1. The Lost Crown: A Ghosthunting Adventure (PC)

The Lost Crown: A Ghosthunting Adventure (PC)

In deze periode, vlak voor de feestdagen, is het altijd druk in de game business. Uitgevers laten in deze periodes vaak hun pareltjes uitkomen. Voor ieders portemonnee zijn deze tijden een ware hel. Vlak voor deze periode een redelijk onbekende game uit te laten komen door een nog onbekendere uitgever, is vrij riskant. Toch besloot ontwikkelaar Darkling Room samen met de uitgever, Lighthouse Interactive, haar game half augustus uit te brengen. We hebben het nu over het spookachtige Lost Crown: a Ghost Hunting Adventure.

Het spel begint vrij dubieus, je wordt als speler in de schoenen gezet van Nigel Danver, hij is in de problemen gekomen door zijn nieuwsgierigheid. Hij is op onderzoek uitgegaan over zijn baas Hadden. Aangezien het gaat om geheime informatie is Nigel Danver nu noodgedwongen op de vlucht voor zijn baas. Nigel Danver heeft de eerste trein genomen naar een klein Brits dorpje genaamd Saxton. Voorlopig zal hij zich hier schuil houden.

Wie dacht dat het point-and-click systeem volledig verleden tijd was, heeft het mis. Lost Crown draait namelijk volledig op point-and-click. Bij veel spellen is dit meestal een hinderlijk iets, bij Lost Crown valt het gelukkig wel mee. Het is niet a la Sims, je klikt ergens op en je loopt er op af. Nee, in Lost Crown is alles van te voren al bepaald, je loopt alleen naar zaken die de aandacht verdienen. Echter is het niet dat je alleen maar zult hoeven klikken en vervolgens lopen, in Lost Crown kunnen er op een speelveld verborgen clues zitten.

Bij de meeste games draait het tegenwoordig om de graphics, Lost Crown richt zich volledig op het verhaal. Alles, correctie: vrijwel alles, is zwart-wit in de game. Al in het begin van de game kom je een uitzondering tegen, een libelle is haast oogverblindend groen. Zoals je misschien gemerkt hebt vertel ik niet veel over het verhaal zelf, dus ook over de libelle zal ik verder zwijgen. Zodra ik meer dingen over het verhaal vertel, wordt de game een stuk minder leuk om zelf te spelen. Het verhaal moet je dus vooral zelf ontdekken.

Hoe dan ook, niet veel later als je eenmaal in het dorpje bent, merk je dat het er verschrikkelijk spookt. Toevallig is Nigel een spokenjager, in dienst bij zijn baas Hadden. Nigel twijfelt geen moment en belt zijn baas Hadden op om hun akkefietje eerst op te lossen, en om naderhand de hulp van zijn baas te kunnen gebruiken. Hadden regelt de spullen, op de voorwaarde dat Nigel niet nogmaals zal vluchten.

Als spokenjager moet je veel informeren bij de inwoners van het dorp. Dit is vrij mysterieus, want de inwoners vertellen je weinig bruikbare informatie. Sterker nog, ze liegen om de haverklap en weten al veel van je. Iets is er dus niet pluis. De inwoners waar je tegen spreekt zijn 3D, in tegenstelling tot de achtergrond. De achtergrond is fotorealistisch, dat wil zeggen dat het voornamelijk gewoon foto’s zijn, maar dan wel in zwart-wit.

Nu heb ik het nog niet eens gehad over hoe Nigel zich beweegt. Ik moest sterk denken aan Michael Jackson’s Moonwalk, Nigel zweeft namelijk als hij loopt. Als je geen sterk budget hebt voor een game wil nog niet zeggen dat je vrijspraak krijgt om dit soort bizarre dingen te mogen toestaan in je game. Dit verpest uiteraard niet het verhaal, maar is zeker storend te noemen.

Uiteraard zijn er ook pluspunten te vinden in deze game, het verhaal is er één. De sfeer is ook zeker niet slecht te noemen, ondanks dat alles zwart-wit is. Aangezien Lost Crown een point and click game is speelt het zich vooral af in 3th person. Spoken heersen ’s nachts en daardoor moet je soms met je infrarood videocamera lopen waardoor het zich toch even in first-person afspeelt. De pluspunten zijn vrij uniek in deze game, de minpunten zijn tevens uniek voor een game in deze tijd. Dialogen met inwoners van het dorp voelen niet vlot aan, openingszinnen blijven hetzelfde enzovoorts. Dat mag gewoon niet gebeuren.

Op het doosje staat dat je zo’n 36 uur zoet kan zijn met deze game, ik deed er echter wel een stuk korter over. Alsnog was het zeker niet slecht voor een game als Lost Crown, bovendien zijn er veel games met minder speeltijd. Wetende dat Jonathan Boakes vrijwel in zijn eentje deze game geschreven, ontworpen en gemaakt heeft geeft mij toch ook wel een speciaal gevoel. Waar andere uitgevers een heel team achter een game zetten, kreeg Jonathan Boakes genoeg vertrouwen.

Conclusie en beoordeling

None

Voor wie al tijden wacht op een game met een pakkend, goed uitgewerkt verhaal is Lost Crown zeker het kopen waard. Ook liefhebbers van het bijna overleden point-and-click genre zullen het spel waarschijnlijk kunnen waarderen. Wanneer je echter ook een console in huis hebt staan zijn er wellicht betere alternatieven binnen het genre. Ondanks dat heb ik me er in ieder geval aardig mee kunnen vermaken.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Sterk verhaal
  • Sfeervol
  • Minpunten
  • Dialogen
  • Zwart-wit
  • Voortbeweging personages

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Yes, ik wacht al heel lang op deze titel

  • ikke ook man!!!!!!!!!!!!! wooooehoe

    eigenlijk niet maargoed

  • Had hem gisteren ook ff gedownload, had iets meer van de graphics verwacht. Lijkt een beetje PS2HD kwaliteit.

  • \"Getipt door: Creed\" ^_^

  • yeah eindelijk kben fan van de tales spellen !!!!!!!!!!!!!!!!

  • Tof voor de fans. Zelf ben ik niet zo met de game bekend.

  • japanse accounts worde voort geband enzo dus hier hebbe we geen ruk aan :P k hoop wel daddie ook in europa komt

  • heb een europees account damnit :P

  • Crazy Killa nl, je kan gewoon een Japanse aanmaken: het enige wat je hoeft te doen is het maken van een Live ID waarin staat dat je in Japan woont en deze in een GT omzetten.

  • Ik kan niet wachten. Tales of serie is echt super met een perfecte battle systeem.



    Off Topic: Tering Nederland heeft met 3-1 verloren ! Ik kan het niet geloven.

  • Het lijkt me erg leuk om deze demo uit te proberen. Alleen dat word voor mij weer een beetje moeilijk aangezien ik zonder een Xbox 360 al geen toegang heb tot de gewone Marketplace laat staan de Japanse.

  • Zal denk ik nog wel even duren voordat wij de demo kunnen spelen.

  • @ Magician,

    dat duurt net zo lang als het duurt om een Japanse account aan te maken: http://www.gamersreports.com/article/19/



    Hier een kleine hulp…



    Zoals in het bericht staat is het spel volledig in het Engels (gesproken en geschreven), er is dus echt geen enkele reden om 'm niet te downloaden.



  • Nou hier ga ik toch niet echt een Japans account voor maken.

  • Ik heb geen zin om hiervoor een Japans account aan te maken :S

  • Tja, als je 'Tales of Symphonia\"op de Gamecube leuk vond, dan vindt je dit ook leuk. Ik kon me echter nooit zo vinden in het vechtsysteem van 'Symphonia\" dus laat ik Vesperia maar links liggen…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren