet wel , dat virtuele gedoe wat al 26 keer is uitgesteld )



    Gaan we home trouwens nog wel meemaken in het PS3 tijdperk?

  • ok…. eerst nintendo na-apen en nu wordt microsoft onder handen genomen…

    nu ze zowat alles hebben nageaapt worden ze gedwongen weer iets zelf te verzinnen… nu nog maar wachten op de aankondigingen daarvan! maar dat duurt lang, want schijnbaar is het voor sony moeilijk die dingen zelf te doen…

    en ik walg ervan!



    Je kunt het na-apen noemen. Maar is het zo slecht als sony naar haar fans luistert, wordt dat nu ook al afgekraakt? Rot op fanboy!


  • Maar wat gaan die trophy's inhouden? Dat waren toch unlockables voor HOME ( je weet wel , dat virtuele gedoe wat al 26 keer is uitgesteld )



    Gaan we home trouwens nog wel meemaken in het PS3 tijdperk?



    Nee, 126 keer uitgesteld.


  • Slecht dat het er bij de launch niet bij zat, nu hebben een groot deel van de games geen trophies en zal het nooit zo compleet kunnen worden als op de 360:/. Misschien dat er nog updates voor komen, lijkt me wel verstandig.

  • Eindelijk ingame xmb daar zaten we echt lang op te wachten. Ook ben ik wel benieuwd hoe die trophy's gaan uitpakken in Home.

  • Chille update! Zit er al een tijdje op te wachten, net 2.36 geïnstalleerd.



    @Elles

    Haha jij bent echt kansloos-zielig!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren