1. E3: StarCraft: Ghost

E3: StarCraft: Ghost

StarCraft is een spel dat van oudsher een brede aanhang kent. De van origine RTS serie maakt nu de overstap naar een actiespel én ook meteen voor het eerst op de spelcomputers. Uiteraard was StarCraft: Ghost speelbaar op de E3. Wij waagden ons aan het avontuur, schoten in een Ghost-pak en trokken ten strijde.

Oké, het ligt net even anders dan simpel ‘ten strijde trekken’. Voor al die het niet weten: een Ghost-strijder beschikt over buitengewone krachten. Deze gebruiken ze om zich onopgemerkt voort te bewegen. In StarCraft: Ghost ben jij dus zo’n Ghost-soldaat. Je gaat als Nova, een vrouwelijke Ghost, op avontuur.

Centraal in het spel staat het al bekende van StarCraft. Je zult aan de lopende band dingen tegenkomen die je vanuit het RTS perspectief al eens bent tegengekomen in vorige spellen. Dat is ook precies de bedoeling van het spel: de speler de rol van kleine eenheid geven in plaats van die van machtige generaal. Nu heb jij orders op te volgen. Tijdens je missies kom je zowel bekende gebouwen en omgevingen als bekende eenheden tegen. Zoals gezegd: zelfde plaats, ander perspectief.

Het spel leunt gelukkig niet alleen maar op de StarCraft sfeer. Zouden we het StarCraft ingrediënt wegdenken, dan hielden we nog steeds een behoorlijk goed actiespel over. Nova heeft, naast een aardig arsenaal aan wapens, de bruikbare psychische krachten die bij een Ghost-strijder horen. Die krachten zijn waarschijnlijk het belangrijkst van het hele spel. Zij zijn de sleutel tot succes. Zodra je door hebt hoe je de krachten optimaal kunt gebruiken wordt het spel zelfs vrij makkelijk. Je kunt bijvoorbeeld onzichtbaar worden. Je kunt dan ongezien langs een vijand glippen om hem dan rustig vanachter neer te schieten. Wellicht nog handiger is sight. Wanneer sight ingeschakeld is lichten interactieve voorwerpen en levende wezens oranje op, terwijl alle onbelangrijke dingen blauw blijven. Zo is gevaar snel gesignaleerd en zijn verborgen knoppen snel gevonden. Het geeft ook zwakke plekken van vijanden neer. Raak je ze daar, dan zijn ze meteen dood.

De besturing van het spel is vloeiend en lekker. Het is makkelijk om Nova precies te laten doen wat jij wil dat ze doet. Daarbij heeft ze zelf ook nog wat aardige bewegingen in huis. Zo kan ze bijvoorbeeld ondersteboven hangend snipen. Ze kan ook, als ze in staat is om naar haar doelwit te sluipen, een silent kill uitvoeren. Dat bevordert uiteraard het onopgemerkt voortbewegen. Je zult overigens wel alle dode vijanden moeten verbergen. Je wilt natuurlijk niet dat ze ontdekt worden. Behalve te voet beweegt Nova zich af en toe ook voort in voertuigen. Er zijn enkele levels met voertuigen in het spel te vinden. Leuk is dat, wanneer Nova’s eigen voertuig kapot is, je elk ander vervoersmiddel kunt overnemen om zo verder te gaan.

Technisch voldoet het spel gemakkelijk aan de eisen. Het ziet er allemaal mooi uit, de karakters bewegen natuurgetrouw (voor zover je dat kunt zeggen over de verschillende wezens uit StarCraft) en het detailniveau is hoog genoog om ervoor te zorgen dat je gebouwen en eenheden uit vorige StarCraft spellen duidelijk herkent. Het geluid is vrij standaard voor een science-fiction actiespel; de nodige laserachtige geluiden zijn van de partij.

StarCraft: Ghost lijkt in ieder geval voor de fans van de franchise een verplichte aankoop te worden. Hoewel StarCraft niet het eerste spel is dat na RTS een actievariant uitbrengt (denk aan Renegade van Command&Conquer;) blijft het idee toch leuk. Daarbij is het ook zonder de StarCraft elementen een leuk spel, waardoor dit wellicht ook voor niet-fans interessant is. StarCraft moet dit jaar nog de winkels halen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Dan zoek je het toch op in een woordenboek ;)



    Het lijkt me een tof spel trouwens ookal was ik niet helemaal fan van de rts

  • Hopelijk komt er net zo´n goed verhaal in als in de RTS game. Deze gaat hoogst waarwschijnlijk wel in mijn collectie komen.

  • Lijkt me wel een leuk spel, nu hopen dat ie ook wat lang duurt en lekker speelbaar is, maar toch niet te makkelijk. Als ie goed wordt zal ie wel een plaatsje in mijn collectie krijgen.

  • Ojjepojje, hier zit ik al een tijdje op te wachten. Ik speel Starcraft sinds een tijdje weer geregeld en krijg steeds meer zin in Stercraft Ghost.

  • lijkt me een leuk spel..

  • Dit is echt DE shit van dit jaar ( als ie ut red) De graphics…De moves…

    Het verhaal !!! Dit ziet er echt bizar mooi uit en starcraft zelf is al een geweldig spel.

    Dit wordt nog een hele grote.

  • allemaal leuk en aardig, maar ze moeten die shit nu wel eens uit gaan brengen

  • ja precies ik heb nog een gameblad van weet ik veel hoelang terug waar ze er al hele verhalen over hebben.

  • *kwijl………………..*



    Deze wil ik echt hebben. Ben een groot fan van de RTS reeks (nou ja reeks 1 spel + uitbreiding) Alles ziet er erg goed uit. En de gameplay/storyline zit goed in elkaar, Blizzard kennende. Ik hoop dat het inderdaad niet te kort duurt, en misschien iets van multiplayer (niet perse Xbox live?).

    Deze komt 100% zeker in m'n collectie


Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren